پرده سینما

همه چیز در مورد لباس لیلا حاتمی که چشم جهانیان را به خود خیره کرد!

پرده سینما






 

 

 

مرسوم است هنرمندان حاضر در جشنواره‌های فیلم، لباس‌های ویژه‌ شرکت در این مراسم را که توسط مشهورترین طراحان مد و لباس آماده شده‌، به تن کنند؛‌ اما لیلا حاتمیدر کن 2014 با یک سنت‌شکنی، لباسی را پوشید که حدود 180 سال قدمت دارد و نمونه‌ای بارز از هنر سنتی ایران، یعنی «نقده‌دوزی» است.

 

 

لیلا حاتمی اولین داور ایرانی در کن چشم جهانیان را به خود خیره کردمهرنوش شاه‌حسینی ایده‌ استفاده از این لباس تاریخی را به لیلا حاتمی داد. او آرشیتکتی است که از سال 1374 داشته‌های معماری‌اش را به طراحی لباس وارد کرد و سرانجام از سال 1384 به‌شکل مستمر به طراحی لباس پرداخت و بیشتر با نام «سُها دیزاین» شناخته می‌شود. شاه‌حسینی در شرح ماجرای انتخاب این لباس به ایسنا، گفت: وقتی خبر انتخاب لیلا حاتمی برای داوری جشنواره‌ی فیلم کن منتشر شد، او با من تماس گرفت تا درباره‌ی لباس هم‌فکری کنیم. ما 14 روز بیشتر تا آغاز مراسم فرصت نداشتیم. خانم حاتمی گفت، پیشنهادهایی را از خارج ایران برای طراحی و تهیه‌ی لباس گرفته، اما تأکید و نظر اصلی‌اش، انتخاب لباسی متناسب با فرهنگ ایرانی و همراه با حجاب و پوشیده بود.

وی ادامه داد: خانم حاتمی نظر داشت که قطعه‌ای از لباس‌های کلکسیون قدیمی پدرشان را در این مراسم استفاده کند؛ اما به‌دلیل محدودیت‌ زمانی، امکان آماده کردن چنین لباسی وجود نداشت. بعد من این ایده را دادم که در داشته‌های خانوادگی‌مان، لباسی را با این ویژگی‌ها جست‌وجو کنیم، سپس این لباس را که قدمتی حدود 180 سال دارد و روی آن با طلای خالص «نقده‌دوزی» شده است‌، پیشنهاد کردم. در واقع، این لباس از ابتدا برای مراسم جشن تهیه شده بود. شاه‌حسینی درباره‌ی این لباس تاریخی‌، توضیح داد: این کت‌ودامن به خانواده‌ی سنتی ما تعلق دارد و تا به امروز فقط یک‌بار از آن استفاده شده و پس از آن در صندوقچه‌ی شخصی و خانوادگی‌مان نگهداری می‌شد، مادرم فقط به‌خاطر ارادتی که به  لیلا حاتمی و خانواده‌ی او دارد، حاضر شد این لباس را در اختیار ما قرار دهد. خانم حاتمی برای این لباس ارزش زیادی قائل شد و بسیار خوشحال بود که در این مراسم بین‌المللی، سهمی در معرفی فرهنگ و یکی از هنرهای اصیل ایرانی دارد. وی گفت: ما برای آماده کردن این لباس قدیمی، به هیچ‌وجه به ترکیب اصلی آن دست نزدیم، فقط کمی با ظرافت، لباس تنظیم و روی پوشش بیشتر آن کار شد. برای اجرای این تنظیم‌های ظریف، کار را به تنها خیاطی که در تهران می‌شناختم و فکر می‌کردم خیاطی را مانند نقاشی انجام می‌دهد، یعنی فاطمه حاتمی سلطانی سپردم. او در عین حال تأکید کرد: ما تلاش کردیم به اصالت این لباس آن‌چنان که نظر و تأکید لیلا حاتمی نیز همین بود، دست نزنیم. در واقع، ما ایده را پیدا کردیم و ماجرا دقیقا شبیه به این بود که لباسی را برای این مراسم از موزه به امانت گرفته باشیم. این طراح لباس سپس درباره‌ی هنر «نقده‌دوزی» که روی این لباس کار شده است، توضیح داد: نقده‌دوزی از عوامل تزیین پارچه در ایران بوده که از دوره‌ی هخامنشیان رواج داشته و طرح‌هایی مانند گلدان وحشی‌، سروی‌، درختی، گل و مرغ‌، بته‌جقه، ‌اسلیمی و ستاره‌های پنج‌، شش،‌ هشت و دوازده پَر با نخ طلا روی پارچه‌های ابرشیمی‌، کتان‌، چلوار وحشی‌، پشمی‌، مخمل و ماهوت کار می‌شد. این رودوزی در دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان همراه با گلابتون و ده‌یک‌دوزی (که هنری در حال منسوخ شدن است) رواج داشت. شاردن و مارکوپولو نیز در سفرنامه‌های خود از رواج کامل این سه هنر در دوران صفوی یاد کرد‌ه‌اند. نقده‌دوزی همین حالا هم به‌عنوان بخشی از تزیینات، روی پرده‌ی خانه‌ی خدا استفاده می‌شود و هنوز هم در بخش‌هایی از ایران مانند اصفهان،‌ یزد‌، کاشان، کرمان‌، تهران‌، قزوین‌، بندرعباس‌، کردستان و خوزستان تا حدی رواج دارد.

