پرده سینما

جنتی: آنچه در سینماست پایین‌تر از انتظارات ماست

پرده سینما


 







 

علی جنتی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما

علی جنتی وزیر ارشاد که شامگاه سه شنبه (11 شهریور ماه) در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شده بود در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینکه قرار بوده انقلابی در حوزه سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ می‌داده اما آیا وضعیت سینما در حال حاضر قابل قبول است؟ گفت: سینمای ما در داخل کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هم در سطح جهانی یک سینمای شناخته شده و قابل قبولی است که توانسته در جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی شرکت کند و جوایز خوبی هم در صحنه‌های بین‌المللی به دست بیاورد. به هر حال سینمای جمهوری اسلامی از نظر کار فنی و حرفه‌ای سینمایی است که قابل دفاع است. آن چه که می‌ماند محتوای سینما و فیلم‌هاست.

وزیر ارشاد اضافه کرد: آن چه در سینماست پایین‌تر از انتظارات ماست. به هر حال در طول این دو-سه دهه گذشته سینما، یک رشد تکاملی در طول زمان داشته‌ایم. همان‌طور که در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی هم شاهد هستیم بیشتر به مباحث اجتماعی پرداخته می‌شود، در سینما هم در این حوزه تلاش می‌شود اما آنچه انتظار ما در سینماست این است که بتواند ارزش‌های دینی و ملی ما را در سطح داخلی کشور تفهیم کند و هم آنچه را که در دنیا عرضه می‌کنیم بتواند قابل قبول و فاخر باشد تا بتواند برای سایر ملت‌ها هم الهام‌بخش باشد.

جنتی به پرسشی مبنی بر اینکه در این یکسال چقدر تلاش کرده‌اید که کار ارزشی ساخته شود و چه مقدار از یک اثر فاخر حمایت شود؟ پاسخ داد: طبیعتا کارهایی که در طول یکسال انجام گرفته است آثار آن هنوز ظاهر نشده است. در حوزه سینما هنگامی که یک فیلمنامه ارائه داده می‌شود تا آن تصویب شود و شروع به مراحل ساخت آن کنند حداقل یکسال زمان می‌برد بنابراین آنچه که در دولت قبل ساخته شده است را در جشنواره فیلم فجر اخیر داشتیم، آثار خوبی ارائه شد و چند فیلم خوب بودند که جوایز را درو کردند، فیلم رستاخیز، چ، شیار 143 فیلم‌هایی بودند که ارزشی بودند.

او تصریح کرد: فیلم رستاخیز درباره حماسه عاشوراست، فیلم چ با حوادثی که در غرب کشور در اوایل انقلاب رخ داد که به خصوص شهید چمران در آن نقش موثری داشت، فیلم شیار 143 هم از فیلم‌های ارزشی است که به نوعی بحث مقاومت در آن مطرح است.

وزیر ارشاد همچنین درباره حمایت‌های صورت گرفته در این زمینه بیان کرد: براساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته، بنا بوده از فیلم‌هایی که بیشتر ارزش‌های اسلامی ما را مطرح می‌کند، حمایت کنیم به خصوص نیروهای جوانی که در حوزه سینماهای جوان می‌آیند و به تدریج در این قسمت مهارت پیدا می‌کنند، یکی از وظایف اصلی ما کمک به آن‌هاست.

در این برنامه در پاسخ به پرسشی مربوط به اکران فیلم شیار 143 وزیر ارشاد پاسخ داد: بحث اکران جدای از فیلمنامه‌هایی است که مجوز گرفته، ساخته شده و جایزه گرفته است. این نشان دهنده توجه به این دسته از فیلم‌هاست. با توجه به تراکم کار و فیلم‌هایی که وجود دارد، محدود بودن سالن‌های سینماهایی که داریم، 330 سالن داشتیم که بخشی از آن‌ها هم فرسوده است. به طور میانگین 300 سالن سینما در کشور داریم در حالی که مجموعه فیلم‌هایی که در کشور ساخته می‌شود، بسیار است و ممکن است این فیلم‌ها در نوبت اکران بمانند بنابراین دلایل عدم توجه به این فیلم‌ها نیست.

