پرده سینما

جواد طوسی: امسال جشنواره فیلم فجر قهرمان نداشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جواد طوسی. عکس از الهام عبدلیجواد طوسی (منتقد و نویسنده سینمایی) در آخرین نشست انجمن بازیگران سینمای ایران، طی سخنانی با اشاره به تاریخچه سینمای ایران گفت: سینمای ما از سال 1309 تا 1326 بسیار كند رشد كرد و حتی در دورانی تئاتر جایگزین سینما شد. در این دوران متونی در دسترس بازیگران بود كه به دلیل كلاسیك بودن آن قابلیت مانور زیاد را به بازیگران نمی‌داد از سوی دیگر بازیگری در تئاتر خود را به سینما تحمیل كرد.

وی با اشاره به اهمیت ورود ملودرام به سینما گفت: در دهه 30 سینمای ملودرام و فیلم‌های ملودرام وارد سینمای ایران شد و آزمون و خطا در این ژانر تا دهه 40 ادامه داشت. بیشتر بازیگران این دهه خوانندگان آن دوران بودند كه در فیلم‌ها بازی می‌كردند و استعداد خاصی در بازیگران دیده نمی‌شد و اگر هم استعدادی وجود داشت كارگردان‌ها از آن بهره‌برداری نمی‌كردند.

طوسی با برشمردن رشد سینمای ایران در دهه 40 گفت: در دهه 40 با ورود جوانان به سینما ، قهرمانان نیز به فیلم‌ها راه پیدا كردند. قهرمان‌هایی مانند قیصر رواج بسیاری در فیلم‌ها پیدا كردند و در این دهه آثاری تولید شدند كه با طیف جامعه ارتباط خوبی برقرار می‌كرد.

سعید راد،‌ بهروز وثوقی و بیك ایمان ‌وردی از جمله بازیگرانی بودند كه بر اساس علاقه مردم و نگاه اجتماعی جایگاه خوبی در بین مردم پیدا كردند.

وی درباره موفقیت بازیگرانی همچون بهروز وثوقی گفت:‌ درك درست از نقش و بالا بودن تعامل درست با كارگردان زمینه مناسبی را برای موفقیت چنین بازیگرانی فراهم آورد.

طوسی با برشمردن علت پررنگ شدن نقش بازیگر در فیلم‌ها و سینمای ایران گفت: شرایط فرهنگی جامعه،‌نوع نقش در فیلم‌ها،‌باورپذیر بودن شخصیت‌های فیلم و همچنین به وجود آمدن قهرمان از علل پررنگ شدن نقش بازیگران در سینمای ایران است.

وی با اشاره به اینكه به مرور زمان در مواردی این قهرمانان‌ها در فیلم‌ها كمرنگ شده‌اند گفت: به صورت مثال در جشنواره اخیر فجر خلا وجود قهرمان كاملا دیده می‌شد هر چند فیلم‌هایی مانند كیفر و شب واقعه به نوعی قهرمان داشتند.

وی همچنین افزود:‌فضایی كه بازیگر در آن قرار می‌گیرد،‌عوامل حرفه‌ای فیلم و نوع نقش در موفقیت یك بازیگر و میزان پذیرش او از سوی مخاطب بسیار اهمیت دارد.

بر اساس این گزارش در ادامه مراسم فیلمی با مدت چهل دقیقه از نقش‌آ‏فرینی و بازی بازیگران در فیلم‌هایی همچون قیصر، ‌فرار از تله، داش آكل، سوته‌دلان، سنتوری، و اعتراض كه توسط جواد طوسی تهیه شده بود، به نمایش درآمد. اجرای این نشست را داود رشیدی به همراه حبیب دهقان‌نسب بر عهده داشت.

 

منبع: ایلنا


 تاريخ ارسال: 1388/12/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.