پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/5

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

جشنواره بین المللی فیلم کودکمحمدعلی کشاورز معتقد است: وقتی قلب تپنده جشنواره در قالب دبیرخانه دائمی در طول سال فعال باشد، این دبیرخانه می‌تواند با حضور کارشناسان و اهالی سینما، سیاست‌گذاری مطلوب‌تری در تولیدات و برگزاری جشنواره داشته باشد.

به گزارش سایت پرده سینما محمدعلی کشاورز بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره برگزاری این جشنواره عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره‌ای باقدمت است و در طول برگزاریش در دهه‌های مختلف توانسته اثرگذاری خود را بر نسل‌های مختلف نشان بدهد.

او ادامه داد: در واقع هر دوره از این جشنواره، رخدادی است که امیدهای زیادی در دل بخشی از کودکان ایجاد می‌کند و آنها را ترغیب می‌کند تا با حضور در جشنواره، فیلم‌های جذاب و کودکانه را بر پرده نقره‌ای سینما مشاهده کنند ضمن آن که نمایش فیلم‌های جشنواره در طول سال مخاطبان گسترده‌ای را با سینما و فیلم خوب کودک همراه می‌کند.

بازیگر هزاردستان و پدر سالار با تاکید بر این مسئله که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند با داشتن دبیرخانه  دائمی و فعال اثرگذاری و جریان‌سازی بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: وقتی قلب تپنده جشنواره در قالب دبیرخانه دائمی در طول سال فعال باشد، این دبیرخانه می‌تواند با حضور کارشناسان و اهالی سینما، سیاست‌گذاری مطلوب‌تری در تولیدات و برگزاری جشنواره داشته باشد.

بازیگر مادر با تاکید بر اهمیت مکان برگزاری جشنواره افزود: هر جشنواره‌ای با مکان برگزاری خود و البته نمایش فیلم خوب، هویت و معنا می‌گیرد. پیشنه غنی و پر بار شهر فرهنگی و تاریخی اصفهان باعث شده جشنواره هویت و کاراکتر پیدا کند و حضور هنرمندان، اهالی سینما، کودکان و خانواده‌ها در طول برگزاری جشنواره، باعث گرمی و پویایی این رویداد سینمایی شده است.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

 

جشنواره بین المللی فیلم کودککارگردان فیلم سینمایی دل بی‌قرار گفت: مسئولان قصد دارند با برگزاری جشنواره کودک گامی را برای ارتقای کیفی سینمای کودک و نوجوان بردارند که به نظرم اتفاق مثبتی است.

به گزارش سایت پرده سینما قربان محمدپور فیلمنامه‌نویس و کارگردان در گفتگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با بیان اینکه همیشه دوست داشته است درجشنواره کودک حضور پیدا کند، افزود: با وجود انتقاداتی که به وضعیت سینمای کودک و نوجوان در کشور وجود دارد، برگزاری جشنواره کودک را شرط لازم برای پویایی این سینما می‌دانم.

وی گفت: وقتی فیلم‌های کودک اکران مناسبی ندارند پس عملاً سینمای کودک وضعیت خوبی نخواهد داشت و در این شرایط مسئولان قصد دارند با برگزاری جشنواره کودک گامی را در راستای ارتقای کیفی این سینما بردارند که به نظرم اتفاق مثبتی است.

او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم درباره کودکان فیلم ساخته نشود بلکه برای کودکان فیلم بسازیم. ما به فیلم‌هایی مانند شهر موش‌ها نیاز داریم چراکه به یقین می‌توانیم سینمای جذاب‌تر و گیشه موفق‌تری داشته باشیم و این سینما به رونق برسد. این را در حالی می‌گویم که فیلم من هم درباره کودکان است.

محمدپور درباره فیلمی که امسال به جشنواره ارائه داده، گفت: دل بی‌قرار پس از نمایش در جشنواره فجر، با اعمال تغییراتی به جشنواره فیلم کودک ارسال شده است و حدود 8 دقیقه از آن را برای افزایش کیفت کار حذف کردیم زیرا زمانی که فیلم را در جشنواره فیلم فجر همراه با تماشاگر دیدم متوجه شدم که نیاز به تغییراتی دارد.

او درباره داستان فیلم خود ادامه داد: فیلم ما درباره کودکان است و داستان پسر 6 ساله و برادر 14 ساله‌اش را روایت می‌کند که در زلزله آسیب می‌بینند و ماجراهایی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

 

جشنواره بین المللی فیلم کودکعلیرضا کاویان‌راد گفت: جشنواره فیلم کودک، می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در بهبود شرایط تولید و اکران انیمیشن کودک و نوجوان در ایران داشته باشد.

به گزارش سایت پرده سینما علیرضا کاویان‌راد کارشناس ارشد انیمیشن در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: به نظرم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اهمیت بالایی دارد چرا که می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در بهبود شرایط تولید و اکران انیمیشن کودک و نوجوان در ایران داشته باشد.

