پرده سینما

برنامه‌ علی جنتی همسو و منطبق با قانون برنامه پنجم توسعه است

پرده سینما






 

 

 

بررسی برنامه‌ تقدیمی علی جنتی به‌عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که برنامه‌ی او همسویی و انطباق زیادی با برنامه پنجم توسعه کشور و همچنین شرح وظایف این وزارتخانه دارد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهمدر این گزارش که توسط سایت مجلس شورای اسلامی منتشر شده، آمده است:

الف: بررسی انطباق یا همسویی برنامه‌های علی جنتی با شرح وظایق قانونی وزارت ارشاد

به گزارش ایسنا، در هر شماره، ابتدا شرح وظایف قانونی وزارت ارشاد که در سال 1365 تصویب شده، آورده شده است. سپس انطباق یا همسویی آن با برنامه تدوین‌شده علی جنتی بررسی شده است. در مواردی نیز شرح وظایف قانونی وزارت‌خانه در برنامه وزیر جدید ارشاد دیده نمی‌شود که این مطلب با عبارت «مشخص نیست» آمده است.

1- رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوی - منطبق

2- استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگی اجانب - همسو

3- اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف و شکوفایی استعدادها و رویحه تحقیق‌، تتبع و ابتکار در جامعه - همسو

4- رواج فرهنگ و هنر اسلامی - منطبق

5- آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی - همسو

6- گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف بخصوص مسلمانان و مستضعفان جهان - منطبق

7- فراهم آمدن زمینه‌های وحدت میان مسلمین - همسو

8- شناساندن مبانی‌، مظاهر‌، اهداف انقلاب اسلامی به جهانیان با بهره‌گیری از وسائل و امکانات هنری‌، سمعی و بصری‌، کتب‌، نشریات و برگزاری گردهمایی‌های فرهنگی و سایر اقدامات لازم در داخل و خارج از کشور با همکاری وزارت امر خاجره و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط - همسو

9- مطالعه و تحقیق در زمینه تبلیغات رسانه‌های جهانی و کشف روش‌های مورد عمل آن‌ها و اتخاذ شیوه‌های مناسب مقابله با آن در صورت لزوم - در برنامه لحاظ نشده است‌.

10- گردآوری و طبقه‌بندی کلیه مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی از قبیل فیلم‌، کتاب‌، تصویر و سایر انتشارات مربوط به جمهوری اسلامی ایران و نشر موارد لازم - همسو

11- تمرکز و بررسی اخبار و اطلاعات مربوط به پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی به منظور انتشار آن‌ها - منطبق

12- انعقاد قرارداد در زمینه مبادلات فرهنگی‌، هنری‌، سینمایی‌، جهانگردی، خبری‌، مطبوعاتی و شرکت در جلسات سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در موارد مربوطه با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه با رعایت قانون اساسی - منطبق

13- انجام همکاری‌های فرهنگی و ارشادی با مراکز اسلامی و فرهنگی سایر کشورها به منظور اشاعه فرهنگ اسلامی - همسو

14- اداره امور حج و اوقاف و امور خیریه در چهارچوب قوانین حج و اوقاف و امور خیریه - منطبق

15- گردآوری خبرها‌، گزارش‌ها‌، مقالات و عکس‌های مربوط به ایران و کشورهای جهان و توزیع آن بین رسانه‌های گروهی کشور و همچنین پخش و انعکاس رویدادهای مختلف کشور و منطقه در زمینه پیشرفت و تحولات سیاسی‌، اقتصادی اجتماعی‌، فرهنگی‌، ورزشی بین وسائل ارتباط جمعی کشورهای جهان - مشخص نیست.

16- تقویت روح تحقیق،‌ تتیع و ابتکار در تمام زمینه‌های فرهنگی و هنر اسلامی و ایرانی از طریق تشویق و حمایت نویسندگان‌، شعرا‌، ادیا‌، هنرمندان و معرفی و بزرگداشت ‌علما،‌عرفا و شخصیت‌های فرهنگی جهان اسلام و تولید و نشر آثار مربوط به آنان و همچنین پرورش استعدادها و ذوق فرهنگی و هنری افراد - همسو.

17- تعیین ضوابط اعطای جوائز در زمینه‌های فرهنگی و هنری در چهارچوب آیین‌نامه‌های مربوط - مشخص نیست.

18- ایجاد و توسعه و تجهیز و اداره کتابخانه‌های عمومی و تاسیسات فرهنگی‌، هنری و سینمایی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور - همسو.

19 -صدور اجازه تاسیس‌، انحلال و نظارت بر فعالیت موسسات خبری و نمایندگی‌های خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی و صدور اجازه فعالیت برای خبرنگاران خارجی و داخلی در کشور طبق مقررات مربوطه - مشخص نیست.

