پرده سینما

اعضای خانه اصناف سینمای ایران جلوی ارشاد تظاهرات کردند: فرهادی کیلیویی چنده، مهرجویی کیلویی چنده!

پرده سینما









رئیس هیئت مدیره خانه سینمای 2 گفت متهم شدیم که 20 یا 30 نفر بیشتر نیستیم اما همه دیدند که اعضای این تشکل 50ـ60 نفر هستند

 

دیروز برای تعدادی از اهالی سینما پیامک‌هایی با این مضمون ارسال شد: اگر در تجمع حاضر نشوید خائنید!

 

بهروز وثوقی راد لیدر کلاه مخملی در تجمع خانه سینمای‌2 فریاد می‌زد: سینما آزاد باید گردد!

 

بسیاری از حاضران در این مراسم به سینماگران نامدار کشور توهین های بی شماری را روا داشتند.

 

 

رئیس هیئت مدیره خانه سینمای 2 گفته بود تجمع می‌کنیم تا ثابت کنیم ما 30ـ40 نفر نیستیم. او راست گفت دیروز اعضای این تشکل صنفی مقابل ساختمان وزارت ارشاد تجمع کردند و حرف این رئیس هم اثبات شد. دیروز مشخص شد آنها 20ـ30 نفر نیستند بلکه 50 ـ60 نفر هستند.

خانه اصناف سینمای ایرانبه گزارش بانی فیلم تجمعی که در آن تعداد افراد شناخته شده چندان پرتعداد نبود و بیشتر حاضران را افراد شریف، محترم و زحمتکش اصنافی چون دستیاران فیلمبردار و مدیران تدارکات و هنروران تشکیل می‌دادند.

میان چهره‌های حاضر در تجمع دیروز حضور بهروز وثوقی راد لیدر اسبق باشگاه استیل آذین که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز ثبت نام کرده بود، جالب توجه بود. بهروز وثوقی راد دیروز فریاد می‌زد: «سینما آزاد باید گردد!»

وی که معمولاً با تیپ کلاه مخملی در محافل ظاهر می‌شود دیروز کلاه مخملی‌اش را کنار گذاشته بود. نکته جالب توجه غیبت تعدادی از اعضای اصلی خانه سینمای2 چون سهیلا نجم، بیژن محتشم، مهدی سجاده‌چی و رئیس اتحادیه 2 در این تجمع بود.

نکته جالب‌تر این بود که هادی انباردار و رضا نوروزی که در تجمع روز پنجشنبه اهالی سینما خانه سینما حضور داشتند دیروز هم به تجمع خانه سینمای 2 آمده بودند! مرتضی شایسته نیز در نقطه مقابل تجمع‌کنندگان ایستاده بود و با هیچ کدام از خبرنگاران حاضر به گفت‌و‌گو نشد.

یک کارگردان جیم ساز که فیلم‌های ویدئویی مبتذلی در کارنامه دارد و قرار است یک فیلم برای یکی از تهیه‌کنندگان سینمای مبتذل بسازد، در این تجمع حضور پررنگی داشت. او به اهالی سینما و روزنامه «بانی فیلم» فحاشی کرد.

به گزارش ایلنا، گروهی از تجمع گنندگان شعار می‌دادند «فرهادی کیلو چنده»، «مهرجویی کیلو چنده»، «درد ما را فرح بخش می‌فهمد» همچنین پلاکاردهایی با عنوان در فعالیت صنفی؛ اعضای درجه یک و دونداریم، با تدبیر شوم پدرخواندگی سینما مبارزه می‌کنیم در دست گرفته بودند.

ایرنا هم گزارش داد که یکی از حاضران در این تجمع نیز با تهدید عکاسان، از آنان خواست از برداشتن عکس خوداری کنند که این موضوع با وساطت برخی افراد، بدون حاشیه به پایان رسید.