کارگردان انیمیشن‌های رستم واسفندیار، ائتلاف و افسانه آرش با اشاره به این که داوری تخصصی انیمیشن در این جشنواره یک لازمه است، ادامه داد: کاش دیدگاه‌های موجود نسبت به انیمیشن، در کنار رشته‌های دیگر حاضر در جشنواره، جدی‌تر باشد. مدیریت جشنواره‌های داخلی، باید راه‌های چاره‌ای برای حل مشکلات این حیطه تخصصی پیدا کند و بستر لازم را برای آسیب‌شناسی انیمشین در ایران فراهم کنند.

سازنده انیمیشن کودکانه که بارها در جشنواره فیلم کودک شرکت کرده، درباره وضعیت فعلی انیمیشن گفت: بیشترین مشکل مسأله مالی و نبود سرمایه‌گذاران قوی است که بخواهند در انیمیشن سرمایه گذاری کنند، چون کارها جنبه شخصی دارد و تهیه‌کننده‌ها مجبورند به دنبال تولیداتی سهل‌الوصول‌تر (از لحاظ تکنیکی) بروند. از سوی دیگر، ما شاهد شتاب‌زدگی تکنیکی در کارها هستیم و به نظر می‌رسد که می‌خواهیم تکنیک را به رخ بکشیم و اینگونه، از دقت‌نظر روی فیلمنامه کارهای انیمیشن دور می‌شویم. متأسفانه در کارهای تلویزیونی هم به دلیل کمبود بودجه با مشکل روبرو هستیم، چون انیمیشن دیربازده است و برای یک سریال حداقل به 2 یا 3 سال زمان احتیاج داریم. اگر قرار باشد وقفه اتفاق بیفتد، دوباره راه انداختن یک موتور خاموش مشکل ایجاد می‌کند.

کاویان‌راد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در آسیب‌شناسی جریان انیمیشن در کشور باید مورد توجه واقع شود این است که تیم‌های ساخت انیمیشن، بزرگ نیستند و اکثر کشورها، تولیدات تیمی عظیمی دارند که ما از این جریان دور هستیم. انیمیشن کار سختی است، هزینه و بودجه بسیاری می برد و با کار تیمی جلو می‌رود.

جشنواره بین المللی فیلم کودکوی ادامه داد: ما شاهد دوستانی هستیم که نامشان در تیم‌های مختلف دیده می‌شود درحالی که نمی‌شود به طور همزمان در چند پروژه کار کرد و این آسیب‌ها بسیار جدی است. در انیمیشن‌های خارجی می‌بینیم اگر فردی تهیه کننده است، واقعاً جز کار تهیه، کار دیگری نمی‌کند اما در ایران این طور نیست.

وی درباره فعالیت شبکه پویا گفت: ما شبکه پویا داریم اما باید برایش خوراک تهیه کنیم و این مشکل بزرگی است. به نظرم حتی پخش مکرر تولیدات انیمیشن در شبکه پویا هم به کار آسیب می‌زند.

کاویان راد در پایان گفت: به نظرم سینمای کودک جدی گرفته نشده است و مشکل اصلی ما بزرگسالان هستند، چون فکر می‌کنیم باید تنها به بزرگسالان بها دهیم و بچه‌ها را رها کرده‌ایم. در حقیقت راهکارهای جایگزین ما، برای ندیدن انیمیشن خارجی و ترغیب کودکان به دیدن محصولات داخلی کم است. این در حالی است که انیمیشن اگر خوب باشد،بزرگسالان هم مخاطب آن می‌شوند همچنان که امسال با نمایش تهران 1500 طلسم اکران انیمیشن شکسته شد و این اتفاقی جدید است.

 

سیداحمد نجفی گفت: برای رونق‌بخشی به سینمای کودک، بخش خصوصی باید دغدغه‌های فرهنگی خود را در این زمینه به کار گیرد و برای ساخت فیلم جذاب کودک تلاش کند.

احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده سینما، با اشاره به رونق و استقبال از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در سال‌های اخیر گفت: باید فضایی در سینمای کودک به وجود بیاوریم که به صورت خود جوش امکان تولیدات سینمای کودک فراهم شود و بخش دولتی هم باید تا حد نیاز به حوزه تولید فیلم کودک ورود کند.

این بازیگر با اشاره به لزوم استفاده از کارگردان‌هایی که تجربه ساخت فیلم کودک دارند، افزود: حضور چنین کارگردان‌هایی در چرخه تولید باعث می‌شود تا فیلم‌های مناسب تولید شود. بحث مهم دیگر، توجه مدیران جشنواره به ایجاد پشتوانه برای اکران فیلم‌های کودک است که معمولا بعد از حضور در جشنواره مجالی برای اکران پیدا نمی‌کنند.

تهیه کننده فیلم فیتیله و ماه پیشونی با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در تولید فیلم کودک تاکید کرد: چون بخش خصوصی به بازگشت سرمایه‌اش فکر می‌کند ، می‌تواند دغدغه‌های فرهنگی خود را در این زمینه به کارگیرد و برای ساخت فیلم کودک جذاب تلاش کند.

وی در خاتمه اظهار داشت: بر آیند چنین رویکردی مثل دهه شصت و هفتاد، منجر به تولیدات پرمخاطبی می‌شود که پای خانواده و بچه‌ها را به سینما می‌کشاند و رونق اقتصادی را به همراه می‌آورد. طبیعی است که با وجود چنین فیلم‌هایی، جشنواره فیلم کودک نیز به رونق بیشتری می‌رسد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.