پرده سینما

علیرضا رییسیان با اتفاق آراء برکنار شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

برکناری علیرضا رئیسیان از ریاست شورای مركزی كانون كارگردانان

 

اطلاعیه کانون کارگردانان و امضای افراد شورای مرکزی مبنب بر برکناری رییسیانشورای مركزی كانون كارگردانان در نمابری از بركناری علیرضا رئیسیان از ریاست این شورا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز یكشنبه 29 فروردین‌ماه 1389، طی یك جلسه فوق‌العاده، شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران، با توجه به عملكردهای فردی و عدم هماهنگی با اعضای شورای مركزی، به اتفاق آراء آقای علیرضا رئیسیان را از ریاست این شورا بركنار كردند.

در نمابری كه از سوی امضاكنندگان كانون كارگردانان منتشر شده، آمده است: بدیهی است تا برگزاری مجمع عمومی و تشكیل شورای مركزی جدید مسوولیت اداره شورا با همایون اسعدیان نایب رییس این شورا خواهد بود.

محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، مازیار میری، محمدعلی سجادی، كامران قدكچیان، همایون اسعدیان، عبدالحسن برزیده و احمد امینی از شورای مركزی كانون كارگردانان این نمابر را از امضا كرده‌اند.

از سوی دیگر علیرضا رئیسیان در پی انتشار نمابر بركناری خود از ریاست شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران گفت: من در جلسه‌ای كه نامه بركناری من توسط گروهی از كارگردان‌ها امضا شده، حضور نداشتم و این جلسه در غیاب بنده این جلسه برگزار شد و به نظرم جلسه مشكوكی بود.

وی به فارس گفت: یك هفته قبل از مجمع عمومی کانون کارگردانان چهره‌ها رو شدند و مشخص شد كه چه كسانی می‌خواهند همان اتفاقی كه برای تهیه‌كنندگان افتاد، برای كانون كارگردانان سینما نیز رخ دهد.

وی اظهار داشت: نمی‌دانم قرار است چه اتفاق عجیبی بیفتد كه در بركناری من نیاز به چنین شتابی حس شد و كسی را جایگزین من كردند كه ارتباطاتش با جریان پشت پرده سینما مشخص است.

وی درباره پیگیری این ماجرا، گفت: این مسئله را در مجمع عمومی با تمامی مستنداتی كه دارم، مطرح می‌كنم و همه جریان‌ها و آدم‌های دخیل در این ماجرا را افشا خواهم كرد.

از سوی دیگر همایون اسعدیان نایب‌رییس كانون كارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: جلسه امروز (یكشنبه، 29 فروردین) به درخواست 8 نفر از 9 عضو شورای مركزی كانون كارگردانان كه از بازرس این كانون تقاضا كرده بودند، برگزار شد و از علیرضا رییسیان هم برای حضور دعوت شده بود كه ایشان نیامدند.

او در ادامه درباره‌ی غیرقانونی خواندن این جلسه از سوی علیرضا رییسیان، كه پیرو آن از ریاست كانون بركنار شده است، افزود: این جلسه و تصمیمات آن كاملا قانونی بوده و هیچ خطایی صورت نگرفته و دلایل این تصمیم‌گیری در مجمع عمومی به اطلاع خواهد رسید.

 

اما بانی فیلم گزارش مشروح تری از برکناری رییسیان ارائه داد:

علیرضا رئیسیان در حالی از ریاست كانون كارگردانان كنار گذاشته شد كه در طول 8 سال گذشته این مسؤولیت به عهده وی بوده است. ضمن اینكه تنها یك هفته تاآغاز مجمع عمومی كانون و انتخاب اعضای تازه شورای مركزی باقی مانده بود.

نكته جالب‌توجه دیگر در خصوص بركناری رئیسیان، كه قاعدتاً باید حاصل اختلافات وی با اعضای شورای مركزی باشد، این است كه تاكنون این اختلاف‌نظرها رسانه‌ای نشده بود و همین مسئله باعث شد تا بركناری رییس 8 ساله كانون كارگردانان، غافلگیركننده باشد. هرچند از مدت‌ها پیش اخباری در خصوص بروز اختلاف میان رییس كانون و برخی اعضای شورای مركزی به گوش می‌رسید.

