پرده سینما

روزنامه کیهان: بزرگداشت کیمیایی با هزینه سناتور پهلوی برگزار شد!

پرده سینما






 

 

 

مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی کارگردان سینما، عصر 18 اردیبهشت‌ماه در کانون زبان پارسی وابسته به بنیاد موقوفات محمود افشار (سناتور و وزیر رژیم شاهنشاهی) برگزار شد.

 

مسعود کیمیاییدر این مراسم افرادی همچون داریوش شایگان، بهروز افخمی،‌ هوشنگ گلمکانی، منوچهر اسماعیلی،‌ جعفر والی، جواد مجابی، احمد پوری، احمد طالبی‌نژاد و ... به تعریف و تمجید از شخصیت کیمیایی و آثار پرفروش 35 سال پیش وی پرداختند.

 این مراسم با مدیریت علی دهباشی سردبیر فصلنامه بخارا (ارگان فعالان بنیاد مطالعات ایران) وابسته به اشرف پهلوی و به هزینه موقوفه محمود افشار ترتیب داده شده بود. از جمله نکات جالب توجه این مراسم می‌توان به نام بردن از مسعود کیمیایی به عنوان «کسی که به لهجه تهرانی ارزش ادبی داد(!)» اشاره کرد. همچنین «ادیب بودن» کیمیایی که از سوی یکی از شرکت‌کنندگان مطرح شد. گفتنی است کیمیایی از فیلمسازان مورد حمایت در دوره منحوس شاهنشاهی بود که برخی رمان‌های نگارش شده به دست وی به علت آمیختگی شدید مفاهیم غیر ادبی و غلبه عبارات غیر قابل انتشار بر اصل متن اجازه نشر در هیچ دوره‌ای نیافت. جالب توجه است که در دوره بی‌مخاطبی سینمای فیلمفارسی مجموعه‌ای از دلدادگان ادب و هنر شاهنشاهی دلجویی از کیمیایی با دست‌کم 50 سال دورافتادگی شخصیتی از نسل امروز را به جان خریده‌اند.

شایان ذکر است جایزه دوره سیزدهم موقوفه افشار در سال 1383 به «ریچارد فرای» تعلق گرفته بود و هم‌اکنون تولیت این موقوفه «وصی ریچارد فرای» نیز می‌باشد. افشار پیش از مرگ خود فراماسون‌های باسابقه‌ای چون سناتور آموزگار (وزیر فرهنگ پهلوی)، اللهیار صالح (وزیر دارایی، دادگستری و کشور پهلوی) و محمدعلی هدایتی (وزیر دادگستری پهلوی) را به عنوان وصی معرفی کرده بود. پس از انقلاب، واقف  افرادی همچون کامران فانی، کاظم موسوی بجنوردی و ... را به عنوان هیئت امنای موقوفه افشار با دارایی و ثروت منقول و غیر منقول قابل توجه در بهترین مناطق شمالی تهران و غیره انتخاب کرد! مصطفی محقق داماد نیز ریاست شورای تولیت و هیئت مدیره بنیاد موقوفات محمود افشار را برعهده دارد! هم‌اکنون این بنیاد اسپانسر مالی طیف بزرگی از اصلاح‌طلبان سکولار می‌باشد.


 تاريخ ارسال: 1393/2/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.