پرده سینما

سیاست‌های آکادمی اسکار در تعیین برندگان نهایی جوایز ۲۰۱۴ تغییر می کند

پرده سینما






 

 

 

منتقدین بر این باورند پیوستن ۲۷۶ عضو جدید به اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، به احتمال زیاد سیاست‌های آکادمی را در تعیین برندگان نهایی جوایز ۲۰۱۴ تغییر خواهد داد.

 

اسکاربه گزارش فارس، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در ماه جولای سال میلادی جاری اعلام کرد که 276 عضو جدید به اعضاء آکادمی علوم و هنرهای سینمایی پیوسته‌اند که در جهت تحقق هدف تنوع در میان اعضا، بیش از 100 تن از اعضاء جدید را از میان زنان، هنرمندان خارجی و افرادی از نژادهای مختلف انتخاب کرده‌اند.

اگرچه این 276 نفر در برابر 6 هزار عضو سابق آکادمی اسکار، بخش کوچکی را در بر می‌گیرند ولی همین تعداد کم می‌توانند تغییر اساسی در روند انتخاب برندگان و برگزاری رقابت‌ها به وجود آورند.

سال گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که در بخش تدوین صدا، دو فیلم اسکای‌فال و سی‌ دقیقه پس از نیمه‌شب، تا لحظه آخر رقابت‌ها به صورت تنگاتنگ در کنار هم قرار داشتند تا آنکه در نهایت انتخاب برنده نهایی وابسته به رأی یک نفر بود، در آن شرایط تنها یک نفر بود که سرنوشت یک فیلم را رقم می‌زد، حال تصور کنید که 276 نفر بالاخص آن 100 نفر چه تاثیری می‌توانند بر روند انتخاب برندگان نهایی داشته باشند.

یک روز پس از انتخابات 2012 ریاست‌جمهوری آمریکا، جمهوریخواهان چندین تئوری برای شکست خود در انتخابات ارائه داند که از جمله آنها می‌توان به بیانیه مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا در مجلس سنای آمریکا، اشاره کرد که در آن بر لزوم تغییرات اساسی در ترکیب جمهوریخواهان تأکید شده بود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نیز از چندی قبل به چنین نتیجه‌ای رسید که باید در ترکیب اعضاء آکادمی تغییرات اساسی به وجود آورد و از با ایجاد تنوع بیشتر در اعضاء، در واقع از متخصصین بیشتری از گروه‌های مختلف مشاوره سینمایی بگیرد تا در واقع بتواند ذائقه طیف وسیع‌تری از مخاطبان را جوابگو باشند.

سال گذشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی آماری از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی تعجب بسیاری را برانگیخت؛ براساس این آمار، 77 درصد از رأی دهندگان اسکار مرد، 94 درصد سفید پوست و غالبا آمریکایی هستند.

در ماه سپتامبر، شریل بون اسحاق، سخنگوی جدید آکادمی اسکار در مصاحبه با ورایتی گفت: آکادمی اکنون توانسته از نظر سن، جنسیت، نژاد و فرهنگ به میزان قابل قبولی از تنوع دست یابد.

حال این سوال مطرح است که آیا این میزان تغییر در گوناگونی اعضاء آکادمی اسکار تا چه حد می‌تواند بر نتایج رأی گیری تأثیر بگذارد. حقیقتاً این تغییر مدت زمانی است که شروع شده همزمان با آنکه هالیوود با سرعتی بسیار کم اقدام به تغییراتی در ترکیب انسانی خود کرده، این مسئله بر آکادمی اسکار نیز تاثیر گذاشته در چند سال اخیر شاهد حضور اسامی فیلم‌هایی چون حیوانات وحشی حیاط وحش جنوبی، ناحیه 9 و فیلم فرانسوی عشق در میان نامزدهای بخش بهترین فیلم سال بوده‌ایم که به ندرت در تاریخچه اسکار به وقوع پیوسته است.

شاید تا ده سال پیش تحلیل‌گران اسکار می‌توانستند براساس تاریخچه اسکار، در تشریح نظر رأی دهندگان اسکار، مثلاً بگویند که «آنها این نوع از فیلم‌ها را دوست دارند» یا «آنها از این عوامل خوششان نمی‌آید» و این نظر را به تمامی رأی دهندگان تعمیم دهند ولی امروز دیگر کمتر می‌توان با قاطعیت یک نظر را به تمامی اعضاء تعمیم داد.

اکنون گاهی نتایج رقابت‌ها همه را به شدت تعجب زده می‌کند تا آنجا که اسامی نامزدها و در نهایت برندگان با پیش‌بینی گروه‌‌های منتقدین، کارشناسان سینمایی و ... جور درنمی‌آید.

276 عضو جدید آکادمی می‌توانند با تغییری اساسی در آراء به وجود آورند، سال 2004 آکادمی علوم و هنرهای سینمایی چند قانون مربوط به اعضاء آکادمی را تغییر داد به این صورت که به جای آنکه در هر سال دو بار از تعدادی از افراد برای عضویت در آکادمی دعوت کند، تنها یک بار در سال افراد جدیدی به آکادمی خواهند پیوست، همچنین از این سال به بعد بود که اسامی اعضاء آکادمی به صورت عمومی اعلام می‌شد، پیش از آن این‌کار به صورت مخفیانه انجام می‌شد.

طی این 9 سال، آکادمی به طور متوسط هر سال 133 نفر را به عنوان عضو جدید آکادمی معرفی کرده ولی این آمار امسال بیش از 2 برابر سال‌های قبل بود یعنی 276 نفر و اگرچه این تعداد بخش کوچکی از کل اعضاء آکادمی اسکار را به خود اختصاص داده‌اند ولی می‌توانند تغییرات قابل توجهی در نتایج رقابت‌ها به وجود آورند، برای قضاوت در این مورد باید چند ماه دیگر منتظر بمانیم.

اسامی نامزدهای هشتاد و ششمین دوره از جوایز اسکار 16 ژانویه اعلام و مراسم اعلام برندگان نهایی نیز 2 مارس 2014 برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/8/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.