پرده سینما

میرعلایی: شعار جشنواره امسال، دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ است؛ نشست خبری جشنواره کودک برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان صبح امروز با حضور سید احمد میرعلایی دبیر جشنواره، جعفر گودرزی مدیر اجرایی و روابط عمومی جشنواره، حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، وحید نیکخواه آزاد دبیر جشنواره فیلمنامه نویسی و مسئولان و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم کودک برگزار شد.

 

نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما جعفر گودرزی در ابتدای این نشست خبری ضمن اشاره به این که جشنواره سال جاری به نام حضرت محمد(ص) مزین شده است، افزود: در دوران کودکی، انسان‌ها بیش از همه به خدا نزدیک هستند و می‌توانند به راحتی  ببخشند و بگذرند و  طعم خوشبختی را بچشند. این واقعیتی است که انسان‌های بزرگ از  کودکی خودشان فاصله نگرفته‌اند و  آن را در  دورن خود دارند.

گودرزی افزود: اگر  طالب  سینمای بالنده هستیم، به یقین باید به سینمای کودک عشق  داشته باشیم و کلید این موفقیت، در کنار هم بودن برای دستیابی به بالندگی است و امیدواریم همگی ما به این نتیجه مهم برسیم که باید همواره از سینمای کودک حمایت کنیم.

گودرزی سپس از سی احمد میرعلایی دبیر این دوره از جشنواره دعوت کرد تا برای توضیحات بیشتر در خصوص بخش های مختلف این جشنواره پشت تریبون برود.

میرعلایی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه از  اواسط خردادماه حکم دبیری جشنواره به نام بنده زده شد و ما از همان زمان فعالیت‌های مربوط به جشنواره را به طور رسمی آغاز کردیم افزود:

به طبع اینکه بنده دبیر دوره قبلی جشنواره بودم دبیرخانه از سال قبل همواره پیگیر این جریان بود و آقای شهیدی و اعضای ستاد برگزاری در اصفهان هم مرتباً کارها را پیگیر می کردند.

میرعلایی ادامه داد: طی دو سال گذشته یعنی در  دوره بیست و  پنجم و  بیست و ششم، این جشنواره را به نام حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)  مزین کردیم  و  پیرو سنت زیبای ایجاد شده امسال نام حضرت محمد (ص) را برای این جشنواره فرهنگی  و  هنری  انتخاب  کرده‌ایم. نخستین دلیل مصادف بودن آغاز فعالیت تیم اجرایی جشنواره بیست و هفتم از 27 رجب خجسته روز مبعث پیامبر اکرم بود. هدف بعدی، اعلام وحدت مسلمانان به عنوان پیروان کاملترین دین جهان و تاکید بر این موضوع که بر خلاف اینکه سعی دارند بگویند مسلمانان مدام در حال جنگ هستند در یک کشور اسلامی، جشنواره‌ای  تخصصی با ابعاد اسلامی و بین‌المللی به بهترین شکل برگزار  می‌شود. این رویداد هنری  15 مهرماه یک روز  قبل از روز  جهانی کودک کار خود را آغاز خواهدکرد. ضمن آنکه 16 مهرماه مصادف با اولین روز ماه ذی‌الحجه به معنی ماه صاحب حج نیز است.

نشست رسانه ای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این نشست خبری میرعلایی با اشاره اینکه با توجه به حمایت نماینده سازمان یونیسف از جشنواره و به درخواست ایشان شعار این دوره از جشنواره «دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ» است اظهار داشت:

شما شاهد هستید که همواره چه اتفاقاتی برای کودکان در سطح جهانی می افتد و ما می خواستیم به این مهم زیر نام و سایه ضرت رسول (ص) توجه ویژه ای داشته باشیم. ما قصد داریم امسال توجه بیشتری به این شعار  داشته و تبلیغات رسانه‌ای خوبی داشته باشیم تا پیام و شعار  ما به کشورهای  متعددی  برسد و  افراد بیشتری  را درگیر کند.

