پرده سینما

یکی از معاونان معزول انجمن سینمای جوانان ایران خطاب به ریاست سازمان سینمایی نامه نوشت

پرده سینما









یکی از دست اندرکاران سابق انجمن سینمای جوانان ایران که نخواست نامش فاش بشود نامه ای را خطاب به ریاست سازمان سینمایی نگاشته و نسخه ای از آن را در اختیار خبرنگار سایت پرده سینما قرار داده است. در این نامه آمده است:

 

بسم ا... النور

سرور گرامی جناب آقای حجت اله ایوبی

با عرض سلام و تبریک استقرار دولت تدبیر و امید و با آرزوی توفیق روزافزون برای جنابعالی بدینوسیله باب سخن را از انجمن سینمای جوان می گشایم و به عنوان هنرمندی که نیک و بد را با حقیقت محک زده و انصاف را هرگز در زاویه تنگ ذهن محبوس نساخته ام و از آنجایی که نسبت به حضرتعالی و افکار فراگیرتان آگاهی یافته ام لذا با امید به تدبیر ، صادقانه درد دل را محضرتان تقدیم می نمایم :

جناب آقای ایوبی آنچه در سنوات قبل به ویژه در 4 سال اخیر تجربه کرده ام ، در یافتم که این مرکز هنری در تاریخچه اش هنرمندان بزرگی می درخشند و خیل جوانانی از این محل برخاسته و در جامعه سینمایی قد راست نموده اند هم اکنون در انزوای مهلکی بسر می برد و بجرأت می توان گفت « تخته قاپو شده است » . نه حمایت و هدایت در آن وجود دارد و مستمر است و نه مدیریت اش موثر.

در این مدت ، هجمه های سلایق ، تار و پود آن را از هم کسستند ، گماردن مدیران ناکارآمد ، حذف هنرمندان پیشکسوت از فضای آن ، عملاً سینماگران و عکاسان جوان استانها را به سردرگمی سوق داده است . انتصاب های سلیقه ای ، رواج منش های چاپلوسی و تملق گرا ، نظارت های پادگانی ، کاهش و انقباض اعتبارات مالی ، ندادن فضاهای فعالیت بومی ، تهدید و ارعاب های ستادی ، مانع از آن شده است که هنرمندان جوان ، خلق اثر کنند و هنرمندان پیشکسوت دل به کار بسپارند .

در حال حاضر دفاتر سینمای جوان ، دیگر محل آمد و شد جوانان نیست زیرا نه فرصتی به آنها داده می شود و نه امکان تسهیلات اولیه برای شان مهیا گردیده است . اعمال شهریه های گزاف برای شهرستانها که حتی از موسسات خصوصی نیز بالاتر می باشد باعث رکود آموزش گردیده و حتی در تصمیم گیریهای آموزشی، تولیدی ، اداری و ... هیچ یک از نظرات مسئولین دفاتر شهرستانها که مستقیماً با هنرجویان و هنرمندان سرو کار دارند و مجریان این تصمیمات می باشند ترتیب اثر داده نشده و در صورت اعتراض جمله معروف «اگر نمی توانی اجرا کنی استعفا بده» نصیبشان می گردد . که در این راستا اخراج فله ای مسئولین دفاتر مبین این مهم می باشد و فقط عده معدودی از نور چشمان، قدرت و جرأت حرف زدن را دارند که در جلسات برگزار شده در حاشیه برگزاری جشنواره تهران ، ایشان را حضرت مسیح و ناجی انجمن خطاب کرده اند .

در سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوان مدیران تمام همّ و غم و انرژی شان را به تشکیل لابی های استانی و ستادی مصروف داشته و گروه هایی را گرد خود جمع کردند و امضا هایی را پدید آوردند تا به جلال و جبروت مدیریت شان ، احسن و بارک ا... جمع نمایند .

در یک ارزیابی اولیه می شود فهمید که در این چند سال ، ماحصل دوره های آموزشی و تولید اثر انجمن به کجا انجامیده است ؟ انجمنی که گواهی اش مقبولیت جهانی دارد در کدام فستیوال و جشنواره جهانی در شأن جمهوری اسلامی درخشیده است ؟ بر اساس اصول اولیه ، انجمن باید انجمن می شد نه یک کارشناسی وابسته به بدنه وزارت ارشاد و یا اداره کل . چنانچه اگر ذات انجمن خوب درک می شد از بدنه اداری رها می گشت و مطابق سیاست های کلان هنری، در میان اندیشه ورزان و اساتید و هنرمندان جوان جای باز می کرد. آن موقع تازگی می آفرید و سنگینی بورکراسی را بر ساختار وزارت نمی افزود. با نزول انجمن به ساختار اداری، تعدادی سرپرست که فصل به فصل معزول و اخراج می شوند ، سهمی در آموزش نسل جوان و تولید ندارند و رکود فعالیت های انجمن، آن را از یک کانون فرهنگی بخش خصوصی هم نازلتر ساخته است. زیرا تمام دفاتر، در ارتباط، اختیار و تصمیم برای مجوزهای هنری، سهم و نقشی ندارند. صفر تا صد قضایا به سمت ستاد سوق یافته و مدیر انجمن به عنوان یک کاربر عمل می کند. کاربری که در چارچوب یک سیستم بسته، بلااثر و بی اختیار می باشد. با این روش و منش ، خلاقیتی کشف و استمرار نمی یابد و تمام دفاتر از تازگی قومی و ملی باز می مانند و اوقات شان با ابلاغیه و بخشنامه سپری می شود در حالی که به فرموده مقام معظم رهبری: فرهنگ با ابلاغ و بخشنامه نه رشد می کند و نه اصلاح .

در پایان به عرض می رساند بدلیل فشارهای روز افزون برکارکنان دفاتر در شهرستانها و ایجاد فضای ناامنی شغلی و کاری هم چنین کنترل های کاملاً ناشیانه و خارج از عرف که سبب گردیده بی اعتمادی فاحشی بین طرفین و هنرجویان بوجود آید و در سطح کلان آن بجای کنار هم نشستن و حل مشکلات عدیده پیش روی، هر دو طرف همدیگر را مقابل هم ببینند که نتیجه کار سست شدن فعالیت های دفاتر و بی اعتمادی و سردرگمی هنرجویان فعال درحوزه فیلم و عکس را به ارمغان آورده و صدها و صدها مشکل و معظل کوچک و بزرگ که مجال بیان آن نیست و در صورت صلاحدید حضرتعالی حضوراً خدمتتان رسیده و در جهت ایجاد فضای آرام و بدون تنش و بازگشت احترام و اکرام کارکنان دفاتر شهرستانها اقدام موثری انجام پذیرد . انشا ا....

معاون معزول یکی از دفاتر بی سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران

 

لازم به توضیح است که نام نگارنده به تقاضای خودشان نزد «سایت پرده سینما» محفوظ می باشد.


 تاريخ ارسال: 1392/7/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.