پرده سینما

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

علیرضا انتظاری

   

 

 

 

 

 

 

 

 

محمدمهدی عسگرپور. عکس از الهام عبدلیدر نخستین نشست رسانه ای سال جدید، مدیرعامل خانه سینما تنهاتر از همه اسلاف خود در طول سال های گذشته به نظر می رسد. محمدمهدی عسگرپور به رغم سوابق دراز مدت در حوزه مدیریت، اکنون روی صندلی مدیرعامل خانه سینما اندکی نامطمئن جلوه می کند. موافقان او بر این اعتقادند که وی سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و توانسته خانه سینما را از ورطه بحران های مهیبی برهاند. و مخالفانش زمزمه سر می دهند که او فاقد جذابیت، مدارا منشی یا نفوذ لازم  برای اداره مسئولیت هایش است. با این حال این غیر قابل انکار است که عسگرپور قطعاً نسبت به برخی افراد، که قبل از وی روی صندلی ساختمان شماره 23 کوچه سمنان نشسته بودند از سلامت نفس بیشتری برخوردار است.

در آخرین روزهای سال گذشته عسگرپور در مقام مدیرعامل خانه سینما الگوهای رفتاری این منصب را دگرگون کرد. او در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا، به خاطر کاستی هایی که خانه سینما در مواجهه با مشکلات افراد زیرمجموعه اش داشته از اعضای خانه سینما عذرخواهی کرد و به این ترتیب منش متفاوت و دگرگونش با الگوهای مدیریتی رایج را بار دیگر نشان داد. از سوی دیگر عسگرپور با خط مشی معاونت امور سینمایی و مدیرکل نظارت و ارزشیابی که عموماً به شکل نهان و گاه آشکار جلوه گر می شد و بیشتر بر سر مسائل سیاسی بود، ناهمخوان به نظر می رسید. این برگ برنده بزرگی هم برای خانه سینما و هم برای عسگرپور بود. چراکه تجربه تاریخی نشان داده مدیران خانه سینما همواره از استقلال فکری و عملی اندکی در برابر معاونت امور سینمایی و اداره کل نظارت و ارزشیابی برخوردار بوده اند. استقلال عسگرپور باعث شد تا بنا به نقل قولی از خود او، سازمان ها و نهادهای مختلف در برابر تعهداتشان به او و خانه سینما کارشکنی کنند. علیرغم اینکه او در سال گذشته تقریباً تندتر از هر مدیرعامل دیگری در تاریخ خانه سینما بر سر مواضعش پیش رفت، تا امروز نتوانسته تصویر کاملی از خودش نه تنها از یک قهرمان، بلکه حتی از یک مدیر عامل پرجذبه و فراموش نشدنی در ذهن اکثر اشخاصی که عضو انجمن ها و تشکل های صنفی خانه سینما هستند به جا بگذارد. این ناکامی ممکن است به مسائل مختلفی مثل فقدان جذابیت های فردی، یا بلاتکلیفی های شخصی (که در حوزه فیلمسازی عسگرپور هم جلوه گر شده بود) مربوط باشد. اما مسئله اصلی ناکامی عسگرپور چیز دیگری است.