رئیسیان در حالی به دلیل آنچه شورای مركزی آن را اقدامات فردی و عدم هماهنگی با اعضای شورای خوانده از سمت خود بركنار شده كه وعده داده در جلسه مجمع عمومی جریانات پشت پرده بركناری خود را افشا خواهد كرد. وی همچنین اقدام شورای مركزی را توطئه‌ای علیه خود خواند و سرنخ‌های آن را بیرون از كانون دانست. رئیسیان همچنین بركناری خود را غیرقانونی خواند.

این در حالی است كه همایون اسعدیان نایب رییس كانون كه حالا به حكم شورای مركزی تا برگزاری مجمع عمومی ریاست كانون كارگردانان را برعهده خواهد داشت. اعتقاد دیگری دارد. اسعدیان برگزاری جلسه فوق‌العاده را اقدامی كاملا قانونی دانسته و به این نكته اشاره می‌كند كه از رئیسیان برای حضور در جلسه دعوت به عمل آمده بود ولی خود ایشان حاضر به شركت در جلسه نشده است.

 

علیرضا رئیسیان: جرم من استقلالم بود

 

علیرضا رییسیان. عکیس از ایسناعلیرضا رئیسیان در پاسخ به این پرسش خبرنگار «بانی‌فیلم» مبنی براینکه از 9 نفر از اعضاء شورای مرکزی کانون جز خود شما همه رأی بر برکناری شما را دادند، این اتفاق نمی‌تواند دفعتاً صورت گرفته باشد نحوه ارتباط و تعامل شما به عنوان رئیس کانون با شورای مرکزی به چه صورت بود؟ ریشه اختلاف‌نظرها را در چه می‌دانید؟ گفت: آقای سامان مقدم هم امروز در جلسه حاضر نبودند. ضمن اینکه آقای کامران قدکچیان عضو علی‌البدل این جلسه بودند.

او افزود: من با کسی هیچ اختلافی نداشتم و وظائفم را براساس اساسنامه کانون کارگردانان و مطابق با آیین نامه اداره شورای مرکزی انجام می‌دادم. این سؤال را باید از آنها پرسیدکه در غیاب بنده تصمیم‌گیری برکناری اینجانب انجام دادند و این برکناری من آن هم یک هفته مانده به مجمع عمومی کانون کارگردانان حامل پیام‌های مهمی است برای کسانی که هوش و درایت کافی داشته باشند

رئیسیان در پاسخ به سؤال دیگر «بانی‌فیلم» مبنی براینکه برکناری شما با توجه به این که تنها یک هفته تا پایان ریاستش در این دوره باقی مانده، با چه هدفی صورت گرفته، گفت: علت اصلی آن بهایی است که من بابت استقلال کانون و استقلال شخص خودم پرداختم و افتخار می‌کنم این حاصل ده سال حضور در شورای مرکزی و 8 سال ریاست کانون کارگردانان بوده است. بالاخره اعضای مجمع عمومی کانون این 8 سال به من لطف داشتند که در 3 دوره بالاترین رأی و در یک دوره رأی دوم را به من دادند و این وظیفه سنگینی بود که اعضای کانون کارگردانان برگردن من نهاده بودند و من به دلیل همین مسؤولیت حق نداشتم استعفاء بدهم و از این مسؤولیت شانه خالی کنم. تنها راه، برکناری من از این مسؤولیت بود و من دلایل این برکناری و مسایل پشت پرده آن را در مجمع عمومی خواهم شکافت. او گفت: اعضای کانون باید نسبت به سرنوشت صنف خود که نزدیک به سرنوشت تهیه‌کنندگان است تصمیم بگیرند که آیا مایل به رفتن راهی هستند که تهیه‌کنندگان دچار آن شدند یا راه استقلال و اقتدار کانون. بهرحال در این چهار دوره‌ای که مسؤولیت کانون کارگردانان بردوش من بود رییس شورای صنف، رییس هیأت مدیره خانه سینما، 3 دوره مدیرعامل خانه سینما، رئیس شورای عالی داوری و عضو مؤثر در پروانه ساخت از کانون کارگردانان بودم. این جز استقلال و اقتدار چه معنا می‌دهد؟

