پرده سینما

جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم دالاس آمریكا میزبان یك فیلم ایرانی درباره سارا خوش جمال فکری شد.

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سارا خوش جمال فکری. عکس از خبرگزاری مهرفیلم ضربه‌زدن درایران درباره سارا خوش جمال فکری نخستین زن تكواند‌وكار ایرانی راه یافته به بازی‌های المپیك به كارگردانی فاطمه عبدالهیان در این رویداد سینمایی به‌روی پرده می‌رود.

این فیلم مستند به 9 ماه آماده سازی سارا خوش جمال فکری تنها دختر تکواندو کار ایران برای حضور درالمپیک چین ( 2008) می پردازد و تصویرگر زندگی زن ایرانی درعالم ورزش است.

لازم به توضیح است چندی پیش مجله آمریكایی تایم، نام سارا خوش جمال فكری نماینده ایران در مسابقات تكواندو زنان در المپیك پكن را در جمع ورزشكاران برتر از دید این نشریه منتشر كرد.

این هفته نامه كه در فهرستی نام 100 ورزشكار برگزیده خود را تحت عنوان «ورزشكاران المپیكی كه باید آنها را زیر نظر داشت» اعلام كرده بود، سارا خوش جمال را در مكان بیست و دوم قرار داده بود. تایم بر این مسئله تاكید كرده است كه سارا خوش جمال اولین زن ایرانی است كه سهمیه حضور در رقابتهای المپیك را كسب كرده است، هرچند نام او در میان ورزشكاران آسیایی حاضر در این فهرست، پس از پنج ورزشكار از كشور چین قرار داشت. نام لبرون جیمز، ستاره تیم بسكتبال آمریكا در صدر این فهرست اعلام شده بود و پس از او دارا تورس، شناگر زن 41 ساله آمریكایی و مایكل فلپس، امید كسب مدال آمریكا در شنای مردان قرارداشتند.

هفته نامه تایم سارا خوش جمال را ورزشكاری 19 ساله ای معرفی كرده بود كه «پس از راهیابی به رقابتهای المپیك پكن به شیرزن ایرانیان مبدل شده است».  تایم متذكر شده بود كه خانم خوش جمال در تبعیت از موازین مذهبی «محافظه كارانه» ایران، با حجاب تمرین می كند و مسابقه می دهد. این هفته نامه نوشته بود: «دختران ایرانی او را تشویق می كنند و پوستر عظیمی از او در فدراسیون تكواندو ایران نصب شده است». تایم كه در مقاله فوق الذکر تكواندو را ورزشی پرطرفدار در میان زنان و دختران ایرانی معرفی کرده بود، نوشته بود «بیش از 120 هزار دختر ایرانی به تمرین این ورزش مشغولند». هفته نامه تایم در نهایت با یادآوری این كه سارا خوش جمال برای كسب سهمیه المپیك در رقابتهای ماه مارس در ویتنام، نفر اول جهان در دسته سبك وزن زنان را شكست داده، نوشته بود: «او به واسطه منع دینی از تمرین كردن با مردان، در اتاق نشیمن خانه خود با برادر بزرگترش تمرین می كند».

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی این فستیوال، جشنواره‌ی فیلم دالاس هرسال در همه ژانرها پذیرای آثاری از فیلمسازان جهان است و امسال از 8 آوریل به‌شكل رقابتی برگزار می‌شود.

فیلم تهران من برای فروش ساخته‌ی گراناز موسوی محصول ایران و استرالیا با مدت زمان 96 دقیقه و كلام آخر به كارگردانی‌ الیور كارمن،شهری به نام وحشت و ماه آلاباما از دیگر آثار مطرح حاضر در جشنواره‌ی فیلم دالاس به‌شمار می‌آیند.

 

منبع: ایسنا و سایت باشگاه مهندسان ایران

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.