پرده سینما

نشست خبری سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد

پرده سینما









نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هاشم میرزاخانی (دبیر این دوره از جشنواره)، محمد احسانی (نماینده سازمان سینمایی)، مژگان زرگر (مدیر روابط عمومی جشنواره) و تنی چند از مسئولان انجمن سینمای جوانان ایران و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهرانبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در ابتدای این نشست زرگر ضمن خوش آمدگویی به حاضران اعلام کرد این نشست اولین نشست خبری جشنواره فیلم تهران است که ضمن معرفی رسمی هیئت انتخاب بخشهای ملی و بین الملل، پوستر جشنواره و تیزر جشنواره رونمایی خواهد شد و دبیر جشنواره گزارشی از نحوه برگزاری و برنامه های درنظر گرفته شده برای سی امین دوره ارائه می نمایند و با توجه به گستردگی برگزاری این دوره از جشنواره در نشست آتی معرفی هیئت های داوری در بخشهای ملی، بین الملل و جهان اسلام و آسیا و برنامه های ویژه جشنواره اعلام می شوند.

هاشم میرزاخانی دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه گفت: از ابتدای ورودم به سینمای جوان به عنوان مجموعه ای که با جوانان سراسر کشور در ارتباط است فیلم کوتاه را سینمای فرهیختگان اطلاق کردیم و سینمای جوان را محل همدلی و همراهی نسل جوان با سینمای حرفه ای خواندیم. از شما همکاران محترم در رسانه خواستم تا کمک کنید فیلم کوتاه از انزوا خارج شود و این پیمان روز اول و عهدی که بستیم عملی شد. امروز به واقع، همه سینمای جوان را به خوشنامی می شناسند و افتخار فیلمسازان حوزه سینمای حرفه ای است که از سینمای کوتاه وارد سینمای حرفه ای شده اند و یا حتی در سینمای کوتاه مانده اند و به آن وفا دارند.

میرزاخانی با بیان این نکته این دوره از جشنواره نقطه عطفی در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است افزود: از اختتامیه جشنواره 29 ستاد اجرایی این دوره از جشنواره تشکیل شد و برنامه های متنوع و مدونی را برای این دوره طراحی کرد که امیدواریم جشن سی سالگی جشنواره را باشکوه و به یادماندنی نماید.

احسانی که در هنگام رونمایی از پوستر جشنواره دبیر سی امین جشنواره  را همراهی می کرد گفت: من برای خسته نباشید به برگزارکنندگان جشنواره در این نشست حاضر شدم تا از فضای جوان و با نشاط انجمن که با حضور خبرنگاران جوان بیشتر شده نشاط کسب کنم سینمای جوان سینمای آینده ما است و کسانی که این جا کار می کنند و آموزش می بینند در آینده نه چندان دور، زمام این سینما را به دست می گیرند. فیلم محصول نگاه و برداشت و درنهایت جمع بندی هنرمندان از پیرامون اوست و با نگاه هوشمندانه و توأم با هنر آنها خروجی   اثری با آن ویژگی ها خواهد بود.

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهراناحسانی با ذکر این نکته که تیم جدید اهتمام دارد بر این نیروهای جوان سرمایه گذاری کند و به این غنچه های جدید بال و پر بیشتر بدهد و  مدیران فرهنگی تلاشی جز این ندارد گفت: باید تلاش کنیم تا زمینه های بهتر برای فعالیت جوانان فراهم شود.

احسانی در ادامه به اهمیت نقش رسانه ها پرداخت و گفت: اصحاب رسانه باید با نگاه تیزبین خود ما را رصد کنند، مسائل را منتقل کنند و براساس عقل با استفاده از عقول دیگران و فضای دوستانه به منفعت مشترک که ارتقای سینمای ایران  است دست یابیم.

در ادامه جهت رونمایی از پوستر زرگر مدیر روابط عمومی جشنواره گفت: با اهمیتی که سی امین  دوره جشنواره داشت، این دوره استاد نامی کشور جناب آقای مسعود نجابتی پوستر جشنواره را طراحی نمودند و سپس رونمایی از پوستر سی ام توسط هاشم میرزاخانی و محمد احسانی انجام شد.

