پرده سینما

جواد شمقدری دخالت رحیم‌مشایی در سینمای ایران را رد كرد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شمقدری با بیان این كه طرح دخالت اسفندیار رحیم‌مشایی در كارهای ما یك فضاسازی رسانه‌ای است، گفت: خبری منتشر شد كه ایشان از شورای عالی سینما خبری ندارند. این خبر بهترین دلیل است كه معاونت سینمایی به صورت مستقیم كار خودش را انجام می‌دهد.

 

خبرنگار سینمایی فارس، با جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساخت و بازسازی سالن‌‌های سینما، تولید فیلم در استان‌های مختلف با توجه به سیاست 8 منطقه‌ سینمایی، بودجه معاونت سینمایی در سال آینده، تولید فیلم‌های پرهزینه، برگزاری جشنواره‌های فیلم دفاع مقدس و سینمای جوان، تعداد جشنواره‌ها در ایران، عدم حمایت بعضی سایت‌های خبری حامی دولت از سیاست‌های كاری تیم معاونت سینمایی و شایعه‌هایی درباره دخالت اسفندیار رحیم‌مشایی در فعالیت‌های سینمایی گفت‌وگو كرده است كه در زیر می‌خوانید:

 

جواد شمقدری-به دنبال مصوبه‌ای در شورای عالی سینما برای ساخت سالن سینما توسط دولت هستیم

جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص ساخت سالن‌های سینما در شهرستان‌ها گفت: با توجه به مصوباتی كه تاكنون بوده، دولت رأساً نمی‌تواند برای ساخت سالن‌های سینما وارد عمل شود. در این زمینه بخش خصوصی باید به میدان بیاید و دولت هم تسهیلات و كمك‌های بلاعوض می‌دهد. البته تا الان استقبالی از این طرح نشده است.

وی افزود: به دنبال مصوبه‌ای در شورای عالی سینما هستیم كه كاری كنیم دولت بتواند سالن سینما بسازد و اداره آن را به مراكز فرهنگی هنری واگذار كند.

 

- یك‌سوم تا نیمی از هزینه‌های بازسازی سالن‌‌‌های سینما را می‌پردازیم

شمقدری در ادامه در ارتباط با بازسازی سالن‌های سینما، ادامه داد: در حوزه بازسازی سینما اگر صاحبان سینما پیش‌قدم شوند و استانداری هم برخی از هزینه‌ها را به عهده بگیرد، ما بین یك سوم تا نیمی از هزینه بازسازی را برعهده می‌گیریم و بازسازی را هم رأساً خودمان انجام می‌دهیم.

 

-تولید فیلم در استان‌‌ها با همكاری استانداری‌‌ها عملیاتی می‌شود

شمقدری در خصوص تقسیم كشور به 8 منطقه فرهنگی اظهار داشت: این كار نیاز به آیین‌نامه دارد و در حال حاضر آیین‌نامه این كار تنظیم شده و برای استان‌ها فرستادیم. الگوی كار به این صورت است كه معاونت سینمایی بخشی از بودجه خودش را كه مربوط به تولید فیلم و جشنواره‌هاست به این مناطق اختصاص می‌دهد. با این شرط كه هر پروژه‌ای كه می‌خواهیم بسازیم بخشی از هزینه‌های آن در استان تأمین شود. در واقع نقش استانداری‌ها برای عملیاتی كردن بودجه بسیار كلیدی است.

 

-افزایش بودجه معاونت سینمایی قابل قبول ما نیست

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با بودجه معاونت سینمایی در سال آینده ادامه داد: ظاهرا بودجه معاونت سینمایی درصدی افزایش داشته است ولی قابل قبول ما نیست و امیدواریم در صحن علنی مجلس اتفاق‌های خوبی بیفتد.

 

-به ساخت فیلم‌های پرهزینه نیاز داریم

وی در پاسخ به این سوال كه آیا شما در سیاست كاری آینده‌تان از ساخت فیلم‌های پرهزینه‌ای چون ملك سلیمان حمایت می‌كنید، گفت: برای این كه سینمای ایران غنی‌تر شود، به همه نوع فیلم و از جمله فیلم‌های «پرهزینه» نیاز داریم.

شمقدری با بیان این كه ساخت فیلم‌هایی اینچنین را ادامه می‌دهیم، بیان داشت: در مجلس شورای اسلامی ساخت این فیلم‌ها با عنوان فاخر دارای یك ردیف بودجه جداگانه‌‌ای است و ما اصلا نمی‌توانیم این بودجه را در بخش دیگری هزینه كنیم. تلاش می‌كنیم تعداد این فیلم‌ها بیشتر شود.