شاه‌حسینی اضافه کرد: قدمت این لباس به‌گونه‌ای است که هر کسی از نزدیک‌ آن را ببینید، متوجه ارزش تاریخی و هنری آن می‌شود. فکر می‌کنم با توجه به عکس‌هایی هم که از خانم حاتمی در آن جشنواره گرفته شده، این لباس خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

 

لیلا حاتمی در کن

در همین رابطه بخوانید:

 

یادداشت ابوالقاسم طالبی درباره اتفاقات کن و نامه لیلا حاتمی

انعکاس وسیع نامه عذرخواهی لیلا حاتمی در نشریات و سایت‌های جهان

همه چیز در مورد لباس لیلا حاتمی که چشم جهانیان را به خود خیره کرد!

حجت الاسلام سرلک و شهریار بحرانی: لیلا حاتمی در خانواده ای محترم رشد کرده است، آبروی افراد را محترم بداریم

بیانیه لیلا حاتمی در مورد اتفاقات کن؛ ژیل ژاکوب حکم پدربزرگ کهنسال و میزبان مرا داشت

اولین مصاحبه لیلا حاتمی پس از ماجراهای کن: شرایط بازیگران زن در سینمای ایران دشوار است

رئیس گروه داوری کن مواظب حفظ حجاب لیلا حاتمی است

دیلی تلگراف: بسیاری در ایران کار حاتمی را دور از عقاید اسلامی دانسته و حرکت او را نامناسب خواندند

بیانیه شصت و پنج سازمان مردم نهاد درباره لزوم برخورد جدی با لیلا حاتمی

روزنامه کیهان: رفتار ژیل ژاکوب در مورد لیلا حاتمی شیطنت آمیز بوده است

شکایت جمعی به نام «خواهران دانشجوی حزب الله» از لیلا حاتمی به دادسرا

علی جنتی: لیلا حاتمی غافلگیر شد

ژیل ژاکوب: این من بودم که برای روبوسی با مادام حاتمی جلو آمدم

مختاباد: مگر احمدی نژاد مادر هوگو چاوز را نبوسید؟؛ مصافحه لیلا حاتمی برای احترام به فرهنگ غرب بوده

نماینده مجلس خواهان برخورد شدید با لیلا حاتمی شد؛ افتخاری: کمیسیون فرهنگی مجلس به رفتار بازیگر زن خاطی رسیدگی می کند

لیلا حاتمی حضور خود در فیسبوک را تکذیب کرد

واکنش معاون پارلمانی وزیر ارشاد به رفتار اخیر لیلا حاتمی در کن

روزنامه کیهان: لیلا حاتمی نتوانست شان ایرانی بودنش را حفظ کند

لیلا حاتمی تنها داور ایرانی بخش رقابتی جشنواره فیلم کن؛ در کن


 تاريخ ارسال: 1393/3/3
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>رضا 56:

