پرده سینما

علیرضا داوود نژاد:سینمای ایران ویران شده است

پرده سینما






 

 

 

علیرضا داوودنژاد گفت: نظارت و کنترلی در بازار سینما وجود ندارد و بازار سینما که بطور استاندارد باید از سئانس‌های نمایش، شبکه‌های تلویزیونی و بازار نمایش خانگی واینترنت تشکیل شود در ایران وجود ندارد.

 

علیرضا داوودنژاداین کارگردان سینما به باشگاه خبرنگاران گفت: بازار نمایش پخش‌خانگی ویران شده و تولیدات این بخش از سینمای ایران در تمام زمینه‌ها از نظارت و کنترل صنفی و کیفی محروم مانده و تعیین جایگاه و مدیریت این تولیدات هنری بی‌حساب و کتاب است. دلیل این امر آن است که بازار سینما به‌ صورت عمده تحت تسلط بازارسیاه و قاچاق قرار گرفته و به شکل پخش و تکثیر غیرقانونی، توزیع می‌شود و مسئله این‌جاست که مقامات مسئول هیچ گونه مبارزه و اقدامات بازدارنده‌ای انجام نمی‌دهند، این روند به شکل مخرب ادامه دارد.

وی بیان کرد: آثار هنری که برای آن‌ها هزینه و زمان و زحمت زیادی صرف شده است در اتوبوس‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و... نمایش داده می‌شود و این باعث کاهش ارزش مادی و معنوی آن می‌شود.مسئله این است که هیچ گونه نظارت و کنترلی در بازار سینما وجود ندارد و معضل ما این است که بازار سینما که بطور استاندارد باید ازسانس‌های نمایش، شبکه‌های تلویزیونی و بازار نمایش خانگی و اینترنت تشکیل شود در ایران وجود ندارد.

وی افزود: در ایران که اینترنت بطور مطلوب و استاندارد وجود ندارد، شبکه‌های تلویزیونی که اکثر فیلم‌ها را خریداری نمی‌کند و بخش عمده ویدئوی پخش‌خانگی هم بدست بازار سیاه و قاچاق‌چیان اداره می‌شود و همه این موارد موجب کاهش درآمد از این طریق است.درحال حاضر درآمد، فقط از سالن‌های نمایش است که آنها هم با مشکلاتی از قبیل تعداد کم با وجود افزایش دو برابری جمعیت، مطلوب نبودن سالن‌ها بخاطر کهنگی و نیاز به تعمیرات اساسی داشتن و.... مواجه است و با وجود حدود 200- 300 سالن سینما، بخش عمده درآمد از 70-60 سالن بدست می‌آید.

داوود نژاد رسیدگی به سینماهای کشور و سالن‌های نمایش را ضروری و مهم دانست و اظهار داشت: با وجود افزایش جمعیت، تعداد و ظرفیت سالن‌های نمایش نسبت به قبل، به نصف رسیده و از این نصف هم، یک چهارم سالن‌ها هستند که تأمین کننده درآمد اصلی هستند.

وی ادامه داد: اصولا در ایران چیزی به‌نام بازار سینما به شکل استاندارد آن وجود ندارد و همه چیز مهیا شده علیه تولید داخلی فیلم و در کنار آن ماهواره که در انواع و اقسام مختلف فیلم‌ها را بازنویس و دوبله به مخاطبان عرضه می‌کنند.

این کارگردان خاطر نشان کرد: ملت ایران در هیچ دوره زمانی مثل الان تا این حد مصرف کننده کالاهی فرنگی وارداتی نبوده‌اند و این وضعیت حاصل بی‌سروسامان بودن تولیدات فرهنگی داخلی است.


 تاريخ ارسال: 1392/9/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.