علیرغم اینکه در دهه 1370 عسگرپور یکی از مؤثرترین مدیران شبکه دوم سیما بود و موجبات ساخته شدن بسیاری از تولیدان خوب سینمای ایران را فراهم کرد، اما اکنون او در خانه سینما ناتوان و ناکارآمد به نظر می رسد. رابطه خانه سینما و معاونت امور سینمایی به سردی بی سابقه ای گراییده است. از سویی عسگرپور نتوانست اختلاف نظر با جواد شمقدری را از طریق افراد منطقی تر و باهوش تری نظیر علیرضا سجادپور حل و فصل کند، از سوی دیگر موفق نشد زمینه حمایت های مالی از خانه سینما را از طریق جلب حمایت بخش های خصوصی سامان بخشد، و از طرف دیگر حتی در روزهای آخر سال او به خاطر دوستی های دیرینه با یکی از کارگردانان سینما خود را درگیر چالش سیاسی بی منطقی کرد. با این همه هیچکدام از این ها دلیل ناکارآمدی او نیست. عسگرپور نمی تواند و احتمالاً نخواهد توانست دوران موفق مدیریت در شبکه دوم تلویزیون را، در ساختمان شماره 23 کوچه سمنان تکرار کند. و دلیل اصلی آن مجموعه مدیریتی اسفنجی شکل و پر خللی است که جزء ساختار خانه سینماست. این واقعیت تلخی است اما همیشه ی تاریخ، در هیئت مدیره خانه سینما هرکسی فقط به فکر خودش بوده! اصولاً نحوه ی ورود اعضاء به هیئت مدیره خانه سینما و پسزمینه روحی آنها که به سابقه «هنری» اتکاء دارد، نه سابقه «مدیریتی» باعث می شود در هر لحظه ای هر یک از «یاران»ی که مدیرعامل به آنها اتکا دارد ناچار شوند به شکل آشکار یا در پس پرده،  از مسئولیت سر باز زنند. ماهیت مدیریت در خانه سینما با حفظ منافع صنوف و افراد مختلفی تعریف شده که در مقاطعی مانع الجمع می شوند. این تضاد و تعارض غریبی است که دامان هر مدیرعاملی را گرفته و باعث شده او پس از دوره کوتاه مدتی مدیریت رسیدگی به منافع شخصی –و نه منافع صنفی-  را به صلاح و صرفه ببیند. از این رو افرادی نظیر محمد مهدی عسگرپور که در این حوزه از سلامت نفس نسبی برخوردارند، در مواجهه با این نظام پیچیده نمی توانند به موفقیت برسند. در حالی که مخالفان عسگرپور در معاونت سینمایی یا اداره کل نظارت و ارزشیابی و حتی بنیاد سینمایی فارابی با چنین فرایند پیچیده ای سروکار ندارند و از بافت یکدستی در حوزه مدیریت بهره مند هستند. از این رو آنان در رودررویی با عسگرپور موفق تر به نظر می رسند.

عسگرپور در وضعیت دشواری قرار دارد که باید با بهره گیری از ذکاوت ذاتی، سلامت نفس، و شانسی که همیشه با بخت اش همراه بوده از آن به سلامت برهد. احساس می کنم امسال سال خوبی است. سال خوبی هاست. از این رو او می تواند این کشتی را به سلامت به ساحل نجات برساند. برایش آرزوی موفقیت می کنم.

غلامعباس فاضلی

 

 

**********

 

 

رضا منتظری

 

از چپ به راست: امین تارخ، محمد مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی

عسگرپور: بخش عمده فعالیت های سال 1389 حول محور رفاه و تامین اجتماعی خواهد بود.

نشست رسانه ای مدیر عامل خانه سینما که قرار بود ساعت 10 صبح روز سه شنبه 23 فرودین ماه در ساختمان شماره 1 خانه سینما واقع در خیابان بهار بگذار شود با دقایقی تاخیر ساعت 10:40 صبح در سالن اجتماعات خانه سینما آغاز شد .

در ابتدای مراسم کامران ملکی مدیر روابط عمومی خانه سینما ضمن عرض خیر مقدم به تمامی اصحاب رسانه ها اعلام کرد این اولین جلسه مدیر عامل خانه سینما در سال 1389 است و قرار است در این جلسه گزارش یک سال کارکرد و عملکرد خانه سینما اعلام شود . ملکی سپس از محمد مهدی عسگر پور (مدیرعامل خانه سینما) و امین تارخ (سخنگوی خانه سینما) دعوت کرد تا برای ادای توضیحات خود روی صحنه بروند .

عسگرپور و تارخ بدون حضور فرهاد توحیدی (نایب رئیس خانه سینما) که اعلام شد تا دقایقی دیگر به جلسه خواهد آمد روی صحنه رفتند.

عسگرپور در ابتدای سخنانش ضمن عرض خیر مقدم به تمامی اصحاب رسانه گفت:

ما به رسم همه ساله در ابتدای سال 1389 نشست مطبوعاتی گذاشتیم تا سرفصلهای کارهایمان را در سال 89 اعلام کنیم. سال 88 سال به شدت پر تلاطمی برای تمامی کشور بود که باعث شد بسیاری از نهادها و سازمان ها تا مرز تعطیلی کشانده شوند، اما خانه سینما تمامی این ها را پشت سر گذاشت و در بسیاری از جهات موثر تر از سالهای قبلش هم عمل نمود.

