پرده سینما

«گذشته» نماینده ایران در اسکار شد؛ اعتراض شدید تهیه کننده «دربند» مبنی بر ارسال «گذشته» به اسکار

پرده سینما









فیلم سینمایی گذشته نماینده سینمای ایران در اسکار شد.

 

به گزارش سایت پرده سینما و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی امیر اسفندیاری اعلام کرد کمیته انتخاب فیلم پس از ورود به بحث در خصوص دو نامزد نهایی، فیلم های دربند ساخته پرویز شهبازی و گذشته ساخته اصغر فرهادی، در یکی از چالشی ترین جلسات ادوار اخیر، عاقبت به معرفی گذشته به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی رای داد.

جایزه اسکاراعضاء کمیته با تاکید بر ارزش های غیر قابل انکار دو فیلم، با توجه به مباحثات به عمل آمده در جمیع جهات، از اهمیت موضوع زبان و فرهنگ ایرانی و صنعت کنونی سینمای ایران تا برخورداری از بیشترین احتمال موفقیت و توجه به راهبردهای آینده سینمای ایران در تاثیرگذاری مستقیم بر جریان تولید در سایر کشورها، با مطالعه دقیق تاریخچه و مقررات جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، در نهایت به انتخاب فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی رای دادند و توافق کردند گزارشی از بحث های به عمل آمده در جلسات کمیته به قلم یکی از پایه گذاران سینمای نوین ایران، هنرمند بزرگوار، استاد مسعود کیمیایی، تنظیم گردد. متن این گزارش به قلم ایشان به شرح زیر است:

«وجدان، رَحِم داوری است

امر قضاوت بر موج های سهمگین است. این زمانی بسیار حساس، سرنوشت می سازد که هنرمندی به داوری یک اثر هنری بنشیند و دلیل بیاورد. داوری در وجدان رشد می کند. و سرنوشتی که با خطا بر یک اثر محتوم شود در عمر هنرمند قضاوت شده و قضاوت کرده به تاثیری رنج ساز می رسد که قابل بخشش نیست.

داورانی انتخاب می شوند تا از میان حدود پنجاه فیلم یک فیلم را انتخاب کنند تا معرفی به آکادمی اسکار شود. داوران به جمع نشسته همه آگاه بر هنر خود هستند و جای آنها در جامعه امن است.

نمایی از فیلم گذشتهاعتبار اسکار از سینمای پر بحث و ریشه دار آمریکا می آید. سینمای آمریکا تفکری به سینمای جهان دارد که انکار ندارد. اما در گرامر یک فیلم بدون شک سینمای آمریکا موثر اول بوده است.

هنوز سلسله فیلم های نوآر، وسترن، حتی موزیکال گرامرهای از تجربه آمده را در مدارس هنر تدریس می کنند. این تربیت هنوز در داوری های اسکار مشهود است.

سینما، ادبیات و خصوصا شعر در آسیا، اروپا و در سال های اخیر در آفریقا و آشکارا سینما و ادبیات در آمریکای جنوبی مستقل بوده است. آیا باید اثری انتخاب شود که در داربست تفکر یک جشنواره اندازه گیری شود یا آن همه رعایت هنرمندانه نیست. اثری که رعایت نمی کند مستقل است و استقلال هنرمند به معنای برآمده از جامعه ای آزاد است.

داوران این دوره همه از هنرمندان مستقل و یا تلاشگر برای رسیدن به استقلال هستند.

موضوع اول توان سخندانی داور است که می تواند عقایدش را در هنردانی بگوید. و اگر چنین نشود دلایل نگفته، قضاوت را تخریب می کند.

توجه داور به مقوله بسیار مهم «حقیقت سازی» باشد که حقیقت های دست ساز فرازهای یک اثر را نسازد، هیچ تخیلی تولید نشود، صحت مفهوم سازی، دانستن به کاربرد هنری فنون که ختم به دانستن تکنیک است، ربط داده ها.... پیدایش این همانی ها و یا تمثیل سازی با وجدان داوری به گفتگوها بیاید.

ربط ها و پیدایی ناشناخته ها به شناخته های معلوم همراه با دانستگی باشد.

باید دست فیلمی را داوران بگیرند و از این بزرگراه پر خطر رد کنند. اسفناک که در آن سوی بزرگراه اشتباه کرده باشی. داوران در این صبح فقط عقاید پاکیزه خودشان را سخن بانی کردند و به پای عقاید شریف خودشان دلایل آزاد خودشان را رای کردند.

با احترام به تمام فیلم ها دوازده فیلم ماند و از میان این مانده دو فیلم در کنار هم، هم قد و هم اعتبار ماندند. باشد که عقیدۀ تندرست با مهر بیاید که مهر با وجدانِ هنرمند است حتی اگر درباره بی مهری قضاوت کند. فیلم گذشته اثر آقای اصغر فرهادی و فیلم دربند اثر آقای پرویز شهبازی.

