پرده سینما

جزئیات رسمی از حضور ایرانی‌ها در کن

پرده سینما






 

 

 

مدیرکل حوزه ریاست و بین‌الملل سازمان سینمایی، جزئیات حضور ایران در این دوره جشنواره فیلم کن را اعلام کرد.

 

جشنواره فیلم کنآرش امینی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اظهار امیدواری از حضور پررنگ‌تر ایران در این دوره نسبت به دوره‌های قبل گفت: با حضور همکاران بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان و موسسه رسانه‌های تصویری جلسات منظمی روزهای دوشنبه برگزار می‌کنیم که از حدود سه ماه قبل این اتاق فکر تشکیل شده است و تصمیمات در حوزه بین‌الملل با همفکری این دوستان گرفته می‌شود و چگونگی حضور در جشنواره کن هم از محصولات همین جلسات است.

او با بیان اینکه امسال هم مانند گذشته چتر سینمای ایران در همان جای قبلی برپا می‌شود، ادامه داد: با همفکری دوستان تغییراتی در طراحی غرفه در جهت تنوع بوجود آوردیم که توسط موسسه میرمیران به صورت رایگان انجام شد و متفاوت از گذشته خواهد بود. در واقع از میان سه طرحی که آماده شده بود یک طرح در اتاق فکر انتخاب شد که اجرا می‌شود.

وی درباره حاضران در چتر سینمای ایران گفت: بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در چتر سینمای ایران حاضر خواهند بود و با موافقت آقای مسافرآستانه امسال شاهد حضور موسسه رسانه‌های تصویری هم در چتر سینمای ایران خواهیم بود و از موسسات خصوصی هم آریا صنعت تخیل، موسسه فیلمیران و کانون ایران نوین حضور دارند.

امینی اظهار امیدواری کرد از سال آینده دیگر شرکت‌کنندگان ایرانی که غرفه‌های مستقلی در بازار کن دارند هم به زیر چتر سینمای ایران بیایند تا سینمای ایران حضور چشمگیرتری داشته باشد.

مدیرکل حوزه ریاست و بین‌الملل سازمان سینمایی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده در بازار کن گفت: منتخب محصولات بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به روال گذشته در بازار به نمایش درخواهند آمد و برای آثاری از بخش خصوصی نیز اکران‌هایی در نظر گرفته شده است. همچنین قرار شده تمامی حاضران پیشاپیش برنامه‌های دیدارهایشان را تا قبل از جشنواره تدوین کنند تا حداکثر بهره‌برداری از فرصت‌ها صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره مدیران سینمایی حضور نخواهند داشت درباره حاضران در کن اظهار کرد: برای آشنایی سینماگران کشورمان به وی‍ژه جوانان با رویدادها و تحولات روز سینمای جهان و با توجه به بودجه موجود و صرفه‌جویی در هزینه‌ها؛ امسال مدیران سینمایی جای خود را به سینماگران برگزیده جشنواره فجر داده‌اند. در جشنواره کن امسال تنها نمایندگان زبده و مجرب بخش بین‌الملل موسسات حاضر خواهند بود، از سازمان سینمایی هم تنها خود من به نمایندگی حضور پیدا می‌کنم.

امینی افزود: با تاکید آقای دکتر ایوبی و نظر شورای مشورتی اداره کل بین‌الملل سازمان که به آن اشاره شد از میان سینماگران به سراغ گروهی از برگزیدگان جشنواره فجر رفتیم. خانم نرگس آبیار و آقای مصطفی کیایی به عنوان کارگردانان فیلم‌های برگزیده بخش آرای مردمی، هومن سیدی به عنوان کارگردان فیلم برگزیده بخش نگاه نو، نوید محمودی به عنوان فیلمنامه‌نویس برگزیده بخش نگاه نو و بهروز افخمی و جمال ساداتیان به همراه تقی علی‌قلی‌زاده و احمدرضا درویش به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده بهترین فیلم دعوت شده‌اند که آقای ساداتیان به دلیل مشغله انصراف داده‌اند.

وی ادامه داد: طبق قولی هم که رئیس سازمان سینمایی داده بودند، دو برگزیده جشنواره حقیقت و فیلم کوتاه تهران هم مسافر کن خواهند بود.

وی درباره عدم حضور بازیگران برگزیده فجر که در دوره‌هایی امکان حضور در جشنواره کن برایشان فراهم بود، اظهار کرد: اگر امکانات مالی میسر بود، بازیگران و دیگر برگزیده‌ها هم برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شدند اما تصمیم گرفتیم اولویت را به کارگردانان و تهیه‌کنندگان بدهیم.

امینی ادامه داد: مهمانان در دو گروه پنج روزه در کن حاضر خواهند بود و به فراخور تخصص آنها برای روزهای حضورشان برنامه‌ریزی شده است.

وی دیگر حاضران در این دوره کن را ابراهیم داروغه‌زاده – معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و زهرا مشتاق (منتقد) معرفی کرد و گفت: تصمیم داشتیم نماینده‌ای از رسانه‌ها در این جشنواره حاضر باشند اما با توجه به بالا بودن تعداد خبرنگاران و دشواری انتخاب در نهایت تصمیم گرفتیم یک نفر از انجمن منتقدان به انتخاب خودشان همراه ما باشد تا در نهایت این حضور چندروزه فتح بابی برای دوره‌های آینده و حضور ثابت خبرنگاران در این رویداد معتبر سینمایی باشد.

امینی از برپایی برنامه‌ای با عنوان عصرانه ایرانی در سومین روز برپایی جشنواره کن خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های دور، ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر ضیافت شامی برای شرکت کنندگان در فستیوال برگزار می‌کرد که امسال با توجه به شرایط اقتصادی که داریم، تصمیم گرفتیم یک عصرانه ایرانی در محل چتر سینمای ایران برگزار کنیم تا ضمن دعوت از سینماگران و صاحبان کمپانی‌های معتبر سینمایی دیگر کشورها، فرصت آشنایی با فعالیت‌های سینمایی کشورمان و برنامه‌هایمان در کن را فراهم کنیم.

این مدیر سینمایی ادامه داد: تبلیغات وسیعی برای معرفی سینمای کشورمان در کن در نظر گرفته شده که ضمن تبلیغاتی که در سطح بازار برای معرفی جشنواره فیلم فجر، حقیقت، سینمای جوان و موسسات سینمایی می‌شود، در جلد نقشه جشنواره راهنمای جشنواره که از روز اول بین همه حاضران توزیع می‌شود و همیشه آن را به همراه خواهند داشت، با درج آدرس غرفه کشورمان، با جمله «منتظر دیدارتان هستیم» حاضران را دعوت به بازدید از غرفه سینمای ایران کرده‌ایم که مطمئن هستیم آمار بازدید را به طور چشمگیری بالا خواهد برد.

امینی با اظهار امیدواری از اینکه برنامه‌های در نظر گرفته شده در کن به خوبی پیش برود خاطر نشان کرد: امیدوارم شش ماه بعد جلسه‌ای با حضور خبرنگاران تشکیل دهیم و نتیجه دستاوردهای این سفر را اعلام کنیم؛ چرا که باور دارم حضور شایسته فقط نیمی از کارمان است و زمانی باید منتظر قضاوت و نمره قبولی باشیم که نتایج حضور و مذاکرات، تعاملات و به طور کلی دستاوردهایمان را به نمایش بگذاریم.


 تاريخ ارسال: 1393/2/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.