پرده سینما

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگی ها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طولانی ترین سخنرانی شمقدری، بدون حضور عسگرپور برگزارشد

 

جواد شمقدری. عکس از مونا هوبه فکر. ایسناروز گذشته جواد شمقدری معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سینماگران به تشریح سیاست‌گذاری معاونت سینمایی در سال 89 پرداخت. در این جلسه سینماگرانی چون خسرو سینایی، حبیب‌الله كاسه‌ساز، فریال بهزاد، غلامرضا آزادی، محمدرضا صابری، سعید اسدی، داریوش بابائیان، رضا آشتیانی، خسرو امیرصادقی، مهدی مسعودشاهی، محمدرضا اعلامی، جمیل رستمی، سعید حاجی‌میری، مرتضی شایسته، محمد درمنش، محمد احمدی، علیرضا سجادپور، محمد عرب، غلامرضا موسوی، آرش معیریان، مرتضی رزاق‌كریمی، مصطفی رزاق كریمی، علیرضا داوودنژاد، فرشته طائرپور، قاسم قلی‌پور، علی سرتیپی، علی آشتیانی‌پور، حامد كلاهداری،‌ ابراهیم اصغری،‌ رضا گرجی، جواد كاسه‌ساز، احمد میرعلایی، ناصر باكیده، پوران درخشنده، شفیع آقامحمدیان، سیامك شایقی، علی واجدسمیعی، منیژه حكمت، مهدی صباغ‌زاده،‌ مسعود جعفری جوزانی، منوچهر شاهسواری، حسین قناعت، سعید تهرانی، علی سربخش، مونا زندی، سعید سهیلی، منوچهر محمدی، حسن بشكفته، مسعود بهنام و .... حضور داشتند. نکته حائز اهمیت حضور نیافتن محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما در این جلسه مهم بود. اگرچه مرتضی رزاق کریمی نماینده شورای مرکزی خانه سینما در گفتگو با فارس، علت عدم حضور عسگرپور را درگیری با تولید سریال ماه رمضان اعلام کرد و اضافه کرد این عدم حضور رسماً به معاونت سینمایی اعلام شده، اما با توجه به جنگ سردی که طی یک هفته گذشته بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی به نقاط اوج خود رسیده، عدم حضور عسگرپور تعابیر دیگری را به ذهن متبادر می کند.

بر اساس گزارش فارس، شمقدری در این جلسه با بیان این مطلب كه سینما متعلق به همه ماست و همه ما در سرنوشت سینمای ایران شریك هستیم از حضور سینماگران قدردانی كرد و گفت: این حضور و مشاركت از نشانه‌های اولیه تعلق خاطر به سینماست و وظیفه همه ماست كه در چنین مراسمی حضور داشته باشیم.

 

همه به سینما حساس شده اند

 

جواد شمقدری با اشاره به برخی از سوءتفاهمات در حوزه سینما گفت: متأسفانه ضعفی كه داریم این است كه همه به سینما حساس شدند ولی شناخت صحیحی از سینما ندارند. متأسفانه برخی از اختلاف نظرها ناشی از عدم اطلاع‌رسانی و شناخت این حوزه است. وظیفه ما شناساندن سینما، ضعف و قوتهایش است. در مدیریت‌های پیشین در بخش ‌هایی ضعف‌های سینما را می‌پوشاندند هوشمندانه‌تر این است كه این ضعف‌ها را نپوشانیم تا بتوان آنها را درمان كرد.

 

ظرف دو هفته آینده اگر ناهماهنگی‌ ببینم شكایت خود را اعلام خواهم كرد.

 

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب كه از تمامی انتقادها استقبال خواهد كرد گفت: ما برخی از مباحث را در جلسات خصوصی‌تر عنوان خواهیم كرد و البته مدیریت هوشمندانه می‌طلبد كه در رفع این ضعف‌ها دست به كار شویم. قرار است ما با جامعه مدرسین بعضی از مباحث را مطرح كنیم. ذهن آنها را به سینما نزدیك كنیم.