20- صدور اجازه تاسیس‌، انحلال و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های تبلیغاتی‌، چاپخانه‌ها و موسسات تکثیر و موسسات وابسته به صنعت چاپ و نظارت بر کیفیت و محتوای آگهی‌ها و کارهای چاپی طبق ضوابط و مقررات قانونی مربوطه - مشخص نیست.

21- صدور اجازه تاسیس‌، توسعه یا انحلال موسسات آزاد آموزش‌های هنری و فرهنگی و سینمایی و نیز انجمن‌های فرهنگی و هنری و تصویب آئین‌نامه‌های مربوط و نظارت بر اجرای آن‌ها طبق ضوابط و مقررات قانونی مربوطه - منطبق.

22- نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی‌، هنری،‌ تبلیغاتی‌، اقلیت‌های دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی - همسو .

23- صدور اجازه ورود و خروج آثار سمعی و بصری‌، آثار هنری‌، مطبوعات و نشریات و کلیه مواد تبلیغی و فرهنگی مشکوک که تعیین موارد مشکوک از غیر مشکوک طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید - مشخص نشده است.

24-تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط ناظر بر تشکیل جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی‌، هنری و مسابقات سینمایی و ادبی در داخل و خارج کشور - همسو.

25- هدایت و حمایت از فعالیت مراکز و موسسات فیلم‌سازی‌،‌ سناریونویسی‌، سینماها‌، کانون‌ها و مراکز نمایش فیلم‌، عکاسخانه‌ها و تولیدکنندگان نوار سمعی و بصری و صدور اجازه تاسیس و یا انحلال آن گونه واحدها و نظارت بر آن‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط - در برنامه لحاظ نشده است.

26- نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی‌، هنری‌،‌ تبلیغاتی خارجیان مقیم ایران یا همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط - مشخص نیست.

27- تحقیق درباره اثرات وسائل ارتباط جمعی و سنجش میزان تاثیر برنامه‌ها و فعالیت‌های گفتاری‌، تصویری‌، مطبوعاتی‌ و خبری و متون چاپ شده در افکار عمومی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط - در برنامه لحاظ نشده است.

28- انجام مطالعات و تحقیقات لازم پیرامون مسائل و مبانی فرهنگ عمومی‌، هنر‌، سینما،‌ تئاتر و دیگر زمینه‌های هنری مربوط به منظور استفاده از نتایج حاصل در برنامه‌ریزی‌ها فرهنگی و هنری و دیگر امور مربوط و نهایتا بهبود کیفی و کمی امرو محوله - در برنامه لحاظ نشده است‌.

29- برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغی در جهت هکاری بیشتر مردم با دولت و بررسی پیرامون اثرات برنامه‌ها و فعالیت‌های دولت در افکار عمومی و ارائه آن به هیات وزیران - در برنامه لحاظ نشده است.

30- ایجاد زمینه‌های گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی و اشاعه زبان فارسی در کشورهای مختلف جهان با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و آموزش عالی - همسو .

ب: بررسی انطباق یا همسویی برنامه علی جنتی با تکالیف وزارت‌ ارشاد در قانون برنامه پنجم توسعه

به گزارش ایسنا، در بخش دوم این گزارش، برنامه‌های علی جنتی با تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در قانون برنامه پنجم توسعه آمده، تطبیق داده شده است. در این بخش نیز، در هر شماره ابتدا سرفصل‌های تکالیف وزارت ارشاد در قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده و سپس نتیجه بررسی وضعیت انطباق برنامه‌های علی جنتی با این موارد بیان شده است.

1- تدوین «الگوی اسلامی-ایرانی» با همکاری سایر قوا و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی برای تصویب - منطبق.

2- تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم و جدید براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نظام‌نامه پیوست فرهنگی - همسو .

3- تصویب نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نظام‌نامه پیوست فرهنگی - همسو.

4- حمایت از بخش غیر دولتی اعم از حقیقی و حقوقی در خصوص برنامه‌های اجرایی دینی‌، مذهبی‌، هنری‌، فرهنگی‌، آموزشی و علمی - منطبق.

5- حمایت از پخش غیردولتی اعم از حقیقی و حقوقی در خصوص طراحی‌، تولید‌، توزیع انتشار و صدور خدمات و محصولات فرهنگی‌، هنری‌، رسانه‌ای‌، صنایع دستی و میراث فرهنگی - منطبق.

6- حمایت از پخش غیردولتی اعم از حقیقی و حقوقی در خصوص توسعه تولیدات و فعالیت‌های رسانه‌ای فرهنگی و هنری دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و همچنین حضور فعال و تاثیرگذار در فضای مجازی - منطبق .

7- حمایت از بخش غیردولتی اعم از حقیقی و حقوقی در خصوص توسعه و راه‌اندازی موسسات،‌ هیات‌ها و تشکل‌های فرهنگی‌، هنری،‌ رسانه‌ای،‌ دینی و قرآنی - منطبق .

