پرده سینما

دکتر ایوبی: جشنواره فیلم فجر سینماگران را به یکدیگر پیوند می دهد

پرده سینما






 

 

 

رئیس سازمان سینمایی ضمن تاکید بر ارائه تعریفی متفاوت از فیلم های فاخر، مهمترین ویژگی سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را پیوند و ایجاد دوستی میان سینماگران کشور دانست.

 

حجت الله ایوبیحجت الله ایوبی در گفت وگو با ایرنا درباره فضای نامتعارف تخریب سازمان سینمایی گفت: نخستین هدف ما صبوری در برابر اظهاراتی است که از وجه استدلال خارج شده و با یک هدف شخصی و نیت تخریب فعالیت ها عنوان می شود که قضاوت درباره صحت و سقم آن را برعهده مردم می گذاریم.

وی ادامه داد: اما در مورد خلط شدن حوزه تخریب و نقد در برخی اظهارات، نخست بر این نکته تاکید می کنم که ایران با آغاز فعالیت دولت یازدهم در حال تجربه روزهایی جدیدی در سایه تدبیر و امید است و آرزوی همگان باید سربلندی نظام و دولت باشد.

ایوبی ضمن تاکید بر نقد دلسوزانه و نقش آن در ارتقا فعالیت های فرهنگی و هنری گفت: انتظار تحول و نوزایی در فاصله 90 یا 100 روز، در حوزه کلانی چون فرهنگ، انتظاری غیرمنطقی است اما می توان با راهنمایی و تعامل، تحقق اهداف بلندپروازانه را در فاصله زمانی کوتاه تری محقق ساخت.

وی تصریح کرد، وقتی در نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتخاب مدیران و معاونان به هیچوجه نگاه حذفی وجود نداشته، چطور است که عده ای فقط با هدف نگاه حذفی به فکر از ریشه زدن تمامی اقداماتی هستند که طی مدت اخیر با موافقت قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور مواجه شده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: کسانی که سینما را دوست دارند نباید اهالی سینما را ناامید کنند و سووال اصلی اینجاست که چرا باید با سیاه نمایی همه اقدامات را زیر سووال ببریم. متاسفانه عده ای به بهانه نقد، وارد مرزهایی شده اند که قابل قبول نیست و این در حالیست که تفکیک مرزهای نقد و تخریب کاملاً قابل رصد است و خود مردم بهترین قضاوت کنندگان در این عرصه هستند.

ایوبی در واکنش به حاشیه های مراسم تدفین فرزندان دو هنرمند سینماگر در قطعه بهشت زهرا (س) گفت: دو جوانی که در خارج از مرزهای کشور جان خود را از دست دادند، در حقیقت بخشی از مغزهای این جامعه و سرمایه ملی محسوب می شدند و خانواده آنها نیز تمام تلاش خود را به کار بستند تا فرزندان این آب و خاک در سرزمینی پدری ومادری به خاک سپرده شود.

وی ادامه داد: اما وقتی تیتری در رسانه ای با این عنوان که «سگ های زرد در بهشت زهرا» درج می شود، باید به این فکر کنیم که دیگر ایرانیانی که در خارج از کشور حضور دارند و تلاش دولت بربازگرداندن آنها استوار است، با این برخورد چه برداشتی خواهند داشت.

ایوبی با تکذیب کمک مالی سازمان سینمایی برای انتقال اجساد هنرمندان از کشور مبداء به ایران گفت: خانه سینما به عنوان صنف، تنها نامه ای بر هنرمند بودن این افراد برای ما ارسال کرد و ما نیز با توجه به آنکه کلام این صنف هنری را درست می دانیم، ترتیب دفن آنها را در قطعه هنرمندان دادیم؛ اما مساله اینجاست که با حضور این دو نفر جای هیچکسی را در این بخش تنگ نشده است.

وی با بیان آنکه گاهی فراموش می کنیم که دولت بر صندلی پدری جامعه تکیه زده است و نقش پدری دارد، ادامه داد: وقتی تعدادی از فرزندان این جامعه از دست می روند، در حقیقت سرمایه ای را از دست داده ایم و کمترین کار یک پدر، حمایت از داشته ها و تلطیف فضای غم انگیز بوجود آمده است.

