پرده سینما

خرس طلای افتخاری جشنواره برلین به کن لوچ اعطا می‌شود

پرده سینما






 

 

 

جایزه خرس طلای افتخاری جشنواره فیلم برلین به کن لوچ، کارگردان سرشناس انگلیسی اعطا خواهد شد.

 

کن لوچبه گزارش ایسنا، برگزارکنندگان شصت‌وچهارمین جشنواره برلین به عنوان سومین رویداد معتبر سینمایی دنیا اعلام کردند، کن لوچ به پاس یک عمر دستاورد سینمایی جایزه خرس طلای افتخاری را دریافت خواهد کرد.

مراسم اعطای این جایزه همراه با نمایش فیلم ریزش سنگ‌ها از این کارگردان خواهد بود که داستان آن درباره مردی است که با روش‌های اشتباه سعی در جمع‌آوری پول برای دخترش دارد. این فیلم در سال 1993 جایزه هیئت داوران را از جشنواره کن دریافت کرد.

به گزارش اسکرین دیلی، دیتر کاسلیک، رییس جشنواره فیلم برلین در این‌باره گفت: کن لوچ از بزرگترین کارگردانان اروپاست که طی 50 سال فعالیت سینمایی همواره ویژگی خلاقانه خود را حفظ کرده و به سطح باورنکردنی از تداوم در کارش رسیده است. علاقه وافر او به مردم و سرنوشت افراد و نیز تعهد کاملش به جامعه، موجب شکل‌گیری نگرش‌های سینمایی وی شده است. ما از کارگردانی تقدیر می‌کنیم که با حس شوخ‌طبعی در آثارش، نابرابری‌های اجتماعی را به تصویر کشیده است.

کن لوچ در حال حاضر پروژه فیلم جیمی هال را کارگردانی می‌کند که احتمالاً آخرین اثر داستانی وی خواهد بود. این شانزدهمین فیلم بلند کن لوچ است که فیلمنامه آن را نیز خودش نوشته است.

کن لوچ متولد 17 ژوئن 1936 در وارویک شایر انگلیس، از سرشناس‌ترین چهره‌های سینمایی اروپا محسوب می‌شود که در میان کارگردانان سینمای جهان، رکورددار حضور در بخش رقابتی جشنواره‌ی کن و نامزدی نخل طلا است.

وی در ابتدا برای تحصیل در رشته‌ی حقوق به دانشگاه آکسفورد رفت، اما شیفته‌ بازیگری شد و به عضویت باشگاه تئاتر تجربی آنجا درآمد. وی بازیگری را در تئاتر آغاز کرد، اما بعدها با پیوستن به BBC، در سال 1961 اولین تجربه‌ی کارگردانی خود را به ثبت رساند و مجموعه‌ مستندهای دراماتیک را برای «بی‌بی‌سی» تولید کرد.

کن لوچ در سال 1968 اولین فیلم بلند خود را با نام گاو بیچاره مقابل دوربین برد و دومین فیلم موفق او با نام قوش در سال 1970 ساخته شد که یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای انگلیس محسوب می‌شود. این فیلم داستان پسر جوانی است که تمایلی به مدرسه رفتن ندارد و از طرفی با خانواده‌اش مشکل دارد. اما پس از پیدا کردن یک شاهین کوچک و دست‌آموز کردن آن، زندگی‌اش متحول می‌شود.

لوچ با 11بار حضور در بخش رقابتی جشنواره کن، رکورددار و قهرمان معتبرترین رویداد سینمایی جهان است. در میان تمام فیلمسازانی که تاکنون در بخش رقابتی نامزد نخل طلا بوده‌اند،‌ این کارگردان صاحب‌نام انگلیسی پرچمدار بی‌رقیب است و تاکنون یازده‌بار تا آستانه‌ کسب این جایزه رفته است.

کن لوچ برای اولین‌بار در سال 1979 با فیلم جک سیاه به جشنواره‌‌ کن رفت که جایزه‌ فیپرشی را دریافت کرد. او در سال 1981 با فیلم نگاه‌ها و لبخندها اولین‌بار نامزد نخل طلا شد که دو جایزه‌ کلیسای جهانی و سینمای جوان را به‌ دست آورد.

این کارگردان سرشناس در سال 1990 با فیلم سیاسی دستورکار پنهان بار یگر نامزد نخل طلای کن شد و این‌بار هم دو جایزه‌ هیئت ‌داوران و کلیسای جهانی را به خود اختصاص داد.

کن لوچ در سال 1991 با فیلم Riff Raff به جشنواره‌ کن رفت و جایزه‌ فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم را گرفت. پس از آن با فیلم بارش سنگ‌ها در سال 1993 دوباره نامزد نخل طلا شد و این‌بار نیز جایزه‌ هیئت ‌داوران به وی اعطا شد.

کارگردان ضدجنگ انگلیسی با فیلم سرزمین و آزادی در سال 1995 در آستانه‌ کسب نخل طلا قرار گرفت، اما دو جایزه‌یفیپرشی و کلیسای جهانی نصیب او شد.

این کارگردان سه ‌بار دیگر با فیلم‌های نام من جو است (1998)، نان و گل‌های رز (2000) و شانزده سالگی شیرین (2002) در جشنواره کن نامزد نخل طلا شد که به توفیقی دست نیافت.

برگزارکنندگان جشنواره کن در 2004 به پاس یک عمر دستاورد سینمایی کن لوچ، جایزه‌ی سی‌امین سال راه‌اندازی جایزه‌ی کلیسای جهانی را به وی اعطا کردند.

این کارگردان معروف بالاخره در سال 2006 با فیلم تحسین شده‌ی بادی که به مرغزار می‌وزد جایزه‌ نخل طلای کن را تصاحب کرد. وی در سال‌های 2009 با فیلم در جست‌وجوی اریک و در سال 2010 با فیلم مسیر ایرلندی نامزد نخل طلا بود و در آخرین حضور خود در سال 2012 با فیلم سهم فرشته جایزه هیئت داوران جشنواره کن را از آن خود کرد.

از دیگر افتخارات این کارگردان که بیش از 73 جایزه سینمایی در کارنامه دارد می‌توان به جایزه گوی بلورین جشنواره کارلوی واری با فیلم قوش در سال 1969، دریافت شیر طلای افتخاری کن در سال 1994، جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی سزاز با فیلن سرزمین و آزادی در سال 1996 و جایزه یک عمر دستاورد هنری از جوایز فیلم اروپا در سال 2009 اشاره کرد.


 تاريخ ارسال: 1392/9/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.