بخش بعدی برنامه رونمایی از تیزر جشنواره سی ام بود. در این بخش نیز زرگر با ذکر این نکته که براساس تصمیم دبیر جشنواره و شورای اجرایی سه سال متمادی است که تیزر جشنواره به عنوان یک المان ثابت تثبت شده است گفت: تیزر جشنواره که توسط هنرمند فیلمساز فیلم کوتاه آقای آرش رصافی ساخته شده با تغییرنریشن و با صدای استاد متقالچی در این دوره صداگذاری شده به دوبله تیزر به زبان انگلیسی اشاره کرد و افزود: به مناسبت سی امین دوره جشنواره، تیزر به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

دبیر سی امین جشنواره گفت: شروع فعالیت رسمی جشنواره سی ام  همزمان با چاپ فراخوان از اسفند ماه سال 91 بود لذا علاقه مندان می توانستند برای چهارمین سال متمادی بصورت الکترونیکی ثبت نام کرده و پس از دریافت کد ثبت نام ،از طریق این کد پی گیر آثار خود باشند.

میرزاخانی ضمن معرفی بخش های مختلف جشنوار گفت: بر اساس آیین نامه جشنواه همانند سال گذشته در دو بخش ملی و بین الملل برگزار می شود که در بخش ملی آثار راه یافته به بخش مسابقه علاوه بر داوری در بخش ملی بر اساس موضوع  قابل داوری در سه زیرمجموعه چراغ راه، چشم انداز سرزمین زیبای ما و پرتوی ایمان هستند.

در بخش چراغ راه این جشنواره  فیلم سازانی شرکت نموده اند که آثارشان با رویکرد نام گذاری سال1392 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی  و سال 1391 با عنوان تولید ملی حمایت از کار وسرمایه ایرانی است که در نیمه دوم سال 91 تولید شده اند. تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال به همراه حمایت از تولید اثر بعدی به بهترین فیلم با موضوع فوق از سوی داوران جشنواره  اهدا خواهد شد.

در بخش پرتوی ایمان  این جشنواره  فیلم سازانی شرکت نموده اند که آثارشان با تعریف این بخش یعنی  آثاری که  در آن ثمرات ایمان و فرجام پر امید دین داران و رهروان راه فضیلت ترسیم شده و ضمن ایجاد فضای معنوی به مفاهیم دینی بپردازند. به گفته وی تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال جایزه نقدی به همراه حمایت از تولید اثر بعدی به بهترین فیلم در بخش پرتوی ایمان اهدا خواهد شد.

در بخش چشم انداز سرزمین زیبای ما جشنواره  متقاضیانی شرکت کرده اند که آثارشان با تعریف این بخش یعنی : فیلم هایی که ضمن ارائه تصویری زیبا شناسانه از ایران، ظرفیت های موجود در رنگین کمان فرهنگی، تمدنی، تاریخی و جغرافیایی اقصی نقاط کشور را ترسیم نماید " منطبق باشند که تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال به همراه حمایت از تولید اثر بعدی توسط داوران جشنواره به بهترین فیلم با  این  موضوع اهدا خواهد شد.

زرگر معاون جشنواره های انجمن به اهدای 19 تندیس و پرداخت نقدی 650 میلیون ریال جایزه به همراه با 8  حمایت از تولید اثر بعد اشاره کرد و گفت:

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهراندر این دوره از جشنواره 19 تندیس در بخش های بهترین فیلمهای مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی، بهترین فیلمنامه، تحقیق و پژوهش، تصویر، صدا، تدوین، بهترین مجری طرح، بهترین فیلم جشنواره، بهترین استعداد جوان به متولیدن 1370 به بالا در سه زیر مجموعه مستند، داستانی و پویانمایی تعلق می گیرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در تشریح بخش بین الملل جشنواره افزود: دربخش بین الملل داوران دو گروه خواهند بود که یک گروه به داوری آثار بین الملل در چهارزیر مجموعه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی و گروه دوم داوران به داوری آثار بخش آسیا و جهان اسلام می پردازند.