عسگرپور ادامه داد: یکی از مهمترین بحثهای ما در سال 88 حوزه رفاه و تامین اجتماعی بود و یکی دیگر از افتخارات ما حضور هیئت ایرانی در آکادمی اسکار و  کشور فرانسه بود. وجه غالب فعالیتهای ما در سال 88 در حوزه رفاه و تامین اجتماعی شکل گرفته است. عسگرپور افزود: برای سال 89 ما بخش عمده ای از فعالیتهایمان را در حول محور رفاه و تامین اجتماعی بیان می کنیم. اساسا نگاهی که در طی سالیان به وجود آمده این است که آیا دولت و مجموعه نظام یک نهاد صنفی مانند خانه سینما را نقطه اتصال خود با مردم می داند یا فقط جنبه تزئینی آن را در نظر می گیرد؟ مثلا در حوزه سینما دولت می تواند به صورت مستقیم و بدون واسطه با سینماگران در ارتباط باشد که این اشتباه است و به دلیل چنین نگاهی که در طول سالیان مختلف بوده ما لطمات زیادی را در بخش رفاه و تامین اجتماعی دیده ایم.

متاسفانه بعد از گذشت 30 سال از انقلاب و ادعای انقلاب فرهنگی داشتن ما همچنان درگیری مان بر سر موضوعات پیش پا افتاده ای چون: بیمه تکمیلی و بیمه بیکاری و... است. دولت انجام و اجرای بیمه بیکاری هنرمندان را بر عهده خانه سینما می بیند، اما خانه سینما این مهم را در توانایی خود نمی بیند. بحث بیمه بیکاری هنرمندان حدود 2 سال پیش با حضور کارگردانان سینما در حضور رئیس جمهور مطرح شد و ما بسیار آن را پیگیری کردیم، اما متاسفانه تا این لحظه هیچ اتفاق مثبتی برای این قضیه نیفتاده است. یکی دیگر از بحثهای مهم ما در سال 88 و سال 89 بر سر مسئله امنیت شغلی است که من در اینجا از آقای تارخ خواهش می کنم که در مورد آنها توضیحاتی را به شما ارائه کنند.

 

 

-برگزاری ورک شاپ بین المللی

-دبیر جشن امسال فرهاد توحیدی

-نشان «ایسان» و جلوگیری از سرقت هنری

رئیس خانه سینما در ادامه سخنانش چنین گفت: ما امسال چند ورک شاپ بین المللی خواهیم داشت که احتمالا یکی از این ورک شاپ ها را که ورک شاپ فیلمبرداری خواهد بود در یکی از کشورهای خارجی برگزار خواهیم نمود. دبیری چهاردهمین جشن خانه سینما هم بر عهده آقای فرهاد توحیدی خواهد بود.

همچنین یک موسسه بین المللی با نام (ایسان) وجود دارد که خانه سینما به عنوان نماینده رسمی آن در ایران پذیرفته شده و به زودی فرمهایی توسط خانه سینما به عوامل تولید فیلمها و سریالها ارائه می شود که میتوانند تمامی آثار صوتی و تصویری شان را دارای مهر «ایسان» کنند که در حوزه های سرقت و سوء استفاده های دیگر قابل پیگری بین المللی باشد.

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلیتارخ: تهیه کننده ها، مشکل بزرگ خانه سینما

در ادامه جلسه امین تارخ سخنگوی خانه سینما چنین گفت :

من می خواهم به بحث شیرین تهیه کنندگان بپزدازم. مسئله تهیه کنندگان یک مشکل و معضل بزرگی بوده که از آغاز تا کنون مطرح شده است. هیئت مدیره قبلی در سال 85 تصمیم گرفت نهادی را با عنوان «شورای عالی تهیه کنندگان» تاسیس کند و اساسنامه این شورا از این حکایت می کرد که چگونه می شود پراکندگی موجود را از بین برد و ما در آینده بتوانیم صنفی داشته باشیم با عنوان صنف تهیه کنندگان سینمای ایران. تا پایان سال 86 شورای عالی تهیه کنندگان به رغم تلاشهای فراوان به نتیجه نرسید و یک هیئت سه نفره از سوی هیئت مدیره خانه سینما متشکل از آقایان هاشمی، توحیدی و رئیسیان موظف شدند با تهیه کنندگان وارد مذاکره بشوند اما به علت عدم همکاری تهیه کنندگان این نشستها هم به نتیجه مطلوب نرسید.

