پرده سینما

جمال شورجه: شکایت علیه سلحشور اساساً واهی و شیطنت آمیز بوده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رای دادگاه: اعتراض شاکی وارد تشخیص و سرقت هنری و استفاده غیر مجاز قانونی از اثر شاکی به شرح مذکور توسط متهم صورت پذیرفته است.

 

شورجه: این شکایت اساساً شکایت واهی و شیطنت آمیز بوده و متاسفانه برای آشفته کردن فضای هنری و علیه موفقیت این سریال که در داخل و خارج موفق بوده انجام گرفته است، چرا که این سریال بر اساس نظرسنجی صدا و سیما، بیشترین مخاطب را در طول 30 سال بعد از انقلاب داشته است.

 

فرج الله سلحشور. عکس از الهام عبدلیدر پی موفقیت سریال یوسف پیامبر فردی به نام سیدشهاب‌الدین طاهری علیه فرج‌الله سلحشور به اتهام سرقت ادبی از فیلمنامه اش به دادگاه شکایت کرده است و رأی دادگاه بیست درصد سرقت ادبی از سوی فرج الله سلحشور بوده است.

طاهری که فیلمنامه دو جلدی «حضرت یوسف صدیق» را چاپ و منتشر کرده درباره اعتراض خود به سلحشور در دادگاه نسبت به  استفاده از فیلمنامه و طرح اولیه‌اش به خبرنگار مهر گفت: طبق روال این گونه است که شکایت از دادستانی به دادسرا و از آنجا به بازپرسی شماره 2 ارجاع داده می‌شود. در بازپرسی با وجود آنکه مداراک و اسناد را تحویل دادم، اعلام شد ضعف ادله اثباتی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: بعد از آن من به رای بازپرسی اعتراض کردم و دادسرا پرونده را به دادگاه 1083 ارجاع داد. در این دادگاه قاضی سیدحسین حسینیان اعلام کرد به دلیل حجیم بودن پرونده بهتر است هیئت کارشناسی مشخص شود و این هیئت مدارک را مورد بررسی قرار دهند. این هیئت کارشناسی به سرپرستی عباس بابویهی در مدت 170 روز کارشناسی کردند و از من و سلحشور خواستند تا اسناد خود را تحویل دهیم. من تمام اسناد را در اختیار این هئیت کارشناسی قرار دادم، اما آقای سلحشور این کار را انجام نداد.

طاهری خاطرنشان ساخت: هیئت کارشناسی نیز با ملاحظه پرونده و اسناد و سوابق مربوطه، مشاهده سریال، مطالعه کتاب مذکور، دعوت از طرفین و استماع حضوری اظهارات شاکی و اظهارات  مشتکی عنه  طی تماس تلفنی به لحاظ عدم حضور وی نزد کارشناسان اعلام کرد با توجه به چارچوب داستانی و قصه فیلمنامه اعلامی از طرف شاکی در مهرماه 1377 مشتکی عنه از آثار تهیه و ارائه شده شاکی استفاده غیر مجاز کرده است.

طاهری یادآور شد: در مجموع رای دادگاه با توجه به سایر قرائن این گونه اعلام شد اعتراض شاکی وارد تشخیص و سرقت هنری و استفاده غیر مجاز قانونی از اثر شاکی به شرح مذکور توسط متهم صورت پذیرفته است. حالا پرونده برای مشخص شدن کیفرخواست به دادستانی ارائه شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی کیفرخواست تعیین می‌شود، گفت: مشخص نیست، چرا که پرونده بعد از ارجاع به دادسرا و  به دادگاه تجدید نظر منتقل می‌شود. در آنجا هیئت کارشناسی دیگری  برای آقای سلحشور مشخص می‌شود و او باید دلایل و اسناد خود را ارائه دهد تا بعد رای صادر شود. در مجموع بعد از اعتراض من به رای بازپرسی آقای سلحشور در دادگاه 1083 مجرم شناخته شد.

اما از سوی دیگر به دنبال صدور حکم توسط شعبه 1083 دادگاه مجتمع کارکنان دولت - تهران ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت و رسانه‌ها جمال شورجه مشاور مجموعه یوسف پیامبر در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی هیئت اسلامی هنرمندان با اشاره به حکم صادره بر علیه فرج‌الله سلحشور مبنی بر 20 درصد سرقت ادبی و اینکه شاکی پرونده از سوی اتاق‌های فکر سیاسی هدایت شده است، گفت: به نظرم من این یکی از غیر منصفانه‌ترین حکم‌هایی است که از طرف قوه قضائیه صادر شده است.

مشاور سریال یوسف پیامبر با توجه به حکم صادره بر علیه فرج‌الله سلحشور مبنی بر 20 درصد سرقت ادبی از فیلمنامه شهاب ‌الدین طاهری گفت: به نظرم یکی از غیر منصفانه‌ترین حکمی که در این زمینه در طی 30 سال بعد از انقلاب از طرف قوه قضائیه صادر شده همین حکم بوده، چرا که این حکم بر علیه کسی صادر شده که پیشانی حرکت‌های انقلابی، هنرهای انقلابی و سینمای قرآنی کشور بوده و این حکم نشان‌دهنده این است که قاضی محترم به حاشیه‌های این حکم که می‌تواند بسیار مخرب باشد توجه نکرده است.

