پرده سینما

پیشنهاد‌های شش گانه جواد شمقدری برای برون رفت سینمای ایران از وضعیت فعلی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در آئین سپاس داوران و دست‌اندركاران جشنواره بیست‌وهشتم فیلم فجر، پیشنهادهای شش گانه‌ای را برای برون رفت سینمای ایران از وضعیت فعلی مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، آئین سپاس داوران و دست‌اندركاران بیست‌وهشمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور مسئولان سینمایی كشور و داوران بخش‌های مختلف جشنواره در باشگاه نهاد ریاست جمهوری برگزارشد.

براساس این گزارش، جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: من چند نكته را می‌خواهم عرض كنم و دوستان نیز با دقت گوش كنند تا بعدا نگویند در پشت اتاق‌های بسته این تصمیمات گرفته شده است.

وی افزود:حكم آقای مسعودشاهی برای مدیریت موسسه سازمان جشنواره‌ها صادر شده است و از این به بعد برپایی جشنواره‌ها و بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی سینمای ایران در این موسسه انجام می‌شود و همچنین بهمن حبشی به‌عنوان قائم مقام ایشان وی را در مدیریت مجموعه همراهی می‌كند.

شمقدری خاطرنشان كرد: به هرحال این موسسه جدیدی است كه اگر این راه ماندگار شود یك ساختار جدیدی در معاونت سینمایی شكل خواهد گرفت و یك راه جدید در سینمای ایران است كه امیدواریم دوستان هم همراهی كنند.

شمقدری در ادامه صحبت‌های خود چندین پیشنهاد را برای برون رفت سینمای ایران از وضعیت فعلی مطرح كرد.

 

* خروجی سالن مطبوعات باید مثبت باشد

او با اشاره به این كه امسال تقریبا همه برنامه‌ها ذیل سال گذشته بوده است اما در سال آینده اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد تاكید كرد: این شكلی كه سالنی باشد برای رسانه‌ها كه انبوهی از رسانه‌ها باشند و خروجی مطبوعاتی هم نداشته باشد، قطعا رویكرد مطلوبی نخواهد بود.

معاون امور سینمایی ادامه داد: ما فكر كردیم در ذیل همان موسسه جشنواره‌ها عزیزانی را كه در حوزه رسانه یك مقدار تخصصی‌تر هستند، فرصت بدهند تا در جشنواره حضور پررنگ‌تری داشته باشند و از فیلمسازان نیز تقاضا می‌شود همكاری بیشتری داشته باشند و فكر می‌كنیم این موضوع به فضاب سینما خیلی كمك خواهد كرد و انبوه دوستان رسانه‌ای را شاید به شكل دیگری سامان بدهیم اما این كه آنها بتوانند در قامت یك متخصص سینما حضور یابند فكر نمی‌كنیم نتیجه مطلوبی داشته باشد كما این كه در برگزاری برخی از جلسات توهین‌هایی از سوی دو طرف شده است.البته سینمای رسانه‌ها حذف نمی‌شود بلكه تمهید جدیدی برای ساماندهی به این امر اختصاص می‌یابد.

 

* تغییر اهدای جوایز بخش تجلی‌اراده ملی به روش فعلی

در ادامه این مراسم شمقدری با بیان این كه به نظر می‌رسد برگزاری بخش تجلی اراده ملی تحت‌تأثیر جوایز جشنواره قرار دارد، اظهار داشت: قسمتی از این موضوع ناشی از آن است كه بعضی از داوران این بخش بازهم همكاران سینمایی هستند.

وی تصریح كرد: به همین منظور تلاش داریم تا از سال آینده مانند روشی كه در آكادمی اسكار عمل می‌شود اما به آن شكل تخصصی اسكار نمایندگانی از دستگاه‌ها، نهادها و اقشار مختلف جامعه فیلمهای اكران شده در طول سال را بررسی كنند و در پایان سال جمع‌بندی نتایج صورت بگیرد و آثار یك ساله سینمای ایران بررسی شود.

