پرده سینما

جشنواره ونیز از ویلیام فرید کین تقدیر کرد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

ویلیام فرید کینویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی در هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره ونیز پنجشنبه از سازنده فیلم‌های ارتباط فرانسوی و جن‌گیر تقدیر کردند و پس از آن یک نسخه ترمیم‌شده از تریلر ساحر که ویلیام فریدکین سال 1977 ساخت، برای اولین بار به دنیا به نمایش درآمد.

ساحر‌ با بازی روی شایدر و فرانسیسکو رابال با اقتباس از تریلر فرانسوی مزد ترس ساخته هانری ژرژ کلوزو ساخته شد و یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های فریدکین بود.

ساحر تقریباً یک هفته پس از جنگ‌های ستاره‌ای جرج لوکاس روی پرده رفت و هرچند به لحاظ تجاری موفق نبود، اما به تدریج یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های فریدکین از سوی منتقدان شد.

فریدکین با اشاره به ساحر گفت: «این فیلم بیش از تمام فیلم‌هایی که ساخته‌ام به تصورات من نزدیک بود.»

او درمورد پروژه‌های خود در آینده گفت با همکاری تریسی لتس، نمایش‌نامه‌نویس برنده جایزه تونی که در فیلم جو قاتل با او کار کرد، روی یک وسترن معاصر کار می‌کند. جو قاتل سال 2011 در بخش مسابقه جشنواره ونیز نمایش داده شد.

فریدکین گفت: «اگر به لطف خدا فیلم دیگری با هم ساختیم و دعوت هم شدیم، آن را به ونیز می‌آوریم.»

یکی از خبرنگاران از فریدکین درباره اسکار بهترین کارگردانی که سال 1971 برای فیلم ارتباط فرانسوی دریافت کرد، پرسید و اینکه پس از پیروزی بر استنلی کوبریک در جوایز اسکار آن سال چه حسی داشت.

او به شوخی این طور پاسخ داد: «خب، ارتباط فرانسوی بامزه‌تر از پرتقال کوکی بود، برای همین من اسکار گرفتم.»

فیلمساز 78 ساله شیکاگویی توصیه‌ای هم برای فیلمسازان جوان داشت: «اگر در مدرسه فیلمسازی درس می‌خوانید، همین الان آنجا را رها کنید. بروید یک دوربین کوچک پیدا کنید، فیلم‌تان را بسازید، در خانه تدوین کنید، روی یک وبسایت بگذارید، و خودتان این کار را بکنید. نگران نقدها نباشید، فقط بگذارید تماشاگران فیلم شما را ببینند. خود را از ارزیابی‌های انتقادی راحت کنید.»

فریدکین ادامه داد: «هیچ‌کس نمی‌تواند به شما یاد بدهد چطور فیلم بسازید. این کار را انجام دادن و دیدن یاد می‌گیرید، سینما، سینما را به همراه دارد. فیلم‌های من قابل قبول هستند، چون حاصل چیزهایی هستند که در کارهای دیگر دیدم. تنها کاری که یک جوان باید انجام بدهد تا فیلمسازی را یاد بگیرد، دیدن فیلم‌های آلفرد هیچکاک است.»

فریدکین یکی از چهره‌های شاخص سینمای نو آمریکا بود که از اواخر دهه 1960 شروع و به «هالیوود نو» معروف شد. او برای فیلم موفق جن‌گیر (1973) بار دیگر نامزد اسکار بهترین کارگردان شد. گشت‌زنی، معامله قرن، نگهبان، بازیکنان نویدبخش، زندگی و مرگ در لس آنجلس، قواعد جنگ، بی بند و بار، تحت تعقیب و حشره از دیگر ساخته‌های اوست.

فریدکین دو سال پیش در لیدو به تعدادی از فیلمسازان بزرگ ادای احترام کرد و از اورسن ولز، میکل‌آنجلو آنتونیونی و فدریکو فلینی به عنوان الگوی خود نام برد. او گفت: «من به پای آن‌ها نمی‌رسم، اما فیلم‌هایشان همچنان برایم الهام‌بخش است.»

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.

 

ورایتی / 29 اوت / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1392/6/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.