علیرضا رئیسیان همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار «بانی‌فیلم» مبنی براینکه جلسه مورد اشاره بدون حضور او برگزار شده و غیرقانونی است. ولی همایون اسعدیان می‌گوید از وی برای حضور درجلسه فوق‌العاده کانون دعوت به عمل آمده بود و خود او حاضر به شرکت در آن نشده. در این رابطه چه نظری دارد؟ گفت: آقای اسعدیان حرف‌های متناقضی می‌زنند، بازرس کانون محمد حسین لطیفی که در دو سال گذشته 60 جلسه در این جلستات غیبت داشتند، مبادرت به گذاشتن این جلسه کردند و ایشان به من گفتند جلسه‌ای برگزار می‌شود به منظور مشاوره برای دعوت در روز سه‌شنبه از برخی از اعضاء کانون کارگردانان. این دستور جلسه بود که من گفتم چنین جلسه‌ای بدون حضور من رییس کاملاً غیرقانونی است. ولی من به احترام شما با این دستور جلسه حضور پیدا خواهم کرد.

امروز دوباره آقای لطیفی با من تماس گرفتند و ایشان گفتند که دوستان می‌خواهند رأی گیری بر سر ریاست کانون انجام دهند و من گفتم این کار خلف‌وعده است. شما با من دستور جلسه دیگری را توافق کردید و من ترجیح می‌دهم برکناری من در غیاب من صورت گیرد، این جلسه بدون حضور من تشکیل شد و آنها بار سنگین مسؤولیت را در یک هفته آخر از دوش من برداشتند.

رئیسیان افزود: جریانات پشت پرده سینما در همین یک هفته آینده خودش را کاملاً نشان می‌دهد و من در مجمع عمومی با سند و مدرک به اطلاع اعضاء این موضوع را می‌رسانم.

رییسیان همچنین به ایسنا گفت: اتفاقی كه افتاده در واقع دو مسئله در دل خود دارد، یكی آنكه هرگاه چنین رویداد‌هایی رخ می‌دهد بنده به شخصه یاد نمایشنامه «ژولیوس سزار» شكسپیر كه از درخشان‌ترین متون ادبی است می‌افتم كه دراین متن هم به مسئله توطئه و خیانت توجهی ویژه شده است.

وی با اشاره به بخشی از بیانیه شورای مركزی درباره خودمحوریش در كارها، ادامه داد: نوشته‌اند كه من كارها را به شكل خودمحور انجام می‌دادم اما اشاره‌ای نشده كه به عنوان مثال كدام یك از امور را به این شیوه انجام داده‌ام و این اتفاقات چه ضربه‌ای به كانون كارگردانان زده است. من نمی‌دانم كه واقعا چه نیازی بود كه درجلسه‌ای غیرقانونی آن هم یك هفته مانده به مجمع عمومی چنین تصمیمی گرفته شود، آیا این مسئله از ترس من یا دوستانی كه در مجمع عمومی شركت خواهند كرد نبوده است ؟!

رییسیان در عین حال سرنخ‌های این مسئله را برگرفته از خارج از شورای مركزی كارگردانان دانست و گفت: من در مجمع هفته آینده با مدرك درباره این موضوع صحبت خواهم كرد.

این كارگردان هم‌چنین اظهار كرد: برداشتن چنین مسوولیتی از دوش من لطف به بنده بوده است، اما به نظر می‌رسد كه همان دست‌هایی كه جریان تهیه‌كنندگی را به تشتت كشید، اكنون هم از پشت پرده به كانون كارگردانان پرداخته است.

