پرده سینما

معظم در مورد انتخاب هیئت داوران کودک جشنواره بین المللی فیلم کودک توضیح داد

پرده سینما






 

 

 

مدیرهیئت انتخاب داوران کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک در اصفهان گفت: ما در حال کاشت نهالی هستیم که شاید 10 سال آینده میوه دهد، به همین دلیل، برای ما سنجش خلاقیت وعلاقه‌مندی کودکان به سینما اهمیت بسیاری دارد.

 

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما فرزان معظَم در گفتگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با اشاره به شرایط و چگونگی انتخاب داوران کودک و نوجوان، گفت: طی فراخوانی از کودکان متولد سال 78 الی 82 دعوت به همکاری کردیم و روز سه‌شنبه هفته گذشته آزمونی کتبی از حدود 400 نفر با آیتم‌هایی مانند آشنایی با هنر و مبانی سینما در دو گروه کودک و نوجوان انجام شد. البته عمق این مبانی را با توجه به اندازه توان این گروه سنی کودکان و نوجوانان در نظر گرفتیم.

معظم ادامه داد: کسانی که در این آزمون نمره قبولی را کسب کرده‌اند به مرحله مصاحبه و یا آزمون شفاهی می‌رسند و طی سه روز در این هفته، این مصاحبه از 70 نفر از برگزیدگان آزمون کتبی انجام خواهد شد و تا 19 شهریورماه اسامی نفرات نهایی اعلام می‌شود.

به گفته مدیرهیئت انتخاب داوران کودک و نوجوان، از میان این گروه 70 نفره، 27 نفر کودک و 27 نفر نوجوان هستند که این عدد به نشانه دوره برگزاری جشنواره درنظر در نظر گرفته شده است. 

وی اضافه کرد: افرادی که توانستند مرحله مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند وارد مرحله آموزش خواهند شد و در این فرآیند با مبانی و مفاهیم سینما، انیمیشن،  کارگردانی، بازیگری، زیباشناسی تصویر آشنا می‌شوند. همچنین نمایش فیلم با حضور خانواده‌ها را برای کودک و نوجوان داور خواهیم داشت که بازخورد این آموزش اهدای پروانه زرین کودکان و نوجوانان به بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان خواهد بود.

معظم گفت: با توجه به اینکه شعار امسال جشنواره حمایت از کودکان درگیر جنگ و معلول است، ما 5 نفر از داوران را از میان معلولان جسمی و حرکتی انتخاب کردیم که در کنار کودکان و نوجونان دیگر به بررسی فیلم‌ها می‌پردازند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: روابط اجتماعی و خلاقیت تصویری نوجوانان برای ما اهمیت بسیاری دارد یعنی بچه‌ها باید به سینما آشنایی و توانایی مناسبی در صحبت کردن و دفاع از آرای خود داشته باشند. برای این نوع سنجش نوجوانان، چند واژه را در آزمون به آن‌ها دادیم و گفتیم بر اساس این واژه‌ها یک داستان کوتاه بنویسد که به این شکل نیز خلاقیت فکری و تصویری آن‌ها سنجیده شود.

وی با اشاره به انتخاب داوران از میان کودکان اصفهانی، گفت: داوران را از میان بچه‌های اصفهانی انتخاب می‌کنیم چراکه این جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود و اگر داوران اصفهانی نباشند، بحث اقامت و رفت و آمد بچه‌ها با توجه به این که سال تحصیلی آغاز خواهد شد، مشکل‌آفرین خواهد بود. معظم گفت: بچه‌هایی که سال قبل هم داور بودند می‌توانند امسال دوباره مانند دیگران در آزمون‌ها شرکت کنند اما در شرایط برابر، اولویت با شرکت‌کنندکان جدید است.

وی در پایان با اشاره به این که همه کودکان و نوجوان شرکت کننده در آزمون، روی پوستر جشنواره یک جمله را یادگاری نوشته و امضاء کرده‌اند، گفت: سعی کردیم تمام اقدامات‌مان در این زمینه تخصصی باشد چراکه ما در حال کاشت نهالی هستیم که شاید 10 سال آینده میوه دهد. به همین دلیل در مصاحبه‌ها و سنجش کودکان و نوجوانان به میزان خلاقت وعلاقه‌مندی آن‌ها به سینما و روابط عمومی اجتماعی و توانایی گفتاری‌شان اهمیت بسیاری دادیم.

بنا بر این گزارش، کارشناسانی که امسال از کودکان مصاحبه می‌گیرند و آن‌ها را برای داوری فیلم‌ها انتخاب می‌کنند، عبارتند از: زاون قوکاسیان منتقد سینما، غلام‌رضا آب آب؛ مدرس مراکز سینمایی، شیرن شهیدی؛ متخصص روانشناسی، علی مفضلی؛ انیماتور، مرجان چاوشی؛ متخصص روانشناسی کودکان با گرایش کودکان پیش فعال و فرزان معظم، مدرس دانشگاه در رشته عکاسی، فیلمبرداری و مبانی سینما.

بیست‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.