دربند داوران را به بند کرد و در بند فیلم گذشته شد. در هم شدند. پر از اعتبار، پر از سینما و پر از تعهد، ابزار و کلمات قدیمی اند. باید از آنها معنای تازه ای ساخته شود. هر دو سینمای قصه گو که پیدایش اسطوره و حماسه از قصه گویی آغاز می شود.

دربند با موضوعی ایرانی، با پرداختی از سینمای متداول مستقل، آمده از سینمای معترض و فیلم گذشته، صاحب یک سینمای متاثر از گرامر سینمایی جهان، پر از دانایی های یک فیلمبردار، بازی بازیگران و چرخیدن در یک خانه کوچک، بدون گم کردگی و خلاف راه.

از فیلم دربند چیزی کسر نشد، در بلندی ایستاد و فیلم گذشته با یک عقیده پیش بینی شده روبرو شد که به قضاوت های سینمای آمریکا، خصوصا شناخت شیوه کارگردانی آقای اصغر فرهادی آشناتر است.

داوری در دو شکل خود قضاوت می شود: واقعی – عینی و ارزشی.

گمان ها راه های زیادی را درباره شناخت پیشنهاد می کنند، اما هیچگاه نمی توان از راه گمان به شناخت و از این شناخت به حقیقت ناپیدای قضاوت در هنرها رسید.

با اطمینان می گویم در این قضاوت ها، به وقت پایان، اشکی پنهان با ماست. نکند بادی آشنا و بر حق به بادبان دیگری بوزد؟

فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی انتخاب شد.»

اعضاء کمیته

مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست،

مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمد آریا

 

تهیه کننده فیلم سینمایی دربند با اشاره به اینکه معرفی گذشته به اسکار از اردیبهشت مهندسی شده بود، گفت: خجالت‌آور است فیلمی را به اسکار معرفی می‌کنیم که تولید کمپانی‌های خارجی است.

 

نمایی از فیلم دربندامیر سمواتی در گفت‌وگو با فارس، ضمن گلایه شدید از بخش بین‌المللی بنیاد سینمایی فارابی به جهت دادن اطلاعات غلط به کمیته انتخاب گفت: واقعیت این است که من فکر می‌‌کنم در زمینه معرفی نماینده ایران به اسکار یک خودباختگی اتفاق افتاد، البته این موضوع هیچ ربطی به اصغر فرهادی ندارد و اگر دربند هم در بین دو گزینه نهایی نبود من همین انتقادات را داشتم.

وی افزود: آقایان اطلاعات را براساس آنچه که خودشان می‌پسندند به کمیته دادند و به اعضای کمیته گفتند به دلیل اینکه سونی پیکچرز پخش‌کننده جهانی فیلم است و این شرکت نفوذ زیادی بر اعضای آکادمی اسکار دارد بهتر است گذشته‌ معرفی شود در حالی که توضیح ندادند اسکار 6 هزار عضو دارد و سونی‌پیکچرز چگونه می‌‌تواند بر روی همه 6 هزار عضو تأثیر بگذارد و این مسئله تنها به بخش بین‌المللی فارابی برمی‌گردد.

این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد:‌ بخش بین‌المللی فارابی با تلاش برای معرفی گذشته به اسکار تنها ضعف خود را پوشش داد چرا که در تمام این سال‌ها هرگز نتوانستند کار درستی انجام دهند و چون سیستم کارمندی بر این بخش حاکم است ترجیح دادند وظایف آنها را جای دیگری انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: من تجربه معرفی دو فیلم  نفس عمیق و کافه‌ترانزیت را هم به اسکار دارم و کاملاً می‌دانم شرایط چگونه است و این دوستان چون کارمند هستند ترجیح می‌دهند جای دیگری وظیفه آنها را انجام دهد و در غیر این‌صورت برایشان فرقی ندارد گذشته معرفی شود یا دربند وگرنه دوست دارند وظیفه آنها در معرفی فیلم‌ها به اعضای آکادمی توسط جایی انجام شود که به قول خودشان نفوذ بیشتری دارند غافل از اینکه اگر سیستم کارمندی بر آنها حاکم نبود به گونه‌ای دیگر برخورد می‌کردند و پای فیلمی تمام ایرانی می‌ایستادند تا آن را به اسکار معرفی کنند و به بهترین شکل توسط اعضای آکادمی دیده شود.