رئیس سازمان سینمایی افزود: اگر دو نفر از کشوری دیگر در ایران به هر دلیل جان خود را از دست می دادند، آن کشور برای حفظ ظاهر هم که شده با دو شهروند خود به بهترین نحو برخورد می کرد، زیرا حرف اول در مناسبات جهانی را دیپلماسی فرهنگی می زند.

ایوبی دلجویی را وطیفه خود عنوان کرد و گفت: وقتی عده ای به این بهانه شروع به تخریب بدنه فرهنگی دولت می کنند، باید مدیران فرهنگی با قدرت وارد شوند و اتفاقاً حقیقت را بگویند تا افکار عمومی با روشنگری، میان اخبار حقیقی و کذب خود به قضات عادلانه بنشیند.

وی درباره ساخت فیلم های فاخر و بی رغبتی مردم برای تماشای این آثار و نیز شکست سنگین آنها و همچنین از بین رفتن بخشی از بودجه فرهنگی کشور، گفت: تعریف درستی از فیلم فاخر نداریم و فیلم های پر خرج را با واژه فاخر اشتباه گرفته ایم.

ایوبی با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: ایشان نیز بارها فرموده اند در ساخت آثار دینی و دفاع مقدس حتما سلیقه و علایق مردم مورد لحاظ قرار گیرد تا آثار تولید شده مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: این سازمان دارای بودجه مشخصی است و طی سال سعی خواهد کرد با تعریف درستی از آثار پر هزینه و البته مفید برای عموم مخاطبان، دست به تولید دو یا سه پروژه سینمایی بزند و در این مسیر با بخش خصوصی نیز برای تولید آثار مورد قبول مخاطب و هم راستا با استاندارد سینمای کشور نیز همکاری خواهد کرد.

ایوبی در ادامه این گفت وگو با افزود: طی سال های گذشته به خاطر نوع نگاه و سیاست های موجود، شاهد انشقاق برخی هنرمندان از بدنه تولیدات سینمایی بودیم که امسال سعی کردیم با نگاه اتحاد و همدلی، بار دیگر اعضای خانواده سینما را زیر یک چتر واحد جمع کنیم.

وی گفت: مهمترین ویژگی جشنواره فیلم فجر امسال حضور با انگیزه همه سینماگران در این رخداد است و امیدواریم در آینده با توجه به درخواست من از برخی هنرمندان، شاهد تولید آثار سینمایی از برخی سینماگرانی باشیم که در این چند سال در این حوزه شاهد فعالیت و تولیدات آنها نبوده ایم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره فجر امسال میزبان چند فیلم خوب است که در این موضوع به افزایش مخاطبان در اکران سال آینده منتج خواهد شد، گفت: همچنین در بخش بین الملل نیز تلاش کرده ایم تا شکل و حضوری متفاوت را رقم بزنیم.

ایوبی همچنین درباره پرداخت عوارض شهرداری سینماداران با بیان این موضوع که در خیلی از شهرستان ها اصلا این پول پرداخت نمی شود، گفت: در مجموع، رقم مورد مطالبه شهرداری در این حوزه برای این سازمان اصلا عدد و رقم مهمی نیست و بدون شک این مشکلات قابل رفع است.

به گفته وی، مساله عوارض سینماداران بیش از آنکه یک مساله مالی باشد، به مشکلی روحی و ذهنی برای سینماگران تبدیل شده، و این در حالیست که کل مبلغ فروش سینمای ایران 35 میلیارد تومان است که سهمی از این مبلغ فروش مربوط به تهران است و سهم شش درصدی مورد مطالبه شهرداری اصلا عدد قابل بحثی نیست.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جلسات برگزار شده و در حال برنامه ریزی برای برگزاری میان اعضای شورای شهر و در سطح وزیر ارشاد و شهرداری گفت: در این جلسات تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا مشکلات موجود در زمینه عوارض را رفع کنیم.


 تاريخ ارسال: 1392/9/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.