شمقدری مدیریت كنونی سینمای ایران را پاسخگو دانست و گفت: ما اگر خطایی هم می‌كنیم پاسخگو هستیم و از همه نظرات سینماگران استقبال می‌كنیم و مدیریت یكپارچه برای ما بسیار مهم است. من ظرف دو هفته آینده اگر چنین ناهماهنگی‌هایی را ببینم شكایت خود را اعلام خواهم كرد. هوشمندانه این است كه فرصت آزمون و خطا به هم بدهیم چون امكان این وجود ندارد كه همه گام‌ها درست باشد.

وی افزود: بهتر است به ما اجازه آزمون و خطا بدهند و اشتباه‌های ما را گوشزد كنند. احتیاط كاری و محافظه‌كاری بلای بزرگ مدیریت‌هایی است كه قصد برداشتن گام‌های بلند را دارند.

 

ما تعبیر «فیلم ممنوعه» نداریم

 

شمقدری با اشاره به عنوان فیلم ممنوعه گفت:‌ بهتر است آنهایی كه از «فیلم ممنوعه» صحبت می‌كنند آن را تعریف كنند چون ممكن است سلیقه برخی یك فیلم را ممنوعه و سلیقه دیگران آن را غیر ممنوع بداند. ما تعبیر فیلم ممنوعه نداریم و چه كسی جرأت می‌كند كه فیلم ممنوعه را اكران كند. در دوره‌ای برخی از فیلم‌ها ممنوع شناخته شدند كه نظرات مدیران آن زمان نیز قابل احترام بود ولی امروز تشخیص دیگری داده شد.

وی تأكید كرد: سینماگر ایرانی در پی ساخت فیلم‌های ممنوع نیست و من شخصا تا این لحظه فیلم ممنوعه سراغ ندارم. فیلمسازانی سراغ دارم كه شیطنت، لغزش داشته‌اند و یا نتوانسته‌اند درست حرف خود را بیان كنند كه آن هم جز یكی دو نفری نبودند كه خارج از كشور فیلم ساخته‌اند.

 

معاونت سینمایی مسئول و فصل‌الخطاب سینمای ایران است

 

جواد شمقدریجواد شمقدری، معاونت سینمایی را مسئول و فصل‌الخطاب سینما دانست و گفت: البته روشن است كه تعامل فعال و مدیران زیردست و بالادستی وجود دارد اما آنچه تصمیم‌گیری می‌شود شك نكنید كه مورد توافق بوده است و در اجرای امور معاونت و مدیریت كلان كشور با عزیزان همراه توافق صورت گرفته است.

 

هر فیلمساز پاسخگوی ساخت اثرش باشد

 

شمقدری در ادامه سخنانش درباره مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان و هنرمندان سینما گفت: در این بحث نمی‌شود هنرمندان و مسئولان را جدا از هم بدانیم هر كس باید پاسخگوی اعمال خودش باشد و نسبت به صنوف و حتی خود تهیه كننده یا كارگردان به نوعی تعریفی وجود داشته باشد كه هركس مسئول پاسخگویی باشد. به طور مثال در مورد فیلم‌ها باید به گونه‌ای باشد كه هر فیلمساز پاسخگوی ساخت اثرش باشد به حدی كه اداره كل نظارت و ارزشیابی را از شكل كنونی خارج كنیم. اما تا زمانی كه قرار است من یا آقای سجادپور پاسخگو باشیم نمی‌شود ایشان رأی دیگری را اجرا كنند و این غیرمنطقی نیز هست.

 

پروانه تهیه‌كنند‌ه‌ای كه دو بار در رده 4 قرار بگیرد، ‌لغو می‌شود

 

غلامرضا موسوی در جلسه سیاستگذاری معاونت امور سینماییشمقدری اضافه کرد: ما چهار رده تهیه كنندگی را در نظر گرفته‌ایم كه در رده اول بالاترین استاندارد تهیه‌كنندگی تا سقف 3 مجوز فیلم اكرانی را دریافت می‌كند و اگر تهیه كننده‌ای دو بار در استاندارد 4 قرار بگیرد پروانه تهیه كنندگی‌اش لغو خواهد شد.

 

سینماگران دست از خودزنی بردارند

 

شمقدری تأكید كرد سینماگران دست از خودزنی بردارند و گفت: بهتر است خودزنی نكنیم درست است جایی كه می‌خواهیم درد را بشناسیم در جلسات كاری به طرح مباحث بپردازیم اما در فضای عمومی این وظیفه رسانه‌های ماست تا كمك كنند از فضای سینما تصویری ناهنجار نشان داده نشود. در برخی اوقات شده است كه بعضی از سئوال‌های ناخوشایند از من می‌شود تا پاسخ دهم مثلا در مورد فروش عید امسال كه به نظرم فروش چطور بوده است.

