پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/2

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

جشنواره بین المللی فیلم کودکعبدالله علیمراد گفت: حضور فیلم‌های استاندارد و جذاب، از شاخصه‌هایی است که کیفیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سایت پرده سینما عبدالله علیمراد کارگردان مشهور پویانمایی در گفت‌‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: وقتی جشنواره کودک، هدفمند و با برنامه برگزار شود مخاطبان اصلی آن یعنی کودکان و نوجوانان از برنامه‌های آن استقبال خواهند کرد.

کارگردان قصه‌های بازار گفت: برگزاری مطلوب جشنواره کودک به عوامل زیادی بستگی دارد. مکان و زمان مناسب از جمله این شاخصه‌ها هستند که جشنواره کودک، از هر دو شاخصه برخوردار است. یعنی شهر اصفهان با توجه به ویژگی‌هایش، میزبانی مطلوب است و  فصل پائیز هم زمان مناسب برگزاری این جشنواره محسوب می‌شود.

علیمراد گفت: رویدادهایی مثل جشنواره‌ها همیشه توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرند و جشنواره کودک نیز به دلیل رویکردش، در بین مخاطبان خود همواره دارای جایگاه بوده گرچه ممکن است در مقاطعی، شرایط موجب شده باشد تا این استقبال کمتر به چشم بیاید.

کارگردان طوطي و بقال، كوه جواهر، يكي كم است، بهادر و سپيد بالان ضمن تاکید بر لزوم انجام تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب برای برگزاری جشنواره افزود: اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه‌های گروهی و تبلیغات شهری، می‌تواند به هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره کمک کند و در کنار این عوامل، باید کیفیت سالن‌های نمایش دهنده و فیلم‌های حاضر در جشنواره هم مطلوب، جذاب واستاندارد باشد.

 

بهنام صبوحی معتقد است در سینما کودک و نوجوان دهه 60 موسیقی و ترانه کودکانه فیلم‌‌ها و مجموعه‌هایی چون گربه آوازخوان،گلنار، خونه مادربزرگه، علی کوچولو و ... به یادماندنی شده‌اند. بهنام صبوحی آهنگساز فیلم سینمایی اختاپوس به کارگردانی سید جواد هاشمی با بیان این مطلب که طی دو سال گذشته کارهای خوبی در حوزه سینمای کودک تولید شده است، گفت: سازندگان این نوع از فیلم‌ها به ترانه کودکانه و آهنگسازی توجه خاصی نشان داده بودند اما این روند خوب به دلیل مشکلات مالی ادامه پیدا نکرد و امروز سینمای کودک هم مانند دیگر ژانرهای سینمایی، به ویژه از این بابت حال و روز خوبی ندارد.

وی درباره تاثیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بر رفع نواقص موجود در سینمای کودک توضیح داد: جشنواره کودک را سال‌هاست دنبال می ‌کنم و در چند دوره آن حضور داشته‌ ام. به نظر من برگزاری این جشنواره به خودی خود لازم و ضروری است و برگزاری آن در شهری مانند اصفهان رونق آن را چند برابر کرده است.

جشنواره بین المللی فیلم کودکصبوحی که سه دهه فعالیت در حوزه آهنگسازی برای کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد، گفت: این جشنواره فضای خوبی برای حضور و فعالیت کودکان و نوجوانان فراهم می ‌کند و جذابیت های توریستی اصفهان، کارگردانان خارجی بیشتری را به حضور در این جشنواره ترغیب می ‌کند.

آهنگساز فیلم‌های سینمایی کودکانه مثل اختاپوس، بچه‌های نفت، مینا و غنچه، محمدرضا علیقلی و ناصر چشم‌آذر را بهترینهای عرصه ساخت موسیقی متن در فیلم‌های کودکانه دانست و ادامه داد: در بین کارهای تلویزیونی که سال‌ها همه ترانه‌ های کودکانه آن را زمزمه می‌ کردند، موسیقی علی کوچولو کار مرحوم بابک بیات همچنان دوست داشتنی و خاطرانگیز است. بهترین موسیقی فیلم کودک که در خاطرم مانده، به آثار دهه 60 مربوط می‌شود و از میان آثار آن دهه مدرسه موش‌ها ساخته محمد علی طالبی و مرضیه برومند و گلنار به کارگردانی کامبوزیا پرتوی هنوز برای من جذابیت بسیاری دارند که موسیقی هر دو فیلم‌ کار محمدرضا علیقلی بوده است.

وی ادامه داد: در سینمای کودک و نوجوان  موسیقی و ترانه فیلم گربه آوازخوان به کارگردانی کامبوزیا پرتوی ساخته فریبرز لاچینی و در تلویزیون موسیقی و ترانه خونه مادربزرگه ساخته مرضیه برومند ساخته بهرام دهقان ‌یار را هیچگاه فراموش نخواهم کرد ضمن آن که خواهران غریب به کارگردانی کیومرث پوراحمد که موسیقی آن را ناصر چشم‌آذر ساخت، نیز از کارهای برجسته دهه هفتاد است.

این آهنگساز سینما بیان کرد: کلاه قرمزی نزدیک به سه دهه است که شخصیت دوست داشتنی سینمای کودک است و این شخصیت کودک برای من هم همچنان محبوب‌ترین است اما معتقدم موسیقی مجموعه آثار کلاه‌قرمزی خیلی خاص نیست و آنچه که این اثر را جذاب می‌کند شخصیت‌های عروسکی هستند. در واقع برخی فیلم‌ها با داستان و کاراکترهای جذاب خود برای همیشه ماندگار می‌شوند و در مقابل نیز برخی دیگر با موسیقی در خاطره‌ها می‌مانند.

صبوحی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک تعداد آثار بیشتری در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان تولید شود و سازندگان این آثار به موسیقی کودک توجه بیشتری داشته باشند.


 تاريخ ارسال: 1392/6/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.