سلام مجدد. هر چقدر لباس افتتحاییه اش بد بود ،لباس اختتامیه ایشون زیبا وبرازنده بود : متاسفانه بسیاری از ما ایرانی ها دچار یک نوع تفکر همه یا هیچ (0و 1)هستیم .با این تفکر یک شخص وتمام خصایص و متعلقاتش یا 100 درصد خوب است یا 100 درصد بد .این نوع فکر که به نظر من ریشه در فرهنگ و بسیاری عوامل اجتماعی دیگر دارد مانع بزرگی در قضاوت کردن وتحلیل جنبه های مختلف یک واقعیت یا شخصیت میگردد. برای مثال در سینمای ایران با دو پدیده کارگردانی به نامهای داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی مواجه هستیم که در حضیض کارنامه کاری خود به سر میبرند ولی یک سری علاقه مند به کارهای قدیمی ایشان منکر ضعف کارهای اخیرشان هستند و این کارها را نوع جدیدی ازهنر معرفی میکنند که هر آدم عادی و به قول خود کیمیایی :"شهرستانی" را یارای درک آن نیست. از طرف دیگر نیز عده ای مخالف با تفکرات این دو کارگردان به واسطه ضعف های اخیر ، کارهای نسبتا"موفق گدشته شان را نیز زیر سوال میبرند. در مورد خانم حاتمی به خاطر اتفاقات افتتاحیه و جو بدی که در ایران علیه ایشان ایجاد شده بود با اختلاف دو سه روز، مساله" زیبایی خیره کننده" لباس زربافت وعتیقه خانم حاتمی در افتتاحیه فقط وفقط از سوی صاحب و طراح لباس مطرح شد تا هم آن جو سنگین تلطیف شود و هم کلاهی از این نمد برای طراح لباس ساخته شود واسم ایشان به عنوان یک صاحب سبک در طراحی مد مطرح شود . عده ای نیز که در این مسایل لیلا حاتمی را مظلوم یافتند با تعریف و به به و چه چه از هر آنچه به لیلا حاتمی مربوط میشد (از جمله لباس مراسم افتتاحیه) به حمایت از ایشان پرداختند. با نگاهی کوتاه به سایتهای پوشش دهنده مسایل جشنواره ها میتوان دریافت که لباس افتتاحیه هیچگونه "خیرگی در چشم جهانیان" (عنوان مقاله شما) آن هم در سرزمین مد ایجاد نکرده است بلکه فقط سه سایت ایرانی : tehrantimes , isna , alangoo به این موضوع پرداخته اند.درآخر توجه شما را به سایت http://www.sohadesign.com/ ( قسمتهای catalogue و collection ) و کاکتوسی که در کویر صنعت مد و نساجی ایران روییده است جلب میکنم.

2+2-

پنجشنبه 8 خرداد 1393



>>>ساقی لواسانی:

باعث افتخار سینمای ایران هستی بانو جان بگذار کج اندیشان هرچه میخواهند در موردت بگویند. دوستت داریم از ته ته قلبمون . لباست هم بینظیر بود سپاس از تو دختر ایران که خواستی فرهنگمان را به دنیا معرفی کنی

3+1-

سه‌شنبه 6 خرداد 1393



>>>نازی:

عملکرد سایت شما در مورد پوشش خبری این مسئله عالی بود. خسته نباشید

3+1-

سه‌شنبه 6 خرداد 1393



>>>ناشناس:

لیلای حاتمی.خطابم به شماست. به ایران و ایرانی و حجاب ایرانی احترام بگذار. از اروپایی مآب بودنت شنیده و دیده ام اما سینمای ایران جای این خودنمایی ها نیست.

4+5-

سه‌شنبه 6 خرداد 1393



>>>سعید:

آخی بیچاره دلواپسان اخی بمیرم الهی

4+1-

سه‌شنبه 6 خرداد 1393



>>>کمال:

یک کلام ... باعث افتخار است برای ما

5+0-

سه‌شنبه 6 خرداد 1393



>>>میترا جوکار:

لیلا حاتمی عزیز باعث افتخاره همه ایرانیان راستین هست. به تو افتخار میکنم بانوی هنر ایران

6+0-

دوشنبه 5 خرداد 1393



>>>گل سنگ:

زمستان میگذرد و روسیاهی به ذغال خواهد ماند. لیلای سینمای ایران دوستت داریم

7+0-

يكشنبه 4 خرداد 1393



>>>رضا 56:

با سلام. ضمن احترام به شخصیت خانم حاتمی به نظر من لباس مورد اشاره که در عکس بالا آمده برای چنین مراسمی بسیار نامناسب است. کاملا" قابل تصور است که محدودیت ها باعث این واپس گرایی 180 ساله شده است و جای تعجب که لباسی که پارچه و مدلش مربوط به دوره قاجار است و برای شخصی دیگر دوخته شده و سایز بندی نامناسبی دارد چه طور میتواند باعث تفاخر باشد. اگر این گونه لباس پوشیدن برای چنین مراسمی درخور میبود مطمئنا" خود فرانسویها با کلکسیونی از لباسهای دوران ناپلئون بناپارت دست به این تفاخر میزدند.

15+7-

يكشنبه 4 خرداد 1393



>>>مهدی تفضلی:

یه دونست

6+1-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>رها:

لیلا حاتمی عزیز استوار، زیبا، مغرور و جذاب درخشید او باعث افتخار سینمای ایران است

8+1-

شنبه 3 خرداد 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.