پرده سینما

نشست خبری دومین جشنواره ملی آیات قرآنی تسنیم برگزار شد

پرده سینما









نشست خبری دومین جشنواره ملی آیات قرآنی تسنیم امروز با حضور سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و دبیر جشنواره، یوسف امینی معاون قرآن و عترت اداره کل  و همچنین هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در محل انجمن سینمای جوانان ایران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

 نشست خبری جشنواره فیلم تسنیمبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ، مژگان زرگر معاون جشنواره ها، اموربین الملل و بازرگانی انجمن ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از حضورشان دراین نشست گفت: انجمن سینمای جوانان ایران در سال جاری پس از برگزاری شورانگیز چهل و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوانبام ایران در استان چهارمحال و بختیاری در تیرماه هم اکنون به استقبال برگزاری دومین جشنواره ملی تسنیم آیات قرآنی در سه زیر مجموعه فیلم کوتاه، فیلم نامه و عکس می رود.

وی با بیان این نکته که دبیرخانه جشنواره از دی ماه سال گذشته فعال شد و با قرار گرفتن آیین نامه برروی سایت انجمن از فروردین ماه رسما کار ثبت نام راآغاز کرد افزود: استقبال دور از انتظار هنرمندان موجب مباهات این جشنواره است.

سپس میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با خیرمقدم به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و دبیر جشنواره  و همچنین خبرنگاران حاضر در این نشست  با اشاره به پیشینه برگزاری جشنواره تسنیم گفت: این جشنواره برای اولین بار در سال 89 در استان اصفهان برگزار شد و بنا به مشکلاتی ادامه برگزاری آن مقدور نشد.

با توجه به اهتمامی که انجمن سینمای جوانان ایران در جهت برگزاری جشنواره با موضوعات مختلف در سطح کشور دارد و از آنجایی که متولی برگزاری جشنواره نماز و نیایش نیزبوده و تجربیات ارزشمندی را در زمینه برگزاری جشنواره با موضوع دینی کسب کرده به پیشنهاد این انجمن و موافقت ریاست سازمان سینمایی این جشنواره به انجمن سینمای جوانان ایران واگذار شد که با بررسی های به عمل آمده و توافق انجام شده با مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و همراهی و حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفته شد دومین دوره این جشنواره در مشهد مقدس و در جوار حرم ملکوتی ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع)  برگزار شود لذا با توافقات انجام شده و طراحی آیین نامه جشنواره مراحل اجرایی پشت سرگذاشته شد و اینک به حول و قوه الهی در آستانه برگزاری این جشنواره هستیم.

سپس میرزاخانی  از دبیر جشنواره  خواست تا در خصوص کم و کیف جشنواره ملی تسنیم و ابعاد برگزاری آن توضیحاتی ارائه نماید.

نشست خبری جشنواره فیلم تسنیمسرابی نیز ضمن تشکر از اصحاب رسانه و خبر و قدردانی از تلاش آنان در انعکاس اخبار این جشنواره تا کنون  از حمایت و همراهی ویژه و در خور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت  الاسلام و المسلیمن جناب آقای حمید محمدی نیز تشکر کرد و  گفت:  تشویق جامعه هنری کشور و ترغیب فیلمسازان برای پرداختن به موضوعات مرتبط با قرآن کریم واستفاده از ظرفیت هنر فیلمسازی برای ثبت و انتقال نقش قرآن در جوامع اسلامی و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای رقابت سازنده در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی هنر فیلمسازی با محوریت قرآن و عترت  و لذا سبک زندگی قرآنی، آموزه‌های اخلاقی مبتنی بر قرآن و عترت، قصص قرآن، انسان از منظر قرآن، قرآن کتاب بیداری، ایثار و شهادت در قرآن و معارف اهل بیت، سیمای پیامبر اسلام (ص) در قرآن، نیکی به پدر و مادر و صله رحم، نماز و واجبات الهی، آثار و برکات نیکی در زندگی مردم، کسب روزی حلال و معاملات اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت، انفاق در قرآن، جهاد از دیدگاه قرآن، پوشش و عفاف از منظر قرآن و عترت از محورهای  مورد توجه در این جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در ادامه با بیان این نکته که جشنواره در سه زیرمجموعه فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس برگزار  می شود گفت: بخش فیلم در دو زیر مجموعه شامل 110 ثانیه و بخش آزاد برنامه ریزی شده است.

