پرده سینما

در سالروز تولد ستاره لارنس عربستان

پرده سینما


 

 







 

پیتر اوتولامروز (شنبه) هشتاد و دومین سالروز تولد دپیتر اوتول، ستاره فقید و ایرلندی‌تبار هالیوود است. به گزارش ایسنا، پیتر اوتول، بازیگر هالیوودی که هشت نامزدی اسکار و کسب سه جایزه‌ گلدن گلوب از جمله افتخارات سینمایی اوست، 81 سال پیش در 2 اوت جولای 1932 متولد شد.

اوتول 50 سال پیش با بازی در فیلم لارنس عربستان به اوج شهرت رسید؛ فیلمی که هفت جایزه‌ی اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای دیوید لین به ارمغان آورد.

این سینماگر سالمند با بازیگری در نقش یک ماجراجوی انگلیسی اولین نامزدی اسکار خود را تجربه کرد و پس از آن مسیر اسکار برای او باز شد و هفت‌بار دیگر نیز توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر شود.

پس از اولین نامزدی اسکار در سال 1964، فیلم‌های شیر در زمستان (1968)، خداحافظ آقای چیپس (1972)، طبقه‌ حاکم (1980)، بدلکار و سال مورد علاقه من در سال 1982 نیز نامزدی جایزه اسکار را برای اوتول به همراه داشتند.

اوتول پس از خدمت در نیروی دریایی و تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک لندن، وارد عرصه‌ی بازیگری شد و در اولین حضور موفق به عنوان نقش اصلی در نمایش هملت و تاجر ونیزی ظاهر شد.

وی در سال 2003 و در سن 70 سالگی جایزه‌ی افتخاری اسکار را دریافت کرد. این جایزه به بازیگران و فیلمسازان مورد تحسین که موفق به کسب جایزه اسکار نشده‌اند اهدا می‌شود. جایزه‌ی اسکار افتخاری 20 سال پس از آخرین نامزدی اسکار برای فیلم سال مورد علاقه‌ی من به او رسید. زمانی که احتمال اینکه اوتول بتواند دوباره نامزد جایزه اسکار شود بسیار کم بود.

وی در سال 2006 آخرین نامزدی اسکار را نیز برای بازی در فیلم ونوس کسب کرد، اما متاسفانه اوتول دوباره نتوانست جایزه اسکار را کسب کند و جایزه به فارست ویتاکر برای فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند رسید. اما وی همچنان به خاطر دریافت اسکار افتخاری در هالیوود مورد احترام است.

اوتول در مراسم اسکار در سال 2006 به حضار گفت: من اسکار خودم را دارم که تا لحظه مرگ با من است.

از افتخارات سینمایی پیتر اوتول می‌توان به جایزه بافتا در سال 1963، چهار جایزه‌ی "دیوید دوناتلو" معروف به اسکار سینمای ایتالیا و سه جایزه گلدن گلوب اشاره کرد.

پیتر اوتول سال گذشته و در 80 سالگی برای همیشه از دنیای بازیگری خداحافظی کرد و یک سال بعد در چهاردهم دسامبر 203 در سن 81 سالگی در بیمارستان ولینگتون لندن درگذشت.


 تاريخ ارسال: 1393/5/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.