پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/8

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکیدالله صمدی گفت: با وجود آنکه کشورمان کشور ثروتمندی است اما برای کودکان نسل آینده که پس‌اندازهای  یک ملت است، سرمایه گذاری کلان نکرده ایم.

به گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، کارگردان پیشکسوت عرصه سینمای کودک که در کارنامه  حرفه اش، توانایی خود را در این ژانر با فیلم‌های کلانتری غیرانتفاعی و دو نفر و نصفی نشان داده، افزود: این همه پول این جا و آنجا بی خود و بی جهت برای هیچ، برای حرف های تکراری خرج می شود اما برای فرزندانمان چه خرجی کرده ایم؟ اگر مقداری از آن رقم های کلان را به کودکان مان اختصاص دهیم نسلی خواهیم داشت بارورتر، قوی تر و باهوش تر، چرا که کودکان مهره های کلیدی هر جامعه ای   هستند.

یدالله صمدی به عنوان یکی از اعضاي هيئت داوران بخش سينماي ملي بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان درباره  وضعیت سینمای کودک عنوان کرد؛ کافی است من، مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور، رئیس جمهور، وزیر ارشاد و تمام فیلمسازان و نویسندگان در خانه  به فرزندانمان نگاهی دقیق بیاندازیم. فرزندانمان را خوب ببینیم. ببینیم به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی می خواهند. اگر خوب ببینیم راهکارها نیز نمایان می شود. باید در ژانر کودک سطح آگاهی و دانش مان را افزایش دهیم تا بدانیم برای فرزندانمان چه چیزی بسازیم؟

وی با اشاره به این نکته که چرا کودکان و نوجوانان بیشتر وقت شان را با بازی های کامپیوتری و پلی-استیشن می گذارنند، گفت: چون سرگرمی دیگری هنوز جایشان را نگرفته است و به وضوح می‌توان خلاء فیلم های سینمایی در ژانر کودک را دید.

خالق فیلم‌هایی چون آپارتمان شماره13 و ساوالان افزود: فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان آنقدر باید وسیع باشد تا بچه ها وقتی برای بازی های مخرب کامپیوتری نداشته باشند.

صمدی با تاکید بر این نکته که چرا فرزندانمان چهارزانو جلوی تلویزیون می نشینند و برنامه ها و فیلم های ماهواره را خوب تماشا می کنند، اذعان داشت: برنامه های کودکانه شبکه‌های ماهواره‌ای برای کودکان جذاب هستند اما باید از خودمان و دیگر فیلمسازان و مسئولان بپرسیم که چرا فرزندانمان نباید فیلم های وطنی با فرهنگ خودمان را ببینند؟

سازنده ایستگاه، اتوبوس و دمرل با بیان این موضوع که خود پدربزرگ است، گفت: وقتی پای حرف‌های پدر و مادرها، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می نشینیم، می بینیم امروزه کسی از برنامه هایی که برای کودکان ساخته می شود، راضی نیست. علم می تواند راهکاری بر این مدعا باشد، چرا که سینمای کودک کارشناس، روانشناس و مشاور می خواهد. کسانی که واقعا در این زمینه عالمند و باسواد!

او در ادامه افزود: فارغ از سیاست  اگر به فیلم های هالیوودی خوب نگاه کنیم می بینم که آن ها محصول یک کار گروهی و تیمی  است. مسلما یک گروه فیلمساز وسعت انتخاب دارد. تخیل و سرگرمی در فیلم-هایشان کارشناسی شده است. کارشناسانی که با سیاست کاری ندارند. نمی خواهم شعار بدهم... اما گفتنی-ها کم نیست من و تو کم گفتیم، دیدنی ها کم نیست من و تو کم دیدیم!

سازنده مردی که زیاد می‌دانست در خاتمه با اشاره به ضرورت احياي دوباره سينماي كودك خاطرنشان كرد باید یک اتفاقی بیافتد. باید مردهایی بیایند و جلوی هر چیزی که به این قشر آسیب‌پذیر صدمه می-زند بایستند و کاری در خور فرزندانمان انجام دهند. کسانی که آگاه باشند، روانشناسی کودک بدانند، فیلم ساز و جامعه شناس باشند. آن وقت است که اتفاقی می افتد. شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی/ مردی از خویش برون آید و کاری بکند...

 

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکفرزاد اژدری گفت: سینمای کودک سینمایی نیست که بتوان با سهل انگاری فیلم ساخت.

به گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به نقل از پانا، فرزاد اژدری کارگردان فیلم سلام بر فرشتگان درباره معضلات اصلی سینمای کودک گفت: معضلات سینمای کودک به 2بخش تقسیم می شوند یکی بخش تکنیکی و دیگری بخش مفهوم و محتویات است که معضلات در بخش محتویات بیشتر به چشم می خورد.

وی ادامه داد: ابزار ساخت فیلم کودک که باعث رسیدن به درجه استاندارد بودن در سطح جهانی می شود کم نداریم اما چون دوستان و کسانی که کار کودک انجام میدهند از این ابزار ها خبرندارند اشکال از فیلم نامه و ...می گیرندو به قول بزرگی برای اینکه آثارشان قابل پخش باشند فیلم های خود را در حد فیلم های آپارتمانی می گیرند که متاسفانه کودکان نسل امروز حاضر به تماشای آن گونه فیلم هانیستند.

اژدری با اشاره به سیاسی شدن سینمای کودک تصریح کرد: از دیگر معضلات سینمای کودک می توان به دوستانی که در بخش سیاسی سینما کار می کنند هم اشاره کرد که باعث می شوند فیلم کودک به سمت سبک رئالیسم کشیده شود و کودکان نتوانند در ذهنشان تجسم و خیال پردازی کنند.

کارگردان فیلم عملیات مهد کودک درباره نیاز سینمای کودک به متولی اظهار کرد:30سال از سینمای بعداز انقلاب می گذرد،به نظرم زمانش رسیده است که بنیادی مستقل برای سینمای کودک تشکیل شود.

اژدری در پایان با اشاره به اهمیت موضوع علاقه مند کرد کودکان به عقاید ، آداب و رسوم کشورمان گفت:اگر قرار است کودکان نسل امروزمان را به گونه ای پرورش دهیم که به عقاید دینی و مذهبی و آداب و رسوم کشورشان علاقه مند شوند باید برای فیلم کودکمان وقت بگزاریم زیرا سهل انگاری ما باعث رشد کودکانی با فرهنگ غربی می شود  زیرا کودکان ما  از طرفداران اینترنت هستند از تماشاگران رسانه غربی هستند پس به این منظور سینمای کودک جای سهل انگاری نیست.

 

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکمحمد حسن نجم گفت: باید موضوعات فیلم هایمان را به روز کنیم،بچه های امروز این سرزمین با نسل های ما و قبل تر تفاوت های عمده ای دارند.

به گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به نقل از پانا، محمد حسن نجم تهیه کننده فیلم بچگیتو فراموش نکن با اشاره به معضلات اصلی سینمای کودک و نوجوان گفت: مشکلات و معضلات سینمای ما به چند مورد محدود نمی شود مشکلاتی مانند نبود سناریوهای مناسب برای کودک، مسائل فنی و نرم افزاری و مدرن امروزی،هزینه های بالا برای تولید و عدم پاسخگویی در اکران عمومی، بازخورد و اقبال کم از فیلم ها که باعث می شود سرمایه برگشتی نداشته باشد، ناهماهنگی بین ارگان های کاری در بخش آموزش و پرورش،وزارت ارشاد،عدم اقبال کارگردانان و بازیگران برای کار در ژانر کودک و بالاخره عدم هماهنگی که در نوع کارها وجود دارد که همه ی این مسائل به نوبه خود باعث مهجور شدن سینمای کودک می شود.

وی با اشاره به نیازاصلی که دراین نوع هنر نمایشی حس می شود افزود: نیاز اصلی و عمده ای که در این گونه سینمایی حس می شود در درجه اول سناریو ها و به روز کردن آنهاست، و بعد از آن این که تفاوت عمده بین بچه های امروز و نسل گذشته را درک کنیم و موضوعات فیلم نامه ها را به روزکنیم و موضوعات خورنده به کودک و نوجوان این نسل تحویل دهیم.

نجم با اشاره به این که فیلم کودک نیاز جدی به متولی دارد ادامه داد:همه گونه های سینمایی نیاز به متولی دارند این متولی باید بتواند درست و به موقع سیاست گذاری های لازم را انجام دهد، این متولی نباید خرد کار کند، بلکه باید به صورت عمده کار کند.

تهیه کننده فیلم مسافران میان دو دنیا درباره این که متولی اصلی سینما باید همه ارگان ها باشند گفت: برای اینکه یک متولی اصلی در سینما بوجود بیاید باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،آموزش و پرورش و مرکزهنرهای نمایشی با یک دیگر متحد شوند و یک اتاق فکر کلی بوجود آورند،تا حاصلی که بوجود می آید بتواند روی جامعه تاثیر بگذارد،البته آقای میرعلایی در بنیاد سینمایی فارابی برای سینمای کودک تلاش بسیاری کردند اما باز هم برای اکران و پخش دچار مشکل شدیم.

