پرده سینما

«گذشته» یک فیلم ایرانی است یا فرانسوی؟

پرده سینما

 



 





پیگیری ایران درباره فرانسوی خواندن «گذشته» در جشنواره زاگرب

 

نمایی از گذشتهبه گزارش مهر فیلم گذشته آخرین ساخته کارگردان ایرانی اصغر فرهادی در جشنواره فیلم زاگرب به عنوان نماینده سینمای فرانسه به نمایش درآمد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کرواسی ضمن اعتراض به نمایش این فیلم به عنوان نماینده فرانسه، در تماس با دبیرخانه این جشنواره از چرایی این امر جویا شد که در پاسخ مسئولان جشنواره اظهار کردند چون تهیه‌کننده فرانسوی و کمپانی memento ایتالیایی است، نمی‌توان فیلم را به نام ایران معرفی کرد. هر چند اهالی سینما و فرهنگ و هنر اصغر فرهادی را به عنوان فیلمساز ایرانی می شناسند.

گذشته به زبان اصلی (فرانسوی) و با زیرنویس انگلیسی و کروات به نمایش درمی‌آید.

جشنواره فیلم زاگرب از 28 مهر تا چهارم آبان در چند سینمای شهر زاگرب در حال برگزاری است. در این جشنواره که در چند بخش فیلم بلند، فیلم کوتاه و همچنین فیلم مستند در حال برگزاری است، فیلم ها در پنج سینمای شهر به اکران در‌می‌آیند.

 

توضیحات امیر اسفندیاری در پی نمایش «گذشته» به عنوان نماینده فرانسه در جشنواره زاگرب

 

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی این اقدام را مانعی برای نماینده بودن این فیلم برای سینمای ایران در اسکار ندانست.

امیر اسفندیاری در گفت‌وگو با فارس در خصوص معرفی گذشته ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده سینمای فرانسه در جشنواره زاگرب و نمایش آن در این جشنواره گفت: گذشته نماینده سینمای ایران در اسکار است و نماینده کشور فرانسه فیلم «رنوار» است و بنابراین این اتفاق هیچ تأثیری در نماینده سینمای ایران برای اسکار نخواهد ادشت.

وی افزود: در تمامی نشریات و مجلات معتبر خارجی گذشته به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ذکر شده و اگر هم این فیلم بتواند جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را بگیرد، به نام ایران ثبت خواهد شد.

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد فارابی در خاتمه اظهار داشت: در حال حاضر در مراسم اسکار بهای ویژه‌ای به نیروی خلاقه فیلم یعنی کارگردان داده شده است و بنابراین گذشته در مراسم اسکار و تمام تبلیغات مربوطه نماینده کشور ایران محسوب می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.