پرده سینما

استاد احمد رسول‌زاده به سرای باقی شتافت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

احمد رسول‌زاده

احمد رسول‌زاده هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت. به گزارش ایسنا، این هنرمند که چند سالی بود از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، صبح امروز ۱۹ دی‌ماه در بیمارستان ایران‌مهر درگذشت. دختر او خبر درگذشت پدرش را تأیید کرد و گفت: طی چند روز گذشته حالش وخیم شده بود و در بیمارستان بستری بود.

احمد رسول‌زاده سال ۱۳۰۹ در تبریز متولد شد. او از سال ۱۳۳۲ به‌طور حرفه‌ای به کار دوبله مشغول شد. او نقش حمزه -عموی پیامبر اسلام (ص)- را در فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» گفته است و علاوه بر این اثر، در فیلم سینمایی «عمرمختار» به‌جای آنتونی کویین صحبت کرده است. این پیشکسوت دوبله به‌جای هنرپیشگانی مانند اورسن ولز در فیلم‌های «تابستان گرم و طولانی» و «مردی برای تمام فصول»، «لایونل باریمور» (جدال در آفتاب)، رالف ریچاردسن (دکتر ژیواگو) صحبت کرده است.

از جمله فیلم‌های ایرانی که وی در آن گویندگی کرده است، می‌توان به «آخرین تک‌سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» اشاره کرد. این پیشکسوت دوبله، مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده»، «بن هور»، «تابستان گرم و طولانی»، «جدال در آفتاب»، «وداع با اسلحه» و «فرار بزرگ» را نیز برعهده داشته است.

طبق اعلام دختر مرحوم رسول‌زاده، پیکر این هنرمند عرصه دوبله ساعت 9 صبح روز یکشنبه 21 دی‌ماه از مقابل مسجد بلال سازمان صدا و سیما تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.

وی هم‌چنین اضافه کرد که برنامه مراسم ختم این هنرمند هم به زودی مشخص می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1393/10/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.