پرده سینما

در گذشت دومین نابغه تدوین سینمای حرفه ای

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تدوین‌گر فیلم «بانی و كلاید» درگذشت

 

ددی آلنددی آلن، تدوینگر مشهور هالیوود كه فیلم‌هایی چون بانی و كلاید و بیلیاردباز را در كارنامه كاری خود دارد، در سن 86 سالگی درگذشت.

فارس به نقل از سایت سینمایی اسكرین دیلی گزارش داد ددی آلن كه چندی پیش دچار سكته قلبی شده بود، شنبه گذشته در خانه خود واقع در لس‌آنجلس در سن 86 سالگی درگذشت.

او كه یكی از مشهورترین تدوینگران سینمای هالیوود بود، در سال 1967 با تدوین فیلم موفق بانی و كلاید به شهرت دست یافت.

آلن طی چهار دهه فعالییت سینمایی و تدوین بیش از 20 فیلم مهم سینمایی، سه بار نامزد جایزه اسكار شد، او اولین بار در سال 1975 برای فیلم بعد از ظهر سگی و آخرین بار در سال 2000 برای فیلم پسران شگفت‌انگیز نامزد این جایزه معتبر سینمایی شد.

ددی آلن را می توان دومین نابغه تدوین در عرصه سینمای حرفه ای در قرن بیستم دانست. اگرچه در تاریخ سینما نوابغی مثل دیوید وارک گریفیث، سرگئی آیزنشتین و  واسولود پودوفکین در اوائل قرن بیستم ظهور کردند و زبان سینما را به اعتلا رساندند، اما عرصه کار این بزرگان بیشتر در چارچوب سینمای تجربه گرا بود. سینمایی که در واقع دستور زبان سینما را شکل داد.

اما در سینمای حرفه ای و داستانسرا، شاید بی تردید بزرگترین نابغه تدوین، ویلیام هورنیک کبیر، تدوینگر فیلم  مکانی در آفتاب  بود؛ و پس از او باید ددی آلن را در جایگاه دوم قرار داد. آلن نخستین تدوینگری بود که توانست در سینمای حرفه ای تدوین دیالکتیک را در تاروپود یک فیلم داستانی ترکیب کند. آلن با فیلم بانی و کلاید این کار را به اعلا و اعتلا رساند.  فصل پایانی این فیلم نه تنها یکی از شاهکارهای تدوین در تاریخ سینماست، بلکه تأثیر آن روی فیلم هایی مثل این گروه خشن سام پکین پا و تسخیرناپذیران برایان دی پالما انکار ناشدنی است. تدوینگران بعد از او نظیر ورنا فیلدز (تدوینگر آرواره ها) و یا تلما شون میکر (تدوینگر فیلم های مارتین اسکورسیری) به نوعی دنباله رو سبک و سیاق او محسوب می شوند. از طرف دیگر آلن در مقایسه با تدوینگران قبل از خودش نظیر المو ویلیامز و اوون مارکز که در دهه 1940 شیوه های تدوین سینمای داستانسرا را به مرزهای جدیدی گسترش دادند، به حد و اندازه بالاتری رسید.

فراموش نکنیم که در سینمای آمریکا «تدوینگر» یک فیلم از اهمیت چندانی برخوردار نیست و به مرحله تدوین و «تدوینگر» بیشتر به عنوان یک فرایند یا شخص «فنی» نگاه می شود تا «هنری». این جایگاه نه چندان رفیع را می توان از جایگاه اسم تدوینگر در عنوانبندی فیلم های  تاریخ سینمای آمریکا دریافت! در سینمای کلاسیک نام تدوینگر معمولاً کنار چندین نام دیگر (مثل طراح صحنه، متصدی صدا، گریم و...) در یک صفحه نوشته می شد. و بسیار پایین تر جایگاه آهنگساز و فیلمنامه نویس بود.  از این رو باید منزلت افرادی نظیر ویلیام هورنبک کبیر، ددی آلن، ورنا فیلدز، تلما شون میکر و متقدمینی مثل اوون مارکز و المو ویلیامز را بیشتر دانست.

دیدی آلن با نام واقعی دروتا کارودرز آلن در سوم دسامبر سال 1923 در شهر سین سیناتی واقع در ایالت اوهایو متولد شد. او از سال 1948 تا 2008 در سینما فعالیت داشت.

مهمترین فیلم های او عبارتند از: بیلیارد باز (1961) آمریکا آمریکا (1963) بانی و کلاید (1967) راشل راشل (1968) رستوران آلیس (1969) بزرگمرد کوچک (1969) سرپیکو (1973) بعد از ظهر نحس (1975) میسوری از هم می پاشد (196) سرخ ها (1981) و هنری و جون (1990)

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.