پرده سینما

مازیار پرتو در آمریکا به خاک سپرده می‌شود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مازیار پرتومازیار پرتو، فیلم‌بردار قدیمی سینمای ایران از دنیا رفت. به گزارش ایسنا، این هنرمند که در سال‌های اخیر در آمریکا به سر می‌برد، 2 بهمن ماه درگذشت.

پرتو متولد 1311 بود و در سینما کارش را با فیلم‌برداری فیلم کوتاه شقایق سوزان آغاز کرد. از فیلم‌هایی که او فیلم‌برداری کرده است می‌توان به قیصر، طوقی، باباشمل، برزخی‌ها، جعفرخان از فرنگ برگشته، روز واقعه، کفش‌های میرزانوروز، سفر جادویی، آدم‌برفی، اصحاب کهف و... اشاره کرد.

مجموعه‌های تلویزیونی نظیر امام علی (ع) و هزاردستان، مردان آنجلس از جمله آثاری است که او آن‌ها را ثبت کرده است.

مازیار پرتو چند سال قبل در آخرین روزهای حضورش در ایران، مقابل دوربین مستند قیصر 40 سال بعد، ساخته مسعود نجفی رفت و درباره فیلم قیصر و خاطرا اتش سخن گفت.

مازیار پرتو فرزند علی پرتو متخلص به شین پرتو (نویسنده و محقق ادبی) بود. او دایی ویشکا آسایش (بازیگر سینما) است. مازیار پرتو دارای مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان صنعتی تهران بود و با گذراندن دوره فیلمبرداری دانشگاه سیراکیوز در تهران( در سال 1332) در ادامه در وزارت فرهنگ و هنر به عنوان فیلمبردار فیلم‌های گزارشی، خبری و مستند، استخدام شد.

حرفه‌ی اصلی مازیار پرتو در سینما فیلمبرداری بود اما در معدودی از فیلم‌ها بازی هم کرد و به عنوان تدوینگر هم همکاری داشت.

 

مازیار پرتو در آمریکا به خاک سپرده می‌شود

 

 

ویشکا آسایش، خواهرزاده مازیار پرتو در گفت‌وگو با ایسنا با تایید این خبر، گفت: به دلیل این که بستگان درجه یک ایشان در آمریکا زندگی می‌کنند، این هنرمند در همان‌جا به خاک سپرده خواهد شد. به گفته وی، مراسم خاکسپاری مازیار پرتو طی چند روز آینده انجام خواهد شد. آسایش ادامه داد، مازیار پرتو طی یک سال گذشته به دلیل مشکلات قلبی در بستر بیماری بوده است.

 

مازیار پرتو که بیش از شش سال است در آمریکا زندگی می‌کرد آخرین بار چهار سال پیش به ایران سفر کرد تا فیلمی را جلوی دوربین ببرد اما آن فیلم به سرانجام نرسید. گفته می‌شود، «خانه سینما» در تدارک برگزاری بزرگداشتی برای این هنرمند است.


 تاريخ ارسال: 1392/11/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.