پرده سینما

ورایتی برندگان احتمالی نخل‌ طلای کن را معرفی کرد

پرده سینما






 

 

 

شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن در حالی‌ امشب (شنبه) با برگزاری مراسم اختتامیه پایان می‌یابد که نشریه معتبر ورایتی در گزارشی به پیش‌بینی برندگان جوایز امسال در بخش‌های گوناگون پرداخته است.

 

جشنواره فیلم کنبه گزارش ایسنا، پیش از اینکه فیلم‌های بخش رقابتی امسال کن اعلام شوند، اغلب پیش‌بینی‌ها براین اساس بود که نائومی کاواسه، کارگردان ژاپنی مورد علاقه جشنواره کن که سابقه کسب دوربین طلا و جایزه بزرگ این رویداد معتبر سینمایی را با فیلم‌های هنری و متفکرانه‌اش دارد، اصلی‌ترین شانس کسب نخل طلای خواهد بود.

البته پیش‌بینی کسب نخل طلا برای کاواسه نه به آن دلیل است که فیلم دو پنجره یک شاهکار سینمایی است - گرچه خود کاواسه بر این باور است - بلکه به این دلیل که او یک فیلمساز زن است و جین کمپیون، تنها برنده زن نخل طلا نیز از قضا امسال رئیس هیات داوران بخش رقابتی است.

این شانس را برای کسب نخل طلای بهترین فیلم می‌توان برای آلیس رواچرا، کارگردان ایتالیایی فیلم شگفتی - دیگر فیلمساز زن حاضر در بخش رقابتی - نیز متصور شد که نسبت به کاواسه جوان‌تر است.

فارغ از اینکه جین کمپیون در نشست مطبوعاتی افتتاحیه جشنواره کن به کوچک شمردن نقش زنان در صنعت سینما اشاره کرده، اما بعید است که جشنواره‌ای به اعتبار کن جایزه اصلی‌اش را تنها بر مبنای جنسیتی به فیلمی اعطا کند و اگرچه فیلم کاواسه پس از نمایش بازخوردهای نسبتا خوبی نیز دریافت کرده، اما مطمئنا کمپیون و سایر اعضای هیات داوران بخش رقابتی، 17 فیلم دیگر که در 10 روز قبل به نمایش گذاشته شده‌اند را نادیده نخواهند گرفت.

با توجه به قانون جشنواره کن که هیچ فیلمی نمی‌تواند به طور همزمان بیش از یکی از جوایز نخل طلا‌، جایزه بزرگ‌، کارگردانی‌، بازیگر زن و مرد را کسب کند، نشریه ورایتی به پیش‌بینی بخت‌های اصلی کسب نخل طلا در بخش رقابتی شصت‌وهفتمین جشنواره کن پرداخته است.

طبق پیش‌بینی منتقدان ورایتی، فیلم لویاتان ساخته آندری زیاگینتسف اصلی‌ترین شانس کسب نخل طلای امسال است. این کارگردان در سال 2011 نیز با فیلم النا در جشنواره کن حضور داشت، اما به سب حضور در بخش نوعی نگاه به جمع فیلم‌های رقابتی راه نیافت.

این درام غمگین با بازی‌های درخشان‌، روایتگر داستان نزاع حقوقی میان یک خانواده و یک شهردار فاسد است که پس از نمایش به سرعت توجه منتقدین سینمایی را به خود جلب کرد و از آن به عنوان اصلی‌ترین شانس کسب جایزه اصلی جشنواره نام برده شد.

از سوی دیگر، فیلم خواب زمستانی جدیدترین ساخته نوری بیلگه جیلان اصلی‌ترین رقیب فیلم لویاتان محسوب می‌شود. این کارگردان سرشناس تُرک تمامی جوایز معتبر جشنواره کن غیر از نخل طلا کسب کرده است. تماشای خواب زمستانی که شاید مهمترین اثر ساخته شده جیلان محسوب شود با مدت زمان 196 دقیقه‌ای می‌تواند برای هیات داوران خسته‌کننده باشد.

دو روز و یک شب از برادران داردن و آقای ترنر ساخته مایک لی نیز از جمله فیلم‌های بخش رقابتی هستند که منتقدین استقبال خوبی از آنها کرده‌اند، اما این دو کارگردان پیش از این نخل طلا را در کارنامه سینمایی دارند که این امر شانس آنها را کمتر می‌کند.

ژان لوک گدار، کارگردان بزرگ فرانسوی که امسال با فیلم جالب و سه‌بعدی خداحافظی با زبان به جشنواره کن آمده است تا کنون هیچ جایزه‌ای در جشنواره کن کسب نکرده و شاید این آخرین شانس این کارگردان برای برگزیده شدن در کن باشد و مطمئنا جین کمپیون این موضوع را نیز نادیده نخواهد گرفت.