 

جواد شمقدری- جشنواره دفاع مقدس سال آینده در یكی از مناطق سینمایی برگزار می‌شود

شمقدری در خصوص برگزاری جشنواره دفاع مقدس بیان داشت:‌ جشنواره دفاع مقدس را سال آینده در یكی از 8 منطقه سینمایی برگزار می‌كنیم و تاكنون با سه منطقه مذاكره كردیم كه یكی از آن ها خوزستان است و البته آمادگی زیادی در این زمینه ندارد و در حال مذاكره با مناطق دیگر هستیم.

وی افزود: جشنواره دفاع مقدس دوسالانه است و طبیعی است كه دوسالانه می‌ماند. امسال فكر می‌كنیم فیلم‌های دفاع مقدس خوبی برای حضور در جشنواره داریم ولی سعی می‌كنیم فیلم‌های دفاع مقدس برای سال آینده هم از نظر كیفی و هم از نظر كمی بیشتر شود.

 

-از جشنواره سینمای جوان نباید انتظارات زیادی داشت

شمقدری درباره جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اظهار داشت: جشنواره منطقه‌ای یكی از جشنواره‌های خوب كشور است كه جوانان از نزدیك فرصت پیدا می‌كنند آثار هم‌سن و سالان خودشان را از مناطق مختلف كشور ببینند و تجربیات‌شان را به یكدیگر انتقال بدهند. باید بپذیریم كه جشنواره در حوزه سینمای جوان است و نباید انتظارات زیادی از آن داشت و شاید یكی از زیبایی‌های آن این است كه با همین شرایط و امكانات كم برگزار می‌شود. ضمن اینكه جشنواره‌های مشابه در خارج از كشور همین حالت را دارند. مثلا میهمانان در یك فضاهای باز مشترك استراحت می‌كنند و همانند جشنواره‌های حرفه‌ای اتاق مجزا ندارند. سعی می‌كنیم سطح جشنواره را ارتقا بدهیم و ضعف‌ها را كاهش بدهیم.

 

جواد شمقدری-در مقاسیه با آمریكا، در ایران باید 500 جشنواره برگزار شود

وی در ارتباط با تعداد جشنواره‌ها افزود: گاهی اوقات گفته می‌شود كه تعداد جشنواره‌ها زیاد است، در صورتی كه این طور نیست. اگر ما دنبال این هستیم كه سینمای ایران پیشرفت كند، یكی از راه‌های آن برگزاری جشنواره‌هاست. در آمریكا بالغ بر 2 هزار جشنواره فیلم برگزار می‌شود. اگر این تعداد با توجه به جمعیت مقایسه شود، در ایران باید 500 جشنواره برگزار كنیم در صورتی كه كل جشنواره‌های فیلم ما زیر 60 جشنواره است و حتی باید تعداد جشنواره‌ها را افزایش بدهیم البته بسیاری از این جشنواره‌ها باید موضوعی و تخصصی باشد.

 

- بعضی سایت‌ها ادعای حمایت از دولت را دارند

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عدم حمایت بعضی سایت‌های خبری حامی دولت از سیاست‌های كاری تیم معاونت سینمایی گفت: این سایت‌ها ادعای حمایت از دولت را دارند. كاری كه ما می‌كنیم در راستای سیاست‌های فرهنگی دولت دهم است و در آن اجماع نظر وجود دارد. اگر این سایت‌ها با عنوان حمایت از دولت، صحبت‌های دیگری مطرح می‌كنند، دچار چالش تحلیلی هستند و شناخت لازم را ندارند. ضمن اینكه سایت‌ها می‌توانند نظارت‌شان را اعلام كنند و ما هم سیاست‌هایی كه فكر می‌كنیم درست است را ادامه خواهیم داد.

 

 

-دخالت «رحیم‌مشایی» در كارهای سینمایی یك فضاسازی رسانه‌ای است

شمقدری در پایان در خصوص شایعه‌هایی درباره دخالت اسفندیار رحیم‌مشایی در فعالیت‌های سینمایی و فرهنگی گفت: خبری منتشر شد كه ایشان از «شورای عالی سینما» خبری ندارند. فكر می‌كنم این خبر بهترین دلیل است كه حوزه معاونت سینمایی به صورت مستقیم كار خودش را انجام می‌دهد و طرح دخالت آقای مشایی در كارهای ما یك فضاسازی رسانه‌ای است.

 


 تاريخ ارسال: 1388/12/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.