رییسیان در ادامه این گفت‌وگو به حضور 8 ساله‌اش در شورای مركزی كانون كارگردانان اشاره و عنوان كرد: افتخار می‌كنم كه طی این 8 سال با صداقت تمام باری را كه دوستان بردوشم گذاشتند، كشیدم و در تمام این مدت از حیثیت و سلامت كارم مذایقه نكردم، اما اكنون كه زمان بركناری رسیده است قطعا باید همه در جریان این اقدام غیرقانونی و اهداف پشت پرده آن قرار بگیرند.آیا با این وضع در آینده كسی باز هم انگیزه خدمت خواهد داشت یا اینكه كانون قرار است توسط دیگران و با اراده آنها اداره شود؟!

او با اشاره به اینكه توضیحات مبسوط این جریانات را در مجمع عمومی هفته آینده ارایه می‌كند،گفت:من این مسئله را در مجمع عمومی خواهم گفت و از آن پس وظیفه اعضای كانون است كه اگر صحبت‌های من درست بود اجازه ندهند توطئه‌ای مانند آنچه كه باعث تشتت انجمن تهیه‌كنندگان شده در كانون ما كه فهیم‌ترین و فرهیخته‌ترین قشر سینمای ایران است، رخ بدهد.

رییسیان هم‌چنین به نام محمدمهدی عسگر‌پور در میان اعضایی كه متن بركناری او را امضا كرده‌اند اشاره كرد و گفت: تعجبم از مدیرعامل خانه سینماست كه چندین خلاف پشت سر هم را تایید كرده است. من همواره سعی داشته‌ام از بروز جریان‌های سیاسی در كانون كارگردانان دوری كنم، اما اكنون به نظر می‌رسد كه یك اراده سیاسی از طرف جناحی خاص در این مسئله دیده می‌شود.

این كارگردان در عین حال اظهار كرد: متاسفانه زمانه دسیسه و نیرنگ شده است، اما واقعیت پشت پرده نخواهد ماند ومن از حیثیت خود و افرادی كه به من رای داده‌اند دفاع خواهم كرد.

رییسیان با تاكید دوباره بر اینكه جلسه امروز شبهه برانگیزبوده است،تصریح كرد: در جلسه‌ای غیرقانونی و بدون حضور من دوستان دست به چنین اقدامی زده‌اند و تمایلات خود را آشكار كرده‌اند. حال این مسئله باید همه كارگردان‌ها را حساس كند كه بدانند و بپرسند كه طی این چند مدت چه اتفاقاتی در این كانون رخ داده است.

همایون اسعدیان: ترجیح می‌دهیم

 

وارد مجادله لفظی با رئیسیان نشویم

 

همایون اسعدیان. عکس از خبرآنلاینهمایون اسعدیان نایب رییس كانون كه با تصمیم شورای مركزی جایگزین رئیسیان شده در خصوص این صحبت وی كه به مشكوك بودن جلسه شورای مركزی اشاره كرده و گفته مشخص است چه كسانی می‌خواهند همان اتفاق‌هایی كه برای تهیه‌كنندگان رخ داده برای كانون كارگردانان نیز رخ دهد به «بانی فیلم» گفت: من واقعاً نمی‌دانم مشكوك بودن این جلسه چیست. جلسه كاملاً قانونی برگزار شده و 8 نفر از 9 نفر از اعضای كانون كارگردانان با دیدگاه‌های مختلف در این جلسه حضور داشتند و جلسه با این8 نفر تشكیل شد. حتی بازرس جلسه كانون كارگردانان در جلسه امروز حضور داشت. هم قبل از شروع جلسه در روزهای پیش از ایشان برای حضور در جلسه دعوت كردیم هم در ابتدای جلسه بازرس به آقای رئیسیان تماس گرفت و آقای رئیسیان را دعوت به حضور در این جلسه كرد، اما ایشان این دعوت را نپذیرفت و نیامد. لذا شورای مركزی با حضور 8 نفر از اعضا خود به طور قانونی تشكیل جلسه داد.

