پرده سینما

هایائو میازاکی کارگردان برنده اسکار بازنشسته می‌شود

پرده سینما






 

 

 

هایائو میازاکی انیماتور و کارگردان سرشناس ژاپنی پس از پنج دهه از دنیای فیلمسازی کناره‌گیری می‌کند.

 

هایائو میازاکیبه گزارش خبرآنلاین، کوجی هوشینو رئیس شرکت جیبلی که با همکاری هایائو میازاکی تاسیس شد، روز یکشنبه در جشنواره فیلم ونیز، گفت: «میازاکی هفته آینده در یک نشست مطبوعاتی در توکیو شرکت می‌کند تا اعلام کند از حضور فعال در دنیای فیلمسازی کناره‌گیری خواهد کرد.»

هوشینو درباره تصمیم کارگردانی که بعضی‌ها او را والت دیزنی ژاپن خطاب می‌کنند، توضیح بیشتری نداد.

او گفت: «نمی‌توانم درباره این مساله به هیچ پرسشی پاسخ بدهم، برای اینکه قرار است یک نشست مطبوعاتی رسمی درباره این موضوع برگزار شود. میازاکی می‌خواهد از ته دل با همه شما خداحافظی کند.»

میازاکی 11 فیلم بلند ساخته است. باد، شدید می‌وزد (The Wind Rises) تازه‌ترین ساخته او یکی از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز است.

این فیلم که اکنون در ژاپن اکران موفقی دارد، یکشنبه برای اولین بار در سطح بین‌المللی در لیدو نمایش داده شد، هرچند خود میازاکی حضور نداشت.

باد، شدید می‌وزد بر مبنای زندگی جیرو هوریکوشی طراح هواپیماهای جنگنده زیرو در جنگ جهانی دوم - که در حمله به پرل هاربر استفاده شد - ساخته شده و بر دورانی متمرکز است که ژاپن با رکود اقتصادی، شیوع بیماری‌های مسری و بلایای طبیعی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

نگاه فیلم درمورد خطرات ناسیونالیسم و جنگ باعث شده میازاکی با انتقادات بی‌سابقه مواجه شود. مفسران می‌گویند باد، شدید می‌وزد هشدار می‌دهد که ژاپن می‌تواند بار دیگر در همان مسیری بیفتد که در جنگ جهانی دوم طی کرد.

میازاکی 72 ساله اواسط ماه ژوئیه در مقاله‌ای تند که در نشریه ماهانه نپو متعلق به شرکت جیبلی منتشر شد، گرایشات راست‌گرایانه دولت فعلی ژاپن از جمله تصمیم دولت شینزو آبه، نخست وزیر این کشور را برای تجدید نظر در ماده صلح در قانون اساسی محکوم کرد.

او با تاکید بر اینکه با اصلاح قانون اساسی مخالف نیست، سیاستمداران ژاپنی را به تلاش برای زیر پا گذاشتن تعهدات این کشور پس از پایان جنگ جهانی دوم متهم کرد و نوشت: «از این همه بی‌اطلاعی دولت و رهبران احزاب سیاسی نسبت به واقعیت‌های تاریخی جا خوردم. آدم‌هایی که به اندازه کافی فکر نمی‌کنند نباید در قانون اساسی دخالت کنند.»

بسیاری از فیلم‌های میازاکی یا مسائل مربوط به محیط زیست را مورد توجه قرار می‌دهند یا نگاه فمینیستی دارند.

شاهزاده خانم مونونوکه (1997) به کارگردانی او معادل جایزه اسکار را در ژاپن دریافت کرد و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ این کشور است. میازاکی برای شهر اشباح (2001) برنده خرس طلای جشنواره برلین و اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد.

قلعه متحرک هاول، دیگر ساخته او پرفروش‌ترین فیلم سال ژاپن در سال 2004 بود. پونیو (2008) فیلم قبلی میازاکی با الهام از قصه معروف پری دریایی کوچک اثر هانس کریستیان آندرسن نویسنده دانمارکی ساخته شد.

میازاکی سال 2005 جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز را گرفت.

روز یکشنبه همچنین فیلم آمریکایی پارک‌لند به کارگردانی پیتر لندزمن و Miss Violence ساخته الکساندروس آوراناس از یونان نیز در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفتند.

20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای این دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند. برناردو برتولوچی فیلمساز کهنه‌کار ایتالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/6/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.