پرده سینما

علیرضا رضاداد: به دنبال تغییر قوانین جشنواره فجر نیستیم

پرده سینما









مشاور رئیس سازمان سینمایی و دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به اینکه به لحاظ قانونی ادغام شورای پروانه ساخت و نمایش فعلاً امکان‌پذیر نیست، از عدم تغییر در قوانین و مقررات جشنواره خبر داد.

 

علیرضا رضادادبه گزارش فارس، علیرضا رضاداد مشاورعالی رئیس سازمان سینمایی و دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شب گذشته با حضور در برنامه دو نیم ساعت توضیحاتی را در خصوص روند فعالیت‌ها در سازمان سینمایی و برنامه‌هایش برای برگزاری مطلوب جشنواره سی و دوم ارائه داد.

براساس این گزارش، رضاداد در شروع صحبت‌هایش در خصوص تعریف پست مشاور ارشد در سازمان سینمایی گفت: تیمی‌که بخواهد به درستی وظایفش را انجام دهد باید سه ترکیب داشته باشد که شامل مدیران، مشاوران و دستیاران می‌شود و با اظهار لطفی که آقای ایوبی به بنده داشتند در جمع‌بندی صحبت‌هایمان به این نتیجه رسیدیم که بتوانم در قالب یک رفتار مشاورتی در خدمت ایشان باشم.

وی افزود: آنچه که ایشان در حکمشان برای بنده مرقوم فرمودند و بیشتر یک توجه ساختاری بود و بنده در حدود یک ماهی که در خدمت دوستان هستم بیشتر بر روی بازنگری ساختار سازمان سینمایی توجه کرده‌ایم و برای این تغییر ساختار نظرات دوستانی که در دوره قبل به دنبال این تغییر ساختارها بودند را جمع‌آوری کردیم تا بتوانیم با یک جمع‌بندی مناسب این کار را انجام دهیم.

رضاداد همچنین درخصوص فعالیت‌ها اظهارداشت: در حوزه آثار و فعالیت‌ها به نتایج بسیار خوبی رسیدیم که در حال حاضر برای معاونت آثار مدیری انتخاب شده که همزمان سرپرست معاونت فعالیتها را به عهده دارد و قرار است در این حوزه نیز بزودی نتایج جمع‌بندی‌ها اعلام شود.

مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی در ادامه بیان داشت: در خصوص تشکیلات، یک نکته بسیار مهم این است که نباید برای اصلاح ساختارها شتابزده برخورد کرد و قصد داریم با یک حرکت علمی کار را به پیش ببریم.

وی همچنین درخصوص امسال که قرار است چه تغییراتی در بنیاد سینمایی فارابی رخ‌دهد، گفت: در ساختار قبلی نوعی تمرکز در همه فعالیت‌ها را شاهد بودیم اما در همین یک ماه گذشته به تعداد زیادی فیلم‌نامه مصوب در بنیاد سینمایی فارابی برخورد کردیم و به همین میزان نیز فیلم‌نامه‌های مصوبی در سازمان سینمایی بودند لذا این دوگانگی باعث مشکل می‌شود اما آن نگرانی که باعث شده بود در حوزه ستاد تمرکز گرایی ایجاد شود و ما می‌خواهیم از آن خارج شویم، عدم تعریف فعالیت‌ها بود و حتی در دوره قبل یک سری از ماموریت‌های فارابی نظیر برگزاری جشنواره فجر از این بنیاد خارج شده بود و ما قصد داریم از تعدد فعالیت‌های موازی جلوگیری کنیم.

رضاداد همچنین در خصوص ماموریت‌های مرکز گسترش ادامه داد: در مورد مرکز گسترش نیز این موسسه باید به سمت تولیداتی برود که در بخش خصوصی به شکل طبیعی انجام نمی‌شود و در حال حاضر نیز آقای طباطبایی نژاد چنین دیدگاهی دارند ضمن آنکه آقای ایوبی به دنبال این هستند که کار در موسسات کاملاً شفاف دنبال شود.

وی همچنین در خصوص این موضوع که در دوره گذشته سازمان سینمایی به نوعی رقیب بخش خصوصی شده بود، اظهارداشت: این رقابت از یک دلیل دیگری ایجاد شده بود و آن هم عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاری بود اما این امنیتی که در حال حاضر فراهم شده اگر به طور کامل ایجاد شود بخش مهمی از این نگرانی‌ها از بین می‌رود و به طور کلی سیاستهای دولت جدید این است که دیگر وارد رقابت با بخش خصوصی نشود.