اسعدیان افزود: این مشكل صنفی را به طور كامل در جلسه مجمع عمومی كارگردانان مورد بررسی قرار می‌دهیم و تمام قضایا را به طور كامل توضیح خواهیم داد. ما در جلسه امروز به هیچ عنوان به كسی توهین نكردیم. هیچ مورد شخصی را دلیل بركناری آقای رئیسیان ندانستیم، اگر قرار است ایشان به ما توهین كنند، ما ترجیح می‌دهیم وارد مجادله لفظی نشویم و تصمیم‌گیری نهایی را بعد از تمام توضیحات كامل پیرامون این مسئله به مجمع عمومی واگذار می‌كنیم. نمی‌خواهیم یك حركت صنفی به بی‌احترامی لفظی كشیده شود. هر صحبت، هر حرف و هر توهینی از طرف آقای رئیسیان را می‌شنویم اما ما فعلاً سكوت می‌كنیم تا هفته آینده مجمع عمومی برگزار شود. اسعدیان در پاسخ به سوال دیگر «بانی فیلم» مبنی بر اینكه در نمابر كانون كارگردانان به عملكردهای فردی و عدم هماهنگی با اعضای شورای مركزی به عنوان دلیل بركناری رئیسیان اشاره شده كه مورد سوال وی نیز هست. از مصداق‌های این مسئله چیست؟ گفت: این مصداق‌ها را باید ابتدا به مجمع عمومی كارگردانان گزارش دهیم. اجازه بدهید الان اعلام نكنیم و در این رابطه صحبتی نداشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش‌ دیگری مبنی بر اینكه علیرضا رئیسیان سرنخ‌های بركناری خود را خارج از شورای مركزی كانون كارگردانان می‌داند در این رابطه چه نظری دارید گفت: آقای رئیسیان در مصاحبه با خبرگزاری فارس این طور بیان كردند كه كسی قرار است جایگزین من شود كه روابط پشت پرده در سینمای ایران دارد. باید بگویم كه این جمله آقای رئیسیان بار حقوقی دارد. من بابت این جمله ایشان می‌توانم شكایت كنم. اما این حرف ایشان را نشنیده می‌گیرم و وارد این بحث‌ها نمی‌شوم. این حرف‌های ایشان حرف‌های كلی است كه می‌زند اما باید آن را ثابت كند.

او گفت: به عقیده من شأن آقای رئیسیان بالاتر از این است كه بخواهد چنین حرف‌هایی را بزند.

همایون اسعدیان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص كه آیا نمی‌توانستید تا هفته آینده و برگزاری مجمع كانون كارگردانان برای بركناری علیرضا رئیسیان تأمل كنید؟ گفت: شما مطمئن باشید همه این 8 نفر از اعضا كانون كه روز یكشنبه در جلسه حضور داشتند تلاش كردند كه این اتفاق رخ ندهد. ما مجبور شدیم این عمل را انجام دهیم و قطعاً پیرامون این مسئله توضیحات لازم را خواهیم داد.

 

در همین رابطه بخوانید

علیرضا رییسیان به اتفاق آراء برکنار شد

واکنش سینماگران به برکناری رییسیان از ریاست کانون کارگردانان

اولین بیانیه اسعدیان در کانون کارگردانان

عدم رأی اعتماد به شورای مرکزی سابق کانون کارگردانان؛ سیروس الوند بالاترین رأی را در هیئت رییسه جدیدی کسب کرد

داوودی: باید از رییسیان اعاده حیثیت شود

 اظهار نظر صریح داوودی منجر به استعفای اسعدیان، برزیده، قدکچیان، میری، و مقدم از مجمع فیلمسازان شد

پس لرزه های برکناری رییسیان: نامه مازیار میری به کیمرث پوراحمد

شیر و باد: از پشت پرده برکناری رییسیان از ریاست کانون کارگردانان تا...


 تاريخ ارسال: 1389/1/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.