پرده سینما

سیمرغ بهترین فیلم مردمی در بخش بین‌الملل حذف شد

پرده سینما






 

 

 

محسن هاشمی مدیر اجرایی و برنامه ریزی ستاد جمع‌آوری آرای مردمی، از حذف سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بخش بین الملل جشنواره فجر بر اساس مقررات خبر داد.

 

سی و دومین جشنواره فیلم فجربه گزارش سایت پرده سینما و اطلاع روابط عمومی خانه سینما، نشست معرفی اعضای ستاد آرای بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه تماشاگران صبح امروز 11 بهمن ماه با حضور محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، محسن هاشمی مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی ستاد و دیگر اعضای ستاد در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گفت: سینمای ایران یک وضعیت خاصی دارد؛ چراکه هیچ یک از اعضای آن به دیگر اعضایش نمی‌خورد. یعنی ما با یک وضعیت غیرمتوازن روبرو هستیم. در سینمای ایران تعداد سالن ها به اندازه تعداد سالن های برخی پایتخت های کشورهای کوچک اروپایی است، ولی فیلم هایش بیشتر است. ما 250 تا 260 سالن داریم، اما پنج هزار عضو داریم که تعداد تولیداتشان حدود 80 تا است.

وی افزود: سر صحنه فیلم‌ها از دوربین‌های روز دنیا استفاده می شود و از آن طرف فشنگ جنگی به کار برده می شود که آدم ها توسط آن کشته می‌شوند. وضعیت سرمایه‌گذاری هم به شکلی است که یکی 10 سال پیش فیلمی ساخته که شکست خورده است ولی در حال حاضر 10 سال است که به خوبی زندگی می کند، برعکس یک تهیه کننده داریم که چند فیلم خوب ساخته اما امروز هیچ اوضاع خوبی ندارد.

عسگرپور ادامه داد: بهترین جلوه‌گاه این وضعیت جشنواره فجر است که امسال یک وضعیت خاص دارد و این وضعیت به انتخابات برگزار شده مربوط می شود. دو سال بود که خانه سینما تعطیل و امسال بازگشایی شده است. در سال های دورتر که ما نبودیم ستاد اصلی آرای مردمی جشنواره فجر خانه سینما بود و در یک زمانی تصمیم گرفتند که این کار را به دلیل اشکالات سیستم به ستاد جشنواره فجر واگذار کنند.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: امسال فعلا با دولت در ماه عسل به‌سر می بریم که نمی دانیم تا چه زمانی طول می‌کشد. امیدوارم به سال عسل یا دهه عسل بکشد. در این دوره اعتماد متقابل که هم خوب است و هم خطرناک شکل گرفته، چون انتظاراتی بوجود آمده است.

وی با اشاره به برعهده گرفتن شمارش آرای مردمی توسط خانه سینما گفت: علیرغم میل باطنی مسئولیت آرای مردمی را پذیرفتیم و بخش عمده ای از اشکالات سیستم رای گیری برطرف شده است. امسال تلاش کردیم جلوی برخی از شبهات را بگیریم بخصوص که تعداد فیلمسازانی که ممکن است بشناسیم و بخشی از آنها که در چند سال گذشته با دولت در ستیز بودند همان ها با هم رقابت می کنند.

عسگرپور افزود: به همین دلیل اختلافات بعد از جشنواره دوباره خود را نشان خواهد داد. اعضای ستاد به رای گیری مردمی باید بدانند که کوچکترین اشتباه، بحران ایجاد می کند و سوءتفاهم باورنکردنی بوجود می آورد. این اتفاق به احتمال زیاد امسال می افتد به خصوص در بخش آرای مردمی که در چند سال گذشته بخاطر دو درصد کارهای متفاوتی انجام دادند.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: وظیفه ما حفظ امانت مردم است. ما امسال از صاحبان فیلم ها برای اولین بار درخواست کردیم که خودشان سه نفر را معرفی کنند تا در سینماهای مردمی حضور داشته باشند. از دفتر جشنواره هم خواستیم هر وقت خواستند به ستاد بیایند.

وی ادامه داد: امسال کار شما بسیار حساس است و حتی حساس تر از داوران؛ چراکه شما وظیفه‌ای را دارید که در طول سال ها در قبال آن علامت سوال بوده است، حتی اگر درست هم بوده باشد، اما امسال یک نهاد صنفی این کار را انجام داده و نباید در آن شبه باشد.

پس از صحبت های محمدمهدی عسگرپور، یک تیزر پخش شد که در آن با حضور آتیلا پسیانی از مردم دعوت می شود تا رای دهند.

در ادامه محسن هاشمی، مدیر اجرایی و برنامه ریزی ستاد آرای مردمی درباره نحوه جمع آوری آرا توضیحاتی را برای اعضا ارائه کرد و افزود: ما جمع نشده ایم تا فیلم ببینیم، بلکه مسئولیت داریم. ما در سال های قبل فقط در جمع آوری آرا مشارکت داشتیم، اما امسال مقررات و الگوریتم رای گیری توسط خانه سینما ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما در ماه آبان امسال پیشنهاد رای گیری مکانیزه را ارائه کردیم، اما به هر دلیلی در تاریخ 28 دی ماه قرار شد خانه سینما این کار را برعهده بگیرد. برای این کار ما یک وظیفه داریم که مردم رای بدهند و وظیفه اصلی ما زمانی است که رای ها داده می شود. همچنین قرار است فرم های نظرسنجی توسط اعضای ستاد رای گیری پر شود و هر روز از این طریق با 10 نفر مصاحبه کنند تا نظر مردم را درباره سینماها بدانیم.

- نماینده سینماگران در آرای مردمی: پژمان لشگری پور، مجیدرضا مصطفوی و هاتف علیمردانی.

- سینماهای مردمی عبارتند از سینماهای شمال و غرب تهران: سینما ملت (یک، دو، سه، چهار)، اریکه ایرانیان، زندگی و سمرقند. سینماهای مرکز و شرق: آزادی (سالن آزادی و شهر هنر)، استقلال، فلسطین، تیراژه و شکوفه. سینماهای جنوب تهران: پردیس کیان و تماشا.

- توضیحات جمع‌آوری آرا در سه حوزه سانس کم اقبال، میانه و خوش اقبال. در این حوزه سانس ها به سه بخش تقسیم می شوند. یک فیلم باید در حوزه اول، میانی و پایانی ارزیابی شود. در گذشته برخی صاحبان فیلم ها از میانه وارد جشنواره می شدند، به همین دلیل در نمودار در رأس قرار می گرفتند، اما امسال وضعیت به شکل دیگری است.

- ارزیابی صندوق ها: یک صندوق بدین شکل تقسیم‌بندی شده است: خیلی پسندیدم 4 امتیاز، پسندیدم 3 امتیاز، میانه 2 امتیاز، نپسندیدم 1 امتیاز و اصلا نپسندیدم صفر امتیاز.

- نحوه شمارش آرا و شکل صندوق ها با مشاوره آماری افسانه کمالی انجام شده است.

- سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش بین الملل حذف شده است و این امر بر اساس مقررات جشنواره فیلم فجر که در بند پنجم تاکید شده است، انجام می گیرد و فقط آرای مردمی به فیلم های سودای سیمرغ تعلق می گیرد.

- پس از جمع آوری آرا آمار به دفتر جشنواره و پس از آن روی وب سایت خانه سینما قرار می گیرد.

پس از اعلام تمام شرایط جمع آوری آرا توسط محسن هاشمی، اعضا قسم‌نامه یاد کردند تا سلامت آرا تایید شود.


 تاريخ ارسال: 1392/11/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.