 

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکفاطمه گودرزی بازیگر سینمای ایران از لذت بخش بودن همبازی شدن با کودکان در آثار سینمایی گفت و بر اهمیت کیفیت در سینمای کودک تاکید کرد.

به گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، فاطمه گودرزی بازیگر باسابقه و محبوب سینما و تلویزیون درباره همبازی شدن با بازیگران کودک در فیلم های سینمایی عنوان کرد: همیشه هم بازی شدن با بازیگران کودک برایم دارای جذابیت بوده و از هم بازی شدن با کودکان لذت برده ام و کار با کودک هیج سختی و دشواری ندارد.کودکان با انگیزه و پر انرژی هستند و هم بازی شدن با کودکان این حس وانرژی را به بازیگر مقابل هم منتقل می کند.

بازیگر خانه خلوت و می خواهم زنده بمانم با اشاره به برقراری رابطه حسی با بازیگران کودک در حین در بازی در فیلم افزود: در فیلم هایی که  با بازیگر کودک هم بازی بودم. این حس عاطفی را چه در جلوی دوربین و در حین بازی و چه در پشت صحنه ادامه دادم تا ارتباط شکل کامل و خوبی داشته باشد.

بازیگر مهاجران با تاکید بر این مسئله که برخی از بازیگران کودک تجربه بازی در فیلم های متعددی دارند تاکید کرد: کار با این نوع بازیگران کودک که دارای تجربه هستند و می دانند جلوی دوربین به چه نحوی بازی کنند بسیار راحت تر از کار کردن با کودکانی است که برای بار اول جلوی دوربین ظاهر می شوند و زمان می برد که به فضای کار آشنا بشوند. البته بی تجربه بودن کودکان برای بازی جلوی دوربین این ویژگی را دارد که آنها برای بار اول دنیای جدیدی را کشف می کنند و با شعف و علاقه زیادی کار می کنند. در کل همکاری با کودکان برایم بسیار لذت بخش است.

 

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکبهنام تشکر حضور در سینمای کودک را فرصتی برای بازیابی توانایی و آرامش بازیگر دانست و ابراز تمایل کرد در فیلمهای خوب سینمای کودک حضور یابد .

به گزارش سایت پرده سینما بازیگر مطرح و موفق این روزهای تلویزیون و سینما در گفت وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان، درباره حضور در فیلم های کودکانه عنوان کرد : در این دو سه ساله خیر چند تجربه حضور در فیلم های کودک و نوجوان را داشته ام و تجربه خوب و موفقی بود . باید در حین همبازی شدن با کودکان در آثار هنری مواظب بود که بتوان با آنها ارتباط درست و خوبی برقرار کرد . کودکان روحیه لطیفی دارند و باید در حین کار با آنها مواظب بود که این روحیه دچار آسیب و لطمه نشود.

بازیگر بچگیتو فراموش نکن با اشاره به این مسئله که کار با بازیگر کودک نیازمند دانش و تخصص ویژه است گفت : برخی از دوستان کارگردان بدون توجه به روان شناسی کار با کودک فقط تلاش می کنند فیلمبرداریشان بدون توجه به آمادگی کودک بازیگر فیلم انجام شود و به خودشان اجازه می دهند هر رفتاری را با کودک انجام بدهند که این به هیچوجه رفتار حرفه ای و درستی نیست و باید با صبر و حوصله و خلق خوش با کودکان برخورد داشت .

بازیگر دودکش با اشاره به موفقیت فرمول ایجاد دوستی و رفاقت با بازیگران کودک تاکید کرد : در تمام فیلم هایی که بازیگر کودک روبه رویم بازی داشتند با آنها دوست و رفیق شدم و یک رابطه عاطفی به وجود آمده است . در فیلم بچگیتو فراموش نکن، کارگردان فیلم جلال فاطمی نیز یک ارتباط خوب و صمیمانه با بازیگران کودکش به وجود آورد . همین سبب شد نتیجه کار قابل قبول و مناسب باشد .

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است اگر جشنواره فیلم کودک برای همیشه در اصفهان بماند و صاحب دبیرخانه‌ای دائمی شود می‌تواند بهتر اهداف خود را دنبال کند و با ارگان‌های مکمل مشارکت داشته باشد.