 

* جوایز بخش بین‌الملل جشنواره باید در حوزه بین‌الملل تاثیر گذار باشد

معاون امور سینمایی در ادامه با این كه تعریف بخش‌ بین‌الملل باید اصلاح شود، گفت: جشنواره زمانی بین‌المللی می‌شود كه یك فیلم برای اولین بار در آن به نمایش درآید و این كه ما هر سال یك سری فیلم‌ها را بی‌هدف انتخاب كنیم و نمایش دهیم سودمند نیست.

شمقدری تاكید كرد: ما باید به سمتی برویم كه فیلمسازانی كه تازه به سینما وارد شده‌اند را پیدا كنیم همچنین به صورتی باید باشد كه فیلم‌های بخش بین‌الملل حاوی یك پیام و هدف مشخص باشد و جوایز آن در حوزه بین‌الملل تاثیر گذار باشد كه می تواند رویكردی متفاوتی را در سینمای جهان ترسیم كند.

وی خاطرنشان كرد: می‌خواهیم یك مقدار جشنواره بین‌الملل خود را متحول كنیم، البته آقای سجادپور یك پیشنهادی را در خصوص رویكرد این فیلم‌ها كه در جستجوی عدالت باشند مطرح كرده است كه جای بحث دارد.

 

* رهایی سینمایی ایران از آفت فردگرایی

جواد شمقدری در ادامه با طرح این موضوع كه فردگرایی یكی از آفت‌ بزرگ سینمای ایران است، بیان داشت: متاسفانه افراد فقط به امنیت حوزه كاری خودشان اهمیت می‌دهند در حالی كه نباید اینگونه باشد و اگر یك فیلم‌ساز در جشنواره جایزه می‌گیرد و یا فیلم او توقیف می‌شود این مربوط به كل بدنه سینماست و باید تاثیرش را روی سینما بگذارد اما هر مسئولی یك حوزه را برای خودش تعریف تعریف كرده است و سعی كرده تا این حوزه را امن نگه دارد كه این شرایط موجود نمی‌تواند سینمای ایران را ارتقاء بدهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما دیروز به همراه محسن علی‌اكبری بازدیدی از شهرك سینمایی از شهرك هشتگرد داشتیم اما متاسفانه زمینی كه برای ساخت شهرك اختصاص یافته شده مناسب نیست و به هیچ عنوان ویژگی یك شهرك را ندارد و آنقدر پستی و بلندی داشت كه مناسب چوپانی بود، این ضعف‌ها از آنجا ناشی می‌شود كه در طول این سال‌ها اهالی سینما خود را شریك این مسائل سینما نمی‌بینند و موضوع مهمی مانند شهرك سینمایی را پیگیری نكردند.

معاون امور سینمایی افزود: در این 5 ماهه كه بنده آمده‌ام، متوجه شده‌ام كه بخشی از این سوءتفاهمات ناشی از این فردگرایی است و من می‌خواهم جلوی این رفتارها بایستم.

 

* استانداردسازی هزینه ساخت فیلم‌ها

شمقدری در ادامه با اشاره به این كه اگر یك استانداردی را می‌خواهیم تعریف كنیم، باید در میزان هزینه‌ها هم استاندارد‌سازی كنیم، تاكید كرد: وقتی یك فیلمساز 5 سال تمام پشت درهای بسته معاونت سینمایی می‌ماند بحران روحی برای او ایجاد می‌شود و به اعتقاد من یا باید اطلاع رسانی شود و یا استانداردسازی كنیم.

وی تصریح كرد: در این بخش نیز باید جلوی رفتارهای فرد گرایانه گرفته شود، البته قطعا فیلم‌های بیگ پورداكشن باید ساخته شود و نباید عده‌ای این اصل را رد كنند، اما نباید به صورتی باشد كه وقتی فیلمی در معاونت سینمایی برآورده هزینه می‌شود، دستگاه‌های دیگر چند برابر آن هزینه را به فیلم اختصاص دهد.