علیرضا رضاداد همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا شوراهای پروانه نمایش و ساخت با یکدیگر ادغام خواهند شد، گفت: به لحاظ قانونی این شوراها نمی‌توانند ادغام شوند چون در قانون دو شورای مجزا هستند اما تدبیر آقای ایوبی اینگونه بوده است که فعلاً از افراد مشترکی در هر دو شورا استفاده شود تا آرام آرام شرایط این ادغام فراهم شود.

مشاور رئیس سازمان سینمایی همچنین درخصوص دلیل اعلام نام افراد شورای نمایش، بیان داشت: معرفی اعضای این شورا در راستای شفاف‌سازی بود چرا که ما در حال حاضر در یک اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و همه رفتارهای ما قابل رویت است به همین دلیل احساس کردیم که افراد بخواهند از راه دهان به دهان متوجه حضور افراد در این شورا بشود اعلام رسمی آن توسط خودمان بهترین کار ممکن است.

وی همچنین درخصوص تشدید اختلافات صنفی در دوره گذشته تصریح کرد: اگر دولتها تلاششان تشدید اختلافات نباشد، اختلافات شکل منطقی پیدا می‌کند؛ این اختلافات سالهای سال است که وجود دارد اما هیچ وقت نگران کننده نبوده است و زمانی چنین اختلافاتی نگران کننده می‌شود که دولت بخواهد از این اختلافات سوء استفاده کند.

رضاداد ادامه داد: نمی‌توانیم تنوع دیدگاه‌ها را به معنای اختلاف گذاشت و نباید از این موضوع نگران بود لذا اگر دولت‌ها بتوانند اختلافات را مدیریت کنند و در صحبت‌هایشان افزایش تنش ایجاد نکنند وجود اختلافات و یا تنوع دیدگاه‌ها به هیچ عنوان نگران کننده نیست.

مشاور رئیس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص چگونگی رفتار سازمان سینمایی با مدعیان رانت‌خواری در سینما گفت: رانت‌خواری قطعاً معنی دارد اما این را هم باید بدانیم که در دعوا حلوا خیرات نمی‌کنند و معمولاً روی نقاط ضعف همدیگر انگشت می‌گذارند اما به طور کلی یکی از نقاط قوت یک تهیه کننده و آرزوی ما برای تولید در سینما، جذب سرمایه است اگر جذب سرمایه به شیوه درست انجام شود نگاه بد بینانه به آن می‌تواند چنین فرصتی را تبدیل به رانت کند بنابراین آنچه در دعوا گفته می‌شود نباید ملاک گرفته شود اما بخشی از اقتصاد سینما نیازمند بازنگری کامل و شفاف‌سازی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه به زودی یک شورای مشورتی با حضور بزرگان سینما تشکیل خواهد شد در خصوص جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس با رئیس سازمان سینمایی اظهارداشت: برگزاری این جلسات بسیار خوب بود و دعوتی که صورت گرفت منجر به بازخوردهای بسیار مثبتی در مجلس شد و در نهایت مقرر شد که این جلسات ادامه پیدا کند تا سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی کمک کنند تا اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد.

رضاداد تاکید کرد: هیچ تفاهم جدیدی صورت نگرفته و تصمیم جدیدی نیز در این دیدارها گرفته نشده بلکه تنها گفت‌وگوی جدیدی صورت گرفته به نسبت به آینده بسیار امیدواریم.

علیرضا رضاداد در بخش دوم گفتگوی ویژه خبری درخصوص مسئولیتش به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا تغییرات جدیدی در جشنواره اعمال خواهد کرد یا خیر، گفت:

من ترجیح می‌دادم تا دوستان دیگری وارد این عرصه شوند و بنده به عنوان مشاور در خدمتشان باشم اما اقتضاء شرایط باعث شد تا این مسئولیت را قبول کنم.

وی افزود: فاصله زمانی این دوره تا برگزاری جشنواره بسیار کوتاه است البته در 4 دوره گذشته دائماً شاهد تغییرات بودیم ، در دو دوره‌ای آقای مسعود شاهی دبیر این جشنواره بودند این جشنواره در فارابی برگزار شد اما در دوره‌هایی که آقایان خزاعی و عباسیان مسئولیت داشتند اتفاقات دیگری افتاد و برگزاری جشنواره به مرکز دیگری سپرده شد که امروز بخشی از دفتر جشنواره‌ها در موسسه رسانه‌های تصویری است و بخشی دیگر در باغ فردوس امروز جشنواره کودک را برگزار می‌کند و لازم است یک هماهنگی در این خصوص صورت گیرد.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خاطرنشان کرد: به طور مشخص تغییر محسوسی در قوانین و مقررات اتفاق نخواهد افتاد تا از این طریق بخش‌های مختلف آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره پیدا کند و قطعاً ظرف یکی دو هفته آینده باید به یک جمع‌بندی درخصوص شوراهای جشنواره برسیم تا بتوانیم به سرعت مقررات را اعلام کنیم.

