پرده سینما

انتقاد جرج لوکاس و اسپایک لی از غیبت سیاه‌پوستان در اسکار

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با اعلام اسامی اسکار و حضور هیچ چهره سیاهپوستی در میان نامزدهای بازیگری، اعتراض‌های مختلفی از این سو و آن سو به گوش رسیده است. به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، اسپایک لی از جمله چهره هایی است که از نادیده گرفته شدن فیلم سلما در بخش‌های اصلی آکادمی اسکار شگفت زده شده است.

این فیلم تنها موفق به دریافت نامزدی جایزه اسکار در دو بخش بهترین فیلم سال و بهترین آهنگ سال شده است. لی می گوید این حقیقت که دیوید ایلوو بازیگر اصلی فیلم و ایوا دوورنی کارگردان فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار نشده‌اند باعث کاهش کیفیت فیلم نمی‌شود.

لی در مصاحبه‌ای با دیلی بیست که از قبل برنامه‌ریزی شده بود تا تنها ساعاتی بعد از اعلام نامزدهای دریافت جوایز اسکار توسط آکادمی در روز پنج‌شنبه نظرات او را منعکس کند، گفت: من اگر همین امروز آوا ایوا را می‌دیدم بهش می‌گفتم: می‌دونی چیه؟ لعنت به همشون. تو فیلم خیلی خوبی درست کردی، پس احساس خوبی هم به آن داشته باش و کار ساخت فیلم بعدی‌ات را شروع کن.

لی همچنین درباره اینکه تمامی نامزدهای بازیگری سفیدپوست هستند – که تنها در دو دهه گذشته این دومین باری است که این اتفاق افتاده و نسبت به سال گذشته که بازیگران فیلم 12 سال بردگی نامزد دریافت اسکار شدند تفاوت بسیاری دارد – نیز نظر داد. او خیلی از این فقدان گوناگونی متعجب نشده و می‌گوید: هر کس که فکر می‌کند امسال قرار است مانند پارسال باشد عقب‌مانده است. این مساله یک چرخه 10 ساله دارد. حدود هر 10 سال یکبار من از روزنامه‌نگارها تماسی دریافت می‌کنم که چطور مردم بالاخره دارند فیلم‌های سیاه‌پوست‌ها را می‌پذیرند. قبل از پارسال هم سال 2002 بود با هالی بری، دنزل واشنگتن و سیدنی پواتیه. یک چرخه 10 ساله است، برای همین وقتی اتفاق می‌افتد پشتک نمی‌زنم!

او گفت که اجزای سازنده آکادمی چیزی است که توضیح می‌دهد چرا بعضی فیلم‌ها نامزد می‌شوند و بعضی‌ها نمی‌شوند. او اضافه کرد: بیایید روراست باشیم. می‌دانم که آن‌ها دارند سعی می‌کنند تنوع بیشتری داشته باشند، اما بیشتر اوقات مردم به چیزی رای می‌دهند که با آن احساس راحتی می‌کنند و اگر برایشان احساس خطر داشته باشد این کار را انجام نمی‌دهند. شریل بون (رییس آکادمی) سعی می‌کند در میان اعضای آکادمی گوناگونی بیشتری ایجاد کند، اما اتفاقی که برای فیلم سلما افتاد اولین بار نیست و هربار که این اتفاق می‌افتد من به خودم می‌گویم که برای اعتبار بخشیدن به فیلم‌ها نمی‌توان به مراسم‌هایی مانند اسکار یا گرمی رفت، اعتبار اصلی وقتی به دست می‌آید که اثر شما بعد از 25 سال هنوز هم محکم ایستاده باشد.

جرج لوکاس هم در مصاحبه روز جمعه خود با سی‌بی‌اس هیچ‌ حرفی را ناگفته باقی نگذاشت و با انتقاد نسبت به عدم گوناگونی در زمینه نامزدهای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگران سال گفت: این یک کمپین سیاسی است. به هیچ وجه ربطی به تلاش‌های هنری ندارد. چرا افرادی را برای آکادمی انتخاب می‌کنیم که به سمت با استعداد‌ترین، بهترین و باهوش‌ترین‌های کشورمان حرکت نمی‌کنند؟ همه‌اش سیاسی است... به نظر من این مساله به همه آسیب می‌رساند. من هم دقیقا به خاطر تمام بحث‌هایی که همیشه درباره آکادمی وجود دارد عضو آن نیستم.


 تاريخ ارسال: 1393/10/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.