 

توحیدی: تقاضای آزادی جعفر پناهی

فرهاد توحیدی نایب رئیس خانه سینما نیز سخنانش را اینگونه آغاز کرد: من قبل از آغاز سخنانم می خواهم آرزویی بکنم، امیدوارم که این آخرین جلسه ای باشد که ما تقاضای آزادی جعفر پناهی را داریم، ما نامه های متعددی به رئیس جمهور که ایران را آزادترین کشور دنیا اعلام کرده است فرستادیم ولی تا کنون نتیجه ای نداشته است . ما تقاضا داریم که هیچ فیلمسازی را به خاطر ساخت فیلم اش دچار مشکل نکنند.

توحیدی در ادامه چنین گفت: من به عنوان دبیر چهاردمین جشن خانه سینما انتخاب شده ام و قصد دارم که این جشن را با قوت هرچه تمام تر برگزار کنیم و بتوانیم آثاری را که سال گذشته نتوانستند به بوته داوری گذاشته شوند را امسال در کنار سایر آثار دیگر مورد داوری خود قرار دهیم. ما توافقهای لازم را با حامی مالی خود از هم اکنون انجام داده ایم و امیدواریم که بتوانیم نمایشگاه توانمندی های سینمای ایران را در کنار این جشن برگزار نماییم.

توحیدی افزود : ما مدتهاست که می خواهیم بانک فیلمنامه ایران را به بانک آثار تبدیل کنیم تا سایر هنرمندان بتوانند جدا از ثبت فیلمنامه هایشان، موسیقی و طراحی صحنه و لباس و... را در آنجا به ثبت برسانند که به امید خدا این امر تا پایان امسال عملی خواهد شد.

 

امین تارخ. عکس از الهام عبدلیتارخ: هیچ عضوی را نداریم که راجع به آینده اش امیدوار باشد.

پس از اتمام سخنان توحیدی امین تارخ در جملاتی گفت: در ارتباط با حیطه امنیت شغلی چند نکته دارم که می گویم . امنیت شغلی اصولا یکی از معضلات همه اعضای صنوف 29 گانه خانه سینماست و ما هیچ عضوی را در هیچ صنفی سراغ نداریم که در ارتباط با شرایطی که دارد رضایت خاطر داشته باشد و هیچ عضوی را هم نداریم که راجع به آینده اش امیدوار باشد. ما از اسفند سال 87 داریم روی این نکته کار می کنیم که تمامی اعضای صنوف خانه سینما دارای یک شماره واحد صنفی شوند. مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی که هریک از اعضایشان شماره مخصوص خود را دارند و ما تمام پیش نیازهای این امر را فراهم کردیم و اطلاعات تمامی افراد را جمع آوری نمودیم و اعلام کردیم که همه صنوف با هم پیمان ببندند که جز از افراد صنف خودشان کسی را برای کار در سینما نیاورند و اگر آوردند 35 درصد منافع حاصله را در صندوقی به نام حمایت شغلی بریزند اما متاسفانه این امر تا کنون محقق نشده است.

 

عسگرپور: مجمع عمومی خانه سینما بعد از جشن شهریورماه

در ادامه این جلسه محمد مهدی عسگر‌پور با اشاره به اینكه در طی 3 ماه آتی مجامع عمومی همه اصناف و در پی آن انتخابات اصناف برگزار خواهد شد، از برگزاری انتخابات مجمع عمومی خانه سینما بعد از برگزاری جشن چهاردهم خبر داد. 

وی همچنین با اشاره به بحث امنیت شغلی اظهار داشت: ورود ما به بحث امنیت شغلی باید از جمع آوری اطلاعات شروع شود و ما نمی‌توانیم از مجامع دولتی درخواست‌های را داشته باشیم در حالی كه هنوز اطلاعات ما از صنوف مختلف كافی نیست. اما در حال حاضر همه چیز برای پیمان نامه جمعی مهیا شده است. اما باز هم در این پیمان نامه جمعی نیز مشكل تهیه كنندگی تاثیر خود را روی همه این جریان می‌گذارد و اگر یك تهیه كننده این پیمان نامه را امضا نكند همه چیز به هم خواهد خورد و به نوعی حل معضل تهیه كنندگان با امنیت شغلی به هم گره خورده است و در كنار آن باید نوع نگاه دولتمردان به بحث فرهنگ كه همواره یك نگاه سینوسی بوده است، اصلاح شود.