منتقد ورایتی در بخش جایزه بزرگ جشنواره کن بیشترین شانس را برای فیلم آقای ترنر ساخته مایک لی متصور شده است. شاید این فیلم زندگی‌نامه تاکنون بیشترین تحسین‌ها را در جشنواره از آن خود کرده و مایک لی که احتمالا شانس کمتری برای نخل طلا دارد و مدت‌هاست جایزه‌ای از کن کسب نکرده، می‌تواند انتخاب مناسبی برای این بخش باشد.

مایک لی در سال 2010 با فیلم سال دیگر و در سال 2002 با فیلم همه‌چیز یا هیچ‌چیز به جشنواره کن آمد و دست خالی بازگشت و مهمتر آنکه عدم اعتنای جشنواره کن به فیلم Vera Drake (برنده شیر طلای ونیز) یکی از تاریک‌ترین نقاط در تاریخ این رویداد سینمایی محسوب می‌شود.

فیلم لویاتان در صورت دست نیافتن به نخل طلا، مهمترین رقیب آقای ترنر برای جایزه بزرگ کن محسوب می‌شود و پس از آن فیلم‌های مامی، تیمبکتو، خداحافظی با زبان به ترتیب دارای بشترین شانس برای به خانه بردن جایزه بزرگ کن را دارند.

فیلم تیمبوکتو ساخته سیسوکو که تصاویری تکان‌دهنده از ناآرامی‌های شمال مالی ارائه می‌دهد، اصلی‌ترین شانس کسب جایزه هیات داوران کن است. این فیلم در شب اول جشنواره کن پس از نمایش نه چندان موفق فیلم افتتاحیه گریس از موناکو به روی پرده رفت. به تصویر کشیدن ترسی توصیف‌ناپذیر و جاذبه‌ای غیرانکار در این فیلم موجب شده تا بعید به نظر برسد این فیلم دست خالی جشنواره کن را ترک کند.

بر اساس پیش‌بینی ورایتی، در بخش بهترین کارگردانی خاویر دولان برای فیلم مامی حائز بیشترین شانس دریافت جایزه است. از میان سه کارگردان کانادایی تنها او توانست با فیلمش بازخوردهای مثبتی از منتقدین بگیرد و آتوم اگویان با فیلم اسیر نمایش فاجعه‌آمیزی را تجربه کرد و دیوید کراننبرگ نیز بافیلم نقشه‌هایی به ستاره‌ها با واکنش متعادلی رو به رو شد.

در بخش بهترین کارگردانی نبت میلر کارگردان نامزد اسکار که برای اولین‌بار در یک جشنواره مهم اروپایی حضور می‌یابد با فیلم روباه گیر شانس بعدی کسب جایزه کارگردانی است. نائومی کاواسه و رورواچرا نیز شانس‌های بعدی کسب نخل طلای کارگردانی هستند.

ماریو کوتیلار که جایزه اسکار، بافتا و گلدن گلوب را در کارنامه سینمایی دارد به عنوان یک بازیگر سرشناس فرانسوی تاکنون موفق به کسب جایزه جشنواره کن نشده است، اما نقش‌آفرینی تحسین شده وی در فیلم دو روز و یک شب ساخته برادران داردن در نقش یک زن شاغل در کارخانه که شغلش را از دست می‌دهد بهترین شانس را برای او فراهم کرده تا نخل طلای کن را به ویترین افتخاراتش اضافه کند.

کوتیلار که امسال با فیلم دو روز و یک شب به بخش رقابتی کن آمده است، در دو سال گذشته نیز با فیلم‌های استخوان و زنگار و مهاجر به کن آمد و علی‌رغم بازی‌های چشمگیر در این دو فیلم بوِیژه استخوان و زنگار ساخته ژاک آئودیار، جایزه‌ای به دست نیاورد. برادران داردن که هرگاه به جشنواره کن آمده‌اند دست خالی بازنگشته‌اند، امسال بیشترین امید خود را به کوتیلار بسته‌اند.

در بخش بهترین بازیگر مرد استیو کارل برای نقش‌آفرینی در فیلم شکارچی روباه شانس اصلی کسب جایزه پیش‌بینی شده است، گرچه تیم بازیگری این فیلم شامل چانینگ تاتوم و مارک رافالو در مجموع و در کنار هم بازی بسیار خوبی ارائه داده‌اند و احتمال اعطای جایزه مشترک نیز در این بخش وجود دارد.

البته در بخش بازیگر مرد نباید بازی تیموثی اسپال در نقش آقای ترنر در فیلم اسپایک لی را نیز نادیده گرفت.

در نهایت در بخش بهترین فیلمنامه نوری بیلگه جیلان برای نگارش فیلمنامه خواب زمستانی جدی‌ترین رقیب است و در صورتی که هیات داوران در اعطای جایزه دیگری به این کارگردان ترک تبار به توافق نرسد‌، جایزه فیلمنامه بهترین انتخاب خواهد بود.


 تاريخ ارسال: 1393/3/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.