پرده سینما

نشست خبری جشنواره فیلم شاپرک های شهر برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی فیلم شاپرک های شهر صبح امروز با حضور تعداد کثیری از اصحاب رسانه و برخی از مسئولان برگزاری این دوره از جشنواره در سرای اندیشه وابسته به مرکز مشارکت های شهرداری تهران برگزار شد.

 

جشنواره فیلم شاپرک های شهربه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در ابتدای این نشست خبری که با تاخیری نسبتاً طولانی مدت آغاز گشت و حتی برخی از عوامل اجرایی آن از جمله بهاره رهنما و امیرحسین رستمی در آن حاضر نشدند شهرام گیل آبادی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره اظهار داشت:

هم اکنون چندین هزار کودک در خیابان ها مشغول به کار هستند، این‌ بچه‌ها ناخواسته به سمتی کشیده می‌شوند که عاقبتشان با کرام‌الکاتبین است، به همین دلیل خواستیم به عنوان یک کار خیر به این مسئله بپردازیم اما اصلاً قصد نداریم که کار ضعیفی را از نظر کیفی انجام دهیم. ما در شورای سیاست‌گذاری دست‌های خود را برای فعالیت در حوزه کودکان کار بالا گرفتیم چرا که متوجه شدیم ما در این حوزه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که از حیطه فعالیت‌های خود وارد موضوع شویم تا فلاکتی که کودکان جامعه با آن درگیر هستند، جلوی چشم مسئولان بیاید.

ابوالفضل جلیلی کارگردان سینمای ایران و سخنگوی این جشنواره نیز در ادامه این نشست خبری افزود:

نباید شرایط به گونه‌ای باشد که شما بیایید اینجا، بنشینید و هر آنچه را که ما می‌گوییم، بنویسید. هدف این جشنواره این است که بچه‌های کار نداشته باشیم و این کار هم برای مملکتی که ثروتمندترین کشور جهان بوده، چیزی نیست.

جلیلی ادامه داد: ما باید از خودمان سوال کنیم چرا شهرداری نمی تواند چندین هزار کودک کار را جمع آوری کند؟ ‌این کار یک روزه انجام می‌شود، مخصوصاً اینکه ما در دنیا اصلاً کودک کار نداریم و حتی در هند هم اینگونه که در ایران این بچه‌ها فعالیت می‌کنند، نیست. شما خبرنگاران باید بعد از جشنواره پیگیر باشید تا مشخص شود نتیجه برگزاری این جشنواره برای کودکان کار چه بوده است و اگر مسئولان مربوط هم پاسخگو نبودند آن را منعکس کنید.

در ادامه این نشست خبری اعلام شد قرار است این جشنواره از دوم تا ششم آذر ماه سال جاری در تهران و استانبول برگزار شود و فیلم های این دوره از جشنواره در اماکنی همچون برج میلاد، دانشکده صدا و سیما، فرهنگسرای اندیشه و غیره به نمایش درآید.

به گفته‌ گیل‌آبادی حدود دو هزار و 150 اثر از ایران تاکنون به این جشنواره رسیده و حدود 210 فیلم نیز در ترکیه توسط هنرمندانی که دغدغه کودکان کار را داشتند، جمع‌آوری شده است.

رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر با بیان اینکه این جشنواره در سه بخش اصلی سینمای مستند، داستانی و کوتاه برگزار می‌شود، گفت: حدود 32 فیلم از آثار فیلم‌سازان ایرانی همانند ابوالفضل جلیلی، عباس کیارستمی، فروزش و مجید مجیدی در ترکیه به نمایش درمی‌آید، همچنین تعدادی از آثار ابوالفضل جلیلی که تاکنون در ایران نمایش داده نشده هم در این جشنواره اکران خواهد شد.

او همچنین اضافه کرد: بخش‌های متنوع دیگری از جمله نگاه کودک، 100 ثانیه، تجلیل از سینماگرانی که در حوزه کودکان کار فعالیت کرده‌اند، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های نقد و بررسی در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.

گیل‌آبادی درباره انتخاب ترکیه به عنوان یکی از شهرهای برگزارکننده این جشنواره هم توضیح داد: در این‌باره با دولت ترکیه صحبتی صورت نگرفته و فقط افرادی در این کشور حضور داشتند که همانند برخی از سینماگران ایرانی دغدغه این موضوع را داشتند، به همین دلیل براساس تعامل هنری که صورت گرفت، این جشنواره در استانبول هم برگزار می‌شود و آثار آن‌ها نیز در تهران به نمایش درخواهد آمد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی شاپرکها همچنین در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: ما جشنواره‌های مربوط به کودک را بررسی کردیم و متوجه شدیم آن‌ها خیلی استریلیزه و بهداشتی هستند، به همین دلیل با توجه به برچسب‌هایی که اخیرا با عنوان سیاه‌نمایی مطرح می‌شود، به سمت سفیدنمایی رفتیم و خواستیم به کف خیابان برویم و آنچه که وجود دارد، نشان بدهیم.

او یادآور شد: برای این جشنواره بخشی با عنوان سفیران مهربانی که قرار است در خیریه‌ها حضور داشته باشند، در نظر گرفته شده است و براساس نظرسنجی از کودکان از افرادی مانند بهاره رهنما، پژمان جمشیدی، امیرحسین رستمی، حسین رفیعی، مجید مشیری و... دعوت به عمل آمده است.

گیل‌آبادی همچنین تأکید کرد: ما این جرأت را داریم و می‌گوییم که شایسته یک جامعه اسلامی نیست که چنین کودکان کاری در آن باشد، از رادیو هم ما بیرون می‌اندازند و ما باز هم این مسئله را مطرح می‌کنیم، ما می‌خواهیم با این جشنواره یک رسانه باشیم و حتی قرار است گزارش‌هایی را نیز به رئیس جمهور ارائه دهیم.

در پایان این نشست خبری کلیپی کوتاه از فعالیت های انجام شده برای این جشنواره از جمله حضور هنرمندان به همراه کودکان کار در خیابان های تهران پخش گردید.


 تاريخ ارسال: 1392/8/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.