پرده سینما

علی علایی: هیچکس نمی تواند ادعا کند که آرای نهایی با لابی کردن بدست آمده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

گزارشی از نشست خبری هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

 

علی علایی. عکس از الهام عبدلی. سایت پردهسینماخبرنگار سایت پرده سینما: نشست خبری هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به همراه نشست خبری سومین جشنواره مطبوعات و رسانه های سینمایی صبح امروز در تالار سیف الله داد خانه سینما با حضور طهماسب صلح جو، علی علایی، کیوان کثیریان و سحر عصر آزاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست طهماسب صلح جو (رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان) با اشاره به اهمیت انجمن منتقدان و نویسندگان اظهار داشت: سینما در وجه فرهنگی مدیون قلم  اهالی رسانه است و در هر جایگاهی باشد آنچه باعث رونق سینما می‌شود رسانه است و در مطالعات پژوهش‌های سینمایی مطالبی که رسانه‌ها درج می‌کنند بسیار مهم است.

وی در ادامه افزود: برخی به پول سینما و برخی به شهرت آن علاقه مندند اما اهالی رسانه و کسانی که درباره سینما می نویسند خود سینما را دوست دارند و از این رو جشن انجمن منقدان بزرگ ترین جشن سینمای ایران محسوب می شود و در این جشن به فیلم ها از منظری کاملاً فرهنگی توجه می شود.

 علی علایی (دبیر هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان) با اشاره به جزئیات روند رأی گیری و انتخاب آرا در ادامه این نشست افزود: هیچکس نمی تواند ادعا کند که آرای نهایی با لابی کردن بدست آمده چرا که در این جشن همه اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران حق رأی دهی دارند و به همین دلیل امکان لابی کردن از بین می رود و ما کاملاً به اصالت آرا تعصب داریم و به آن معتقد هستیم.

علی علایی در ادامه افزود: جوایز این دوره از جشن انجمن منتقدان به بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، بهترین خلاقیت و استعداد درخشان که مختص کارگردان های فیلم اول می باشد اهدا می گردد و همچنین جایزه استانداردهای حرفه ای تهیه کنندگی نیز به یک تهیه کننده اهدا می شود و در بخش آخر جایزه ای موسوم به استفاده خلاقانه از دستاورد های فنی داده می شود که مربوط به سایر عوامل فیلم از جمله چهره پردازی، جلوه های ویژه صمعی و بصری، تیتراژ و غیره می شود و ممکن است در این بخش هر پنج نامزد دریافت جایزه از پنج بخش مختلف باشد.

علی علایی با اشاره به این که شنبه مورخ 21 دی ماه کاندیداها اعلام و روز چهارشنبه جشن انجمن منتقدان سینمای ایران برگزار می شود اظهار داشت: همه منتقدانی که هنوز موفق به رأی دادن نشده اند همچنان می توانند رأی دهند.

در ادامه این نشست سحر عصر آزاد (دبیر سومین جشنواره مطبوعات و رسانه های سینمایی) اظهار داشت: فراخوان این دوره از جشنواره در سال 90 منتشر شد و همه آثار مربوط به سال 89 می باشد که جشنواره در دو بخش اصلی و جنبی در رشته های نقد، گفتگو، گزارش، مقاله، یادداشت، ترجمه و مقالات تشریحی به بررسی آثار می پردازد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت جوانان و تازه کاران این عرصه در این جشنواره نسبت به افراد حرفه ای و قدیمی بیشتر بوده در ادامه افزود: از رسانه های برتر نیز تقدیر به عمل می آید و در بخش ویژه از حسین گیتی و پرتو مهتدی به عنوان دو نفر از فعالان پر سابقه این عرصه تقدیر به عمل می آید.

وی در ادامه افزود: احمد توکلی، فریدون صدیقی، پرتو مهتدی، حسین معززی نیا، طهماسب صلح جو داوری آثار این جشنواره را بر عهده دارند. ضمن اینکه همه آثار قبل از اینکه مورد داوری قرار بگیرند نام موسسه و نشریه آن ها از بین رفته و کد گذاری شده اند تا داوران بتوانند بدون هیچ شناختی از رسانه مربوطه آثار را مورد بررسی قرار دهند.

در ادامه علی علایی اظهار داشت: امسال دو تقدیر ویژه از یک فیلمساز و یک منتقد پیشکسوت خواهیم داشت که اسامی آن ها طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

 

هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران چهارشنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۱۷ در تالار ایوان شمس برگزار می شود و برگزیدگان سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از نگاه منتقدان سینمایی معرفی خواهند شد.


 تاريخ ارسال: 1392/10/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.