پرده سینما

منیژه حکمت: نامه‌ای به رئیس جمهور به خاطر باندبازی‌های سینمایی خواهم نوشت!

پرده سینما






 

 

 

منیژه حکمت گفت: دوست دارم در ارتباط با شرایط فعلی و موجود نامه سرگشاده ای را برای رئیس جمهور بنویسم و به زودی این کار را خواهم کرد.

 

منیژه حکمتمنیژه حکمت در پاسخ به سوال هنرنیوز در ارتباط با فضای فعلی سینما با وجود گذشت زمان قابل توجهی که از زمان مدیریت آن می‌گذرد گفت: وضعیت موجود برای افرادی که با مدیران رفاقت نزدیکی دارند مناسب است ارتباطی به راستای فکری شما ندارد که به چه می‌اندیشید به فرهنگ مردم یا به حساب‌های بانکی تان. افرادی که رابطه دارند به میدان می‌آیند و کارهایی را به همراه مدیران برنامه ریزی می‌کنند و در ‌‌نهایت هم انجام می‌دهند و روز از نو روزی از نو. اتفاق خاص دیگری نمی‌افتد یک عده ثابت در چرخه تولید هستند که دائم در حال کار هستند.

وی در ادامه افزود: در این شرایط تعدادی خاص کار می‌کنند که به نظر می‌آید این افراد دارای ضوابط و روابطی خاص هستند. چطور امیدوارم به این دوستان که فعلا دور هم جمع هستند خوش بگذرد، بقیه هم حتماً جای آن ها برای فرهنگ مردم دلسوزی خواهند کرد.

می‌شود در شرایطی که بخش زیاد و بزرگی از جامعه سینماگران بیکار هستند یک عده‌ای که در اقلیت هم هستند باید دائم سر کار و پروژه‌های مختلف باشند؟!

حکمت در ادامه افزود: بنده و امثال بنده دیگر به این نوع موضوعات، رفتار‌ها و دیدن روابط این گونه که توضیح دادم عادت کرده‌ایم متاسفانه در ساختمان سینمایی کشور ما روابط عشیره و قبیله‌ای همواره حاکم بوده است و هم اکنون هم در آن هیچ نوع تغییری ایجاد نشده است. ما فقط نظاره گر شرایط به وجود آمده هستیم اما این را می‌گویم که تنها کاری که از دستمان بر می‌آید این است که بعد از سی سال تلاش و تجربه در حرفه سینما رسالت خودمان را انجام دهیم. به نظرم این تنها کاری است که نه تنها به عنوان یک سینماگر بلکه به عنوان یک شهروند می‌توانیم انجام دهیم. در این چند ماه مدام شاهد این مواردی که اشاره کرده‌ام بوده‌ایم امیدوارم به این دوستان که فعلا دور هم جمع هستند خوش بگذرد، بقیه هم حتماً جای آن ها برای فرهنگ مردم دلسوزی خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در راستای برنامه ریزی و سیاست گذاری‌های فرهنگی مدیران سینمایی چقدر با سینما گران جلسه می‌گذارند و نظرات آن‌ها چه جایگاهی دارد گفت: به هرحال آن‌ها نظرخواهی می‌کنند اما فقط از دوستان خودشان و فعلاً

چطور می‌شود در شرایطی که بخش زیاد و بزرگی از جامعه سینماگران بیکار هستند یک عده‌ای که در اقلیت هم هستند باید دائم سر کار و پروژه‌های مختلف باشند؟!

اصحاب سینماگر جایگاهی ندارند و باید همچنان امیدوار باشیم که اتفاق خوبی بیافتد.

کارگردان فیلم سینمایی زندان زنان در ادامه افزود: به هرحال این وضعیت دردناک است در سینما طیف‌های فکری گوناگونی درحال کار هستند افراد مختلفی عاشقانه برای سرپا نگه داشتن هنر سینما کار می‌کنند آن‌ها دلسوازن این هنر- صنعت هستند و فقط این رانتخوار‌ها نیستند که قرار است جریان سینما را رقم بزنند افرادی هم وجود دارند که شرافتمندانه کار می کنند. در این راستا به زودی یک نامه سرگشاده را به آقای رئیس جهور محترم دکتر روحانی خواهم نوشت فعلاً انتظار می‌کشم که شرایط آرام شود و حتماً خیلی روشن و شفاف حرف‌هایم را خواهم زد. ما فرزند این سرزمین هستیم و باید برای آن تلاش و کار مستمر کنیم که نتیجه‌های خوبی در عرصه فرهنگ داشته باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی سه زن در ارتباط با اینکه در سال جاری بر فرهنگ تاکید ویژه وبه نظر شما تصمیم گیری مدیران چقدر در راستای فرهنگ سازی بوده است گفت: با این شرایط که شاهد هستیم فرهنگ مردم اهمیتی ندارد حتی در سالی که بر فرهنگ تاکید شده است این حساب‌های بانکی است که دارای اهمیت است البته این نگاه حاصل رفتار‌ها و بازخورد‌هایی است که ازسوی دوستان می‌بینیم در حقیقت فرهنگ مردم جایگاهی ندارد.

وی در ادامه افزود: ما به عنوان افرادی که در حوزه سینما دارای تجربه هستیم و به نوعی به بلوغ فکری رسیده‌ایم باید

ما شاهد سلیقه‌های مدیریتی متنوعی نیستیم و بد‌تر از همه این است که خودشان را برتر می‌دانند و تمامیت خواهی در رفتار آن‌ها موج می‌زند.

تلاشمان را برای فرهنگ سازی این سرزمین کهن انجام دهیم و درکار‌‌هایمان دغدغه‌های خودمان را فریاد بزنیم. ما در تمام این سال‌ها با بی‌مهری مسئولین طرف بوده‌ایم ولی همچنان کار کردیم. ما مستقل به دور از این بازی‌ها که هیاهو ایجاد می‌کند و این رانت‌ها که رسالت کار و اثر هنری را زیر سوال می‌برد کار خواهیم کرد.

حکمت در ادامه گفت: در شکل مدیریت فعلی همه با هم آشنا هستند و سابقه‌شان هم روشن و گواه همه چیز است همه این دوستان طیف فکری شان یکی است و جالب اینکه در همه عرصه‌ها هم وجود دارند و باید در همه زمینه‌ها همین افراد برای ما و سینمایمان تصمیم گیری می‌کنند و ما شاهد سلیقه‌های مدیریتی متنوعی نیستیم. و بد‌تر از همه این است که خودشان را برتر می‌دانند و تمامیت خواهی در رفتار آن‌ها موج می‌زند. در این شرایط حتماً افرادی ویژه و ویژه خوار هستند.

این تهیه کننده و کارگردان در پایان گفت: ما اکثریت سینما هستیم و اکثریتی که بیکار هستند، خانه نشین هستند و حداقل انگشت شماری که در سینما صاحب همه چیز شده‌اند در تمام دوره‌ها با هر تفکر مدیریتی حضور داشتند و تمام امکانات برای آن‌ها بوده است. ما و سینماگرانی همچون بنده چند سال دیگر باید کار کنیم تا خودمان را اثبات نماییم. وقتی ناامیدی باشد وقتی حوصله نباشد وقتی انرژی کم شود و کار نایاب شود اتفاقات خوب و تاثیر گذاری در هنر ما نمی‌افتاد.


 تاريخ ارسال: 1393/2/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>یکی از امای این سینما:

خانم نفرمایین تو رو خدا شما که خودی خودی خودی هستین. تونس میرین این ور میرین اون ور میرین

2+1-

سه‌شنبه 30 ارديبهž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.