8- حذف اسامی لاتین از سر در اماکن عمومی و شرکت‌ها و بسته‌بندی کالاهای غیرصادراتی - همسو .

9- تدوین کلیه استانداردهای لازم برای خط و زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی - همسو .

10- پیشنهاد اسناد راهبردی توسعه حوزه‌های آموزشی عمومی‌، تبلیغ و ترویج‌، پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به معاونت - همسو .

11- تهیه «سند ملی توسعه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل» با همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط،‌ شورایعالی حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی العالمیه و ارائه به هیات وزیران برای تصویب - منطبق.

12- برخوردار کردن حداقل یک چهارم مساجد شهری و روستاهای بالای هزار نفر جمعیت از کانون فرهنگی و هنری با رعایت موازین اسلامی - مشخص نیست.

13- اعطای نشان ملی حضرت امام(ره) و رهبری برای تشویق پدیدآورندگان آثار برتر علمی‌، فرهنگی‌، هنری و ادبی مرتبط و همچنین چهره‌های و شخصیت‌های انقلابی و عدالتخواه در سطح جهان با رعایت اصل(129) قانون اساسی - مشخص نیست.

14- حمایت مالی در قوانین بودجه‌های سنواتی از انجام پژوهش‌های و مطالعات بنیادی و کاربردی در عرصه فرهنگ سازی‌، آموزش و تاسیس رشته‌های تخصصی لازم و پایان‌نامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی با موضوعاتی مرتبط با حضرت امام خمینی(ره) مقام معظم رهبری‌، انقلاب اسلامی‌، دفاع مقدس و ایثار وش هادت در داخل و خارج از کشور و تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه‌های معتبر خارجی به آثار منتشر شده در این زمینه - همسو.

15- حمایت مالی و حقوقی از توسعه آموزش‌ها و پژوهش‌های بنیادین کاربردی در حوز‌های دین و نشر فرهنگ و معارف اسلامی و گرایش‌های تخصصی مرتبط - همسو.

16- تامین حداکثر (50درصد) هزینه تکمیل مراکز فرهنگی‌، هنری‌، دینی و قرآنی بخش غیر دولتی که دارای پیشرفت فیزیکی حداقل (50 درصد) هستند به صورت کمک بلاعوض - همسو .

17- حمایت مالی و حقوقی از تاسیس شهرک‌های سینمایی‌، تلویزیونی و رسانه‌ای و اداره آن‌ها - همسو .

18- تهیه و تدوین نظام جامع رسانه‌ها با رویکرد تسهیل فعالیت‌های بخش غیر دولتی با رعیات موارد مذکور در صدور ماده (10) قانون برنامه پنجم توسعه - همسو.

19- تصویب سیاست‌ها و ضوابط مربوط به ساماندهی فضای رسانه‌ای کشور‌، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و ناهنجاری‌های رسانه‌ای- مشخص نیست

20- ارتقا آگاهی‌، دانش و مهارت همگانی‌، تقویت رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی همسو و مقابله با رسانه‌های معارض خارجی با رعایت موارد ذکور در صدر ماده (10) قانون برنامه پنجم توسعه - در برنامه لحاظ نشده است.

21- پیشنهاد،‌ وضع و اجرای سیاست‌ها و مقررات مورد نیاز و ایجاد و تقویت‌ ساز و کارهای لازم برای ساماندهی،‌ نظارت و پالایش محتوای دیداری‌، شنیداری و نوشتاری در فضای رسانه‌ای کشور به شورایعالی انقلاب فرهنگی با رعایت موارد مذکور در صدر ماده (10) قانون برنامه پنجم توسعه - مشخص نیست.

22- حمایت مالی از ایجاد مراکز حفظ آثار و فرهنگ سنتی عشایری و روستایی توسط بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی و تعاونی با رعایت موازین اسلامی - منطبق.

23- حمایت مالی و معنوی از بیمه آثار فرهنگی‌، هنری و تاریخی - همسو.

24- حمایت مالی و معنوی از مالکیت و حقوق قانونی مالکان بناها و آثار و اشیا تاریخی منقول در جهت حفظ‌، صیانت و کاربرد مناسب آن‌ها - همسو.

25- تبادل موافقتنامه با کلیه دستگاه‌های اجرایی برای صرف (20 درصد) اعتبارات فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت - همسو .

26- صرف (20 درصد) اعتبارات فرهنگی به منظرو ترویج فرهنگ ایثار و شهادت - همسو .

27- ایجاد سامانه به منظور تهیه بانک جامع موقوفات - مشخص نشده است.

28- بهره گیری و هماهنگ‌سازی اقدامات فرهنگی،‌ آموزشی‌، تربیتی‌، تبلیغی و رسانه‌ای برای مقابله با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی - لحاظ نشده است.

29- تدوین و تصویب برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده - همسو.


 تاريخ ارسال: 1392/5/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.