تجمع جمعی از اعضای صنوف قانونی شده سینما در حالی 2 ساعت در مقابل وزارت ارشاد به‌طول انجامید که آن‌ها شعارهایی را علیه هیئت مدیره خانه سینما سر دادند و در پایان تاکید کردند که وزارت ارشاد باید طبق قانون، ساختمان «خانه سینما» را به هیئت مدیره خانه اصناف سینمای ایران تحویل بدهد. این در حالی است که وکیل خانه سینما می‌گوید، «دادگاه مانع تشکیل خانه سینمای جدید از سوی وزارت ارشاد شده است.» که این سخنان با واکنش وکیل و مشاور حقوقی سازمان سینمایی مواجه شد.

افراد حاضر در این تجمع ضمن حمایت از اعضای هیئت مدیره خانه اصناف سینمای ایران (خانه سینمای2) خواستار بازگشایی «خانه سینما» و تحویل آن به صنوف قانونی و هیئت مدیره این تشکل تازه تاسیس شدند.

به گزارش ایسنا، حاضران که بیشتر افراد فعال پشت دوربین سینما و کمتر چهره شناخته شده بودند، چند پلاکارد از جمله «آقای همایون اسعدیان: ما سیاهی لشکر نیستیم» از طرف شورای انجمن مدیران تدارکات، «انجمن دستیاران فیلمبردار حمایت خود را از سازمان سینمایی و شورای عالی سینما برای بازگشایی خانه‌ سینما قانونی اعلام می‌داریم» و «ما صنف‌های قانونی خواهان بازگشایی خانه‌ سینما هستیم» از طرف شورای انجمن مدیران تدارکات سینمای ایران، را حمل‌ می‌کردند.

پس از دقایقی، رئیس هیئت مدیره خانه سینمای 2 پشت میکروفون آمد و درباره این تجمع گفت: ما روبه‌روی وزارت ارشاد تجمع کردیم تا نشان دهیم که ما 30، 40 نفر نیستیم بلکه تعدادمان خیلی بیشتر است.

رئیس هیئت مدیره‌ خانه‌ اصناف سینمای ایران در این تجمع که دیروز یکشنبه 30 تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکریم که در ماه مبارک رمضان اتفاقی در سینمای ایران افتاد که بخش عظیمی از سینماگران منتظر آن بودند. خانه سینما که خانه‌ امید سینماگران است بعد از یک سال و اندی تلاش توسط دست‌اندرکاران واقعی‌ سینما بازگشایی می‌شود و قرار بر این بود که قانون را محور اصلی فعالیت خود قرار دهند.

وی ادامه داد:‌ تشخیص قانونی بودن یا قانونی نبودن تشکل بر عهده مراجع ذی صلاح است و کسی به شکل شخصی و گروهی نمی‌تواند تشخیص دهد چه چیزی قانونی است و چه چیزی قانونی نیست.

وی با بی‌اطلاع‌ خواندن جمعی از سینماگران از مراحل قانونی تشکیل یک تشکل عنوان کرد: متاسفانه برخی از دست‌اندرکاران سینما شرایط قانونی بودن و یا نبودن را نمی‌دادند و برخی براساس جوسازی عده‌ای را می‌شورانند. خانه‌ سینما از یک سال و اندی قبل قانونا بسته شده بود.

رئیس هیئت مدیره‌ خانه اصناف سینمای ایران در ادامه‌ سخنانش با تاکید بر اینکه عده‌ای تمایلی به باز شدن خانه سینما نداشتند، گفت: بعضی از دوستان هیچ تمایلی به بازگشایی خانه سینما ندارند مگر آنکه منافع خودشان در میان باشد. ما بارها می‌خواستیم با آنها مذاکره کنیم اما نخواستند. البته این را نیز بگویم ما در تلاشیم تا همه اهالی سینما وارد این خانه شوند.