او همچنین درباره بهبود وضعیت سینماهای کشور توضیح داد: در این زمینه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است. در این مدتی که ما متصدی این وزارتخانه را بر عهده گرفتیم، یک مجموعه فرهنگی-هنری در غرب تهران ساخته شده است که 14 سالن سینما دارد و در بسیاری از شهرها سینماهایی که ساخته شده است جواب می‌دهد.

علی جنتی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما

جنتی توضیح داد: از جمله کارهایی که شده و کمک می‌کند به آنکه فیلم‌ها هر چه سریعتر اکران شود، این است که در طول یکسال گذشته همه سینماها به جز تعداد محدودی که شاید از انگشتان دست تجاوز نکند به سیستم دیجیتال مجهز شده‌اند. در سال‌های گذشته اگر فیلمی در تهران ساخته می‌شد ابتدا در سینماهای تهران نمایش داده می‌شد و بعد ممکن بود یکسال بعد از آن در یک استان به روی پرده برود اما در حال حاضر و با توجه به مجهز شدن سینماها به سیستم دیجیتال، در یک زمان همه سینماها می‌توانند یک فیلم را پخش کنند.

وزیر ارشاد با تأکید بر کمبود سالن‌های سینما بیان کرد: برخی از مراکز استان‌های ما سینما ندارند بنابراین تمهیداتی اندیشیده‌ شده است تا مجتمع‌های تجاری فرهنگی ارائه شود و کسانی که سالن‌های سینما می‌سازند، بتوانند از محل‌های تجاری آن استفاده کنند و در مجموع برای آن‌ها سودآور باشد تا برای آن‌ها انگیزه ایجاد شود.

 

زمانی برای آزمون خطا نیست

 

وزیر ارشاد در ادامه با پذیرفتن این موضوع از سوی مجری برنامه مبنی بر اینکه در حال حاضر زمانی برای آزمون خطا نیست، ادامه داد: به همین دلیل در حال حاضر در حوزه سینما شورای پروانه ساخت به عنوان مجموع آگاهی نسبت به مسائل سینما و آشنایی معقولات ارزشی تشکیل شده است که افراد متخصص و آگاه به مسائل سینما در آن حضور دارند.

او با بیان اینکه در حوزه نمایش هم چنین چیزی حاکم است، گفت: زمانی که فیلم ساخته شد، آن‌ها بررسی می‌کنند و اگر احیانا مشکلاتی وجود داشته باشد سعی می‌کنند آن اشکالات را رفع کنند. در حال حاضر در دوره ساخت هم نظارت می‌کنیم.

جنتی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مطرح این است که گاهی فیلمنامه در شورای پروانه ساخت مجوز می‌گیرد و زمانی که ساخته می‌شود، دیده می‌شود که چیزی دیگری ساخته شده است. در جشنواره فیلم فجر سال گذشته چند فیلم که در دولت قبلی ساخته شده بودند، اصلا غیرقابل پخش شدند و من مطمئن هستم زمانی که به فیلمنامه‌ای آن مجوز دادند، آن چیزی نبود که امروز ساخته شده و قطعا تغییرات اساسی کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از فیلم‌هایی که امکان نمایش در ایران ندارند و مغایر با فرهنگ ما هستند در جشنواره‌های خارجی نمایش داده می‌شوند، گفت: چون در دوران ساخت این فیلم‌ها،‌نظارتی صورت نمی‌گیرد. زمانی فیلمنامه فیلم به وزارت ارشاد ارائه می‌شوند مورد بررسی قرار می‌گیرند و معمولا با اصلاحاتی که به روی آن صورت می‌گیرد، اشکالات اساسی در آن دیگر دیده نمی‌شود.