 

پرسش و پاسخ: هیچ اطلاعی از شورای عالی سینما نداریم

در ادامه جلسه یکی از خبرنگاران نسبت به نام بردن از جعفر پناهی و عدم توجه به بازداشت محمد نوری زاد به رئیس خانه سینما اعتراض کرد که عسگرپور در پاسخ گفت: تمام درخواست ما در مورد آقای پناهی كه آقای نوری زاد هم در مكاتبات ما وجود داشته است این بود كه آن شفاف سازی كه دائما از آن دم می‌زنید اتفاق بیفتد و اگر خیانتی صورت گرفته اعلام كنیم و این موضوع به صورت شفاف بیان شود چرا كه عدم اعلام شفاف موضوعات به سوء تفاهمات دام می‌زند و درخواست ما روشن شدن این موضوع برای یك نهاد صنفی است و خواستار آن شدیم كه به ما پاسخ بدهند و شاید ما در این زمینه بتوانیم كمكی انجام دهیم. 

وی تصریح كرد: در كل مجموع فعالیت‌های ما منجر به برخی از مرخصی‌ها و آزادی‌ها شده است كه امیدواریم این موضوع كاملا نتیجه بدهد. 

عسگرپور در خصوص سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد موضع رسمی خانه سینما نسبت به تشکلی شورای عالی سینما چنین گفت: ما در این زمینه هیچ اطلاعی نداریم و اصلا کسی با ما وارد این بحث نشده است و مسلما اطلاعات شما از ما بیشتر است!

عسگرپور در ادامه این نشست در توضیح سئوالی در خصوص گرانی قیمت بلیت سینما اظهار داشت: بلیت سینما و قیمت آن معادلات ساده‌ای ندارد و شما تنها با خروجی آن مواجه می‌شوید و از آن طرف هم چاره‌ای نیست كه در برخی مواقع بلیت گران شود و این جور مواقع تنها حمایت‌های دولتی در حوزه اكران چاره‌ ساز است و این بخش را باید دولت پر كند.

رئیس خانه سینما در پاسخ به سوالی که گفته بود چرا روابط میان خانه سینما و وزارت ارشاد ضعیف شده گفت:خب همیشه یک سری معضلاتی وجود دارد و بیشتر بحثها هم سلیقه ای است. یک وقت چیزی را من می پسندم و دیگری نمی پسندد؛ و یک وقت او می پسندد و من نمی پسندم.

عسگر پور در خصوص سوالی که گفته بود موضع شما در خصوص رسانه های خانگی و تولید فیلمهای بی محتوایی مثل به روح پدرم و مامان بریم خواستگاری و... چیست جواب داد: این را بگویم که البته فیلمهایی که روی پرده هم هستند چیزی بیشتر از آن دست از فیلمهای خانگی ندارند و در کل این وزارت ارشاد است که باید پاسخگوی چنین وضعیتی باشد. 

 

عکس ها از: الهام عبدلی

 

 

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگیها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

شمقدری: شورای عالی سینما قانونی شد

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را "کیش" کرد

دعوت بیش از 120 سینماگر برای حضور در گردهمایی اصناف سینمایی

پافشاری شمقدری بر تغییر و تحول در خانه سینما

توحیدی: دولت برای امنیت شغلی اهالی سینما چه کرده است؟!

شمارش معکوس آغاز شد!

 

  


 تاريخ ارسال: 1389/1/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

خیلی جالبه درست مثل تیم فوتبال این پاس به آن میدهند و آن دیگری پاس به این ! مدیر عامل خانه سینما میگوید من در مورد فیلمهای رسانه خانگی نظری ندارم و فیلمهای روی پرده هم مثل همان ها هستند و بروید از وزارت ارشاد سوال کنید . آخر این یعنی چی ؟ اگر شما مدیر عامل خانه سینما هستی باید یک فکری برای این معضلات بکنی دیگر !

0+0-

سه‌شنبه 24 فروردي 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.