پرده سینما

پاسخ‌های ایوبی به برخی حواشی جشنواره‌ فیلم فجر

پرده سینما






 

 

 

رئیس سازمان سینمایی ضمن موفقیت‌آمیز دانستن عملکرد دبیر سی‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: تدبیر و اعتدال اقتضا می‌کند که در خیلی جاها مصلحت سینما را بر مصلحت یک فرد یا یک فیلم ترجیح دهیم.

 

ایوبیحجت‌الله ایوبی پس از پایان سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره انتخاب مجدد علیرضا رضاداد به عنوان دبیر جشنواره سال آینده،تقسیم جوایز در اختتامیه و قدرت سازمان سینمایی برای جلوگیری از فشارهای بیرونی‌ توضیحاتی را ارائه کرد.

او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه در جشنواره امسال شاهد بودیم در روز آخر به دلیل جلوگیری از بروز حاشیه‌هایی، ساعت نمایش یک فیلم در کاخ جشنواره تغییر کرد و نیز در شهرستان‌ها اکران آن متوقف شد(عصبانی نیستم)،‌ سازمان سینمایی چقدر قدرت دارد که جلوی فشارهای بیرونی را بگیرد تا در آینده شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم؟ گفت: معتدل بودن کار سختی است اما در جواب، خیلی خلاصه می‌توانم بگویم که تدبیر و اعتدال اقتضا می‌کند که ما در خیلی از جاها مصلحت سینما را بر مصلحت یک فرد یا یک فیلم ترجیح دهیم.

ایوبی هم‌چنین درباره اینکه آیا در جشنواره امسال فیلمی بود که مجوز اکران عمومی نگیرد ؟مثل عصبانی نیستم که مشکلاتی هم برای آن به وجود آمد. بیان کرد: این سوال‌های سخت را باید از آقای احسانی بپرسید، فعلا جشنواره تازه تمام شده است.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد در جشنواره امسال همانطور که فیلم‌های بسیاری پذیرفته شده‌اند، آیا تصمیم بر این بود که در بخش جوایز هم دل همه به دست بیاورند که در برخی بخش‌ها دو سیمرغ اهدا شد؟ گفت: طبعاً ممکن است سوالاتی از ذهن همه در این باره عبور کند، اما وقتی به ترکیب هیات داوران نگاه می‌کنیم پاسخش را می‌گیریم چون هیات داوران افرادی نبودند که بخواهند این ناملاحظات را در نظر بگیرند.

ایوبی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود در پاسخ به اینکه آیا برای انتخاب مجدد علیرضا رضاداد به عنون دبیر جشنواره سال آینده بررسی‌های لازم صورت گرفته بود؟ اظهار کرد: ما حکم جدیدی ندادیم، چون حکم جشنواره فجر آقای رضاداد فقط برای امسال نبود. پیش از این گفته بودیم که قصد داریم دبیرهای جشنواره‌ها فقط برای یکسال نباشند تا بتوانند با تأنی بیشتر در طول سال جشنواره را اداره کنند. امسال از آنجا که دیر رسیدیم آقای رضاداد سه ماه بیشتر وقت نداشت با این حال یک جشنواره سخت و سنگین را با همه مسائل و تفاوت‌ها و انتظارات سینماگران و نیز انتظارات دیگر بخش‌های جامعه،‌ با موفقیت و نمره قبولی پشت سر گذاشت.

او ادامه داد: به این ترتیب آقای رضاداد از امروز باید کار خود را شروع کند؛ البته باید با حضور همه کسانی که در جشنواره دخیل بودند،‌ از جمله خبرنگاران و رسانه‌ها جشنواره را نقد و آسیب شناسی کنیم تا اگر کاستی‌هایی بوده که حتما هم بوده‌، برطرف شوند و نقاط قوت هم ادامه یابد.

ایوبی هم‌چنین به این پرسش که آیا باید جشنواره فیلم فجر را به شکل یک جشنواره تخصصی اداره کرد تا تعداد فیلم‌های آن به حد معمول برسد یا اینکه قرار است همه را راضی نگه داریم؟ چون با وجود نظمی که در جشنواره وجود داشت، ناهماهنگی‌هایی هم دیده شد، گفت: صد درصد باید همینطور باشد که یک جشنواره تخصصی در حد نرم معمول خود داشته باشیم. یک اقدام مهمی که باید انجام دهیم این است که آیین‌نامه‌ها و مقررات جشنواره فیلم فجر را مرور کنیم چون پس از سه دهه حتما جای بررسی دارد و با به یک ترازی برسیم که برای جشنواره فیلمی که جشنواره انقلاب و نیز برای سینمای ایران است، مناسب باشد.

وی افزود: آرزو می‌کنم جشنواره فجر ما، برای جشنواره‌های همه کشورهای اسلامی و شرقی الگو شود و اینطور نباشد که الگوگیری صرف کنیم. نکته بعدی هم این است که پس از اعلام مقررات، برای جشنواره سال آینده بسیار سختگیرانه عمل می‌کنیم و مطمئنا اینطور نخواهد شد که تا دقیقه 90 تکلیف فیلم‌ها معلوم نباشد که نتوانیم جدول برنامه‌ها را ببندیم، اما امسال را یک سال استثنایی می‌دانیم چون فیلم‌های زیادی بودند که پشت در جشنواره‌ها مانده بودند و مطالبات زیاد بود و باید از این سال عبور می‌کردیم؛ اما برای سال آینده مهلت ارسال آثار قطعاً اینطور نخواهد بود که به روز آخر بکشد.

او اضافه کرد: هیات انتخاب باید در مدت یک هفته 120 فیلم ببیند که این کار غیرممکن است و مدیران جشنواره از همین امروز با تمام فیلمسازانی که برای جشنواره سال بعد فیلم می‌سازند همراه خواهند بود.

ایوبی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر کارها روی غلتک افتاده است، تاکید کرد: به زودی برخی تصمیم‌ها و سیاست‌هایی را که برای جامعه سینمایی مهم است‌ و نهایی شده‌اند،‌ اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان در پاسخ به اینکه آیا قرار است برای برگزاری جشنواره فیلم فجر یک کاخ جشنواره‌ مشخص ایجاد شود یا خیر؟ گفت: در مراسم اختتامیه با آقایان نهاوندیان و آخوندی (رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی) این آرزو را منتقل کردیم چون در خیلی از کشورها رسم است که روسای جمهور در دوره مدیریت خود یک اثر ماندگار فرهنگی به جا می‌گذارند و از همان ابتدای کارهم به فکر این اثر هستند. ما از همین جا به دولت تدبیر و امید پیشنهاد می‌کنیم که یک کاخ جشنواره را برای همه حوزه‌های فرهنگی مثل فیلم و موسیقی در نظر بگیرند و به عنوان یادگار این دولت به این طرح فکر کنند؛ البته ما هم برای طرح آن آمادگی همکاری داریم.


 تاريخ ارسال: 1392/11/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.