پرده سینما

واكنش سینماگران به بركناری علیرضا رئیسیان از ریاست كانون كارگردانان

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در پی بركناری علیرضا رئیسیان از ریاست شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران، گروهی از كارگردانان سینما، در گفت‌وگو با فارس، به این قضیه واكنش نشان دادند.

اطلاعیه کانون کارگردانان خانه سینما مبنی بر برکناری علیرضا رییسیانعبدالله باكیده گفت: نمی‌دانم ملاك این بركناری چه بوده، اگر آقای رئیسیان را از طرف خانه سینما بركنار كرده باشند كه این حق مدیرعامل و یا شورای تصمیم گیرنده خانه سنیما بوده؛ اما به هر صورت، آقای رئیسیان به عنوان عضو كانون كارگردانان از طرف اعضا انتخاب شده و قاعدتا باید از سوی اعضای همان صنف درباره وی تصمیم گرفته شود. من از كم و كیف این كار اطلاع دقیقی ندارم اما به نظرم این اتفاق خوشایند نیست مگر آن كه شورای مركزی كانون كارگردانان، به اطلاع همه اعضا برساند كه چرا این اتفاق روی داده... ضمن آن كه اگر اختلاف‌نظری كه به بركناری رئیس كانون كارگردانان انجامیده در بطن كارگردانان هم وجود داشته باشد، مسلما با جابجایی یك عضو هیچ مشكلی حل نمی‌شود. به هر حال باید در این زمینه توضیح داده شود و اگر این اتفاق نیفتد خوشایند نیست.

حبیب‌الله بهمنی گفت: این خبر غافلگیركننده است... البته من با این كه عضو كانون هستم، اما اطلاعی از این قضیه و فرآیند آن ندارم. این‌ها مسائلی است كه در داخل كانون می‌گذرد و ناشی از برنامه‌ها و عملكرد صنف است. كانون كارگردانان برای خودش یك اهداف و برنامه‌هایی را درنظر گرفته، اساسنامه‌ای دارد و جهت‌گیری‌هایی را دنبال می‌كند. این كه یك نفر به عنوان رئیس كانون چه وظایفی دارد و در انجام وظایفش موفق بوده یا نبوده، در مجمع كانون بررسی می‌شود و یك ارزیابی از عملكرد رئیس به دست می‌آید و اگر طرف موفق باشد و عملكرد موفقی داشته باشد، می‌ماند و اگر نباشد، عوض می‌شود. با این وجود، با درنظر گرفتن این كه هفته آینده قرار بوده تا مجمع عمومی كانون كارگردانان برگزار شود، اینكه این اتفاق رخ داده یك مقدار عجیب و سؤال‌برانگیز است و باید این شورا یك بیانیه منتشر كند تا براساس آن بتوان قضاوت كرد.

اسماعیل براری گفت: این خبر فقط خنده‌دار بود. خندیدم!

مسعود اطیابی گفت: معتقدم برخورد اینگونه با آقای رئیسیان به این شكل خصمانه اصلا خوب نیست و آنها می‌توانند حرف‌های‌شان را رودررو بزنند. به نظرم باید اعضای كانون كارگردانان در این زمینه توضیح بدهند و نباید وضع به گونه‌ای پیش برود كه كانون كارگردانان مثل اتحادیه تهیه‌كنندگان دچار تشتت شوند و آنچه سر تهیه‌كنندگان آمد، سر كارگردانان هم بیاید.

سعید اسدی گفت: من علت این بركناری را نمی‌دانم چه بوده و هرگونه نظری در این زمینه بدهم، غلط است.

علی‌اكبر ثقفی گفت: به نظر من شورای مركزی نباید رأی به بركناری علیرضا رئیسیان می‌داد چون هر كارگردانی جایگاه خودش را دارد و حرمتی دارد. این قضیه باید در مجمع عمومی طرح می‌شد و نباید كسی كه سال‌ها رئیس كانون كارگردانان بوده، به این سرعت بركنار می‌شد. من تعجب می‌كنم كه چرا این قضیه، رخ داده و می‌دانم كه بازتاب خوبی ندارد.

عزیزالله حمیدنژاد گفت: به هرحال در مسائل صنفی بعضی مواقع اختلاف‌نظرهایی وجود دارد كه به یك رویارویی می‌انجامد. درمجمع عمومی برای اعضای كانون مشخص خواهد شد كه چرا این اتفاق افتاده و ماجرا الان برای ما مبهم است. به هر حال، این كه چرا قبل از مجمع عمومی و با این عجله، این كار را كرده‌اند، برای من سؤال‌برانگیز است و معتقدم دوستان باید در مجمع عمومی كانون كارگردانان پاسخگو باشند.

علی ژكان گفت: مگر می‌شود آنها علیرضا رئیسیان را بركنار كنند؟ من از كم و كیف كار خبر ندارم اما می‌دانم طبق مقررات رییس مجمع توسط اعضای مجمع انتخاب شده و اگر هم قرار باشد كسی بركنار شود، باید توسط خود اعضای مجمع عمومی این اتفاق رخ دهد و فكر نمی‌كنم هیچ مرجع بالاتری در عزل و نصب كسی در صنوف سینمایی دخیل باشد.

سعید سهیلی گفت: قطعا این حركت خوب نیست. علیرضا رئیسیان همیشه برای ما رئیس خوبی بوده. آدمی خوش‌فكر و همراه. ولی دلایل آقای عسگرپور و سایر دوستان را در بركناری ایشان نمی‌فهمم. به هردلیلی هم كه باشد، برخورد مناسبی با رئیسیان صورت نگرفته و باید ببینیم كه قضیه چه بوده است.

گروهی از كارگردانان مثل انسیه شاه‌حسینی، كاظم راست گفتار، محمد درمنش، و سیروس حسن‌پور ترجیح دادند در این زمینه صحبت نكنند.

 

در همین رابطه بخوانید

علیرضا رییسیان به اتفاق آراء برکنار شد

واکنش سینماگران به برکناری رییسیان از ریاست کانون کارگردانان

اولین بیانیه اسعدیان در کانون کارگردانان

عدم رأی اعتماد به شورای مرکزی سابق کانون کارگردانان؛ سیروس الوند بالاترین رأی را در هیئت رییسه جدیدی کسب کرد

داوودی: باید از رییسیان اعاده حیثیت شود

اظهار نظر صریح داوودی منجر به استعفای اسعدیان، برزیده، قدکچیان، میری، و مقدم از مجمع فیلمسازان شد

پس لرزه های برکناری رییسیان: نامه مازیار میری به کیمرث پوراحمد

شیر و باد: از پشت پرده برکناری رییسیان از ریاست کانون کارگردانان تا...

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.