وی با اشاره به انگیزه‌های این تجمع خاطرنشان کرد: ما متهم شدیم که 30 – 40 نفر بیشتر نیستیم. گفتیم حداقل در این تجمع اعلام کنیم که بیش از 30 یا 40 نفر هستیم، ضمن اینکه باید تأکید کنم که در کار صنفی خانه سینما، صنف درجه یک یا درجه دو نداریم، همه‌صنوف درجه یک هستند. برای ما در کار صنفی، کارگردان، ‌دستیار کارگردان، تهیه‌کننده و... یکی هستند و هیچ کس حق ندارد بگوید این‌هایی که این طرف هستند سیاهی لشکر یا ... هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می‌خواهد که خانه‌سینما را قانونا باز کنند، ‌اظهار کرد: امیدواریم وزارت ارشاد و رئیس محترم سازمان سینمایی کشور خانه سینمایی که بسته شده را برای صنوف قانونی باز کند. البته ما برای آن‌هایی که در تجمع چند روز قبل خانه سینما جمع شده بودند، احترام قائل هستیم اما خواهش ما این است که آن‌ها نیز به همه صنوف به یک چشم بنگرند.

رئیس هیئت مدیره‌خانه‌سینمای 2 تصریح کرد: فکر می‌کنیم که اگر بعضی از دوستان آن طرف، فرصتی شود که تامل کنند، به جمع صنوف قانونی می‌پیوندند. ما در هیئت مدیره‌خانه‌سینما آماده هستیم که پس از قانونی شدن صنوف، ترتیب یک مجمع عمومی کلی را بدهیم. این تهیه‌کننده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ابهامات مطرح شده درباره تشکیل هیئت مدیره‌خانه‌سینمای جدید گفت: وقتی شورای نگهبان یک انتخابات را تایید می‌کند دیگر نباید مشکلی باشد. حتی اگر تخلفی هم در آن صورت گرفته باشد، شورای نگهبان کل انتخابات را زیر سوال نمی‌برد و تنها چند صندوق را از دور خارج می‌کند. وزارت ارشاد و نماینده‌آن مجمع عمومی ما را تایید کرده و به این واسطه قانونی هستیم.

پیش از سخنان رئیس خانه سینمای 2 یکی از حاضران که از او با نام صالح دلدم یاد می‌شد، پشت میکروفن رفت و ضمن دفاع از اتحادیه‌تهیه‌کنندگان، حسین فرح‌بخش و خانه‌اصناف سینمای ایران گفت: اتحادیه تهیه‌کنندگان پای سینما ایستاد، در حالی که خانه‌سینمایی‌ها به سمت حوزه هنری رفتند و پول میلیاردی گرفتند و از رانت‌ها استفاده کردند. حوزه‌هنری نیز به شکل غیرقانونی فیلم‌های مجوزدار را روی پرده نبرد اما اتحادیه پای سینما ایستاد.

وی سپس یکی از روزنامه‌ها را زرد خواند و ادامه داد: این روزنامه از حوزه‌هنری پول می‌گیرد و ستون روز چهارشنبه‌اش را در اختیار نماینده آنها می‌گذارد.

خانه سینمایی‌ها فکر می‌کنند در دولت بعد بوی کباب می‌آید در حالی که آنجا خر داغ می‌کنند.

تهیه‌کننده فیلم شارلاتان نیز در این تجمع، پشت میکروفون رفت و گفت: دوستان در خانه سینما فکر می‌کنند که در دولت بعد بوی کباب می‌آید، در حالی که نمی‌دانند آنجا خر داغ می‌کنند.

وی در اجتماع جمعی از سینماگران روبروی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از صنوف قانونی بیان کرد: این آقایانی که 20 و اندی سال در خانه سینما رانت می‌خوردند،‌سال قبل در حوزه هنری لانه کردند و پول میلیاردی گرفتند، اینها همه کارمند دولت بودند و الان زندگی‌هایشان را ببینید، آنها باید پاسخ دهند که این پول‌ها را از کجا آوردند.

تهیه کننده شارلاتان ادامه داد: آن‌ها به دنبال این هستند که پول‌ها را بگیرند و بخورند و به قیامت هم اعتقادی ندارند. این دوستان باید دست از اشرافی‌گری بردارند و خودشان را بالاتر از همه اهالی سینما و بدنه آن نبینند.

