پرده سینما

حمله مجدد حاتمی کیا به عباس کیارستمی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

ابراهیم حاتمی کیاپس از حمله حاتمی کیا به عباس کیارستمی در اسفند ماه سال گذشته، وی مجدداً در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت در واکنش به صحبتهای عباس کیارستمی نسبت به شهدای هشت سال دفاع مقدس از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران درخواست کرد تا نظرات خود را صراحتا درباره اظهارات این کارگردان بیان کنند.

به گزارش مهر، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی چ که در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد در انتقاد به صحبتهای اخیر عباس کیارستمی گفت:

عزیز کرده ای از سینمای ایران، اخیرا حرفهایی زده و شهدا را قربانی جنگ دانسته است. من مصاحبه این کارگردان را چندین بار دیدم. البته همیشه می دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ و دفاع مقدس بی تفاوت است از همین رو از استادان خود که در راس آنها سید محمد بهشتی قرار دارد می خواهم که نگاه خود را نسبت به این اظهار نظر بیان کنند.

به گفته وی، عباس کیارستمی کارگردانی بوده که همواره مورد حمایت وزارت خارجه بوده است.

این کارگردان سینمای دفاع مقدس افزود: سید محمد بهشتی همیشه ما را به فیلمسازی تشویق می کرد، اما مرا به جنوب فرستاد و دیگری را به شمال. به هر حال این کارگردان، عزیز کرده جشنواره های خارجی است و پرچم ایران را با افتخار بالا برده است. دستش درد نکند، اما آنچه در حال حاضر درباره شهدا گفته غیر قابل چشم پوشی است.

کارگردان برج مینو تصریح کرد: من از همین تریبون از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران می خواهم که مواضع خود را  صراحتا درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند.

حاتمی کیا متذکر شد: من به عنوان فیلمسازی که در جنگ بوده و فیلم دفاع مقدسی ساخته از حجت الله ایوبی که می دانم خودش نیز در جنگ بوده است، انتظار دارم نگاه خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی درباره این موضوع صراحتا بیان کند که اگر چنین نشود، یقین پیدا می کنم در دولتی حرف می زنم که در آن نفاق است. دعا کنید خداوند کسانی که خون پاک شهدا را نمی بینند، رسوا کند.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: تشکر می کنم از محمد خزاعی که این جشنواره را با آبرو برگزار کرد. به اعتقاد من بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم مقاومت نباید فرقی وجود داشته باشد. آنچه در این جشنواره وجود دارد، باید در جشنواره فیلم فجر نیز باشد. نباید فرقی بین آنچه در اینجا گفته می‌شود و آنچه در آنجا به عنوان غایت و نگاه‌ به آینده گفته می‌شود وجود داشته باشد.

 

 

کیارستمی و حرف‌های جنجالی‌اش

 

عباس کیارستمیعباس کیارستمی چندی پیش در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا گفته بود: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته (اشاره به ابراهیم حاتمی کیا) فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. خانه دوست کجاست یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. خانه دوست کجاست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان آورد بچه ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»

 

و اما حاتمی‌کیا چه گفته بود؟

 

 

او اسفندماه سال گذشته در سخنانی اشاره کرده بود: «بین آنچه که مردم می‌خواهند و آنچه بچه‌های سینما می‌گویند فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهای عجین بودیم که نمی‌توانیم از آن دست بکشیم. کجاست قلم‌هایی که با قدرت پای این بحث‌ها بایستد. زمانی زیادی است که مجله و روزنامه نمی‌خوانم چون احوالشان با من یکی نیست. اگر دیر اقدام کنیم و توجه‌ای نداشته باشیم اوضاع بدتر می‌شود. اوایل انقلاب فیلم‌های خانواده‌ای داشتیم و مسئله جامعه در آن بود اما الان کاملا پاکسازی شده است. استاد اعظم این جنس نگاه آقای کیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عده‌ای می‌توانند در کشوری که 1200 کیلومتر در آن جنگ می‌شود را نبینند و دنبال دفترچه‌ مشقشان بروند.»


 تاريخ ارسال: 1393/7/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بیژن:

تو محله ما به اینکار میگن زیر آبزنی آقای حاتمی کیا راپرت میدی به مسوولین? یدفه میگفتی وزارت اطلاعات اقدام لازم اگر هنرمندی جوابشو هنرمندانه بده نه با زیرآبزنی آژانس شیشه ایت رو هم دیگه نمیبینم

1+0-

شنبه 12 مهر 1393



>>>سعید:

بیشتر اهالی سینما می دانند که حاتمی کیا برای یک جایزه از جشنواره های خارجی له له میزند برای همین هم مدام فیلمهایش را بی سر و صدا به جشنواره های خارجی میفرستد که پذیرفته نمی شود و آنوقت ریاکارانه دیگران را عزیز کرده جشنواره های خارجی میداند حاتمی کیا فقط برای اینکه روایتی مهیج بسازد دست به تحریف تاریخ نیز میزند به عنوان نمونه سکانس سقوط هلیکوپتر در فیلم چ ، در این فیلم گلوله ای که ضد انقلاب شلیک میکند و شهید شدن خلبان منجر به سقوط هلیکوپتر میشود حال آنکه در روایتی که از خاطرات شهید چمران منتشر شده است ماجرا چیز دیگری است و تیراندازی در کار نبوده پره های هلیکوپتر با کوه برخورد میکند.

1+0-

چهارشنبه 9 مهر 1393



>>>سعید مهرپور:

به نظر میرسد حرفهای کیارستمی در مورد این آقا که دیگه حاله همه را داره به هم میزنه درسته. کسی نیست که خاطرات خانه ای دوست کجاست را در خاطر نداشته باشد و اون وقت این آقا به خاطر نگرفتن جایزه فیلمنامه جشنواره مدام انتقاد میکنه . از سینمای پایین تنه میگه که تو دعوت دیدم . به تبریزی و عیاری میتازه در صورتی که آنها فیلم های انسانی میسازند نه گزارش یک جشن!

3+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>شمیسا:

جناب حاتمی کیا ی عزیز اگر طفل در زمان کودکی اش ، مثل احمد پور در خانه ی دوست کجاست، اهمیت دادن به زندگی دیگران و مراقبت از دوستان و همنوعان را بیاموزد در آینده تبدیل به کسی چون محمد جهان آرا یا همت خواهد شد.

3+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>استوارسوم علي حقگو:

نوجوون كه بودم فكر مي كردم حاتمي كيا فيلم ساز بزرگيه، بزرگتر كه شدم فهميدم من خيلي كوچيك بودم !!!

5+0-

يكشنبه 6 مهر 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.