سمواتی در ادامه اظهار داشت: من سینمای اصغر فرهادی را بسیار دوست دارم اما در این زمینه بحث تولید داخل و خارج از کشور است و گذشته شبیه فوتبالیست‌هایی است که تابعیت کشور دیگری را می‌گیرند تا بتوانند در تیم ملی آن کشور بازی کنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی دربند در ادامه اظهار داشت: مغز منفصل تمام اعضای کمیته انتخاب بخش بین‌الملل فارابی و شخص امیر اسفندیاری بود و دفاع ایشان نیز از عملکرد هیئت انتخاب در حد کلیات است و اگر وارد جزئیات شویم متوجه همه قضایا خواهیم شد.من از ایشان سؤال دارم در تمام سال‌هایی که نماینده سینمای ایران را به اسکار معرفی کرده‌ایم بخش بین‌الملل  فرابی دقیقاً غیر از آنکه به اسکار نامه زده و نسخه اصلی را برای آکادمی اسکار فرستاده دیگر چه کاری انجام داده است؟.

این تهیه کننده سینما در ادامه انتقاد خود از معرفی گذشته به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار گفت: معرفی این فیلم توجیه می‌کند که سینمایی زیرزمینی و غیربومی ما قوت بگیرد و اگر چنین است چرا هیچوقت فیلم‌هایی که کارگردانان ایرانی خارج از کشور ساخته‌اند را برای اسکار معرفی نکرده‌ایم؟.

وی در خاتمه اظهار داشت: مشخص است که از قبل و از اردیبهشت‌ماه یک مهندسی انجام شده و برخی از افراد آن را طراحی کرده بودند تا گزینه مطلوب خود را به اسکار معرفی کنند و خجالت‌آور است که از سینمای ایران فیلمی به اسکار معرفی می‌شود که تولید کمپانی‌های خارجی است و به نظر من بهترین کار این است که در این مورد تجدید نظر شود و حتی اگر دربند را هم معرفی نکردند مهم نیست بلکه حتماً فیلم دیگری معرفی شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

سلام بر همکاران عزیز سایت وزین پرده سینما-همه میدانیم چه فیلمی به اسکار میرود. اما گفتن چند نکته ضروری است. اول اینکه همه میدانند سینه چاک فرهادی ام و از این انتخاب خوشحال اما ته دلم دربند را بیشتر از گذشته دوست دارم اما عزیزان دربند پخش کننده جهانی ندارد و اگر به اسکار معرفی میشد سرنوشتی مثل بدرود بغداد مهدی نادری پیدا میکرد. نکته بعدی اینکه خیلی خوشحالم که برخی از اینکه برای سومین بار متوالی فرهادی به اسکار میرود میسوزند. اگر جایزه بگیرد هم میسوزنند و اسن سوزش همچنان ادامه دارد. نکته بعدی توضیح مسعود خان کیمیایی که آرامم میکند خالق قیصر و گوزنها در 70 سالگی هنوز دم از سینمای وسترن میزند. استدلال میاورد که چیزی از ارزشهای دربند کم نمیشود اما گذشته فیلم موثر تری در اسکار است. تیم هیئت انتخاب میفهمند اما برخی نمیفهمند.استاد شورجه گذشته را ندیده اما میگوید گزینه خوبی برای اسکار نیست. محسن علی اکبری میگوید به یک نفر دو بار جایزه نمیدهند استاد سال قبل یه حپه قند انتخاب شد. پس فرهادی متوالی نبوده و ما در یک دوره غائب بودیم پس این معنی متوالی نمیدهد. از همه مهمتر اینتکه فرهادی پخش کننده جهانی دارد و این یک برند است اگر جایزه گرفت چشم دشمنانش کور اگر هم نگرفت چیزی از ارزشهای تک پهلوان سینمای ایران کم نخواهد شد چون قرار نیست یک تنه به جنگ غولها بر یم. چشمم همه دراد که گذشته به اسکار رفت. راه یابی فرهادی نوش جانش . کسیانی که سینمای او را نمیفهمند دیروز امروز ناراحت هستند و حرفهای صد من یه غاز میزنند. همه میدانیم سینما با اصغر فرهادی رنگ و بوی دیگری دارد. اسکار امسال قرار است میزبان درام پرکشش فرهادی باشد. فیلمی که تبلیغی کامل برای کشور ما محسوب میشود اما برخی نمیفهمند. تند رفتم خودم میدانم اما اسکار عرصه کمی نیست.باید قدرها باشند . برای من گذشته و دربند یکی است هر دو را دوست دارم. اما .... یا علی

1+0-

دوشنبه 8 مهر 1392



>>>محمد رضا:

هر دو فیلم، فیلم های خوبی نیستند. فیلم دربند که بسیار ضعف دارد.. بازی ها ضعیف است، صداگذاری فیلم افتضاح است.. داستان فیلم فارسی است و در حد و اندازه اسکار نیست. فیلم گذشته هم یک فیلم کاملا فرانسوی است. نه ایرانی.

2+1-

يكشنبه 7 مهر 1392



>>>مهدی:

انتخاب گذشته برای اسکار بسیار انتخاب درستی بود. دربند در واقع یک سوءتفاهم است!

4+3-

يكشنبه 7 مهر 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.