وی افزود: در حکم صادره شده از سوی قاضی عنوان شده که آقای سلحشور بنا به نظر گروه کارشناسی از فیلمنامه آقای طاهری حدود 20 درصد سرقت ادبی داشته است! 20 درصد سرقت ادبی از فیلمنامه بزرگی همچون سریال حضرت یوسف نوشته آقای سلحشور چه وجهه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ این 20 درصد در کجای کار استفاده شده؟ اینها سئوالاتی است که در حکم صادره هیچ پاسخی داده نشده، بلکه کاملاً کلی گویی شده است در حالی که شخصیت‌های این کار کاملاً قرآنی هستند.

شورجه خاطر نشان ساخت: بنده بر این باورم که این شکایت اساساً شکایت واهی و شیطنت آمیز بوده و متاسفانه برای آشفته کردن فضای هنری و علیه موفقیت این سریال که در داخل و خارج موفق بوده انجام گرفته است، چرا که این سریال بر اساس نظرسنجی صدا و سیما، بیشترین مخاطب را در طول 30 سال بعد از انقلاب داشته است و لذا بسیاری از حسودان و کسانی که چشم دیدن بچه‌های مذهبی و آثار مذهبی را ندارند، می‌خواهند سازنده‌های این گونه آثار را به زیر سئوال ببرند و نشان دهند که این کار اگر موفقیتی داشته به دلیل اقتباس از فلان کتاب بوده است.

وی در مورد شهاب‌الدین طاهری تصریح کرد: اگر آقای سلحشور از نویسنده مشهور و کتاب مشهوری اقتباس می‌کرد نویسنده این کتاب می‌توانست مدعی شود، اما آقای طاهری نه آثار قلمی آنچنانی داشته و نه نویسنده فیلمنامه است و کسانی که آن را مطالعه کرده‌اند، متوجه خواهند شد که این کتاب ملغمه‌ای از فیلمنامه؛ رمان و فیلم داستان است و کتابی نیست که بتوان از آن چیزی اقتباس کرد.

شورجه در عین حال یادآور شد: البته هنوز راه برای آقای سلحشور باز است و ایشان می‌تواند موضوع را به دادگاه تجدید نظر ارجاع دهند و تقاضای کارشناسی 5 نفره کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع رسانه‌ای شده قطعاً آقای سلحشور هنگامی که این حکم توسط دادگاه تجدید نظر شکسته شد می‌تواند از آقای طاهری به عنوان تشویش اذهان عمومی و تهمت برایشان شکایت کند، چرا که به نظرم می‌رسد آقای طاهری از سوی اتاق‌های فکر سیاسی هدایت و حمایت شده تا بر علیه آقای سلحشور شکایت کنند.

توضیح پرده سینما: به عقیده ما اتهام «سرقت ادبی» اتهامی است که ارتکاب آن از سوی فرج الله سلحشور بسیار بعید به نظر می رسد. البته طبیعتاً قضات دادگستری در جریان کم و کیف و جزئیاتی از  پرونده هستند که ما نیستیم. اما بعید به نظر می رسد در یک روایت هم قرآنی و هم توراتی نظیر یوسف پیامبر و مشترکانی که اصل این قصه در اعصار و متون مختلف دارد، مسئله «سرقت ادبی» در این سریال مطرح باشد.

 

در همین رابطه بخوانید

سلحشور به سه سال زندان و پرداخت پانزده میلیارد ریال محکوم شد


 تاريخ ارسال: 1389/1/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمدرضا كلانتر:

براي رفع ابهام آن چه در اين خبر نوشته شده : شكايت كيفري بجز در بعضي موارد , ابتدا در دادسرا رسيدگي مي شود . اگر داديار يا بازپرس به اين نتيجه برسد كه متهم مجرم است براي وي قرار مجرميت صادر مي كند و بعد پرونده با صدور كيفرخواست به دادگاه فرستاده مي شود . اگر متهم مجرم شناخته نشود , براي وي قرار منع تعقيب صادر مي شود . ( همانند " سلحشور " ) شاكي اجازه دارد كه به اين قرار اعتراض كند . ( همانند " طاهري " ) دادگاه اگر اعتراض را درست بداند , قرار جلب به محاكمه صادر مي كند و پرونده را به دادسرا برمي گرداند . ( همانند پرونده " سريال يوسف پيامبر " ) در اين مرحله , داديار يا بازپرس براي متهم قرار مجرميت صادر مي كند و پرونده با كيفرخواست به دادگاه فرستاده مي شود . حكم دادگاه چه به نفع شاكي و چه به نفع متهم قابل اعتراض و مرجع رسيدگي به آن دادگاه تجديدنظر است . حرف جمال شورجه ( اگر آقای سلحشور از نویسنده مشهور و کتاب مشهوری اقتباس می‌کرد نویسنده این کتاب می‌توانست مدعي شود ) كاملا غلط است . سرقت ادبي ربطي به شهرت نويسنده و كتاب و اثر ساخته شده ندارد و ممكن است شامل يك ايده يك خطي هم بشود. ضمنا خوب است كه آقاي شورجه بداند كه طبق قوانين جاري در كشور ايران , هر كس كه تصور مي كند حقي از او ضايع شده , اجازه دارد شكايت كند و اگر موفق نشد ثابت كند جرم را متهم مرتكب شده , فقط در بعضي موارد خاص كه تشخيص آن با قضات است مي توان گفت كه افترا زده .

0+0-

چهارشنبه 18 فرورد¡




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.