معاون امور سینمایی در ادامه سخنان خود بیان داشت: واقعا یكی از مشكلات سینمای ایران همین است كه اوضاع خیلی بی‌نظم است. متاسفانه ارتباطات روابط و تصمیمات در سینما خیلی بی‌نظم است و در این راه از همه حوزه‌ها تاثیر گذار مانند صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری می‌خواهم كه همكاری كند، زیرا بی‌نظمی و صرف هزینه بالا برای سینما كمكی به رشد فیلم و سینما نمی‌كند و سرمایه‌گذاری افسار گسیخته نمی‌تواند كار یك فیلم ساز را ارتقا دهد. بلكه باعث جو بی‌اعتمادی می‌شود و احساس بی‌عدالتی را دامن می‌زند.امروز ناامنی روحی و روانی و احساس عدم امنیت شغلی و احساس عدم اجرای عدالت یكی از مشكلات سینما است كه من بارها شاهد آن بودم. لذا اینجاست كه باید یك همفكری شود.

شمقدری تاكید كرد: شاید این حرف‌ها برای بسیاری تلخ باشد اما من می‌خواهم شرایط را درست كنم.

 

* بیائید باهم همدل شویم

معاون امور سینما در خاتمه صحبت‌های خود در آئین سپاس از داوران و دستاندركاران جشنواره بیست‌وهشتم فیلم فجر اظهار داشت:آخرین مساله این است كه بیائیم با هم همدل شویم و شرایط را درك كنیم. بسیاری از مسایلی كه مطرح می‌شود احساس می‌كنم خیلی تخصصی نسیت و بیشتر بحث‌های شخصی است. اگر رسانه‌ها و فیلمسازها به درك مشتركی برسند بسیاری از مسائل رفع رجوع می‌شود. امروز باید دلخوری‌ها را كنار گذاشت و باهم در هموار كردن مسیر سینمای ایران همكاری كرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، «مهدی مسعود شاهی» دبیر جشنواره فیلم فجر نیز در بخشی از این مراسم در سخنانی كوتاه گفت: جشنواره فیلم فجر كه یكی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی كشور است را با افتخار پشت سر گذاشتیم و در آن تمامی گروه‌ها و بخش‌های سینمای ایران همكاری داشتند و من از همكاری همه آنان سپاسگزارم.

وی ادامه داد: از این پس فعالیت سازمان جشنواره‌ها جدی‌تر می‌شود و از دوستان می‌خواهم كه ما را در برگزاری و مدیریت این سازمان كمك كنند تا یك ساختار جدی برای جشنواره‌های كشور ایجاد شود و متناسب با فعالیت‌های موردنظر باشد.

براساس این گزارش، در پایان مراسم سكه‌ها و لوح‌های تقدیر هیأت انتخاب و هیأت داوران بیست‌وهشتمین جشنواره فجر با حضور شمقدری و مسعودشاهی اهدا شد كه جایزه ویژه «عزت‌الله انتظامی» را قاسم قلی‌پور دریافت كرد و از بازیگران فیلم «آقای الف و خانم ب» و اثنی‌عشری اولین دبیر جشنواره فیلم فجر و مدیران سالن همایش‌های برج میلاد تقدیر شد.

به گزارش فارس، سید‌علیرضا سجادپور، سیداحمد میرعلایی، امیر اسفندیاری، غلامرضا موسوی، علی معلم، قاسم قلی‌پور، بهمن حبشی، حمید بهمنی، سید سعید سیدزاده، انسیه شاه‌حسینی، شهریار بحرانی، حسن نجاریان، محمدرضا فرجی، رضا برجی، شفیع‌ آقامحمدیان، محمدرضا شرف‌الدین، حبیب احمدزاده، مسعود جعفری‌جوزانی، محسن علی‌اكبری، محمدحسن پزشك، داوود رسولیان، علی‌اكبر قاضی‌نظام، ابراهیم فیاض، مجید رضابالا، حبیب ایل‌بیگی، ابولقاسم طالبی، احمدرضا معتمدی، ابراهیم داروغه‌زاده، حبیب‌الله بهمنی، جمیل رستمی، حبیب كاوش، سیدمحمد قوام و محمدرضا اعلامی از جمله حاضران در این مراسم بودند.


 تاريخ ارسال: 1388/12/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.