وی افزود: ما با یك حساب و كتاب ساده كه ممكن است دقیق نیز نباشد به این نتیجه رسیدیم كه اگر اخراجی‌ها را در عید سال گذشته یك استثنا بگیریم، متوسط سه فیلم اكران در همین ایام یك میلیارد و 300 میلیون تومان بوده در حالی كه امسال فارغ از گرانی‌ها به مبلغ یك میلیارد و نیم رسیده است. بهتر است ما خود شأن سینما را حفظ كنیم تا بتوانیم اعتماد مسئولین و مردم را جلب كنیم.

 

 دوستان به مدت 10 روز فرصت دارند تا نظرات خودشان را درباره دفترچه سیاستگذاری اعلام كنند

وی درباره كارشناسی بودن سیاست‌گذاری معاونت سینمایی گفت: این دفترچه حاصل فعالیت 20 ساعته جمعی 5 نفره و كارشناسی است و دوستان به مدت 10 روز فرصت دارند تا نظرات خودشان را اعلام كنند كه اگر نیاز و حتی اصلاح وجود دارد بگویند این نظریات وحی منزل نیست و اگر دیدیم در كارمان اشكالی وجود دارد سعی بر اصلاح آن كنیم.

 

چهار شاخص فیلم استاندارد: وجه هنری، صنعتی، انتقال پیام و جذابیت

شمقدری شاخص فیلم استاندارد را قابل تعریف دانست و گفت: شاخص فیلم استاندارد را باید تعریف كنیم یك فیلم وجه هنری، صنعتی، انتقال پیام و جذابیت دارد كه این 4 وجه در بخش محتوا ایجاد سرگرمی و سینما به عنوان یك رسانه از لوازم یك فیلم خوب و استاندارد می‌تواند باشد.

 

شورای عالی سینما

 

فرشته طائرپور در جلسه سیاستگذاری معاونت امور سینماییشمقدری اضافه کرد: شورای عالی سینما اتفاق مهمی است كه پس از اینكه شرح وظایف و ساختارش مشخص ومطرح شود در شورای هنر ساز وكارش مصوب شود شكل می‌گیرد و با ریاست رئیس جمهور وارد عرصه فعالیت خواهد شد.

وی افزود: باید در كمیسیون فرهنگی دولت بحث در این باره انجام شود كه خوشبختانه طرح مسئله شروع شده و نگاه جدی به سینما و دغدغه آن افزایش یافته است.

 

تعریف فیلم فاخر

 

معاونت امور سینمایی به بحث فیلم فاخر اشاره كرد و گفت: برخی می‌پرسند كه چرا 5 میلیارد برای یك پروژه پرداخت می‌شود در حالی كه می‌توان مبلغ كمتر ازاین را برای تعداد بیشتری از فیلم‌ها صرف كرد. باید بگویم كه فیلم فاخر یك ردیف بودجه خاص دارد كه خارج از آن نمی‌توان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. ما تعریف جدیدی از فیلم فاخر قرار دادیم كه شاید اعتراض بخشی را ترمیم كند به غیر از بحث پروداكشن سنگین فیلم فاخر را به موضوع فیلمنامه و قصه آن سرایت دادیم كه فیلمهایی كه از مضمون و قصه خاصی برخوردار هستند فاخر تشخیص داده شود و ردیف مستقل بودجه خود را دریافت كنند.

 

پروانه ساخت گذرگاهی است كه همه باید از آن عبور كنند

 

جواد شمقدری در جمع سینماگران و اهالی مطبوعات درباره ارائه پروانه ساخت به فیلمهای سینمای گفت: پروانه ساخت گذرگاهی است كه همه باید از آن عبور كنند ولی امیدوارم سختی‌هایش كم شود. در این باره هر سال مطالباتی بوده و ما امسال محورهایی را درآورده‌ایم كه دوستان روی آن دقت كنند.

