پرده سینما

مصاحبه کیمیایی با روزنامه شرق صدای فخرالدین انوار را هم درآورد!

پرده سینما






 

 

 

در پی اظهارات پرحاشیه مسعود کیمیایی در گفت‌وگو با روزنامه شرق، (اینجا) فخرالدین انوار یکی از معاونان سابق سازمان سینمایی نیز به برخی اظهارات این کارگردان پاسخ داد. این در حالی است که انوار بسیار کم اهل مصاحبه و گفت‌وگوی رسانه‌ای است.

 

 

به گزارش ایسنا، فخرالدین انوار در شرق نوشت: «متن گفت‌وگویی با جناب آقای مسعود کیمیایی فیلمساز برجسته سینمای ایران به چاپ رسیده است. ضمن احترام به آقای کیمیایی، نظر به گذشت نزدیک به 30 سال از آن زمان و رجوع به مستندات تاریخی، مراتب زیر جهت روشن شدن اذهان خوانندگان محترم اعلام می‌گردد:

1- مسئولیت اینجانب در وزارت ارشاد از خرداد 1362 آغاز شد و در فروردین 1373 خاتمه یافت.

 

2- فیلم خط قرمز به کارگردانی آقای کیمیایی در سال 1361 توسط شورای بازبینی مردود اعلام می‌شود. دلیل ذکرشده، حضور بی‌حجاب خانم‌های بازیگر در فیلم بوده است.

 

3- مسئولیت بازبینی و صدور پروانه نمایش همواره بر عهده شورای بازبینی و اداره کل نظارت و ارزشیابی بوده است و لذا نه اینجانب و نه جناب آقای بهشتی مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی هرگز مستقیما اقدام به بازبینی و احتمالا حک و اصلاح فیلم نمی‌کردیم.

 

4- همه فیلمسازان محترم به شرایط سیاسی - اجتماعی پس از پیروزی انقلاب آشنا بوده و رعایت ضوابط و مرزهای اخلاقی و حساسیت برانگیز را در تولیدات سینمایی خود مد نظر داشتند. اینجانب منکر پیشنهاد انجام حک و اصلاح برخی از فیلم‌ها توسط شورای بازبینی نیستم لیکن به شهادت آمار و ارقام موجود و در مقایسه با سایر دوره‌ها و با توجه به 11 سال مسئولیت ما در راه‌اندازی و استقرار جامعه سینمایی متشخص و معتبر در این سرزمین، کمترین تعداد فیلم مردودی و کمترین حجم اصلاحی در همین دوره بوده است.

 

5- رعایت حرمت فیلمسازان و هنرمندان جزء مهمی از اصول سیاست‌های امور سینمایی بوده است؛ لذا ما هرگز نه جناب آقای کیمیایی و نه هیچ هنرمند دیگری را درجه‌بندی نکرده‌ایم. درجه «ج» نه به ایشان بلکه به فیلم «تیغ و ابریشم» داده شده است. درجه‌بندی فیلم‌ها توسط گروهی از کارشناسان سینمایی صورت می‌گرفت. اگر چه همواره در اینگونه تصمیم‌گیری‌ها احتمال خطا وجود داشته است لیکن برای ارزیابی دقیق‌تر فیلم تیغ و ابریشم، خوانندگان محترم را به کتاب تاریخ سینمای ایران جلد دوم نوشته آقای جمال امید، نشر روزنه صفحات 482 تا 487 ارجاع می‌دهم.

 

متن کامل گفتگوی روزنامه شرق با مسعود کیمیایی را اینجا بخوانید

 

در همین رابطه بخوانید

 

واکنش خواهر فروغ فرخزاد به اظهارات کیمیایی؛ سخنان کیمیایی کذب محض است

مصاحبه کیمیایی با روزنامه شرق صدای فخرالدین انوار را هم درآورد!

پری صابری هم نسبت به اظهارات مسعود کیمیایی واکنش نشان داد

مسعود کیمیایی: تنها پشیمانی‌ای که دارم از ساخت فیلم «خاک» است

سپانلو هم حرفهای کیمیایی را تکذیب کرد


 تاريخ ارسال: 1393/3/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.