میرعلایی در ادامه با اشاره به میزبانی اصفهان در این دوره از جشنواره گفت: ما برای انتخاب شهر برگزاری جشنواره از میهمانان داخلی و  خارجی در  این زمینه پرس و جو کردیم که جالب است بدانید مهمانان خارجی همیشه نسبت به برگزاری جشنواره در  اصفهان توجه و اشتیاق بیشتری  نشان داده‌اند.  

دو سال پیش که بعد از مدت‌ها جشنواره کودک به اصفهان بازگشت، شاهد رفتاری خوشایند از سوی مسئولان و شهروندان اصفهانی بودیم و این بار نیز برای بیست و هفتمین دوره جشنواره فجر، شهرداری  اصفهان با وجود تغییراتی که در دولت در حال انجام است، از  ما به خوبی حمایت کردند و سبب شدند تا کارها گره نخورد و  به خوبی  جلو برود. ما در کشورمان به حضور افرادی مانند آقای شهیدی که تلاش، پیگیری و  انژری مضاعفی در  کار از خود نشان می‌دهد،  نیازمندیم و  این همه پیگیری و  زحمت او  قابل ستایش است. او تاکید کرد که در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و  نوجوانان باید از  میهمانان داخلی و خارجی  به بهترین نحوه ممکن پذیرایی شود و کارها با کیفیت مناسب پیش برود تا بتوانیم خوب فیلم ببینم و در مسیری رو به رشد و مترقی  قدم برداریم.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: این فرصت برای کودکانی که از امکانات فرهنگی و هنری محروم هستند در نظر گرفته شده است و نماینده یونیسف در تهران با اشتیاق خواهان همراهی و  همکاری با این رویداد هستند تا ابعاد بین‌المللی آن بیشتر شود. منیر صفی‌الدین نماینده دفتر یونیسف در تهران سال گذشته یکی از  فیلم‌های جشنواره را به عنوان منتخب یونیسف برگزید و جایزه‌ای را نیز برای آن در نظر گرفت. او  همچنین برای دیده شدن این اثر در سطح بین‌المللی تلاش‌هایی کرد و درصدد است تا برخی از فیلم‌ها را که با اهداف یونیسف همخوانی دارد، در سطح بین‌المللی معرفی کند.

نشست رسانه ای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک با تاکید بر اینکه به به اقتباس ادبی در این دوره جشنواره توجهی ویژه صورت گرفته است، درباره بخش‌های اضافه شده به جشنواره برای نخستین بار، گفت: بخش مرور سینمای کودک و  دفاع مقدس، مرور سینمای آسیا، سرزمین‌های اسلامی، مرور سینمای کشوری خاص که این دوره به کره جنوبی اختصاص یافته است و همچنین مرور آثار یک سینماگر  خارجی و خالق  پت و  مت را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما میرعلایی در ادامه این نشست خبری افزود: ما از دوره بیست و پتجم جشنواره کاروان های فرهنگی را به مناطق محروم کشور از لحاظ فرهنگی و هنری و نه مالی اعزام می کردیم مناطقی که امکانات فرهنگی و رفاهی درستی ندارند و اغلب مناطق مرزی کشور را تشکیل می دهند و امسال هم قرار است این اتفاق با همکاری سازمان یونیسف بیفتد. هدف ما از تولید فیلم تنها رونق‌بخشی به جشنواره کودک و  نوجوان نیست، اظهارکرد: از زمان برگزاری جشنواره بیست و ششم، یکی از اهداف ما صحبت و  همفکری  با نویسندگان و کارگردانان متعدد و ترغیب بیشتر آنها برای فعالیت در جشنواره سینمای کودک بوده است. در ادامه این هدف فیلم‌های متعددی تولید شده‌اند که به احتمال زیاد به جشنواره نخواهند رسید، بنابراین هدف ما، تنها به جشنواره منتهی نمی‌شود بلکه رونق سینمای کودک کشورمان را هدف قرار داده ‌ام.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این نشست خبری دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک اظهار داشت: مشکل سینمای ایران همواره نبود فیلمنامه است و طی دو سه دوره قبلی جشنواره فیلم کودک به طور همزمان جشنواره فیلمنامه نویسی نیز برگزار شد که تعداد زیادی از نویسندگان نوپا در کنار نویسندگان پیشکسوت کار خود را در این زمینه شروع کردند و امسال قرار است این بخش از جشنواره بسیار خاص تر از سال های قبل برگزار شود و حتی آقای وحید نیکخواه آزاد که قرار بود برای این دوره از جشنواره فیلمی بسازند ساخت آن فیلم را کنار گذاشتند و دبیری این بخش از جشنواره را پذیرفتند. تا کنون بیش از 100 عنوان فیلمنامه برای حضور در این بخش به دست ما رسیده است و پذیرش آثار این بخش همچنان تا 20 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما میرعلایی ادامه داد: مهمترین بخش جشنواره فیلم کودک سینمای ملی است و تا کنون 17 فیلم بلند سینمایی برای  حضور  در جشنواره فرم پر کرده‌اند و  این آمار خوبی  است که نشان می‌دهد تولید در  سینمای کودک افزایش پیدا کرده است. شما بیایید و این آمار را با آمار سایر کشورهایی که جشنواره فیلم های کودک را برگزار می کنند مقایسه کنید و آن وقت متوجه می شوید که نسبت تولید آثار آن ها در زمینه فیلم های کودک به چه میزان از تولیدات ما در ایران کمتر است.