سپس در ادامه این مراسم از برنامه پوستر دومین جشنواره ملی تسنیم رونمایی شد  و تیزر جشنواره برای اصحاب مطبوعات و خبر به نمایش در آمد.

نشست جشنواره فیلم تسنیمپس از رونمایی از تیزر و پوستر جشنواره سرابی ادامه داد: در این جشنواره که با استقبال 1044اثر از هنرمندان  روبرو شد  تعداد489 فیلم از فیلمساز، 374 قطعه عکس و 47 مجموعه عکس و 132 فیلمنامه دریافت شد که نشان از اقبال جشنواره نزد هنرمندان آن هم در دومین دوره برگزاری آن دارد.

در بخش فیلم 87 فیلم، در بخش عکس37 عکس و یک مجموعه عکس و در بخش فیلمنامه 12 اثر  به بخشهای مسابقه راه یافته  و هیئت های انتخاب و داوری در سه زیر مجموعه فیلم کوتاه عکس و فیلمنامه آثار را ارزیابی نمودند.

دبیر جشنواره ملی تسنیم در معرفی هیئت انتخاب و داوران گفت: در بخش فیلم آقایان سلیم غفوری، سعید مترصد و عباس صالح مدرسه ای آثار را انتخاب و با اضافه شدن آقایان ،محمدرضا معصوم زادگان و محمد درمنش داوری این بخش انجام شد در بخش عکس:  آقایان علی قلمسیاه و سید عباس میرهاشمی و سرکار خانم فاطمه تعمیدی همچنین در بخش فیلمنامه اساتید ارجمند آقایان محمود سالاری، سید ناصرهاشم زاده و عبدالهادی صورتی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را مورد ارزیابی و داوری قرار داده اند.

سرابی در ادامه اظهار داشت:  دومین جشنواره ملی تسنیم به دلیل استفاده بیشتر      علاقه مندان و مردم عزیز مشهد مقدس در دل شهر و بهترین سینمای استان یعنی سینما هویزه برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد اثار راه یافته و برنامه ریزی همکاران محترم ستاد مرکزی انجمن در تهران و اعلام این مطلب که 12 سانس مسابقه در جشنواره خواهیم داشت و نیاز به استفاده از دو سالن مجهز بهترین سینمای مشهد یعنی هویزه برای برگزاری برنامه ریزی شد.

سرابی با ذکر این مطلب که سینما هویزه قابلیت برگزاری جشنواره های فیلم و عکس را دارد گفت: همچنین نمایشگاه عکس جشنواره نیز در نگارخانه سینما هویزه برپا می شود و کارگاه های آموزشی نیز به شکل متمرکز در همین مکان برپا خواهد شد.

دبیر جشنواره از انتشار کتاب فیلم شناخت جشنواره و همچنین 2 شماره نشریه روزانه در ایام برگزاری جشنواره خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: با پیگیری و رایزنی انجام شده توسط جناب آقای میرزاخانی و همچنین تلاش ستاد برگزاری در مشهد مقدس امیدواریم مراسم افتتاحیه جشنواره عصر روز دو شنبه 21 مرداد  ماه با حضور مقامات استانی و هنرمندان و خبرنگاران و اصحاب رسانه در حرم حضرت امام رضا(ع) پس از اقامه نماز مغرب و عشا  برگزار  شود و پس از آن با حضور در سینما هویزه و افتتاح گالری عکس و تقدیر از هنرمندان عکاس استان جشنواره رسماً کار خود را آغاز نماید.

نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه جشنواره هر شب پس از پایان آخرین نمایش در یکی از سالن های سینماهویزه، توسط منتقد سینمایی از استان جناب آقای علی جعفری برگزار می شود و در دومین شب برگزاری این نشست نیز با توجه به حضور داوران محترم در جشنواره ، هنرمندان میزبان این عزیزان خواهند بود و نقطه نظرات آنان را به بحث و گفت و گو می گذارند.

نشست خبری جشنواره فیلم تسنیمکارگاه تخصصی عکاسی همراه با شرکت در تورهای عکاسی با حضور عکاسان شرکت کننده در جشنواره و همراهی آقای علی قلمسیاه برگزار می شود.

سرابی در خصوص برنامه های پیش بینی شده برای بخش عکس گفت: کارگاه عملی عکاسی روز چهارشنبه 23 مرداد  صبح با حضور جناب آقای علی قلمسیاه برای عکاسان  و بعدازظهر همان روز با موضوع انتخاب سوژه در عکاسی  و همچنین درپایان با گپ و گفت و گو در باره عکسهای نمایشگاه در کنار دو داور دیگر جشنواره برگزار می شود .

