پرده سینما

خوشنویس: تمامی فیلم ها در معرض خطر هستند

پرده سینما









مدیر سابق فیلم‌خانه‌ ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور از مسوولان آینده‌ سینما درخواست کرد که بدون فوت وقت، فیلم‌خانه‌ی ملی ایران را به عنوان یک موضوع اضطراری در نظر بگیرند.

 

فیلمخانه ملی ایرانمحمد حسن خوشنویس در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره‌ آخرین وضعیت ساختمان فیلم‌خانه که قرار بود تا شهریورماه به محل جدیدی منتقل شود‌، توضیح داد: کار انتقال فیلم‌خانه‌ ملی ایران از بهارستان به یک ساختمان جدید و مجهز، از 14-15 سال قبل شروع شد و جزو طرح‌های ملی بود که باید دنبال می‌شد. در این مدت پس از کش و قوس‌های فراوان و انتخاب یک زمین مناسب در باغ فردوس تهران، کار ساخت محل جدید فیلم‌خانه آغاز شد و اکنون طبق آماری که در اختیار من قرار گرفته عملیات ساخت این ساختمان تا حدود 85 درصد به پایان رسیده است.

او افزود: این در حالی است که حدود 60 درصد از پیشرفت عملیات ساختمانی در همین 4 یا 5 ساله صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها روند ساخت به کندی پیش می‌رفت و در سال‌های اخیر هم با وجود اهتمام بیشتری که برای تکمیل آن وجود داشت با تحریم و بی‌پولی دولت روبرو بودیم، ادامه داد: قرار بود این ساختمان در بهمن ماه سال گذشته به ما تحویل داده شود و در مرحله‌ بعد در نظر داشتیم تا شهریور امسال فیلم‌خانه را منتقل کنیم، اما با شرایط فعلی امیدی به این که ساختمان در ماه‌های آینده هم قابل تحویل باشد، نیست.

خوشنویس بیان کرد: یکی از مسائل مهم در موضوع فیلم‌خانه تاسیسات آن برای فراهم شدن شرایط مناسب سرمایشی، گرمایشی و دوری از تشعشعات مغناطیس است، چون فیلم‌خانه یک مکان تخصصی است که باید فیلم‌ها را در بهترین شرایط برای جلوگیری از نابودی بیشتر نگه داشت. این مساله از این جهت اهمیت دارد که بدانیم از همان روزی که مواد خام یک فیلم از کارخانه بیرون می‌آید، نابودی آن هم آغاز می‌شود.

مدیر سابق فیلم‌خانه‌ ملی ایران همچنین یادآور شد: چند ماه است که منتظر مشاوری هستیم تا برآورد دقیق‌تر و به‌روز‌تری از تجهیزات مورد نیاز فیلم‌خانه داشته باشیم، چون تکنولوژی مرتبط با حفظ و مرمت فیلم‌ها به طور مرتب در حال تغییر است؛ به همین دلیل با وجود وسایل خوبی هم که اکنون در اختیار داریم به فناوری و تکنولوژی‌های ویژه و منطبق با آنچه در دنیا استفاده می‌شود، نیاز داریم.

خوشنویس با اشاره به این که آرشیو فیلم‌خانه‌ ملی ایران یکی از اسناد افتخار آمیز میراث ملی ایران است، افزود: هر یک روزی که از زمان تحویل ساختمان جدید می‌گذرد افسوس می‌خورم که یک روز دیگر هم از عمر این فیلم‌ها گذشت، چون اگر چه در حال حاضر آرشیو فیلم‌خانه در جای خوب و شرایطی مطلوب قرار دارد، اما به هر حال به یک محل بهتر و مطلوب‌تر احتیاج است.

وی خاطرنشان کرد: فیلم‌خانه‌ِ ملی ایران عضو فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای فیلم (فیاف) است و به همین دلیل بازرسان بین‌المللی فدراسیون از آن بازدید می‌کنند و آرشیو فیلم‌خانه‌ ملی ایران را یکی از مطلوب‌ترین‌ها در منطقه می‌دانند.

وی یادآور شد: در طول 20-30 سال گذشته تلاش‌های زیادی برای جمع‌آوری فیلم‌ها صورت گرفته تا امروز فیلم‌خانه‌ ملی ایران با در اختیار داشتن بیش از 80 درصد تولیدات ملی کشور خود، یکی از غنی‌ترین آرشیوهای جهان از این منظر محسوب شود.

او اذعان داشت: برای پیدا شدن این فیلم‌ها زحمت زیادی کشیده شده و حتی برخی از آن‌ها فریم به فریم پیدا و چسبانده شده‌اند و باید به همه‌ی مردم ایران گفت که خیالتان راحت باشد. در 29 سال گذشته، حتی یک فریم از میراث تصویری کشور را از دست نداده‌ایم. همه چیز به خوبی شناسایی و با مطلوب‌ترین شرایط قابل حصول در کشور، حفظ، مرمت و نگهداری شده است. بنابراین امیدوارم از آن‌ها به خوبی بهره‌برداری شود و این امانت با سلامتی کامل به نسل‌های بعدی منتقل شود.

خوشنویس با اشاره به این که ما این گونه، فیلم‌ها را حفظ کرده‌ایم و از این پس به تکنولوژی روز جهان احتیاج داریم، گفت: از مسئولان سینمایی آینده می‌خواهم بدون هیچ فوت وقتی، فیلم خانه‌ ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور را به عنوان یک موضوع اضطراری در نظر بگیرند، چون فیلم‌ها در معرض خطر هستند و سرعت فرسایش آن‌ها زیاد است.


 تاريخ ارسال: 1392/5/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.