میرعلایی در ادامه سخنانش افزود:  183 فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک شرکت کرده‌اند و ما برای پذیرش فیلم‌ها محدودیت داریم که به نظرم این وجود محدودیت‌ها ارزش‌های ما محسوب می‌شوند و نشان از سالم، فاخر و اخلاقی بودن سینمای ما دارد. کشورهای دیگر نیز فیلم‌های ما را بدون نگرانی نسبت به مسائل اخلاقی و فرهنگی نمایش می‌دهند. کشورهای صاحب سبک و پیشرفته در حوزه سینما مانند سوئد،  هلند، آلمان و غیره در  این لیست حضور دارند که ما تنها 75 اثر را در  بخش‌های  مختلف  برای  حضور  در  جشنواره انتخاب کرده‌ایم.

او با بیان اینکه از 40 عنوان فیلم کشور در جشنواره امسال فیلم داریم،  ادامه داد:  معتقدم اگر  به کیفیت حضور داورها و  فیلمسازهای حاضر در  جشنواره  دقت کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این جشنواره برای سینمای کشورمان فواید بسیاری به همراه خواهد داشت و به همین دلیل نشست‌های  شبانه و  کارگاه‌های  آموزشی متنوع و  تخصصی  را در  نظر گرفته‌ایم. امسال بزرگداشت‌های مختلفی را برگزاریم خواهیم کرد، ضمن اینکه به توصیه آقای نجاریان باید بتوانیم از حرفه‌هایی که در این حیطه تاثیر به سزایی داشته‌اند کمک بگیریم. در بخش انتشارات کتابی را درباره کودک و نوجوان به همراه چند روایت از پیامبر اکرم (ص) در چند زبان قرار است منتشر کنیم که تاکنون به دو زبان فارسی و انگلیسی این کار صورت گرفته است و تمام تلاشمان بر این است تا به چند زبان دیگر از جمله فرانسه هم ترجمه شود و در این بخش از آقای منیر صفی ‌الدین کمک می‌خواهیم. بخش بعدی‌ ای که در این باب خواهیم داشت، جلوه گاه امید نام دارد که برای سومین سال پیاپی برگزار خواهد شد ضمن اینکه از این بخش در سال‌های گذشته استقبال شایان توجهی صورت گرفته است و مردم و مخاطبین انتخاب‌هایی را توسط داوران این بخش دیدند که شاید از دید داوران نادیده گرفته شده است. خیلی از نهادها برای هیئت داوران درخواست داده‌اند اما ما بر طبق اصول و قواعدی که برای خودمان داریم شاخصترین شان را انتخاب کردیم و در حال حاضر مشارکت 10 سازمان را در این راستا قبول کرده‌ایم.

