پرده سینما

حجت الله ایوبی گزارش عملکرد صد روزه سازمان سینمایی را ارائه کرد

پرده سینما






 

 

 

حجت‌الله ایوبی در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی زنده خود در شبکه خبر گزارش عملکردی از فعالیت صد روزه سازمان سینمایی ارائه کرد.

 

دکتر حجت الله ایوبیبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی سازمان حجت‌الله ایوبی در آستانه یکصدمین روز حضور خود در سازمان سینمایی درباره‌ وضعیت شورای صنفی نمایش و اختلافاتی که در آن وجود دارد، بیان کرد: شورای صنفی نمایش یکی از شوراهای چالش‌برانگیز و نگران‌کننده برای بخشی از اهالی سینماست. این شورا بیرون سازمان سینمایی فعالیت می‌کند اما به دلیل اختلافات و حاشیه‌هایی که به وجود آمده، تصمیم ما درباره این شورا نهایی شده و تا آخر این هفته تکلیف آن را به گونه‌ای که همه اهالی سینما راضی باشند، روشن می‌کنیم.

او اضافه کرد: برای اعلام تصمیم نهایی قصد داریم به دلیل حساسیت موضوع، صحبت‌های دیگری را داشته باشیم تا رضایت همگان جلب شود. در واقع قصد دایم یک تصمیم مدبرانه درباره شورای صنفی نمایش داشته باشیم.

حجت‌الله ایوبی که در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی زنده خود در شبکه خبر گزارش عملکردی از فعالیت صد روزه سازمان سینمایی ارائه می‌کرد، درباره انتقادهایی که نسبت به انتصاب مدیران سینمایی و به ویژه حضور افرادی از حوزه تئاتر مطرح شده است، گفت: نمی‌توانم مدعی باشم که همیشه بهترین اقدام و تصمیم را انجام داده‌ام، اما بهتر است دوستان معذورات ما را هم بدانند.

او اظهار کرد: در این صد روز باید هیات امنای پنج موسسه تابعه سازمان سینمایی و نیز شوراهای دیگری را انتخاب می‌کردیم و به نظرم ترکیب این شوراها امیدبخش است.

ایوبی ادامه داد: رابطه تئاتر و سینما عمیق‌تر از این حرف‌هاست و اگر قرار است در عرصه مدیریت سینما به رشته‌های دیگر سری بزنیم، باید ابتدا سراغ تئاتر برویم.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد به دلیل اختلافات زیاد اهالی سینما مجبور شده‌اید مدیرانی را از حوزه تئاتر انتخاب کنید، گفت: نمی‌خواستم به این موضوع اشاره کنم اما حقیقت این است که اگر هر گزینشی از بین اهالی سینما می‌داشتیم عده‌ای رنجیده خاطر می‌شدند. به همین دلیل کسانی را که درباره آنها قضاوت منفی نیست و در حاشیه‌ها نیستند و ضمنا قضاوت مثبتی هم درباره آنها مطرح می‌شد، انتخاب کردیم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه درباره اینکه گفته می‌شود اختلافات سینما دوباره از جشنواره فجر شروع خواهد شد، با بیان اینکه امروز سینمای ما حالش خوب است، توضیح داد: ما نباید از اختلافات فرار کنیم و پس از جشنواره فجر مانند جشنواره‌های دیگر اختلافاتی خواهد بود، چون چند فیلم برگزیده می‌شوند و جایزه می‌گیرند. نکته مهم این است که باید از اختلافاتی که تیشه به ریشه سینما می‌زنند اجتناب کرد.

ایوبی تاکید کرد: قرار نیست ما به یک سینمای بدون اختلاف برسیم، اما از اختلافاتی که کل سینما را دچار بحران می‌کند، باید پرهیز کنیم.

وی درباره نهادها و موسسات سازمان‌های سینمایی از جمله فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اینکه آیا قرار است اینها ادغام شوند؟ گفت: تبدیل شدن معاونت سینمایی به سازمان و تغییر سطح آن اتفاق خوبی بود که توسط مدیریت قبلی انجام شد اما لازم است اصلاحاتی در این سازمان انجام شود که ما آن را آغاز کرده‌ایم.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه نگاهش به این اصلاحات روانسازی، کوچک‌سازی و چابک‌سازی است، افزود: در سازمان سینمایی، معاونت‌های مختلفی از جمله معاونت آثار و فعالیت‌های سینمایی وجود داشت که سینماگران مجبور بودند برای پیگیری کارهای خود به دو شورا و دو اداره کل بروند؛ بنابراین ما این دو را ادغام کردیم. همچنین اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش را هم به طور شفاف اعلام کردیم و تاکید می‌کنم که آنها را ممیز نمی‌دانیم بلکه مشاورانی هستند که به فیلمسازان کمک خواهند کرد.

دکتر حجت الله ایوبیایوبی با بیان اینکه قصد داریم رفت و آمدهای سینماگران را به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد کاهش دهیم، گفت: برایم سخت است وقتی آنها را در راهروهای وزارت ارشاد می‌بینم که وقت‌شان تلف می‌شود. به همین دلیل سعی می‌کنیم از تکنولوژی نوین استفاده کنیم تا آنها در فضای مجازی کارهای خود را دنال کنند.

 وی درباره موسسات وابسته به سازمان سینمایی هم با تاکید بر اینکه قصد چابک‌سازی آنها وجود دارد، اظهار کرد: ما به بنیاد سینمایی فارابی احتیاج داریم و انجمن سینمای جوان هم با توجه به مراکز مختلفی که در سایر استان‌های کشور دارد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما درباره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ممکن است تغییراتی به وجود آید و این مرکز فقط به سینمای مستند اختصاص یابد. یعنی امکان دارد که بخش انیمیشن از این مرکز جدا و به طور مستقل فعالیت کند.

 رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه بنا نیست هیچکدام از موسسات وابسته به سازمان سینمایی حذف شوند، به موسسه رسانه‌های تصویری اشاره و بیان کرد: این مرکز با توجه به استقبالی که مردم از شبکه نمایش خانگی می‌کنند، می‌تواند به سینمای ایران کمک کند. با این حال در وظایف این موسسه تغییراتی ایجاد شده است و قرار است برای مقابله با قاچاق فیلم‌ها، فعالیت کند.

 بنا بر این گزارش ،ایوبی در ادامه این گفت‌وگو درباره حاشیه‌های سینمای ایران گفت: سینما حاشیه زیاد دارد و البته این طبیعت سینماست، اما اتفاقاتی مانند بسته شدن خانه سینما و افتادن سایه سیاست بر این حوزه سینما را پرحاشیه‌تر کرد.

او اظهار کرد: در بین هفت هنری که با آنها آشنایی داریم، سینما، سخت‌ترین و پرحاشیه‌ترین عرصه‌های هنری امروز کشور است. اگرچه وقتی امروز را با صد روز گذشته مقایسه می‌کنم، به نظر می‌رسد آرامش بر سینما حاکم شده و این آرامش را در نگاه و صحبت اهالی سینما می‌بینم. اینجا هم تاکید می‌کنم که ما در حال عبور از این حاشیه‌ها هستیم.

حجت‌الله ایوبی در پاسخ به اینکه آیا سینمای ایران به قوانین جدیدتری نیاز دارد؟ با تایید اینکه قوانین سینما قدیمی شده‌اند، گفت: در بسیاری از عرصه‌ها با چنین مساله‌ای روبه‌رو هستیم و حتی گاهی با قوانین متناقض مواجه می‌شویم.

او با اشاره به تلاش سازمان بازرسی کل کشور که چند سال قبل به بازنگری قوانین قدیمی اقدام کرده بود، ادامه داد: سینما جزو مدرن‌ترین هنرهاست و قوانین آن باید به‌روز شود. جهان نو به سمت دیجیتال شدن رفته و امروز مساله کپی‌رایت و قاچاق دائما در حال تغییر هستند. به همین دلیل ما در عرصه فرهنگ و هنر و به خصوص در عرصه سینما خواهان تطبیق قوانین با شرایط جدید هستیم.

 رییس سازمان سینمایی درباره رایزنی سازمان سینمایی با کمیسیون فرهنگی مجلس برای به روزرسانی این قوانین هم توضیح داد: امیدوارم از این حاشیه‌ها در سینما عبور کنیم و کمیسیون فرهنگی مجلس ما را نه برای پاسخ به شبهات و سوالات بلکه برای همکاری و همدلی جهت بررسی قوانین احضار کند.

 ایوبی در ادامه درباره اینکه در سال‌های گذشته رسم بود پس از جشنواره فجر دفترچه سیاست‌گذاری سینما منتشر می‌شد و آیا قرار است این اتفاق امسال هم رخ دهد؟ گفت: سال سینمای ایران با جشنواره فجر شروع می‌شود و پرونده سال 93 پس از این جشنواره آغاز خواهد شد. ما نیز قطعاً همین کار را انجام می‌دهیم. بیشتر امور مربوط به این سیاست‌گذاری‌ها آماده شده و آن را برای دورانی که سینمای امید نامگذاری می‌شود، ارائه خواهیم کرد.

 وی در این باره اضافه کرد: در این مدت کارگروه‌های مختلفی را برگزار کردیم که نتایج آنها به زودی منتشر می‌شود. در کمتر از 100 روز گذشته این افتخار را داشتم که از طریق این کارگروه‌ها یا جلسات فردی، بیش از 230 نفر از سینماگران، منتقدان و مدیران گذشته را چهره به چهره ببینم و امروز فکر می‌کنم همه مسائل سینما را شخصاً با اهالی سینما مرور کردم.

 رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه به زودی سیاست‌های جدید منتشر می‌شود، مهم‌ترین تغییر در دفترچه سیاستگذاری‌ها را رابطه بین دولت و سینما دانست و گفت: بر این باورم که دولت در کنار سینماست و سال آینده را پایان یک سوءتفاهم طولانی‌مدت میان بخشی از دولت و اهالی سینما می‌دانم.

 ایوبی اضافه کرد: باید به زیرساخت‌های سینما توجه جدی داشته باشیم و در سال 93 قصد داریم وضعیت سالن‌های سینما را سروسامان دهیم.

 وی خاطرنشان کرد: سال آینده را باید سال آشتی مردم با سینما بنامیم و برای این کار باید سالن‌ها تجهیز و دیجیتال شوند.

 رییس سازمان سینمایی در این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره وضعیت شورای عالی سینما هم توضیح داد: این شورا از نهادهای موثر است و تصمیم خوبی بوده که چنین شورایی با ریاست رییس جمهور برای بررسی مسائل سینما تشکیل شود.

 ایوبی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اهتمام ویژه‌ای به سینما دارد، از سازمان سینمایی خواسته که پیشنهادات خود را برای اعضای عالی شورای سینما ارائه کند تا احکام آنها صادر کند و جلسه برگزار شود.

 او با اشاره به اینکه به زودی این پیشنهادات به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده خواهند شد، افزود: در این شورا پنج سینماگر، دو نماینده صنوف سینمایی و چند شخص حقوقی حضور دارند و جلسات به دبیری رییس سازمان سینمایی و ریاست رییس جمهور تشکیل می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/9/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.