پرده سینما

ژانگ ییمو برای داشتن سه فرزند ۱.۲ میلیون دلار جریمه شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ژانگ ییمومقامات چینی می‌گویند ژانگ ییمو باید به جرم تخطی از قانون تنظیم خانواده در این کشور بیش از 1.2 میلیون دلار بپردازد.

 خبرآنلاین به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد، مقامات شهر ووشی در شرق چین پنجشنبه اعلام کردند بازرسان به این نتیجه رسیده‌اند که ژانگ ییمو، کارگردان 62 ساله و همسرش، چن تینگ قانون تک‌فرزندی در این کشور را زیر پا گذاشته‌اند.

جریمه مالی این زوج بر مبنای دستمزد سالانه آن‌ها تعیین شده است. به گفته مقامات شهر ووشی، ییمو و همسرش در سال‌های 2000، 2003 و 2005 که سه فرزندشان به دنیا آمدند، در مجموع 580 هزار دلار درآمد داشته‌اند. ییمو 30 روز فرصت دارد جریمه خود را بپردازد. او می‌تواند به این حکم اعتراض کند.

ماه مه 2013 گزارش شد مقامات چینی تحقیقات درمورد تخطی ییمو از قانون تنظیم خانواده در این کشور را آغاز کرده‌اند. آن زمان روزنامه مردم چین وابسته به حزب کمونیست اعلام کرد ییمو حداقل هفت فرزند دارد و در صورت تایید این موضوع، او به جرم تخطی از قانون تنظیم خانواده به پرداخت 160 میلیون یوان (26.05 میلیون دلار) محکوم خواهد شد.

ژوئیه پیش ییمو که با فیلم‌هایی چون فانوس سرخ را بلند کن، خانه خنجرهای پران و نفرین گل طلایی شهرت دارد، در مصاحبه‌ای ویدیویی با خبرگزاری شینهوا پذیرفت اشتباه کرده و این اتفاق به شهرت او لطمه زیادی زده است.

ییمو گفت: من اشتباه کردم و نمی‌خواهم تقصیر را گردن کسی بیندازم. با مقامات تنظیم خانواده شهر ووشی کاملا همکاری خواهم کرد.

قانون تک‌فرزندی در چین اواخر دهه 1970 برای کنترل جمعیت این کشور تنظیم شد. سال‌هاست گروه‌های حقوق بشر و گروه‌های مذهبی با این قانون مخالفت می‌کنند و اکنون خیلی از کارشناسان نیز آن را قدیمی و برای اقتصاد چین مضر می‌دانند.  در حال حاضر موارد استثنایی بسیاری برای عمل نکردن به این قانون پیش‌بینی شده است. با این حال همچنان درمورد 63 درصد از جمعیت چین اعمال می‌شود.

ییمو که زمانی از او به عنوان «پسر بد» سینمای چین یاد می‌شد و گاهی اوقات فیلم‌هایش با وجود محبوبیت در سطح بین‌المللی اجازه نمایش در این کشور نداشتند، از چند سال پیش یکی از چهره‌های محبوب حزب کمونیست بوده است.

او سال 2008 طراحی مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک پکن و مراسم شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را به عهده داشت.

ییمو در 1988 با فیلم ذرت سرخ برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و اولین آسیایی بود که این جایزه را دریافت کرد. او همچنین در 2000 برای فیلم راه خانه برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره برلین همین طور جایزه کلیسای جهانی شد و در 2003 در برلیناله با فیلم قهرمان جایزه آلفرد بائر را برد.

ییمو در 1994 برای فیلم زیستن جایزه بزرگ داوران جشنواره کن همین طور جایزه کلیسای جهانی را از آن خود کرد و در 1995 برای فیلم مثلث شانگهای جایزه بزرگ تکنیکی این جایزه را گرفت.

او برای داستان کیو جو (1992) و نه یکی کمتر (1999) دو بار شیر طلایی جشنواره ونیز را دریافت کرده و برای فانوس سرخ را بلند کن (1991) شیر نقره‌ای این جشنواره را برده است.

ییمو آخرین بار فیلم گل‌های جنگ با بازی کریستین بیل بازیگر هالیوود را روی پرده سینما داشت.

 

 

آسوشیتدپرس / 9 ژانویه / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1392/10/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.