همچنین کارگاه فیلمنامه نویسی نیز با حضور استاد محترم جناب آقای محمود سالاری عضو هیئت داوران با موضوع  راهکارهای جذابیت یک فیلمنامه و راهکارهای جذابیت یک فیلمنامه با خلق شخصیت در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز چهارشنبه 23 مرداد ماه در سینما هویزه برنامه ریزی شده و در پایان این برنامه 12 فیلمنامه بخش مسابقه با حضور کلیه داوران نقد خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان در ادامه اعلام کرد: هنرمندان میهمان در مشهد علاوه بر زیارت امام رضا (ع) که برنامه ریزی تردد آن انجام شده از مراکز تاریخی استان نیز دیدن می کنند.

در ادامه این نشست هاشم میرزاخانی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در خصوص برنامه های پیش بینی شده در جشنواره اعلام کرد: علاوه بر نمایش فیلمهای بخش مسابقه در دو  روز برگزاری در سینما هویزه از ساعت 18 الی 30/19 شاهد نمایش دو فیلم بلند سینمایی  ملکه و ملک سلیمان با همکاری بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.

میرزاخانی گفت: نمایش فیلم ملکه ساخته جناب آقای باشه آهنگر برای روز سه شنبه 22 مرداد و نمایش فیلم ملک سلیمان ساخته هنرمند گرامی جناب آقای شهریار بحرانی برای روز چهارشنبه 23 مرداد ماه در نظر گرفته شده است که استفاده برای عموم علاقه مندان رایگان و آزاد است.

 سرابی با اعلام برگزاری آیین پایانی و اعلام برگزیدگان در روز پنجشنبه 24 مرداد ماه اعلام کرد: تصمیم گرفته شد مراسم اختتامیه در سالن شهید اصغرزاده در پارک ملت مشهد برگزار شود که علاوه بر امکانات مناسب جنبی پذیرای تعداد بیشتری از  علاقه مندان باشیم.

مدیرکل همچنین به آغاز جشنواره و برگزاری آن در نزدیکی عید بزرگ فطر اشاره کرد و گفت: به همین مناسبت برنامه های ویژه ای برای مراسم اختتامیه در نظر گرفته ایم.

در پایان سرابی گفت: یکصدوپنجاه میلیون ریال جایزه نقدی به همراه 10 حمایت از تولید اثربعد  در بخش فیلم و فیلمنامه به همراه 12 تندیس به برگزیدگان جشنواره در این مراسم اهدا می شود.

در پایان این نشست میرزاخانی با اشاره به دریافت بیش از 4500 فیلم کوتاه از ایران و 109 کشور جهان گفت: به زودی و پس از اتمام جشنواره تسنیم طی جلسه ای مستقل با رونمایی از پوستر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و نمایش تیزر جشنواره گزارش تکمیلی از برگزاری این جشنواره ارائه می شود.

میرزاخانی همچنین با اشاره به برگزاری دومین جشن فارغ التحصیلی و جشنواره فیلم اولی ها توسط انجمن سینمای جوانان ایران گفت: همزمان با فارغ التحصیل شدن بیست و هشتمین دوره آموزش دیدگان دوره های بلند مدت فیلمسازی در شهریورماه کلیه فارغ التحصیلان با ارسال آثارشان در دو بخش داستانی و مستند در این جشنواره شرکت    کرده اند که هیئت انتخاب و داوران متشکل از آقایان روح ا.. شمقدری، احمد کاوری و سعید شاه حسینی پس از بازبینی کلیه آثار بهترین آنها را برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب و در نهایت به ده برگزیده جوایز نقدی و حمایت از تولید بعد تعلق می گیرد.

دبیر جشنواره فیلم اولی ها همچنین گفت: ان شا ا.. در نشست خبری که در شهریور ماه برگزار می شود به کم و کیف این جشنواره و بخش های جنبی آن و همچنین نحوه برگزاری آن خواهیم پرداخت.

در ادامه میرزاخانی با اشاره به تهیه و تدوین کتب آموزشی در معاونت فرهنگی و آموزشی انجمن گفت: کتاب مدیریت تولید نوشته محمدرضا پاسدار هم اکنون آماده بهره برداری است که در چاپخانه مراحل چاپ را طی می نماید و ان شا ا.. در نشست بعدی انجمن در شهریور ماه رونمایی خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/5/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.