هاشم میرزاخانی گفت: بخش مسابقه آسیا به منظور تقویت روابط فرهنگی میان کشورهای قاره آسیا در حوزه فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است که کشورهای هند، کره جنوبی ، چین، هنگ کونگ، تایلند، ژاپن، سنگاپور، لبنان، مالزی، اندونزی، امارات متحده عربی، عراق، اردن،  سوریه و ارمنستان 15 کشور آسیایی  هستند که با 218  فیلم ، آثارشان را برای شرکت درجشنواره ارسال کرده اند.

دبیر جشنواره افزود : به بهترین فیلم با این موضوع تندیس جشنواره و جایزه نقدی از سوی هیئت داوران اهدا خواهد شد.

رییس هیئت مدیره ومدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران ودبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با تشریح بخش مسابقه جهان اسلام با تعریف آثاری که با رویکرد هنری نسبت به اصول راستین اسلام و براساس مفاهیم همانند عدالت، راستی و کمال، نقش آیین ها در زندگی امروزی و اعتقادات معنوی در ایجاد ارتباطات انسانی و همچنین با آروزی ساختن جهانی بهتر اختصاص دارد ، گفت: ترکیه، مصر، قرقیزستان، تونس، لبنان، مالزی، مراکش، امارات متحده عربی، اندونزی، فلسطین،عراق، اردن، بنگلادش، قطر، بوسنی و هرزگوین  پانزده کشورمسلمان هستند که با 121  فیلم، آثارشان را برای شرکت درجشنواره و این بخش ارسال نموده اند که به گفته میرزاخانی ، به بهترین فیلم با این موضوع تندیس جشنواره و جایزه نقدی از سوی هیئت داوران اهدا خواهد شد.

میرزاخانی در بخش جوایز مسابقه بین الملل گفت: به منظور تغییر در رویکرد ارزیابی آثار در بخش بین الملل از صرف انتخاب بهترین اثر مستند، داستانی، تجربی و انیمیشن در سی امین دوره جشنواره سه جایزه با عنوان بهترین تدوین؛ بهترین تصویر و بهترین فیلمنامه نیز در نظر گرفته شد که موجب استقبال خوب هنرمندان عرصه فیلم کوتاه از سراسر جهان شد.

وی با بیان اینکه ارسال 4494 فیلم از ایران و 109 کشورجهان رکوردی جدید درتعداد کشورهای  شرکت کننده به یک جشنواره بین المللی در داخل ایران است افزود:  استقبال فیلمسازان داخلی و خارجی از این جشنواره آن را به عنوان جشن بزرگ خلاقیت ها و همدلی های فیلم سازان و سینماگران جهان ارتقاع داده است.

وی افزود : مراسم افتتاحیه جشنواره عصر 22 مهر ماه در سالن شماره 3 پردیس سینمایی ملت و مراسم پایانی و اهدای جوایز نیز عصر روز 28 مهرماه یکشنبه، در تالار وحدت برگزار خواهد شد. فیلم های برگزیده بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در ایام جشنواره 28به صورت DVD توزیع شد که مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت و همچنین فیلمهای منتخب جشنواره 28 در جشنواره 29 و اکنون به مدد موسسه رسانه های تصویری، در این دوره نیز مجموعه فیلمهای برگزیده جشنواره 29 در قالب دو DVD تکثیر و به همراه خلاصه ای از گزارش افتتاحیه، اختتامیه و گزارش تصویری جشنواره به شکل یک بسته فرهنگی در تیراژ هزار نسخه همزمان با برگزاری جشنواره در مهر ماه به شکل هدیه به کلیه شرکت کنندگان اهدا می شود.

وی ادامه داد : این حرکت در جهت اهداف آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران و به منظور امکان دیده شدن آثار برگزیده فیلم کوتاه صورت گرفته است. در این دوره از جشنواره کتاب سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به همت انجمن سینمای جوانان ایران و به اهتمام آقای مسعود نجفی منتشر می شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.