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بینن المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به نقل از مهر، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه تقویت سینمای کودک و نوجوان هدفی است که در جشنواره فیلم کودک دنبال می‌شود، گفت: توجه به این امر می‌تواند تقویت پایه و اساس سینمای ایران را دربر داشته باشد و تصور من این است که اگر به صورت علمی و توام با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درست به سینمای کودک توجه کنیم در آینده‌ای نه چندان دور مشکل سینمای ایران را حل خواهیم کرد چون فرهنگ سینما رفتن و فیلم دیدن در دوره کودکی نهادینه می‌شود.

وی با اشاره به میزان مشارکت کانون پرورش فکری کودکان با جشنواره فیلم کودک و نوجوان ادامه داد: طی چند سال اخیر حضور من در کانون، تا آنجا که نیاز جشنواره بوده با آن‌ها همکاری داشته‌ایم این در حالی است که تاکنون از تمام ظرفیت‌های این مرکز استفاده نشده است.

رضایی درباره دلایل ارتباط محدود کانون و جشنواره گفت: شاید یکی از دلایل این ارتباط محدود، تغییر مکان برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری باشد اما اگر جشنواره برای همیشه در اصفهان بماند و صاحب دبیرخانه‌ای دائمی شود به‌یقین بهتر می‌تواند اهداف خود را دنبال کرده و با ارگان‌های مکمل مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دو نگاه موجود در بخش سینمایی کانون اشاره و بیان کرد: نگاه نخست شامل تولید فیلم و انیمیشن می‌شود و بخش دوم ظرفیت و استعداد بسیار بالای مراکز فرهنگی و هنری است. ما دارای هزار مرکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور هستیم که اگر تفاهم‌نامه ای میان ما و جشنواره امضا شود اتفاق‌های خوشایندی خواهد افتاد. مثلا فیلم‌های کودک با شرایط آسان‌تری در اختیار کانون قرار گیرد تا در راستای اهداف‌ کانون کودکان بتوانند از لذت فیلم دیدن در این برهه سنی برخوردار شده و در دوره بزرگسالی و پس از تشکیل خانواده نیز با این هنر همراه باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم کاری فرهنگی و عمیق انجام دهیم، اضافه کرد: هر جشنواره‌ای اهداف بلند و کوتاه مدتی دارد. اهداف کوتاه مدت برگزاری جشنواره‌ای مانند فیلم کودک تبادل تجربیات و زنده نگه داشتن سینمای کودک است اما اهداف بلندمدت آن می‌تواند تربیت مخاطبان کودک و نوجوان باشد. در واقع حمایت از سینمای کودک، نهادینه کردن فرهنگ سینما رفتن و فیلم دیدن و در نهایت، تقویت پایه و اساس سینما در ایران است.

رضایی در این‌باره توضیح داد: نمی‌خواهم بگویم تنها راه نجات سینمای بزرگسال، توجه خاص به دوران کودکی است اما به‌یقین یک راه‌ اجتناب‌ناپذیر است که نمی‌توان از آن غفلت کرد یعنی توجه به سینمای کودک و نوجوان و نمایش فیلم به صورت مدام برای آنها. ما تنها کشوری هستیم که نزدیک به هزار مرکز فرهنگی و هنری دارد و مجهز به سالن سینما و امکان نمایش فیلم است. ما و مدیران جشنواره کودک و نوجوان با امضای یک تفاهم‌نامه می‌توانیم قدم بزرگی در راه اعتلای فرهنگ و هنر کشورمان برداریم. مثلاً طی 5 سال فیلم‌های سینمای کودک با تسهیلات آسان در اختیار مراکز فرهنگی و هنری قرار بگیرند و کانون هم در مقابل متعهد شود که این آثار تنها در مراکز فرهنگی و هنری نمایش پیدا کنند.

به گفته وی، تفاوت خاصی میان دغدغه‌های کانون و متولیان جشنواره کودک نیست و همه دغدغه فرهنگ و هنر دارند با این تفاوت که کانون تمام شاخه‌های فرهنگی و هنری را پوشش می‌دهد اما جشنواره فیلم کودک به طور تخصصی به پرورش یک هنر می‌پردازد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تعامل بیشتر با سازمان های سینمایی خبر داد و گفت: به زودی با رئیس سازمان سینمایی و مدیر عامل فارابی دیداری خواهم داشت تا اعتباری جدا برای سینمای کودک قائل شوند و سهم بچه‌ها را از سینما کنار بگذارند. کانون به‌عنوان ارگانی که دغدغه کودکان و نوجوان را دارد پیشنهاد می‌کند که سهم مالی و معنوی سینمای کودک مشخص شود و ما دست هر کسی را در هر جای ایران که زبان و  نیاز کودک را درک می‌کند به گرمی خواهیم فشرد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.