وی تاکید کرد: این تجمع شروع کار ماست. اما اگر تصور می‌کنید که خانه سینما را می‌گیرید و ما به کارمان پایان می‌دهیم اشتباه می‌کنید.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه2 با خطاب قرار دادن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما به وزیر ارشاد و سازمان سینمایی اعتراض داریم، اگر قانون می‌گوید که خانه سینما باید بازگشایی شود و آن را به صنوف قانونی بسپارید چرا این کار را نمی‌کنید، اگر قانون حاکم نیست و عربده‌کشی ملاک است که دیگر هیچ.

او در پایان ضمن انتقاد شدید از یک روزنامه و متهم کردن آن به «...‌پراکنی» خاطرنشان کرد: این روزنامه امروز نوشت که عده‌ای هنرور می‌خواهند جلوی ارشاد بروند و این توهین به اعضای این سینما بود. این تجمعات ادامه دارد تا اینکه آقایان بدانند اصل سینما، بدنه آن است. این را هم بگویم اگر خیلی از این کارگردان‌ها و عوامل را (خانه سینمایی‌ها) من به سینما نمی‌آوردم معلوم نبود امروز کجا هستند که بخواهند شعار بدهند.

حبیب کاوش نیز در سخنانی ضمن خائن خواندن برخی از سینماگرانی که سال قبل و در هنگام تحریم بعضی فیلم‌ها به سمت حوزه هنری رفتند، اظهار کرد: حاصل 20 سال مدیریت شما همین افرادی هستند که امروز روبروی وزارت ارشاد تجمع کرده‌اند. اینها صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند.

عضو اتحادیه 2 ادامه داد: ما فقط می‌خواهیم خانه سینما به دست خودمان مدیریت شود، متاسفانه امروز نه امنیت شغلی و نه بیمه بیکاری وجود دارد. زمانی که گشت ارشاد یا فیلم خصوصی از پرده پایین کشیده شد‌این دوستان چه کردند؟ رفتند کنار حوزه هنری نشستند و دوستانشان را رها کردند، اینها مدیریتشان نسبت به سینما خائن است. ساعت 12:30 ظهر و پس از حدود 2 ساعت، رئیس هیئت مدیره خانه سینمای 2 پایان تجمع که به دعوت خانه اصناف سینمای ایران روبروی وزارت ارشاد برگزار شده بود‌را اعلام کرد.

رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه اصناف سینمای ایران در پایان این تجمع افزود: امیدواریم مسئولین وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تمهیدی به کار ببرند تا خانه سینما در اختیار صنوف قانونی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تجمع اول ما به پایان رسید و ان‌شاء‌ا... منتظر باشید که اگر لازم شد در هنگام بازگشایی خانه، همه صنوف قانونی با هم به ساختمان وارد شویم.

کسانی که در این تجمع حضور داشتند

در تجمع جمعی از سینماگران که در حمایت هیئت مدیره خانه اصناف سینمای ایران (خانه سینمای 2) برگزار می‌شد، اکثر حاضران زحمت‌کشان پشت دوربین بودند و چهره‌های همچون مرتضی شایسته، ‌عبدا... علیخانی‌، حسین فرح‌بخش، حبیب کاوش، اصغر محبی، محمد قهرمانی، جمال شورجه و محسن محسنی‌نسب از جمله حاضران بودند. مسعود اطیابی و سید جمال ساداتیان هم در دقایق پایانی به تجمع پیوستند. ساداتیان در سخنانی تاکید کرد که سینماگران نباید به یکدیگر اهانت کنند و در خانه سینما باید همه طیف‌ها کنار هم باشند.

دیروز برای تعدادی از اهالی سینما پیامک‌هایی با این مضمون ارسال شد که اگر در تجمع حاضر نشوید خائنید!

این تجمع جمعیت حدود 50 -60 نفر به‌نظر می‌رسید. مسئولان نیروی انتظامی هم تمام مدت روبروی درهای وزارت ارشاد حاضر بودند.


 تاريخ ارسال: 1392/4/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.