پرده سینما

سینمای جهان در سال ۲۰۱۳ چه کسانی را از دست داد؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

تعدادی از بهترین و معروف‌ترین چهره‌های دنیای سینما در سالی که گذشت، از دنیا رفتند.

در اولین روزهای ژانویه 2013 سرجیو نیکلائسکو، کارگردان، بازیگر و سیاستمدار رومانیایی که با  فیلم کمیسر متهم می‌کند در ایران به محبوبیت زیادی رسید، در 82 سالگی درگذشت.

سرگیو نیکولایسکو

 

دنیای سینما امسال چهره‌های توانای دیگری را هم از دست داد که به جرات معروف‌ترین آن‌ها در حوزه بازیگری، پیتر اوتول بازیگر ایرلندی  ستاره فیلم لورنس عربستان بود. اوتول که در دوران بازیگری خود هشت بار نامزد اسکار شده بود، در آخرین روزهای سال در 81 سالگی از دنیا رفت.

 

 

پیتر اوتول

 

در این بین، مرگ پل واکر ستاره سری فیلم‌های سریع و خشمگین بیش از همه در رسانه‌ها و در میان تماشاگران واکنش به همراه داشت. واکر 30 نوامبر در یک حادثه رانندگی در 40 سالگی درگذشت.

جولیانو جما بازیگر معروف ایتالیایی، دیگر بازیگری بود که امسال در یک حادثه رانندگی از دنیا رفت.

 

جولیانو جما

 

جون فونتین یکی از آخرین بازمانده‌های عصر طلایی هالیوود و بازیگر فیلم‌های ربکا و سوءظن، جیمز گاندولفینی که بیش از همه برای بازی در نقش رئیس یک خانواده جنایتکار در سریال تحسین‌شده خانواده سوپرانو شهرت داشت، الینور پارکر بازیگر نامزد سه جایزه اسکار و کارن بلک که برای فیلم پنج قطعه آسان نامزد اسکار شد، از دیگر بازیگران متوفی سینما در سال 2013 بودند. همین طور ریچارد گریفیث بازیگر همه‌فن‌حریف بریتانیایی که در سری فیلم‌های هری پاتر نقش ورنون دورسلی را بازی کرد، دی‌ینا دوربین کودک‌ستاره دهه 1930 هالیوود که بعدها یکی از گران‌ترین بازیگران زن دنیا شد اما خیلی زود به دنیای ستاره‌ها پشت کرد و نایجل داونپورت بازیگر بریتانیایی فیلم‌های برنده اسکار مردی برای تمام فصول و ارابه‌های آتش.

تعدادی از کارگردان‌های سینما هم امسال از دنیا رفتند: ادوارد مولینارو کارگردان فرانسوی و سازنده فیلم معروف قفس دیوانه‌ها، مایکل وینر فیلمساز بریتانیایی که بیش از همه برای مجموعه سینمایی آرزوی مرگ‌ با بازی چارلز برانسن شهرت داشت، تد پست کارگردان فیلم قدرت مگنوم، خسوس فرانکو فیلمساز پرکار اسپانیایی، کارلو لیتزانی نویسنده و کارگردان و یکی از قهرمانان سینمای نئورالیستی ایتالیا و پاتریس شرو کارگردان سینما و تئاتر فرانسه و سازنده فیلم‌های ملکه مارگو و صمیمیت.

دنیای نقدنویسی امسال راجر ایبرت منتقد صاحبنام آمریکایی و دانلد ریچی منتقد و متخصص سینمای ژاپن را از دست داد. سید فیلد نظریه‌پرداز بزرگ حوزه فیلمنامه‌نویسی - که او را «مرشد تمام فیلمنامه‌نویسان» لقب داده بودند - نیز امسال درگذشت.

 

راجرت ایبرت

 

فی کانین فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار و رئیس پیشین آکادمی اسکار، روت پراور جهابوالا فیلمنامه‌نویس فیلم‌های هواردز اند و اتاقی با یک چشم‌انداز و نویسنده برنده جایزه بوکر، وینچنتسو چرامی نویسنده و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی که برای فیلم زندگی زیباست نامزد اسکار شد، ری هری‌هاوزن یکی از چهره‌های پیشگام جلوه‌های انیمیشنی که مبدع بسیاری از تکنیک‌های استاپ-موشن بود و شیلا ویتکر مدیر پیشین جشنواره فیلم لندن و یکی از چهره‌های ثابت رویدادهای سینمایی در خاورمیانه از جمله جشنواره فیلم فجر، از دیگر درگذشتگان دنیای سینما در سال 2013 بودند.

 

ری هری هاوزن 

 

 

علی افتخاری. خبر آنلاین


 تاريخ ارسال: 1392/10/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.