وزیر ارشاد درباره اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد که فیلمی با توجه به طی کردن مراحل برای دریافت مجوز، غیر قابل پخش می‌شود؟ بیان کرد: فیلمنامه طور دیگری ساخته می‌شود. آنچه مهم است نظارت در حین ساخت است که بالاخره مطابق با آن فیلمنامه‌ای که ارائه شده است، فیلم هم ساخته شود. در حال حاضر این کار نظارتی صورت می‌گیرد چون ممکن است تهیه‌کننده و کارگردان فیلم متحمل ضرر شوند و بعد فیلم غیرقابل پخش باشد. به هر حال زمانی را که تیمی صرف ساخت فیلمی کرده‌اند و ما اعلام کنیم که این فیلم غیرقابل پخش است، هزینه‌هایی حتی سیاسی را بابت آن بخواهیم بپردازیم، درست نیست.

او همچنین درباره فیلم‌هایی که منطبق با معیارهای قانونی نباشد و در جشنواره‌های خارجی نمایش داده شود یا نشود گفت: چنین چیزی قابل قبول نیست و به آن مجوز داده نمی‌شود.

 

از ابتدا بحث عدالت فرهنگی را مطرح کردم

 

جنتی درباره تمرکز زدایی که در برنامه‌های کاری‌اش مطرح کرده بوده است و امکان نمایش فیلم‌های فاخر در دورافتاده‌ترین نقطه‌های کشور توضیح داد: ‌بحثی که من از ابتدا مطرح کردم، بحث عدالت فرهنگی بود. تا شرایطی فراهم کنیم که همه مردم به امکانات نسبتا برابری از فضاهای فرهنگی دست پیدا کنند و همچنین هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر نیز در هر گوشه‌ی ایران هستند بتوانند از امکانات نسبتا برابر استفاده و بهره‌گیری کنند.

او یادآور شد: در گذشته به دلیل همین عدم تمرکز مشکلات بسیاری داشتیم و هنوز هم این امکان وجود دارد و بیشتر این امکانات در حوزه‌های مختلف در مرکز پایتخت وجود دارد. مثلا اگر نمایشگاه کتاب است عمده اعتبارات آن در تهران هزینه می‌شود. در حوزه‌های دیگر نیز کنسرت‌های بزرگ موسیقی در تهران برگزار می‌شود، تئاترهایی که به روی صحنه می‌رود عمدتا در تهران است. این اعتباراتی که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به نوعی در حال توزیع در شهرستان‌هاست.

وزیر ارشاد افزود: زمانی که ما به شهرستان‌ها سفر می‌کنیم به خصوص مناطق مرزی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو فقیرترین ادارات آنجا هستند و بسیار امکانات ناچیز در اختیار آن‌هاست. اینکه بخشی از اعتبارات که در اختیار حوزه‌های فرهنگی و هنری وجود دارد در شهرستان‌ها توزیع می‌کنیم در حال حاضر نمایشگاه‌های کتاب در شهرستان‌ها هم برگزار می‌شود تا در طول سال شاهد یک حرکت فرهنگی در شهرستان‌ها باشیم. نمایشگاه قرآن هم در چند مراکز استان در شهرستان‌ها برگزار شد.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به وظایفی که شورای انقلاب فرهنگی برای این وزارتخانه تعریف کرده است، بیان کرد: شورای انقلاب فرهنگی و سایر اسناد از جمله قانون و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکسری وظایف را برای ما تعیین کرده است که از جمله آن‌ها نشر و ارزش‌های اسلامی، حفاظت از فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، صیانت از فرهنگ و هنر دینی کشور، حفظ اقتدار فرهنگی، کمک به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی هست که از جمله موارد مورد تأیید مقام معظم رهبری است که الگوی سبک زندگی ایرانی-اسلامی را به جامعه معرفی و در برابر الگوهایی که دیگران برای ما تدارک دیده‌اند، مصونیت ببخشیم.

جنتی ادامه داد:‌رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، بحث دیگری است که من از ابتدا دنبال می‌کردم که از جمله مواردی است که از گذشته مفقود مانده است.


 تاريخ ارسال: 1393/6/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.