نشست رسانه ای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این نشست خبری جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی پیرو سخنان میرعلایی گفت: در بخش کودک و دفاع مقدس تا امروز چهار دهه سینمای کودک و دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته است و قرار است پنج فیلم منتخب از این ژانر در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود. فعالیت‌های استانی داریم که به طور همزمان در چندین استان برگزار می شود نظیر گیلان، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان، سمنان، گلستان، سیستان و بلوچستان، قزوین، یزد و غیره که در سال گذشته به طور همزمان در تهران هم داشتیم که امسال هم خواهیم داشت. ‌امسال هم مثل هر سال در شب‌های برگزاری جشنواره نشست‌های شبانه را داریم که تا کنون سه نشست را با موضوعات زیر در نظر گرفتیم:

یک: بررسی سینمای کودک، شناخت دلایل و کشف راهکارها

دو: آسیب شناسی انتخاب بازیگر سینمای کودک

سه: نقش عنصر خیال  در سینمای فانتزی

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما گودرزی افزود: همچنین امسال برای اولین بار قرار است که یونیسف نشستی را برگزار کند که  بیشتر در زمینه کودک و اخلاق مداری به ما کمک می‌کند و در ادامه نشستی را برای میهمانان و داوران در بخش بین الملل خواهیم داشت.در پایان هم امیدوارم که بتوانیم مثل دوره‌های گذشته تعداد ده سالن را در اختیار مردم قرار دهیم تا به برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره کمک کنیم.

سپس میرعلایی در پاسخ به سوالی درباره تعامل خود با حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: جا دارد به وی خوشامد بگویم. به عقیده من هنوز سینماگران باید تعامل  خوب و صمیمی با وی برقرار کنند.

نشست رسانه ای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکوی در ارتباط با برپایی ثابت این جشنواره در شهر اصفهان و زمان آن گفت: درباره مکان جشنواره مسئولان شهری باید پذیرای این رویداد باشند به همین دلیل است که شاید در چند دوره شهر برگزاری جشنواره تغییر کرده است. امیدواریم این زمان و مکان فعلی در سال های آینده نیز ادامه پیدا کند.

دبیر جشنواره فیلم کودک در ارتباط با فیلم شهر موش‌ ها افزود: بنیاد سینمای فارابی در ساخت شهر موش ها مشارکت دارد و قرار است در بخشی از این جشنواره فیلم به خوبی معرفی شود. وی درباره نمایش دیجیتالی آثار در این رویداد تاکید کرد: در دوره قبلی نیز فیلم ها به صورت دیجیتال به نمایش درآمد. ما این امکانات را از سال گذشته به طور ثابت در سالن های سینمایی اصفهان نگه داشته ایم تا امسال نیز از آن استفاده کنیم.

پس از امضای تفاهمنامه بین دبیر جشنواره فیلم کودک و منیر صفی الدین، رئیس یونیسف گفت: یونیسف برای دومین سال پیاپی است که با بنیاد فارابی برای برگزاری این جشنواره همکاری می کند و بسیار از این همراهی خرسند و مفتخر هستیم. برای ما این موضوع اهمیت دارد که پیام این جشنواره نشان می دهد که سینما فقط برای سرگرمی نیست بلکه برای ترویج حقوق کودک و ترویج رفتار درست با کودکان طراحی شده است. افتخار می کنم در کنار فیلمسازان ایرانی در این جشنواره برای کودکان تلاش می کنیم.

وی افزود: استفاده از کودکان در داوری این جشنواره برای ما بسیار جذاب است و این مشارکت قابل تحسین است. شعاری که این دوره جشنواره دنبال می کند بسیار اهمیت دارد چرا که درگیری هایی که هم اکنون در سوریه وجود دارد باعث شده بیش از یک میلیون کودک سوری آواره شوند و در کمپ زندگی کنند. امیدوارم پیام این جشنواره صلح باشد و آرزوی موفقیت می کنم برای کسانی که این رویداد را برگزار می کند و هدفشان رساندن پیام است.

در پایان این مراسم نیز پوستر بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان توسط منیر صفی الدین و احمد میرعلایی رونمایی شد.

 

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک


 تاريخ ارسال: 1392/6/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.