وی افزود: براساس برآوردی كه شده در سینمای ایران 200تهیه كننده و 400 كارگردان داریم كه اگر همه بخواهند فیلم بسازند ظرفیت سینمای ایران باید 50 تا 60 فیلم باشد كه من فكر می‌كنم كمتر از این است و اگر فیلم خوب بسازیم به مرز 30 فیلم خواهد رسید كه فروش داشته باشد.

شمقدری تأكید كرد: از یك طرف ما جمعیت انبوه فیلمسازان را داریم و از طرفی با محدودیت اكران مواجه هستیم و ما فكر كردیم ساز و كار جدیدی را تعریف كنیم با عنوان سینمای اكران و سینمای غیر اكران. اگر كف را 50 فیلم بگیریم به عنوان سینمای اكرانی و سینمای غیراكرانی كه همه ویژگی‌ها را دارد غیر از اكران كه سقف هم برایش نمی‌گذاریم.

 

حمایت از سینمای غیراکران

 

 قاسم قلی پور و خسرو سینایی در جلسه سیاستگذاری معاونت سینماییوی درباره حمایت از سینمای غیر اكران گفت: البته حمایت از سینمای غیر اكران حمایت ویژه‌ای است كه با گرفتن یك امتیاز ، امتیاز دیگری به آن داده می‌شود و حداقل كف حمایتی را برایش در نظر داریم سینمای اكران همان شرایط قبلی را دارند و اگر فیلم‌ها بخواهند از بنیاد سینمایی فارابی حمایت شوند باید به همان بخش مراجعه نمایند.

شمقدری همچنین به نمایش ویژه فیلم‌های غیر اكرانی اشاره كرد و گفت‌: تلاش می‌كنیم فیلم‌های غیراكرانی از حمایت اكران مخاطب خاص بهره‌مند شوند كه با تنظیم آیین‌نامه آن جزئیاتش توسط آقای سجادپور ارائه می‌شود. اما در نهایت اینگونه خواهد بود كه چند سالن توسط وزارت ارشاد در اختیار قرار خواهد گرفت و این فیلم‌ها در یك پكیچ با تیزر، بیلبورد معرفی می‌شوند. به این گونه كه در یك ماه مثلا 10 فیلم در سه سالن به نمایش درخواهند آمد.

 

 فیلم‌های اول حتما باید با حمایت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت دیجیتال ساخته شود

 

جواد شمقدری در بخش كارگردانان فیلم اولی گفت: ما باید به سمتی برویم كه فن‌آوری روز می‌رود. اگر این بخش را رها كنیم تا 10 سال دیگر نیز به پیشرفتی نخواهیم رسید. فیلم‌های اول حتما باید با حمایت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت دیجیتال ساخته شود و اگر اكران می‌شوند با حمایت یان مركز تبدیل به نسخه 35 میلیمتری شوند.

 

برنده جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فجر، مستقیماً پروانه ساخت می گیرد

 

شمقدری خبر از حمایت ویژه معاونت سینمایی از بهترین تهیه كننده و كارگردان جشنواره فیلم فجر داد و گفت: جشنواره فیلم فجر جشنواره بزرگی است كه فارغ از جوایزی كه به برندگانش می‌دهد باید یك اتفاق دیگر نیز بیفتد عزیزانی كه در حوزه تهیه كنندگی كاندیدا شوند فیلم بعدی‌شان بدون ورود به شورای پروانه ساخت پروانه دریافت می‌كنند و برنده بهترین كارگردانی بدون ارائه طرح و موضوع در باجه جدا مستقیما پروانه ساخت می‌گیرد و دیگر نیازی به ردیف و شورا نیست. این روش آزمایشی است كه برای توسعه كار و نه حذف این شورا طرح‌ریزی شده است.

 

احتمال خروج حوزه سینما از تهران

 

شمقدری در انتهای سخنانش با بیان این مطلب كه با حوزه زیرساختی سینما كارهای بسیاری را می‌طلبد گفت: ما به دنبال این هستیم كه دفاتر سینمایی را در جایی تجمیع كنیم و یك مكانی نیز برای آن در نظر بگیریم اما پیشنهاداتی نیز به دولت داریم كه با توجه به بحث زلزله تهران و مسئله ترافیك كلا حوزه سینما می‌تواند از تهران خارج شود و لابراتوار، دفاتر، به یكی از مناطق دیگر كشور منتقل شود كه بحث تحقیقاتی آن باید انجام بگیرد.

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.