رضاداد تاکید کرد: جشنواره فجر تنها یک جشنواره ساده نیست و جشن پیروزی انقلاب اسلامی است و انشاالله بتوانیم کاری شایسته و درخور شأن انقلاب اسلامی را در دوره اخیر انجام دهیم البته انتظارات بسیار زیاد شده و امیدوارم بتوانیم کار شایسته‌ای انجام دهیم.

وی همچنین در خصوص متراکم بودن جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا قرار است از بخش‌های جشنواره کاسته‌شود یا خیر، اظهارداشت: لازم است یکی دو هفته در این خصوص فکر کنم اما به اعتقاد بنده تغییر با این سرعت خوب نیست؛ سال گذشته بخش مستند از جشنواره حذف شد و منجر به عدم توجه به فعالیت در بخش مهمی از سینمای کشور شد اما به طور کلی اهمیت جشنواره فجر به گونه‌ای است که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا در ویترین آن دیده شوند.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ادامه داد: به طور کلی با متراکم بودن جشنواره فجر موافق هستم اما باید به این موضوع توجه کنیم که اگر بخواهیم در بخش بین‌الملل کار خوبی صورت گیرد باید از مدتها قبل کارها انجام شود و بخشی از این اصلاحات نیز می‌تواند در سال‌های آینده صورت گیرد.

رضاداد همچنین در خصوص نحوه انتخاب هیئت انتخاب و داوری نیز، بیان داشت: در مجموع 10 جشنواره‌ای که من عهده‌دار مسئولیت آنها بودم کمترین مشکل را در خصوص هیئت انتخاب داشتم چرا که جامعیت و محبوبیت نکته کلیدی ما خواهد بود و اگر به این دو امر توجه کنیم شاید کمترین دلگیری و دلخوری را شاهد باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی نگرانی‌ها در خصوص عدم ارائه فیلم از سوی برخی کارگردان‌ها وجود دارد و اینکه آیا به عنوان دبیر جشنواره حاضر است برای حضور فیلمها رایزنی کند، گفت: قطعاً چنین کاری را خواهم کرد چرا که اکثر دبیران جشنواره دنیا رصد می‌کنند که بهترین فیلمها را برای جشنواره خود انتخاب کنند چرا که هویت و اعتبار یک جشنواره به فیلمهای آن است البته بعضی از فیلمسازان در خصوص کثرت نمایش فیلم‌ها در جشنواره نگران هستند اما دلیلی ندارد تا به یک فیلمساز تکلیف کنیم که حتماً فیلمش را بیاورد اما در سوی مقابل باید به گونه‌ای رفتار کنیم که همه تمایل به حضور در جشنواره فیلم فجر را داشته باشند.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با وجود سیاست‌زدگی در جشنواره فجر موافق هستید یا خیر، گفت: متاسفانه در برخی از دوره‌ها جشنواره سیاست‌زدگی را پیشه کرد و همین موضوع یکی از دلایل واگرای جامعه سینمای ما بود و به همین دلیل در برخی از دوره‌ها زیان دیدیم و قطعاً چنین اتفاقی در جشنواره اخیر نخواهد افتاد و آقای ایوبی هم لزومی ندارد بگوید به چه فیلمی جایزه بدهیم یا ندهیم چراکه وقتی هیئت داوران وجود دارد لزومی ندارد ایشان چنین درخواستی داشته باشد.

براساس این گزارش، بخش پایانی صحبت‌های رضاداد در خصوص جدا شدن بخش بین‌الملل از سینمای ایران جشنواره فیلم فجر بود که در این خصوص اظهارداشت: یکی از نکاتی در زمانی که من در فارابی هم بودم نسبت به آن تاکید داشتم همین بخش بود چرا که بخش بین‌الملل همواره تحت‌الشعاع سینمای ایران قرار گرفته است اما این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که جدا شدن هرکدام از این بخش‌ها نظیر سینمای ایران، بین‌الملل و بازار فیلم مستلزم یک بودجه و کار مضاعف است بنابراین با وجود اینکه ایده صحیح و خوبی است اما هنوز ساز و کار آن پیدا نشده و باید این ایده باقی بماند تا زمانیکه ساز و کار اجرایی شدنش فراهم شود.

وی در خاتمه درخصوص مهمترین چالش‌های جشنواره فجر و سینمای ایران، گفت: در خصوص جشنواره فجر چالش خاصی نداریم و تنها امیدوارم همه همراهی کنند تا جشنواره بخوبی برگزار شود اما در خصوص سینمای ایران مهمترین چالش، کم توجهی به اقتصاد سینمای ایران است که بخشی از مشکلات امروز ما را در پی داشته است.


 تاريخ ارسال: 1392/7/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.