پرده سینما

ایل بیگی: سینما سلام یک مانور برای مخاطب‌سنجی بود

پرده سینما






 

 

 

به گفته رئیس کمیته طرح سینما سلام، این طرح که دیروز در سراسر کشور اجرا شد یک مانور برای ارزیابی میزان علاقه مردم به سینما و فیلم‌های ایرانی بود.

 

رئیس طرح سینما سلامحبیب ایل‌بیگی رئیس کمیته طرح سینما سلام در ارزیابی اجرایی شدن این طرح در تاریخ 10 بهمن‌ماه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به مهر گفت: هدف اصلی از اجرایی کردن طرح سینما سلام این بود که در آستانه جشن پیروزی انقلاب هدیه‌ای به مردم داده شود که خوشبختانه مردم با حضور گسترده خود در سالن های سینما این هدیه را پذیرفتند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح مردم می توانستند یک روز کامل به صورت رایگان به سینما بروند، بیان کرد: به اعتقاد من مردم با حضور در سالن‌های سینما این تئوری را که مردم با سینمای ایران قهر هستند، رد کردند. این طرح از سوی دیگر مبین این مطلب بود که اگر توجه کوچکی به مردم شود قطعا آنها از سینمای ایران حمایت می‌کنند. اجرایی شدن این طرح و استقبال مردم آغازی است برای اینکه دست‌اندرکاران سینما در تمامی سطوح دلایلی را که پیش از این مطرح می‌شد که مردم به سینما نمی‌روند، مورد بررسی قرار دهند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به اینکه باید براساس یافته‌های رسانه ای این حضور را مورد بررسی قرار داد، گفت: مصاحبه‌های مردمی که در رسانه ها منتشر شده عامل خوبی برای ارزیابی این حضور و انتظار مردم از مسئولان سینمایی است. از همین رو فکر می کنم باید پوسته قدیمی سینما در زمینه تولید و اکران را شکست و به ایده‌های جدید رسید. زمان تغییر کرده و پوسته‌های قدیمی دیگر پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی در ادامه افزود: حضور گسترده مردم در سالن های سینما در هیچ مقطع تاریخی تا این اندازه پر رنگ نبوده است. این حضور در دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم به درستی اتفاق افتاد و مسئولان سینمایی خوشحال بودند که روز گذشته نشاط به میان مردم برگشته بود و نکته دیگر اینکه علی رغم شلوغی سالنها مردم عصبانی نبودند و به هم لبخند می زدند و این شلوغی و ازدحام، شلوغی اذیت کننده ای نبود.

ایل بیگی با تاکید بر اینکه هیچ یک از مراجعه‌کنندگان دست خالی از سینما برنگشتند، گفت: شلوغی سینما به خصوص در تهران باعث شد تا پاسی از شب مردم در صف سینماها بیاستند به همین دلیل برخی از سالن ها در تهران به سانس فوق‌العاده رسیدند که می توان به سالن های سینما آزادی اشاره کرد. تلاش ما بر این بود که هیچ مخاطبی از سینما دست خالی برنگردد.

رئیس کمیته طرح سینما سلام عنوان کرد: جالب اینکه اغلب کسانی که برای دیدن فیلم در این روز به سینماها آمده بودند از جمله افرادی نبودند که اکران‌ها را دنبال کنند. مخاطبان دیروزِ سینما کسانی بودند که کمتر به سینما می روند. برخی از آنها نیز برای اولین بود که سالن تاریک سینما را تجربه می کردند. توجه به همین نکته آورده جدیدی را برای مردم به همراه دارد.

این مدیر سینمایی با اشاره به حضور مردم در سالن های سینما در شهرستان‌ها توضیح داد: شورای تامین شهر مسئول برگزاری این طرح بود. اما طبق گزارش های ارسال شده به دلیل شلوغی بیش از اندازه و عدم کنترل مسئولان و نیروی انتظامی برخی از سینماها در برخی از شهرها تعطیل شد. صف سینما در شهر قم به بیش از 500 متر رسیده بود. سینما هویزه مشهد هم از ساعت 8 سانس نمایش داشته و به دلیل شلوغی ساعاتی از روز، سینما را تعطیل کرده بودند.

ایل‌بیگی رئیس کمیته طرح سینما سلام در پاسخ به این پرسش که قیمت بلیت سینما چقدر در این مساله که مردم به سینما نروند موثر بوده است؟ گفت: قطعاً موثر است به همین دلیل باید درباره بحث قیمت بلیت‌ها هم فکر شود. استقبال مردم از این طرح در سراسر کشور نشان داد که دولت و مسئولان سینمایی باید برای حضور سینمای ایران در سبد هزینه خانوارهای ایرانی فکری بیاندیشند تا بیش از پیش گستردگی حضور مردم در سینما را داشته باشیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره نقش رسانه ملی در اطلاع رسانی طرح سینما سلام گفت: رسانه ملی برای این طرح اطلاع رسانی و تبلیغ مناسبی کرد ولی به نظر من حضور رسانه ملی در عرصه اطلاع رسانی فرهنگی باید بیش از پیش باشد. در واقع تلویزیون باید پیش از گذشته به کمک و همراهی سینمای ایران اهتمام ورزد و در تولید تله فیلم های خود دقت کند و مخاطب را به اشتباه نیندازد تا مردم متوجه شوند که فیلم های ارزان و آپارتمانی به هیچ عنوان سینما نیست.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر مسئولان و نهادهای دولتی که ارتباط مستقیم در تولید فیلم های سینمایی دارند باید از تولید فیلم هایی که استانداردهای سینمایی ندارند، جلوگیری کنند.

ایل بیگی در پایان تصریح کرد: طرح «سینما سلام» یک مانور بود برای ارزیابی میزان علاقه مردم به سینما و فیلم های ایرانی. از همین رو مسئولان باید به نقطه مشترکی مبنی بر فراهم کردن فرصت مناسب برای فیلم دیدن مردم برسند و در این راه سینماداران، کانون پخش کننده ها و تهیه کنندگان و مسئولان سینمایی باید به جمع بندی درست و کارشناسی درباره این موضوع برسند.


 تاريخ ارسال: 1392/11/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.